Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zesjarig fietsertje raakt gewond na botsing met paard en wagen

 
Profiel   

Kuggur schreef
Kabayo schreef
[
Ik wou laten weten dat je prima op een fietspad kan rijden als span als je maar rekening houdt met je medemens en je elkaar veilig kan passeren. Dat legt Sunnda mooier uit.

Geldt óók voor motorrijders. Die zijn ook kwetsbaar op de autowegen, en véél veiliger op het fietspad.
Geen probleem "zolang ze rekening houden met de medemens"?


Motoren kunnen meekomen met het verkeer. Als je een bocht hebt en je rijdt op een 80 weg en vlak daarna rijd een span stappend over de weg, zie die dan maar eens te ontwijken. De motor rijdt gewoon 80
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:41 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Gelukkig neemt de rechter in NL dat wel vrijwel altijd in de overweging mee en volgt vrijwel nooit een 'zware straf'.

Stel het andersom is (een tractor die een ongeval krijgt met een paard omdat die tractor ergens zomaar over een ruiterpad rijdt, paard schrikt en komt onder het achterwiel)... wedden dat bokt dan anders reageert?
En dat er dan niet gezegd wordt: ach ja die man is zo geschrokken, dat is al straf genoeg hoor.

Wat si een zware straf in jouw ogen?
Daarnaast is het sowieso een ongeval met een zwakkere verkeersdeelnemer (paard valt daar niet onder) en ben je sowieso aansprakelijk.
Bij een duidelijke verkeersfout en ongeval met zwaar letsel staat max 1000E boete en 1 jaar gevangenisstraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:43 



 
Profiel   

Nogmaals: NIEMAND zegt dat de schrik straf genoeg is!

Maar laat dit nou gewoon eens aan die juristen over die daar jaren voor gestudeerd hebben, in plaats van zelf al de bijl in handen te nemen. Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie, toch? Nou, juristen wel. Laat ze het gebruiken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:49 



 
Profiel   

Wauw bokkers, doe toch even normaal zeg. Gewoon niet gaan speculeren, jullie weten NIET wat er gebeurd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:52 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Nogmaals: NIEMAND zegt dat de schrik straf genoeg is!

Maar laat dit nou gewoon eens aan die juristen over die daar jaren voor gestudeerd hebben, in plaats van zelf al de bijl in handen te nemen. Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie, toch? Nou, juristen wel. Laat ze het gebruiken!

Jij vroeg wat ik er van vond en ik gaf daar antwoord op.
Dat is mijn persoonlijke! mening en ook wat ervaring in mijn omgeving met ongelukken met kinderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:54 



 
Profiel   

Brainless schreef
Sunnda schreef
Gelukkig neemt de rechter in NL dat wel vrijwel altijd in de overweging mee en volgt vrijwel nooit een 'zware straf'.

Stel het andersom is (een tractor die een ongeval krijgt met een paard omdat die tractor ergens zomaar over een ruiterpad rijdt, paard schrikt en komt onder het achterwiel)... wedden dat bokt dan anders reageert?
En dat er dan niet gezegd wordt: ach ja die man is zo geschrokken, dat is al straf genoeg hoor.

Wat si een zware straf in jouw ogen?
Daarnaast is het sowieso een ongeval met een zwakkere verkeersdeelnemer (paard valt daar niet onder) en ben je sowieso aansprakelijk.
Bij een duidelijke verkeersfout en ongeval met zwaar letsel staat max 1000E boete en 1 jaar gevangenisstraf.

Ja, dan ben je misschien al genoeg gestraft ja. Beetje afhankelijk van de situatie.

En als je echt geinteresseerd bent in straffen. Lees je even in, er is veel jurisprudentie op het gebied van verkeerszaken. Dan zie je meteen dat zwaar straffen eigenlijk vrij zeldzaam is en bij een rechtszaak gelukkig alle kanten belicht worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 11:55 



 
Profiel   

imaudy schreef
Ik heb even gekeken wanneer het ongeluk gebeurd was. Tweede pinksterdag rond het middaguur. Denk dat een aanspanning op zo'n smal fietspad beter voor een rustiger tijd had kunnen kiezen.


Ja of een jongetje zonder balans had niet op een druk fietspad moeten fietsen? (niet mijn mening ff voor duidelijkheid ;))

Vingertjr wijzen is zo lekker makkelijk. Een ongeluk zit in een kleine hoek, zeker met kinderen en dieren. Hopelijk knapt 't slachtoffertje snel op :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:52 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Kabayo schreef
[
Ik wou laten weten dat je prima op een fietspad kan rijden als span als je maar rekening houdt met je medemens en je elkaar veilig kan passeren. Dat legt Sunnda mooier uit.

Geldt óók voor motorrijders. Die zijn ook kwetsbaar op de autowegen, en véél veiliger op het fietspad.
Geen probleem "zolang ze rekening houden met de medemens"?


Beetje scheve vergelijking. Een motor rijder heeft over 't algemeen niet de snelheid als de rest van 't verkeer op 't fietspad. Een aanspanning wel. Overigens ook de reden dat fietspad vaak gebruikt en gedoogd wordt, omdat de snelheid van paard en overige verkeer (60/80 weg) teveel uitelkaar ligt en er dus sneller ongelukken gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 12:56 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Overigens ook de reden dat fietspad vaak gebruikt en gedoogd wordt, omdat de snelheid van paard en overige verkeer (60/80 weg) teveel uitelkaar ligt en er dus sneller ongelukken gebeuren.

Nou het wordt lang niet overal gedoogd hoor.
Helemaal niet met een bredere aanspanning, onder het zadel neem je veel minder ruimte in.
Daarnaast: een fietser mag max 75cm breed zijn, zodat men veilig kan fietsen op het fietspad.. een aanspanning (zelfs mini) is al een breder. En dan nog vertellen: joh fietsers kunnen er wel langs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:34 



 
Profiel   

Fietsers met van die karren voor hun kinderen achteraan zijn toch ook ruim een meter breed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:40 



 
Profiel   

Dat lijkt me wel wat veel eerlijk gezegd. Ik denk dat de meeste bakfietsen en fietskarretjes ruim onder een meter blijven gezien het toch ook wel praktisch is als je door een tuindeur kan ofzo en die zitten vaak op 80 cm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:42 



 
Profiel   

de opvolger van de stint is 89 cm
https://www.babboe.nl/babboe-max-e

Hier in de buurt fietsen ze ook veel met duo fitsen.
Heb deze eens opgezocht

https://www.vanraam.com/nl-nl/advies-in ... p-fietspad


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 31-05-23 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:47 



 
Profiel   

Ik weet niet wat een Babboe met een Stint te maken heeft, maar een bakfiets waar 6 kinderen in kunnen is natuurlijk ook wel een XXL formaatje zeg maar :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:49 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ik weet niet wat een Babboe met een Stint te maken heeft, maar een bakfiets waar 6 kinderen in kunnen is natuurlijk ook wel een XXL formaatje zeg maar :=

dat die op het fietspad mogen en dus niet max 75 cm zijn.

https://www.vanraam.com/nl-nl/advies-in ... p-fietspad
Maar hier meer info

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:50 



 
Profiel   

https://www.fietskar.nl/veelgestelde-vr ... passagiers.

Hier staat dat ze tot 1 m breed mogen zijn.
Die fietskarren voor 2 kinderen passen meestal ook niet door de deur. Anders zou er maar 37 cm per kind zijn, inclusief banden en mogelijke bescherming aan de zijkant.

Edit: ik zie dat de link in bovenstaande post zelfs tot 1,5 m gaat dus consistent is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:51 



 
Profiel   

Ofwel: "ruim een meter" is dus niet de praktijk voor fietskarretjes.

Ik heb geen idee wat de breedte van een wagen(tje) of sulky ofzo gemiddeld is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:53 



 
Profiel   

Hoe het ook allemaal gebeurt is, maakt niet dat het niet verschrikkelijk is voor zowel het kleintje fietsertje, als dien moeder als de mensen die zich op de menwagen bevonden.

Heel veel sterkte voor alle betrokken partijen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:59 



 
Profiel   

Mijn hemel , wat een aannames en speculaties hier zeg :n
Niemand weet wat er nou gebeurd is ,dát het gebeurd is is al erg genoeg.
Sterkte aan alle betrokkenen Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:10 



 
Profiel   

pmarena schreef
Ofwel: "ruim een meter" is dus niet de praktijk voor fietskarretjes.

Ik heb geen idee wat de breedte van een wagen(tje) of sulky ofzo gemiddeld is?

Mijn sulky is 98cm en mijn tweespan wagentje 95cm. Meestal zijn a pony wagens tot 115 ongeveer. En een grote koets of 125 of 135 breed. Maar eigenlijk is 125 de meest gangbare maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:17 



 
Profiel   

Jorex schreef
pmarena schreef
Ofwel: "ruim een meter" is dus niet de praktijk voor fietskarretjes.

Ik heb geen idee wat de breedte van een wagen(tje) of sulky ofzo gemiddeld is?

Mijn sulky is 98cm en mijn tweespan wagentje 95cm. Meestal zijn a pony wagens tot 115 ongeveer. En een grote koets of 125 of 135 breed.

Dus niet perse breder dan de duofiets die hier in buurt rijden van het thomashuis.
(zie mijn eerdere link:
Fietsen op twee wielen mogen niet breder zijn dan 0,75 meter
Fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met zijspanwagen mogen niet breder zijn dan 1,50 meter)

Dus de reden aangespannen is te breed voor het fietspad kan daarmee van tafel.
Blijft dat hij daar niet hoort. Maar het dus niet perse de breedte het probleem is

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:21 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Dus de reden aangespannen is te breed voor het fietspad kan daarmee van tafel.
Blijft dat hij daar niet hoort. Maar het dus niet perse de breedte het probleem is

Tenzij je hem tegenkomt en jezelf ook wat breder bent en paardlief denkt een stapje opzij te zetten.
Je hebt het wel over dieren en niet een fiets/brommer die stil (kunnen) staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:30 



 
Profiel   

Maar dat weten we dus niet of het paard een stapje opzij heeft gezet. Of deze stil stond of niet.
Dat missen we dus aan info.
We weten ook niet of het om een shet met sulky ging of bij wijze van een 4 span friezen.

We weten alleen dat er een naar ongeval is waarvan ik hoop dat het allemaal mee valt voor het kindje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:34 



 
Profiel   

Nou als er meerdere mensen op de wagen zaten is het een vrij veilige aanname dat het niet een shet met sulky betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:44 



 
Profiel   

oh ja, dat stond ook nog in de tekst, sorry dat was ik vergeten. :o
Maar kan dus een D pony met wagentje zijn.

Nogmaals we weten niets, ja dat een pony/paard officieel niet op het fietspad hoort.
Maar verder is het van iedereen gespeculeer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:46 



 
Profiel   

Het is wel frappant dat Krugger altijd maar weer even zijn plasje moet doen over verkeerssituaties in Nederland, terwijl hij zelf al jaren in IJsland woont waar het verkeer heel anders is dan in Nederland. De rechter kijkt gelukkig wat minder zwart-wit naar situaties.
Met 17 of 18 miljoen mensen waarschijnlijk wel inmiddels in dat hele kleine Nederland is de kans op een ongeluk(je) ietwat groter.

Ruiters en menners worden heus niet zomaar gedoogd op het fietspad naast een 80km weg.
Agenten sturen je zelfs naar het fietspad als je zo gek bent om toch op de 80km weg te gaan rijden.

Een 60km landweg (zonder aparte fietsstrook) is niet veel breder dan het gemiddelde fietspad.
Als je als ouder geen of minder risico wil nemen voor je kind, ja dat stap je even af en ga je extra aan de kant bij het passeren van een breder voertuig. Of dat nou een menner is, of een brede driewieler, elektrische bakfiets etc…

Dit is wat IK persoonlijk zou doen en wat mijn moeder vroeger gedaan heeft. Nu nog steeds als wandelaar en de enkele keer dat ik fiets ook als fietser. Ik stop en wacht liever eventjes om extra ruimte te nemen of te krijgen. Dan maar wat langer onderweg. Maar wel veilig.

Zullen veel mensen overdreven vinden waarschijnlijk, maar dat is vooral hun probleem / gedachte dan.

Daarnaast kun je het de omgekeerde wereld vinden, echter gaat het er vooral om dat je veilig thuiskomt. Het is geven en nemen in het verkeer. Er zitten veel asociale verkeersdeelnemers tussen, maar het overgrote deel wil ook gewoon veilig weer thuiskomen.


Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 31-05-23 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen