Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiter geschrokken door achtervolging wolf in Diever

 
Profiel   

RTV Drenthe
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een ruiter die gisteren in het Drents-Friese Wold bij Diever reed, is acht minuten lang gevolgd door een wolf. Ze schreeuwde om het dier af te schrikken, maar de wolf bleef steeds op een afstand van ongeveer 25 meter achter haar en haar paard aanlopen. Na ongeveer twee kilometer bleef de wolf staan op het zandpad toen de ruiter bij het fietspad kwam. Volgens de Zoogdierenvereniging was er geen sprake van een bedreigende situatie.

"Ik ben nog in shock", zegt de ruiter, die anoniem wil blijven. Voordat ze de wolf zag, merkte ze al dat haar paard zich anders gedroeg: hij gooide zijn hoofd achterover. "Later zag ik iets achter mij bewegen vanuit mijn ooghoeken op dezelfde plaats als waar ik vorige week een loslopende hond tegenkwam. Maar die had een halsband om en dit dier was twee keer zo groot. Ik kreeg kippenvel en mijn hart zakte in mijn schoenen", vertelt de ruiter.

Jachtinstinct getriggerd
Ze begon te schreeuwen waarop de wolf even stil stond. "Maar toen begon hij weer mijn kant op te lopen. Het moment dat hij even het bos in ging dacht ik: ik ben hem kwijt. Dit is het moment om weg te komen. Toen ging ik versnellen. Na een tijdje kwam ik erachter dat de wolf toch weer achter me aan zat."

Ze was zich bewust van het feit dat ze beter niet zou kunnen draven, omdat dit het jachtinstinct van de wolf kan triggeren, waardoor die juist achter haar aan zou komen. "Maar het was nog een lang pad dat ik af moest. Dat zou lang duren als ik alleen zou stappen met mijn paard. Ik hoopte dat ik fietsers tegen zou komen, maar als je ze nodig hebt, dan zijn ze er niet. Ik voelde mij heel alleen."

Paard bleef rustig
Ze is blij dat haar paard zo kalm bleef en met de schrik is vrijgekomen. "Ik gun niemand deze ervaring. Wat me vooral zorgen baart, is dat de wolf zo volhardend was. Hij zat geobsedeerd naar mij te kijken. Zijn ogen keken dwars door mij heen. Ik heb mijn stem opgezet en mij groot gemaakt, maar daar was hij niet van onder de indruk. Ik had ook nog een zweep bij mij waar ik mee heb gezwaaid."

De ruiter heeft de politie gebeld en is naar het gemeentehuis gegaan. "De burgemeester was er niet, maar iemand anders heeft mij te woord gestaan. Ik heb haar nummer gekregen en mag altijd bellen als ik ergens mee zit."

Ze gaat wel door met trainen op haar paard, maar wel op een andere locatie. "Ik ga de komende tijd niet meer rijden in de buurt van Diever. Ik ga wel naar Dwingeloo. Daar is het wat opener en er zijn daar ook meer mensen."

Grote afstand
Maurice La Haye, woordvoerder van de Zoogdierenvereniging, vermoedt dat het om een jonge en nieuwsgierige wolf gaat, al is het niet zeker dat het om een wolf gaat omdat de beelden niet heel duidelijk zijn. "Ik wil niets bagatelliseren, maar ik zie hier niets bedreigends in. Ik snap dat die ruiter schrikt. Maar er is sprake van een grote afstand. Het dier is niet uit de bosjes gekomen richting haar en haar paard terwijl hij blafte of zijn tanden liet zien."

"We zien relatief weinig van dit soort filmpjes. Als ze er zijn, dan gaan ze viral en worden ze in de hele wereld gedeeld", vervolgt La Haye. Hij wijst erop dat aanvallen van wolven op mensen zeer zeldzaam zijn.

Wolf pakt pony's
Kan de wolf in het filmpje het paard ook als prooi hebben gezien? Want afgelopen weekend is een tweede exmoorpony door vermoedelijk een wolf gegrepen in een natuurbegrazingsterrein van Natuurmonumenten bij Wapserveen. "Er is wel een verschil tussen een pony en een paard. Een pony voor natuurbegrazing is een heel andere situatie dan een paard achter een huis of een ruiter in het bos", zegt La Haye.

La Haye heeft nog wel een tip voor mensen die ongerust zijn over een treffen met een wolf in het bos. "Neem een fluitje mee. Dat maakt een schel geluid." Een website van de Rijksoverheid wijst erop dat fietsers juist niet moeten proberen snel weg te komen als ze worden gevolgd door een wolf, maar juist moeten stoppen en de wolf laten passeren.


Wil je op dit bericht reageren? Dan kan dat in het algemene wolventopic: [PP] Wolf, Nl, Be, Du



Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 31-05-23 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bericht aangepast


Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 13:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen