Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

 
Profiel   

Omroep Gelderland
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Wat ooit begon als een mooi heenkomen voor twee paarden is inmiddels een gevoelig twistpunt geworden in de omgeving van een weiland tussen de Veldweg en Heiweg in Malden. Het weiland was in slechts drie jaar tijd dan ook wel uitgegroeid tot een volwaardig 'paardenparadijs', met een hagen, bloemen, een poel, een moestuin en recreatiemogelijkheden. De twee paarden werden er uiteindelijk vijf en ook werd het een goed bezochte ontmoetingsplek voor paarden taal les en coaching.

Maar zo mooi als het is ingericht, het was wel allemaal illegaal. Bij een inspectie door gemeente Heumen kon men ook niet anders dan concluderen dat veel van de renovaties in het weiland helemaal niet toegestaan zijn en daarmee per 1 juli 2023 verwijderd moeten worden. Zelfs het laten grazen van paarden is überhaupt niet mogelijk in het weiland. Gebeurt dat niet, dan valt er daarna een boete van 5000 euro op de mat.

Aanleiding voor de inspectie waren klachten uit de buurt, die hinder ondervonden van de luidruchtige kinderen en paardenpoep op straat. Eerdere pogingen om deze problemen op te lossen waren voor de buurtbewoners niet voldoende, met de gang naar de gemeente tot gevolg.

De gebruikers van het perceel hopen elders in de regio hun activiteiten te kunnen voorzetten en deze keer wel volledig legaal. De hoop is daarom dat de gemeente bereid is om uitstel te verlenen voor de geëiste sluiting.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 14:36 



 
Profiel   

Tja, als het verhaal zoals hierboven omschreven klopt, lijkt het mij helemaal terecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:10 



 
Profiel   

Als je zoiets al opzet zonder toestemming, zorg er dan in elk geval voor dat je de buurt te vriend houdt :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:13 



 
Profiel   

Inderdaad.. al vraag ik me wel af wat hier staat:"Zelfs het laten grazen van paarden is überhaupt niet mogelijk in het weiland."
Wat bedoelen ze hiermee? Dat het nu niet mogelijk is door wat er is gebouwd, of dat het in dit weiland sowieso al niet mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:13 



 
Profiel   

Waarschijnlijk is de grondbestemming dan niet goed.
Wij hebben hier bijvoorbeeld veel grond met bestemming glastuinbouw... daar mag je geen dieren op zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:15 



 
Profiel   

Zal wel een rommelig geheel geweest zijn aan de beschrijving te lezen. Ook niet fijn om tegen aan te kijken als je daar woont

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:36 



 
Profiel   

Het zal dit "paradijsje" wel zijn
[ img ]

edit
ja dat is het, het heeft ook een website

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:42 



 
Profiel   

Op zich zo niet heel dramatisch beroerd zo op het oog, ik heb veel ellendiger stukken paardenverblijf gezien vaker. alleen het niet mogen laten grazen van paarden verbaasd mij ook. Deze gebruiker zal ooit aan dit stukje land zijn gekomen (huur/koop) om daar een weide voor paarden van te maken. Wat kennelijk al niet eens mocht. Dat moet je maar net weten

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:46 



 
Profiel   

dan zie ik wat anders dan jij Karuna
Een hoop zooi en ook nog eens geen winter

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:47 



 
Profiel   

karuna schreef
Op zich zo niet heel dramatisch beroerd zo op het oog, ik heb veel ellendiger stukken paardenverblijf gezien vaker. alleen het niet mogen laten grazen van paarden verbaasd mij ook. Deze gebruiker zal ooit aan dit stukje land zijn gekomen (huur/koop) om daar een weide voor paarden van te maken. Wat kennelijk al niet eens mocht. Dat moet je maar net weten


Staat gewoon in het bestemmingsplan. Als je het koopt, maar ook als je het huurt is dat prima op te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:47 



 
Profiel   

karuna schreef
Op zich zo niet heel dramatisch beroerd zo op het oog, ik heb veel ellendiger stukken paardenverblijf gezien vaker. alleen het niet mogen laten grazen van paarden verbaasd mij ook. Deze gebruiker zal ooit aan dit stukje land zijn gekomen (huur/koop) om daar een weide voor paarden van te maken. Wat kennelijk al niet eens mocht. Dat moet je maar net weten


Foto is wel al een jaar oud
Kan hoop veranderen in een jaar tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:49 



 
Profiel   

Dit staat op de website:

van website eigenaresse schreef
In april 2020, toen we onze huidige plek konden huren, zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden. Hierop hebben we ons ontwerp aangepast. We moesten bijvoorbeeld rekening houden met de buurt, de regels ontremd het bestemmingsplan van het weiland en ons eigen budget. Het weiland is niet van ons en er is een kans dat we over een paar jaar moeten verhuizen.


maarja, ze geeft daarbij ook lessen aan kinderen en volwassenen met 6 paarden wat misschien niet mocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:52 



 
Profiel   

Ik ben vaak langs dat plekje gelopen, vond het juist altijd leuk om te zien wat ze allemaal voor de paarden hebben ingericht.

Maar inderdaad, de buurt te vriend houden is dan wel zo handig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:02 



 
Profiel   

Tja manege beginnen zonder ook maar 1 vergunning aan te vragen is niet echt handig. Ze heeft het in ieder geval nog enkele jaren volgehouden. Het is niet anders. Ik zou er zelf ook niet graag tegen aan kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 13:32 



 
Profiel   

En dit is wat je steeds vaker ziet. Onder het mom van pp
Mag vaak niet veel kosten en word een houtje touwtje, pallets, prut gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 07:33 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
karuna schreef
Op zich zo niet heel dramatisch beroerd zo op het oog, ik heb veel ellendiger stukken paardenverblijf gezien vaker. alleen het niet mogen laten grazen van paarden verbaasd mij ook. Deze gebruiker zal ooit aan dit stukje land zijn gekomen (huur/koop) om daar een weide voor paarden van te maken. Wat kennelijk al niet eens mocht. Dat moet je maar net weten


Staat gewoon in het bestemmingsplan. Als je het koopt, maar ook als je het huurt is dat prima op te zoeken.

maar het bestemmingsplan op deze locatie geeft (mits ik de goede locatie gepind heb) Agrarisch met waarden - landschap en natuur. Geen glastuinbouw zoals eerder als voorbeeld werd genoemd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 07:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen