Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 19:41

NP-Utrechtseheuvelrug.nl
Algemeen

Afbeelding
Een buitenrit te paard is genieten voor
mens en dier. Foto: Bokt Wiki


In 2022 komt er een Ruitervignet voor de Utrechtse Heuvelrug. Door bezuinigingen van de overheid krijgen terreineigenaren op de Utrechtse Heuvelrug geen geld meer voor het onderhoud en beheer van de ruiter- en menpaden. Om de paden toegankelijk en veilig én betaalbaar te houden, is een aantal terreineigenaren tot deze oplossing gekomen. Voor de invoering van het vignet spreken we regelmatig met de gebruikers van deze paden, zodat hun advies meegenomen kan worden in de uiteindelijke uitvoering.

Een interview met een van de leden van de adviesgroep van ruiters en menners hierover lees je op NP-Utrechtseheuvelrug.nl

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:00

60 euro voor een jaar. Dat is een best bedrag. Voor een label (vergunning) van Natuurmonumenten betaal je 27,50. Maar daar mag je dan wel in alle gebieden van Natuurmonumenten mee rijden.
Ik snap dat het onderhoud geld kost, maar van niks naar 60 euro per jaar is wel een behoorlijke verhoging.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:05

Ik ben benieuwd hoe dit wordt vormgegeven. Als ik een dagje die kant op zou gaan om te rijden... En ik mag 60 euro betalen, dan sla ik het over.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:07

Kookaburra schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit wordt vormgegeven. Als ik een dagje die kant op zou gaan om te rijden... En ik mag 60 euro betalen, dan sla ik het over.



Waarschijnlijk kan je dan een dagpas aanvragen zoals in de Gooi- en Vechtstreek het geval is.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:24

Daihyo schreef:
60 euro voor een jaar. Dat is een best bedrag. Voor een label (vergunning) van Natuurmonumenten betaal je 27,50. Maar daar mag je dan wel in alle gebieden van Natuurmonumenten mee rijden.
Ik snap dat het onderhoud geld kost, maar van niks naar 60 euro per jaar is wel een behoorlijke verhoging.

Eens.

En ik vind het vooral onhandig dat in verschillende gebieden, verschillende vergunningen gelden. Wat mij betreft zou daar 1 plan voor moeten komen.

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:25

Daihyo schreef:
60 euro voor een jaar. Dat is een best bedrag. Voor een label (vergunning) van Natuurmonumenten betaal je 27,50. Maar daar mag je dan wel in alle gebieden van Natuurmonumenten mee rijden.
Ik snap dat het onderhoud geld kost, maar van niks naar 60 euro per jaar is wel een behoorlijke verhoging.


Ik vind €60,- een prima bedrag voor een jaar. Een vignet voor het Goois Natuur Reservaat is €45,- per jaar, een penning voor Den Treek is €100,- per jaar en voor de soesterduinen is €37,50 per jaar. Hen ze allemaal moeten hebben (niet allemaal tegelijk gelukkig) en dan vind ik €60,- best prima te doen. Als daarmee de paden goed onderhouden worden en het fijn rijden blijft.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:31

bamisalami schreef:
Daihyo schreef:
60 euro voor een jaar. Dat is een best bedrag. Voor een label (vergunning) van Natuurmonumenten betaal je 27,50. Maar daar mag je dan wel in alle gebieden van Natuurmonumenten mee rijden.
Ik snap dat het onderhoud geld kost, maar van niks naar 60 euro per jaar is wel een behoorlijke verhoging.


Ik vind €60,- een prima bedrag voor een jaar. Een vignet voor het Goois Natuur Reservaat is €45,- per jaar, een penning voor Den Treek is €100,- per jaar en voor de soesterduinen is €37,50 per jaar. Hen ze allemaal moeten hebben (niet allemaal tegelijk gelukkig) en dan vind ik €60,- best prima te doen. Als daarmee de paden goed onderhouden worden en het fijn rijden blijft.


Ik heb 2 pony's, ik vind €120 per jaar extra een beetje te veel van het goede. En wie weet wat die registratie straks nog gaat brengen (UBN)

Kan geen andere kant op want ik sta tegenover het bos.

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:37

Ik heb vroeger op een stal gestaan waar ze de penning gewoon deelden met zn allen. En op de manege in Bussum deden ze dat ook. Ik zou dan één penning kopen en die voor beide paarden gebruiken. Daar ben ik nog nooit op gecontroleerd, als die penning zichtbaar is, is het vaak al goed (is mijn ervaring).

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:47

Ik vind het bedrag ook te overzien, maar als je van de andere drie gebieden die genoemd worden ook een vignet wil, wordt het wel een prijzige zaak.

Bij ons heb je in de buurt het PWN-gebied, jaarkaart daar kost € 40,00 voor een gebied van zo'n 50 km². Het gebied Utrechtse Heuvelrug is zo'n 140 km². En dan heeft de Utrechtse Heuvelrug ook nog een veel uitgebreider ruitenpadennet met voor zover ik begrijp goede bordjes. Zo bezien is het niet duur.

1 vignet voor alle betaalde gebieden wordt lastig met allemaal verschillende gebiedseigenaren die er een deel van zouden moeten krijgen.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:55

€60,00 is nog niks, in Leusden/Woudenberg betaal je €100,00 per jaar om op Landgoed Den Treek Henschoten te mogen rijden :=

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:01

Als de ruiterpaden dan ook écht goed te rijden zijn en blijven dan is het prima om er zo’n bedrag voor te betalen.

Hier in de Bernisse is het om te huilen zo slecht zijn die paden. Als je je paard kreupel wilt hebben moet je hier komen rijden. Het ergste is nog dat je verplicht bent op de paden te rijden, anders krijg je een boete.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:21

Ik vind 60€ voor een jaar nog mee vallen

GNR is 45€ per jaar

Den treek (ook genoeg rond Utrechtse heuvelrug) is zo uit mijn hoofd 106€ per jaar.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:05

Het klinkt nog zo ver weg, 1 januari 2022 maar dat is al over een half jaar natuurlijk..

Omgerekend vind ik de verwachtte kosten meevallen, 5 euro per maand vind ik erg netjes. Al ben ik blij te lezen dat ‘mijn’ gebied eerst ook hun eigen vignet behouden, waardoor we toch iets goedkoper uit zijn en ik met dit paard toch niet buiten dat gebied ga komen.

Vind de informatievoorziening met de website erg netjes en ook fijn dat er ruiters en menners gevraagd zijn mee te denken. Mooie samenwerking.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:11

Jet schreef:
Bij ons heb je in de buurt het PWN-gebied, jaarkaart daar kost € 40,00 voor een gebied van zo'n 50 km². Het gebied Utrechtse Heuvelrug is zo'n 140 km². En dan heeft de Utrechtse Heuvelrug ook nog een veel uitgebreider ruitenpadennet met voor zover ik begrijp goede bordjes. Zo bezien is het niet duur.



Ja en hoe vaak denk je dat je nou echt gebruik maakt van al die kilometers?
Zeg dat je dagelijkse rondje 5 tot 10 km is. Af en toe doe je iets meer, dan betaal je imo best veel voor veel wat je niet gebruikt.

Ja het is een groot oppervlak en 200 km ruiterpaden, maar die rijd je niet.

Bovendien zijn de meeste ruiterpaden gedeelde paden, wandelaren of naast fietspaden.
Waarom betaal ik dan wel en de wandelaar die exact hetzelfde pad gebruikt niet.
Onderhoud blijft dan toch hetzelfde.

Over gedeelde penning, wij zijn een recreatiestal, iedereen gaat hier het bos in. Niet een enkeling waardoor een penning 'over' is.


Ik als wandelaar met shets vind het belachelijk, te duur en onzin. Ben door het wandelen al zeer beperkt en nu moet ik daar ook nog voor betalen.


En bij den Treek, tja dat is al jaren zo. Als je daar je paard naartoe verhuisd dan weet je dat je extra moet betalen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:44

60 euro per jaar vind ik mee vallen, het onderhoud moet ergens van betaald worden lijkt me en als de ruiterpaden anders dreigen te verdwijnen heb ik het er wel voor over.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:09

Onali schreef:
Jet schreef:
Bij ons heb je in de buurt het PWN-gebied, jaarkaart daar kost € 40,00 voor een gebied van zo'n 50 km². Het gebied Utrechtse Heuvelrug is zo'n 140 km². En dan heeft de Utrechtse Heuvelrug ook nog een veel uitgebreider ruitenpadennet met voor zover ik begrijp goede bordjes. Zo bezien is het niet duur.



Ja en hoe vaak denk je dat je nou echt gebruik maakt van al die kilometers?
Zeg dat je dagelijkse rondje 5 tot 10 km is. Af en toe doe je iets meer, dan betaal je imo best veel voor veel wat je niet gebruikt.

Ja het is een groot oppervlak en 200 km ruiterpaden, maar die rijd je niet.

Bovendien zijn de meeste ruiterpaden gedeelde paden, wandelaren of naast fietspaden.
Waarom betaal ik dan wel en de wandelaar die exact hetzelfde pad gebruikt niet.
Onderhoud blijft dan toch hetzelfde.

Over gedeelde penning, wij zijn een recreatiestal, iedereen gaat hier het bos in. Niet een enkeling waardoor een penning 'over' is.


Ik als wandelaar met shets vind het belachelijk, te duur en onzin. Ben door het wandelen al zeer beperkt en nu moet ik daar ook nog voor betalen.


En bij den Treek, tja dat is al jaren zo. Als je daar je paard naartoe verhuisd dan weet je dat je extra moet betalen.


Misschien is mijn referentiekader anders dan dat van jou, ik ga er vanuit als ik in zo'n gebied zou wonen, dat ik toch wel wekelijks een rondje van 10-20 km. zou maken ( rijdend dan wel). Ik snap als jij wandelt met shetten dat dat iets anders ligt, maar de gemiddelde mens met paard leggen in een mooi bosgebied wel wat grotere afstanden af. Paarden maken over het algemeen meer ondergrond los, dus vergen die paden meer onderhoud dan wandelpaden. Ook zal er hoger gesnoeid moeten worden om de paden toegankelijk te houden voor ruiters. Het zou mooi zijn als er ook voor wandelaars en fietsers/MTB-ers een betaald vignet komt, wie weet volgt dat nog.
Overigens kan je in het PWN-gebied vrijwel geen rondjes maken van 5-10 km. bij mijn weten, of je moet al door heel zwaar duinzand willen gaan, wat voor veel paarden i.v.m. de pezen niet aan te raden is.
Ik denk trouwens ook te weten dat ze hier al een aantal jaren mee bezig zijn, toen de subsidies van het rijk wegvielen zijn ze er al over begonnen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:35

Mtb betalen al wel, maar een veel lager bedrag. 7,50 euro per jaar uit mijn hoofd.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:46

Het jammere is dat je bij ons om echt lekker wat verder te rijden meerdere penningen nodig hebt. Utrechtse heuvelrug, Den Treek... of combi met Soesterduinen. Dat wordt een dure grap.

Aan de andere kant, als ze de ruiterpaden dan goed gaan en blijven onderhouden, prima.

Ineke, dat komt omdat er veel meer MTB-ers zijn dan ruiters hier. En die schijnen een deel van de route zelf te onderhouden. Is wel een self fulfilling prophecy in mijn ogen: als je van ver komt neem je makkelijker een penning hier want hee, het is maar 7,50.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:13

Het is toch knap lullig voor de mensen die op grensgebieden gestald staan. Wij staan in het bos in Baarn, wat onder Staatsbosbeheer valt (de nieuwe penning van 60,-), binnen 10 minuten rijd je vanaf ons naar Pijnenburg (vignet 35,-) en in 20 minuten rijd je op gebied van Goois Natuurreservaat (45,-). Als je nog iets verder doorrijdt zit je in Soest (37,50). Deze drie doen allemaal niet mee met het nieuwe vignet. Met 2 paarden ben ik dus 355,- per jaar kwijt om vanaf mijn stal lekker buiten te kunnen rijden. Ik rijd echt geen bizarre rondes, max 20km. Zoals jullie begrijpen ben ik echt not amused hierover...

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:32

xLoki schreef:
Het is toch knap banketstaaf voor de mensen die op grensgebieden gestald staan. Wij staan in het bos in Baarn, wat onder Staatsbosbeheer valt (de nieuwe penning van 60,-), binnen 10 minuten rijd je vanaf ons naar Pijnenburg (vignet 35,-) en in 20 minuten rijd je op gebied van Goois Natuurreservaat (45,-). Als je nog iets verder doorrijdt zit je in Soest (37,50). Deze drie doen allemaal niet mee met het nieuwe vignet. Met 2 paarden ben ik dus 355,- per jaar kwijt om vanaf mijn stal lekker buiten te kunnen rijden. Ik rijd echt geen bizarre rondes, max 20km. Zoals jullie begrijpen ben ik echt not amused hierover...


Dat begrijp ik. Je rijdt dus te paard bij een rondje van 20km door drie verschillende penning gebieden? Dan heb je straks bijna een hele kerstboom aan je zadel hangen met penningen..
Laatst bijgewerkt door carika op 20-05-21 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:00

xLoki schreef:
Het is toch knap lullig voor de mensen die op grensgebieden gestald staan. Wij staan in het bos in Baarn, wat onder Staatsbosbeheer valt (de nieuwe penning van 60,-), binnen 10 minuten rijd je vanaf ons naar Pijnenburg (vignet 35,-) en in 20 minuten rijd je op gebied van Goois Natuurreservaat (45,-). Als je nog iets verder doorrijdt zit je in Soest (37,50). Deze drie doen allemaal niet mee met het nieuwe vignet. Met 2 paarden ben ik dus 355,- per jaar kwijt om vanaf mijn stal lekker buiten te kunnen rijden. Ik rijd echt geen bizarre rondes, max 20km. Zoals jullie begrijpen ben ik echt not amused hierover...

Soest doet wel mee, je kunt kiezen of je een penning voor alleen Soest koopt of voor het hele stuk incl Soest.
Met Pijnenburg wordt nog overleg gevoerd.
GNR weet ik niet wat daar de stand van zaken is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:22

Wat ik hierin mis. Waarom moeten alleen ruiters opdraaien voor de kosten. Wat is er duurder aan het onderhoud van ruiterpaden ten opzichte van wandel en fietspaden? En daarbij, als 1 argument wordt veiligheid aangevoerd. Als ik ergens niet meer veilig buiten kan rijden is het bij ons vlakbij in het bos. Al die mtb'ers en hun routes kruisen geregeld de ruiterpaden. Het is niet meer leuk om daar buiten te rijden als je zoals wij een kijkerig paard hebt.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:25

Dat Soest meedoet wist ik niet, nou goed dan houd ik nog 3 penningen over...
Dit is een rondje wat ik regelmatig rijd. Ik start vanaf Groeneveld/Baarn ( = Staatsbosbeheer = 60,-), dan rijd ik naar De Zuid/Hilversums Wasmeer ( = GNR = 45,-) en dan via Lage Vuursche weer terug ( = Pijnenburg = 35,-). En zo zijn we dan 140,- verder voor een ochtendje paardrijden. :x %)

Afbeelding


SusanH schreef:
Wat ik hierin mis. Waarom moeten alleen ruiters opdraaien voor de kosten. Wat is er duurder aan het onderhoud van ruiterpaden ten opzichte van wandel en fietspaden? En daarbij, als 1 argument wordt veiligheid aangevoerd. Als ik ergens niet meer veilig buiten kan rijden is het bij ons vlakbij in het bos. Al die mtb'ers en hun routes kruisen geregeld de ruiterpaden. Het is niet meer leuk om daar buiten te rijden als je zoals wij een kijkerig paard hebt.

Wandel- en fietspaden worden uit overheidsgelden betaald en ruiterpaden krijgen die subsidie niet meer sinds dit jaar begreep ik...
De MTB’ers zijn inderdaad vervelend, maar waar ik mij aan het moment het meest aan stoor (en waardoor ik amper durf buiten te rijden met mijn vierjarige) is de loslopende mens en hond. Iedereen loopt doodleuk op het ruiterpad met zijn of haar onopgevoede, niet-aangelijnde hond. Afgelopen najaar bijna m’n nek gebroken door 2 honden die keihard op me af kwamen en in z’n staart hingen. Met mijn oudere paard waar ik wekelijks mee buitenrijd kom ik vrijwel iedere rit minstens 2 honden tegen die niet zijn aangelijnd en niet onder appèl zijn. Heb ook al een keer 2 loslopende golden retrievers achter een jonge ree aan zien sjezen op het ruiterpad. Eigenaren nergens te bekennen. Het is echt niet normaal.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:39

xLoki schreef:
Wandel- en fietspaden worden uit overheidsgelden betaald en ruiterpaden krijgen die subsidie niet meer sinds dit jaar begreep ik...

De subsidies zijn al een flink aantal jaar (2012, uit m’n hoofd) een stuk lager, volgens mij 70% van vroeger.
Van dat geld moet alles gedaan worden; wandelpaden, fietspaden, bebording, bankjes, veiligheidscontroles (controleren of er geen bomen op onschuldige mensen vallen) etc. Voor meer is gewoon geen geld. Er is geprobeerd om dmv vrijwilligers en creatief combineren de ruiterpaden open en veilig te houden, maar zoals we merken aan de staat van onderhoud is dat dus niet voldoende.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:44

Ik snap dat alles geld kost. Maar op mij komt het nu over alsof men het vooral bij de ruiters weg gaat halen. Dat alleen de ruiterpaden geen subsidie meer zouden krijgen wordt mij uit het artikel niet heel duidelijk. Maar dat kan ook aan mij liggen.