Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Stef (33) fokt minipaarden: 'Het is echt een paard in het klein'

 
Profiel   

Twente FM
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Stef / Bokt Wiki


De paardenfokkerij valt bijna niet te missen, kleine paarden met stippen verdeeld over meerdere weilanden. ''Het is een uit de hand gelopen hobby'', zegt paardenfokker Stef Schuurman. Hij heeft vijftien minipaardjes staan en fokt de dieren al zo'n twaalf jaar lang.

De minipaarden zijn makkelijk te herkennen aan de stippenvacht. Het zijn rustige, tamme paarden met een goed karakter. Het soort paard dat Stef fokt zijn Appaloosa's. ''Vroeger hadden we thuis een rijpony, daar was de lol snel van af. Door een paardenruil met mijn buurman kreeg ik een shetlander. Die kreeg een veulentje, vanuit daar werden het er steeds meer. Uiteindelijk zijn we bij de minipaarden.'' Naast zijn grote hobby voor paarden werkt de dierenliefhebber in de horeca. ''Dit is vlak bij huis, als er iets met de paarden is kan ik even langs.''

Veel tijd
Het is een hobby van Stef, hij is er erg druk mee. ''Ik heb soms dagen dat ik denk, ik wou dat ik ze niet had. Maar als je 's ochtends de wei met zonsopgang in komt, dat is prachtig.'' In het voorjaar is de paardenliefhebber er dag en nacht mee bezig. De drachtige merries hebben een 'birthalarm' aan het halster, een apparaat dat voelt wanneer er bewegingen zijn die op een bevalling lijken. Wanneer het apparaat deze signalen opvangt wordt Stef gebeld.
''Soms word ik om het halfuur wakker gebeld, maar dat moet je ervoor over hebben.''
Via camera's kan hij in de stallen kijken om te zien of het paard aan het bevallen. Hij runt het bedrijf alleen, maar krijgt wanneer het nodig is hulp uit zijn omgeving. "Soms helpen er kameraden bij wedstrijden.''

Panterbonte
Er is één zeer gewild patroon binnen de Appaloosa's: De Panterbonte. ''Dit soort is moeilijk te fokken doordat ze een bepaald gen bij zich draagt.'' De juiste genen van de merrie en hengst moeten kloppen. ''Bij twee mooi getekende paarden heb je niet direct een mooi veulen.'' Het Panterbonte is een wereldwijd gewild ras van de Appaloosa's. Stef heeft een Nederlands kampioen staan: G-Star.
''De juiste kleur, karakter en de goede beweging. Hij heeft eigenlijk alles wel wat een minipaard moet hebben. Het is echt een paard in het klein, zo willen we ze het liefste zien.''
Voor Stef is het belangrijkste dat zijn veulens gezond zijn. Er zit veel tijd in om het perfecte minipaard te vinden. ''Ik rij heel Nederland rond om de meest speciale minipaarden te vinden.''

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:13 



 
Profiel   

En ik zoek heel Europa af voor de mooiste minipaarden te vinden, er zijn immers heel wat minipaardenfokkers in Europa. Zelf ben ik fokker van de Amerikaanse minipaarden, AMHA en ingeschreven bij het NMPRS. En dan liefst met een champagne, zilver, dun of overo kleurtje erbij. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 11:22 



 
Profiel   

Dit is in Twenthe, maar ik zie geen wolfwerende rasters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:13 



 
Profiel   

pillow schreef
Dit is in Twenthe, maar ik zie geen wolfwerende rasters.


Oke.

Een vraag die ik mij al langer stel: wordt er bij minipaardjes meer/sneller gefokt op kleur omdat exterieur er minder toe doe w.b. belasting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:23 



 
Profiel   

Denk het wel, die mini dingen hou je om naar te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:29 



 
Profiel   

Love mini's!!! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:50 



 
Profiel   

Captain schreef
pillow schreef
Dit is in Twenthe, maar ik zie geen wolfwerende rasters.


Oke.

Een vraag die ik mij al langer stel: wordt er bij minipaardjes meer/sneller gefokt op kleur omdat exterieur er minder toe doe w.b. belasting?


Nee, wij fokken op bouw, beweging en ze moeten voldoen aan de rasstandaard. Daarom wordt ook alles gekeurd en geprimeerd, zeker de hengsten. Op keuring wordt er zelfs niet gekeken naar kleur, alles is toegestaan. Nu is het bij mij wel het nmprs stamboek, dus Nederlands minipaarden stamboek. Je hebt ook het nas stamboek, dat is het appaloosa stamboek waar niet alleen minipaarden in worden geschreven maar de meeste mini appaloosa fokkers gebruiken wel het nas stamboek en daar doet kleur er wel toe,het moet er appaloosa zijn, klein of groot.

Kleur is een toetje van de zalm bij de Amerikaanse minipaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:56 



 
Profiel   

Keileuk!
Ik kende het ras niet totdat we hier kwamen wonen;
Onze buurman fokt al jaren met de Mini Appies, inmiddels fokkerij flink gekrompen ivm zijn leeftijd. Hij heeft er nu max 10. Vanmiddag nog n knap hengstje geboren, bruin met een paar witte vlekken op de kont zo mooi.
Iedere 1-2 jaar koopt hij een andere dekhengst die dan in de kudde de dekbare merries loopt.

En met ons huis kwam een Mini Appie <3 ze is donkerbruin en heeft alleen aan de binnenkant van haar lippen stippen :D giga lieverd maar oh zo gemakkelijk dik & rond te krijgen :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen