Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

CDO Breeding: “Mijn streefdoel is een goed en mooi sportpaard fokken”

 
Profiel   

KWPN
Fokkerij

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Ook dit jaar lichten we weer een aantal fokkers uit die mee hebben gedaan met de #proudKWPNbreeder-actie. Charlotte Oldekamp uit Alphen aan den Rijn fokte dit jaar haar allereerste eigen veulen uit haar merrie Haronette (v.Up to Date) en startte daarmee haar fokkerij ‘CDO Breeding’.

Voor Charlotte Oldekamp uit Alphen aan den Rijn was het een spannende tijd, haar eerste zelfgefokte veulen maakt zijn opwachting dit jaar. Op 3 april werd het veulen Twixinette (v.Lambrusco) uit de ster-, D-OC-merrie Haronette (Up to Date uit Ueronette ster pref prest van Cavalier, fokker H. Meijeringh uit Gieten) geboren. “Doordat ik aan mijn rug ben geopereerd, kan ik zelf niet meer zo goed de sport in. Om toch van de paarden te kunnen blijven genieten en er een beetje mee bezig te blijven, heb ik besloten om me bezig te houden met de fokkerij. Zo is het balletje een beetje gaan rollen en ben ik op zoek gegaan naar een leuke merrie waar ik een goede klik mee had om er zo weer wat plezier uit te halen", aldus Charlotte.


Mooie kans
Twee jaar geleden kocht Charlotte de inmiddels tienjarige Up to Date-dochter Haronette. “Ik kocht haar van Henk Visser uit Aarlanderveen, die destijds stopte met zijn fokkerij. Dit was voor mij een mooie kans om een goede merrie aan te kopen voor de fokkerij. Vorig jaar heb ik Haronette zadelmak laten maken en voor de IBOP aangeboden, maar toen had ze nog wat te veel spanning. Ze is op dit moment voorlopig keur en volgend jaar wil ik haar in gaan zetten in de sport om het elitepredicaat te kunnen behalen.”

Goed gelukt
Haronette bracht bij haar vorige eigenaar al meerdere veulens en dit jaar werd uit haar een merrieveulen van de KWPN-hengst Lambrusco geboren. “Het blijft altijd spannend of de keus, vooral voor een jonge hengst, goed uitpakt. Ik heb voor Lambrusco gekozen, omdat hij wat atletischer gebouwd is en wat hoger op de benen staat. Mijn merrie is wat groffer gebouwd en ik wilde graag een atletischer paard fokken. Het blijft altijd spannend hoe een combinatie uitpakt, vooral bij een jonge hengst, maar tot nu toe lijkt Twixinette aardig goed gelukt.” Voor dit jaar is Haronette gedekt door Dourkhan Hero Z (v.Sea Coast Don’t Touch Tiji Hero). “Ik heb voor deze hengst gekozen door zijn vermogen en het afmaken van de sprong. Hij lijkt dit te kunnen verbeteren bij mijn merrie.”

Een goed en mooi sportpaard
“Ik wil vooral hobbymatig blijven fokken. Uiteindelijk wil ik in de toekomst mijn fokkerij nog wel uitbreiden met twee of drie merries. Zo kan ik wat meer veulentjes fokken en is er wat meer keuze en diversiteit. Mijn doel in de fokkerij is om een goed en mooi sportpaard te fokken, die het ver zou kunnen schoppen in de sport. Ik wil daarbij juist ook de jongere hengsten wat meer kansen geven.”

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 17:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen