Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Natuurmonumenten laat exmoorpony's verplaatsen

 
Profiel   

Wat bijzonder dat de grote runderen zich na dat 1e jaar wel hebben aangepast aan de wolf, maar de paarden nog niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:44 



 
Profiel   

UK_eef schreef
Wat bijzonder dat de grote runderen zich na dat 1e jaar wel hebben aangepast aan de wolf, maar de paarden nog niet.

Waar blijkt dat uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 09:50 



 
Profiel   

UK_eef schreef
Wat bijzonder dat de grote runderen zich na dat 1e jaar wel hebben aangepast aan de wolf, maar de paarden nog niet.


... dat frappeert mij ook.

De kudde (niet 'groep', maar zelfgekozen kudde) Koniks die zo'n vijftien jaar geleden zijn uit de OVP naar Estland is geëxporteerd 'was uiterst weerbaar'.

Ze zijn een jaar lang geobserveerd in Estland.
De paarden 'wisten' (meer instinct dan herinnering) nog precies wat ze doen moesten.

In het hele eerste jaar is er precies 1 veulen van een jonge merrie opgegeten (moeder zijn is ook iets wat je moet leren) - net zoiets als de runderen in Wapserveen dus.

... of zou het toch een verschil zijn tussen de Poolse origene van de Koniks versus de Britse achtergrond van de Exmoors?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 09:59 



 
Profiel   

En de anders in het wild levende dieren, waardoor de wolven nog altijd leven zijn allemaal stom en leren niet?

Eerder toeval lijkt mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:19 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
En de anders in het wild levende dieren, waardoor de wolven nog altijd leven zijn allemaal stom en leren niet?

Eerder toeval lijkt mij


Toeval zou kunnen, maar dat een roofdier prooidieren eet 'hoort erbij' in de natuur.
Doorgaans is daarbij sprake van een bepaald evenwicht, en als dit verstoord lijkt is onderzoek geboden.

In deze situatie (wolf ligt gevoelig) kiest met voor (vrijwel direct) ingrijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:24 



 
Profiel   

maar daarom kan men toch niet spreken dat ze er van leren?

we merken aan onze paarden ook wel dat ze allemaal nog vluchtdier zijn.
ook al hebben ze in geen jaren hoeven vluchten en hun (groot) ouders ook niet.

het is eerder dat de wolf iets een gemakkelijke prooi vind.
Minste gevaar, minste energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:28 



 
Profiel   

Het komt ook omdat er jaren geen wolf was vanaf 2018 kwam.de opmars van de wolven . Dus de paarden schapen en. Runderen hadden. Niks te vrezen . Maar nu alles in opmars is word het wel heel angstig ..allemaal
.wolven zijn mooie dieren maar voor Nederland is.het te klein . Vind ik het niet mooi. Het wild raakt ook een keer op wand ree kalfjes worden ook makkelijk gepakt en.de wolf fokt zich maat door

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:41 



 
Profiel   

Zolang er nog wild afgeschoten moet worden is het echt niet zomaar „op“. Daarnaast fokken wolven niet eindeloos door in 1 gebied omdat ze zeer territoriaal zijn. Er is een maximum dat elkaar verdraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:44 



 
Profiel   

Nee dat wild raakt ook niet op.
Dan moeten ze energie gebruiken zonder te weten of het gaat lukken
Fastfoodketen weiland is weinig energie 100% resultaat.
Dat kiest de wolf dus eerst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 10:46 



 
Profiel   

Beetje dit idee,


De expert wordt in zijn gat gebeten door zijn eigen middelen...


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 11:00 



 
Profiel   

Onali schreef
In Amerika halen wolven bizons en elanden neer.
Maar nee Nederlandse deskundigen hadden niet verwacht dat pony's op het menu kwamen staan van de wolf.

Welke opleiding/ filmpjes hebben deze mannen gekeken?


Ik denk dat die man dat bedoelt met dingen waarvan ze niet willen dat wolven ze leren... dat ze leren hoe ze groter vee dan schapen doden. :(

Ik hoop dat de exmoorpony's op een veilige plek kunnen leven. Het is een redelijk zeldzaam oerras, meer oerpaard dan de nep-tarpan Koniks.
Maar in hun land van herkomst komen al eeuwen geen wolven voor, logisch dat ze niet weten wat ertegen te doen. |(

En dan te bedenken dat er mensen zijn in GB die de wolf daar ook willen her-introduceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 11:21 



 
Profiel   

Exmoors lopen ook ik Polen toch?

Ik begrijp nu dat het maar om 8 ponies ging, dat is ook geen echte kudde natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:00 



 
Profiel   

Nederland is niet te klein voor de wolf, Nederland is te klein voor vee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:13 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Exmoors lopen ook ik Polen toch?

Ik begrijp nu dat het maar om 8 ponies ging, dat is ook geen echte kudde natuurlijk.

Er zijn 8 over

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:15 



 
Profiel   

Groepje van 6-8 is normale maximale grootte, kudde zijn meerdere van dat soort groepjes en hoe veel of weinig die samen werken hangt af van terrein en roofdieren.

In Polen waren er meer opties aan wild/prooi dan enkel die pony's voor de wolf. Hier is ree geen voorkeursprooi, die verstoppen zich graag en dat is slecht achteraan rennen. Wild zwijn is er vrijwel enkel op de Veluwe en ook niet makkelijk + weer bos(rand) dier. Meer wild dat een wolf laat staan een roedel de buik aan vol kan vreten loopt hier eigenlijk niet.

Alles bij elkaar gezien wat er nu aan conclusies getrokken wordt over reeën en 0 andere opties dan vee, is het ten eerste toch naar nulstand en heel rap weer aanplanten van veekerende heggen. Kennelijk zou niet kunnen zien veel schelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:20 



 
Profiel   

10 vrijlopende ponies is gewoon ook erg weinig als dat natuurlijk in stand zou moeten blijven.
2 dode koniks op een stabiele populatie van 2000 is nogal een andere orde van grote.
Hoeveel exmoors lopen er totaal in begrazingsprojecten en sinds hoelang?

Edit: zo‘n 200-300 in NL en BE samen en een bedreigde soort. Dan snap ik wel dat te die niet laten opeten :Y)


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 04-06-23 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:26 



 
Profiel   

Vaak zijn er wel meerdere kuddes in 1 gebied, maar juist die grote kuddes in de ovp zijn onnatuurlijk, kuddes van 3 tot maximaal 8 paarden (excl. Dieren tot een jaar) zijn normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:28 



 
Profiel   

We hadden graag de wilde ganzen terug, nu zijn ze er weer en vinden we ze een plaag.
De dassen moesten terug, nu beginnen ze toch serieus overlast te bezorgen.
De bever moest terug, maar richt inmiddels ook flinke schade aan.
De wolf moest terug maar........?

Een wolf is geen gans, das of bever het is een zwaargewicht het is gewoon wachten op een disaster. En die komt er vroeg of laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 12:46 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Nederland is niet te klein voor de wolf, Nederland is te klein voor vee.

Helaas is het andersom
. Nederland is wel degelijk te klein voor de wolven . Omdat hun veel groter moeten kunnen leven

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 15:55 



 
Profiel   

Belladonna1 schreef
BaileyMix schreef
Nederland is niet te klein voor de wolf, Nederland is te klein voor vee.

Helaas is het andersom
. Nederland is wel degelijk te klein voor de wolven . Omdat hun veel groter moeten kunnen leven

De experts zijn het niet met je eens.

En met experts, bedoel ik de wolven zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 15:56 



 
Profiel   

Belladonna1 schreef
De pony's verplaatsen is geen optie . De wolf gaat dan weer aanvallen het is jammer dat hij beschermt is . Er worden er veel te veel . Ik heb nu ook heel veel angst . Dat ze bij ons gaan vestigingen in de buurt . Woon op het platte land waar 36 km een zwevende wolf is gesignaleerd. Dus de angst zit hier er helaas in


Net als Mekel zwevend, die heeft een beetje zweverige argumenten ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 15:58 



 
Profiel   

Welja, laten we het vee maar verplaatsen voor de wolf “omdat ze niet snel genoeg leren”; da’s toch de omgekeerde wereld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 16:51 



 
Profiel   

paars schreef
Welja, laten we het vee maar verplaatsen voor de wolf “omdat ze niet snel genoeg leren”; da’s toch de omgekeerde wereld!

Het alternatief is momenteel ze laten staan als prooi, vind ik een minder goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 17:27 



 
Profiel   

Onali schreef
In Amerika halen wolven bizons en elanden neer.
Maar nee Nederlandse deskundigen hadden niet verwacht dat pony's op het menu kwamen staan van de wolf.

Welke opleiding/ filmpjes hebben deze mannen gekeken?



Dat dus.
En in Nederland zijn ze ook in een beperkt ruimte met omheiningen en wildroosters, dus ze kunnen niet altijd er goed wegkomen. Gewoon een oneerlijke strijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 17:39 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Belladonna1 schreef
Helaas is het andersom
. Nederland is wel degelijk te klein voor de wolven . Omdat hun veel groter moeten kunnen leven

De experts zijn het niet met je eens.

En met experts, bedoel ik de wolven zelf.


Die experts konden niet anders, bij de buren is het vol...
Dat ze hier nogal goed gedijen, heeft imo alles te maken met onze fastfood weilanden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 17:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen