Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ringrijders komen van ver om wedstrijden te redden

 
Profiel   

Omroep Zeeland
Sport

[ img ]
Ringrijden in Rockanje. Foto: J. van Genderen/Bokt Wiki


Veel ringrijders hebben de dinsdag na Pinksteren met grote letters in hun agenda staan: op 'pinksterdrie' zijn er veel wedstrijden. Maar hoewel de traditie nog springlevend is, kost het de organisatoren steeds meer moeite om een volwaardig deelnemersveld bij elkaar te krijgen. Dat lukt lang niet altijd meer met ringrijders uit het eigen dorp en dus komen de deelnemende ringrijders soms van ver.

Er waren vandaag wedstrijden in Koudekerke, Nieuw- en Sint Joosland, Oostkapelle en Oost-Souburg. In het laatste dorp deed Saskia de Werk mee. En dat terwijl ze al jaren in West-Brabant woont. In het buitengebied tussen Steenbergen en Dinteloord, om precies te zijn.

'Een lifestyle, een passie'
Ze komt oorspronkelijk wel uit Oost-Souburg en zit nog in het bestuur van de lokale afdeling. "Ringrijden doe ik al 32 jaar", vertelt ze. "Ik ben ermee opgegroeid en kan het niet laten. Het is een lifestyle, een passie." De Werk is niet de enige deelnemer van buiten het dorp. "Er zijn hier bijna geen boerderijen meer, dus veel leden wonen nu elders. In die zin is het elk jaar wel een reünie, ja. Ook lenen we altijd gastrijders van buurverenigingen. Het is jammer dat dat nodig is, maar het is niet anders."

Vijf nieuwe leden
Na een bewolkte start breekt de zon door boven de Karolingenburcht in Oost-Souburg, waar de wedstrijd wordt gereden. "Ik ben blij dat we de traditie nog overeind kunnen houden", zegt De Werk. "Het is de laatste jaren steeds lastiger om jongeren aan je te binden, ze blijven steeds korter lid. We moeten dus steeds creatiever worden. Dit jaar hebben we gelukkig wel vijf nieuwe leden, allemaal jongeren, dus het lukt nog."

Het ringrijden begon vanochtend al om 08.30 uur, dus De Werk moest vroeg op om vanuit Brabant op tijd in Oost-Souburg te zijn. De wekker ging om 04.45 uur, want ze moest haar paard ook nog vlechten en versieren. Dat moet je echt 's ochtends doen, vertelt ze. "Uiteraard, want als je het 's avonds doet, gaat het paard 's nachts rollen en wordt de versiering smerig. Of hangt alles ernaast."

'Niet veel soeps'
Voor de prijzen doet De Werk vandaag niet mee. Het is haar eerste wedstrijd van het jaar en ze heeft niet geoefend. "Nee, het gaat niet denderend", lacht ze. "Vooral de eerste vijf ringen waren niet veel soeps." Volgend jaar zou ze beter voorbereid aan de start moeten verschijnen, want dan kan ze thuis in Brabant wél oefenen. "Een eigen baan staat al een tijd op onze lijst. Tot nu toe is het er niet van gekomen, maar mijn dochter is nu elf en wil volgend jaar ook gaan rijden. Dus die baan komt er deze zomer!"

Bekijk hier foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 08:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen