Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Van Shergar tot Zazou: ontvoerde renpaarden, deel I

 
Profiel   

Past the Wire
Sport

[ img ]
Shergar komt als eerste over de finish tijdens de Epsom Derby in 1981.
Foto: tikitoy998/Wikimedia Commons


Dit artikel is geschreven door Michaela Moricova voor Past the Wire. Als sinds zij op middelbare school zat, schrijft zij over paardenrennen. Eerst via haar eigen Facebook, later voor de Tsjechische website Galopp Reporter. Na haar afstuderen kwam ze bij het team achter een grote gokwebsite in de rensport. Ze is geïnteresseerd in alles rondom de rensport. Ze woont nog steeds in Tsjechië, waar ze intussen behoort tot de meest gerenommeerde schrijvers rondom paardenrennen.

Iedereen in de rensportwereld kent het verhaal van Shergar, zelfs de mensen die maar één of twee keer paar jaar aandacht hebben voor de rensport, zo rond de Kentucky Derby en de Breeders’ Cup. De bruine hengst, die in eigendom was van Aga Khan, won in 1981 de Epsom Derby met een record van tien lengtes. Toen hij met pensioen ging, deed hij dat als kampioen. Vervolgens stond hij in Ierland, zijn eigendom was in handen van een syndicaat, dat hem had verdeeld over veertig aandelen. In februari 1983 werd Shergar ontvoerd door een gewapende bende, die losgeld eiste in ruil voor het paard. Zoals je wellicht weet, loopt het helaas niet goed af. Helaas is dit een gemeenschappelijk thema bij gelijkwaardige situaties uit het recente verleden. In deze minireeks neem ik je mee langs bekende en minder bekende verhalen rondom paardenrennen en ontvoeringen. Sommige zullen wellicht totaal niet bekend zijn bij jullie.

Shergar is niet de enige
Onderhandelingen met de bende die Shergar ontvoerde, liepen op niets uit. De bende kon niet bewijzen dat het paard nog in leven was en de eigenaars weigerden om met geld over de brug te komen, dus het team heeft alle communicatie verbroken. Vijftien jaar later werd bekend gemaakt dat Shergar zijn been ernstig had verwond. Waarschijnlijk is hij tijdens de ontvoering in paniek geraakt. Het paard is doodgeschoten, omdat de criminelen waarschijnlijk niet wisten wat ze met een gewond paard aan moesten. Het lichaam van Shergar is nooit teruggevonden en er werd ook niemand gearresteerd. Recent is onthuld dat de hele operatie waarschijnlijk is uitgevoerd door de IRA, een Ierse terroristische organisatie. Zij hoopten op deze manier geld in te zamelen voor hun gewelddadige acties.

Tot zover het verhaal van Shergar. Maar heb je je wel eens afgevraagd of er nog andere beroemde renpaarden ontvoerd zijn? Waarschijnlijk zijn deze gevallen niet zo breed uitgemeten in de media, omdat de paarden geen kampioenen waren zoals Shergar. Echter, ik heb het internet uitgeplozen in mijn zoektocht naar ontvoeringen en diefstallen, onder verdachte omstandigheden. Voordat ik inga op een geval dat zich relatief kortgeleden in mijn thuisland afspeelde, zal ik eerst een aantal andere zaken benoemen, inclusief de trieste gevolgen.

Terugdenken aan Libië
Ongetwijfeld kun je je een andere aanval door een terroristische organisatie nog herinneren, die in Libië in 2000. De grootste stoeterij van Afrika beleefde turbulente tijden, maar probeerde wanhopig om te overleven. Echter, de Al Shaab stoeterij kreeg bijna de genadeklap toen bijna zestig paarden werden gestolen door een gewapende militie uit Tarhuna, vlakbij de hoofdstad Tripoli. De aanvallers overvielen de stoeterij twee keer. Hierbij werden diverse drachtige volbloedmerries en enkele bekende hengsten gestolen. Dr. Amad Eshaab berichtte op Twitter over de afschuwelijke daad. De dierenarts van de stoeterij maakte de overval live mee, en benadrukte dat Eavesdropper, een halfbroer van A.P. Indy, en de in de G1 geplaatste Churchill Downs waren meegenomen. Hen wachtte een gruwelijk lot in de handen van de barbaarse terroristen.

Dr. Amad Eshaab is zes maanden ijverig bezig geweest om de paarden terug te krijgen. Hij zette een campagne op de sociale media op en nam contact op met de Verenigde Naties. In juni werd Tarhuna eindelijk bevrijd. Van de 59 paarden kwamen er 38 terug, helaas zaten Eavesdropper en Churchill Downs daar niet bij. Andere hengsten als Metternich, Brut Force en Raise a Grand, waren ondervoed, maar nog in leven, net als enkele merries. Het missende duo is tot op de dag van vandaag spoorloos.

Bijna horror-verhalen
Shergar werd ontvoerd vanwege het losgeld dat de aanvallers wilden hebben, maar sommige ontvoerders besloten dat ze de renpaarden eenvoudigweg wilden stelen en dan verkopen voor het vlees. Of ze slachtten hen meteen, waarna ze de hoofden of zelfs de hele skeletten achterlieten. Dat was ook het geval bij het beroemde Venezolaanse paard Ocean Bay. Hij werd geboren in 2013 en veroverde de harten van het publiek door de Venezolaanse Triple Crown te winnen. Later liep hij een blessure op, maar als een ware vechter sloeg hij zich erdoor en voegde nog meer luxe prijzen toe aan zijn palmares. Echter, het land waar hij vandaag kwam, kende hongersnood. Dit resulteerde erin dat wanhopige mensen steeds vaker paarden gingen stelen en deze slachtten voor hun vlees. Ocean Bay en andere paarden die op de Haras Farm stonden, vielen hier helaas ook ten prooi aan. In 2020 werd hij gestolen, alleen zijn skelet werd teruggevonden.

In het zuiden van Florida trof War on the Homefront hetzelfde noodlot. Het dier was een onverschrokken en een vriend voor de relaties van Meg Weinberger, hij liep mee in 97 races. Bij zijn laatste wedstrijd raakte hij geblesseerd. Hoewel het een levensbedreigende blessure was, wist War on the Homefront de race toch nog als 3e te finishen. Hij toonde zoveel vastberadenheid dat zijn eigenaren besloten te proberen om hem te redden. Na wat hij voor hen had gedaan, voelden zij zich haast verplicht om het te proberen. Na een jaar leek het eindelijk weer goed te gaan met War on the Homefront. Hij kwam erdoorheen en mocht van zijn pensioen genieten. Helaas duurde dit niet lang, want in februari 2018 bleek de bruine ruin vermist te zijn. Later werden zijn hoofd en een been gevonden. Eric Weinberger zwoer toen dat hij degene zou vinden die zijn geliefde paard had geslacht.

Wie is de volgende?
In het vervolg van deze serie ga ik, zoals beloofd in de titel, jullie meenemen naar het incident met de G1 geplaatste bruine Zazou, in eigendom van de Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov. Ik ga ook dieper in op een aantal ontvoeringen van Amerikaanse dravers, maar ook vertel ik jullie het verhaal dat Shergar’s beroemde verdwijning al voorspelde. Dit werd gekoppeld aan de Canadese verkiezing van Paard van het jaar in 1970 en een beruchte crimineel die zich met vele schimmige zaken bezighield. Het tweede deel, dat binnenkort volgt, kent gelukkig wel een goede afloop.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 15:34 



 
Profiel   

Zo dan. Wat bezielt mensen toch om tot ontvoering over te gaan, zou je denken. Hoewel ik echte honger en daarom slachten van een dier nog wel een plekje kan geven. Stel je voor dat dit met een ander bekend sportpaard zou gebeuren, dichter bij huis.
Hoe dan ook, het moet voor de dieren en hun mensen een traumatische ervaring zijn geweest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 14:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen