Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:47

Elisa2 schreef:
Iets achter de loodlijn met neusje er uit geeft die hoek niet en ook geen ademhalingsproblemen.

Hoe kan een paard achter de loodlijn lopen met zijn neus eruit? :o?

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:57

Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-06-23 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's veranderd in link ivm copyright

paars

Berichten: 5588
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:26

Bovenste foto is wat mij betreft echt niet met het neusje eruit. Onderste noem ik rollkür.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:31

Nee kan dat ook niet volgen. Achter de LL is geen neusje eruit.
Dat die bovenste foto een heel ander beeld is dan die onderste zullen we het allemaal wel mee eens zijn.
Maar het is geen neusje eruit

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:43

OP de loodlijn is van kruin tm neus. Niet neus er achter of er voor.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:05

996981 schreef:
Waarbij sommige jonge paarden dus nog steeds achter de teugel gaan. Ondanks verzamelende oefeningen, langeren teugel en weinig contact

?
Hoebedoellu...?

On topic is het zoveelste onderzoek 'dat je paard in de krul trekken ook fysiek nadelig is'.
(Wat mij betreft is het ook voor de psyche van het paard schadelijk en met rijkunst heeft het weinig van doen.)

Toen kwam een zijspoor: verzamelen is iets wat ieder paard kan (van veulen af aan in de wei)
... en in beperkte mate kan een groentje dit ook onder het zadel.

En dan lees ik dit als een zijspoor van een zijspoor: 'als je met een groentje verzamelende oefeningen rijdt, kan het gebeuren dat het dier achter de teugel komt'.
... eh, ja. Tuurlijk kan dat. Het zijn net gewone paarden, hè. Soms gaan er dingen mis.
(Of een groentje of een ervarener paard gaat op de teugel of tegen de teugel - kan allemaal. En niet alleen bij verzamelende oefeningen....)

Melzazu
Berichten: 1793
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:10

Ik volg het ook niet meer. Achter de loodlijn lopen en toch het neusje eruit? Dat wringt voor mij aan alle kanten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:20

Dat is fysiek dan ook niet mogelijk. Je kunt je paard wel achter de loodlijn rijden en toch lengte in de hals hebben, waardoor het geheel toch ontspannen en luchtig toont.

Maar dat maakt t geheel niet opeens een neusje dat eruit is, daarvoor moet ie toch echt voor de loodlijn zijn.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:41

Elisa2 schreef:
Dat is heel simpel, als de kin helemaal naar de borst wijst is de neus er niet uit. Is het stuk tussen de onderkant en kin zo groot mogelijk dan is de neus er wel uit.

[ Afbeelding ]
Voorbeeld, achter de LL met neus er uit

[ Afbeelding ]
Voorbeeld, achter de LL met neus er niet uit/ kin op de borst.


Afgezien van de positie van de neus:
het zou goed zijn als het zwarte paard op de eerste foto wat meer zou ondertreden met het achterbeen,
de rug is hol & het bekken is de 'holle' kant op,
het dier loopt op de voorhand en
de hals laat geen correcte boog zien, maar 'komt recht uit de schoft' en heeft een forse knik tussen de tweede en derde halswervel.
Spieren beoordelen is wat tricky, maar vlak voor het zadel zie ik weinig actie in de trapezius, de halsspieren dicht bij het hoofd zijn actief. (Wil het paard de ruiter kunnen dragen zonder zichzelf te beschadigen, wil je juist wel activiteit in de trapezius en niet verderop in de hals.)

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:03

oji schreef:
Ik vind dit weer zo'n onderzoek wat niks zegt eerlijk gezegd.
Om dit onderzoek te doen wordt het paard bewust en dus met druk op die 100 graden gereden . Iedereen weet toch inmiddels wel dat dat niet wenselijk is.
Als je met druk de kin meer op de borst haalt, dan verstrakt idd alles in dat ademhalingsgebied, daar heb je geen onderzoek voor nodig, dat is logisch als maar kan.

Dat bij een jong paard het niet altijd bewust gecorrigeerd wordt als hij wat dieper loopt, is een totaal andere situatie. Die jonge paarden kiezen zelf voor die wat diepere houding, worden vrijwel altijd uitgenodigd om meer lengte te maken en het neusje eruit te brengen, maar kunnen dat nog niet altijd bolwerken. Dat accepteren for the time being kan dan wenselijker zijn in mijn ogen als koste wat het kost (het wat het kost is dan meestal een gespannen bovenlijn) die neus eruit willen hebben. Maar als het dier daar niet met druk wordt gehouden in die opgerolde houding , maar als het dier daar in ontspanning voor kiest, zal er ook veel minder spanning/druk op de ademhalingsdoorgangen komen te staan.

Oftewel..ze hebben aangetoond (nou ja ik zou die significantie cijfers wel eens willen zien met een steekproef van 20) dat een paard gedwongen achter de loodlijn en opgericht rijden negatieve effecten heeft...Bravo...dat wist de wereld nog niet.

Ik vind het verdomd nuttig, want kijk maar eens hoeveel paarden er op een gemiddelde dressuurwedstrijd opgericht achter de LL lopen. En dan ook in pwaartse oefeningen waarin die hoek alleen maar scherper wordt. Dus dit kan bijdragen aan bijvoorbeeld een strengere jurering, want dat ontbreekt er soms nog wel aan. Nu is het aan de knhs om dierenwelzijn in de sport ook op 1 te zetten. Juist door dit soort onderzoeken komt wr op de knhs meer druk te staan hoop ik.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:42

Dat zou natuurlijk mooi zijn.

Ik ben nog uit de tijd dat een oefening die werd uitgevoerd met de neus achter de loodlijn per definitie nooit hoger dan een vijf werd gepunt.
(En mijn stalgenoten dus allemaal in de B of L bleven hangen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:31

oji schreef:
Ik vind dit weer zo'n onderzoek wat niks zegt eerlijk gezegd.
Om dit onderzoek te doen wordt het paard bewust en dus met druk op die 100 graden gereden . Iedereen weet toch inmiddels wel dat dat niet wenselijk is.
Als je met druk de kin meer op de borst haalt, dan verstrakt idd alles in dat ademhalingsgebied, daar heb je geen onderzoek voor nodig, dat is logisch als maar kan.

Dat bij een jong paard het niet altijd bewust gecorrigeerd wordt als hij wat dieper loopt, is een totaal andere situatie. Die jonge paarden kiezen zelf voor die wat diepere houding, worden vrijwel altijd uitgenodigd om meer lengte te maken en het neusje eruit te brengen, maar kunnen dat nog niet altijd bolwerken. Dat accepteren for the time being kan dan wenselijker zijn in mijn ogen als koste wat het kost (het wat het kost is dan meestal een gespannen bovenlijn) die neus eruit willen hebben. Maar als het dier daar niet met druk wordt gehouden in die opgerolde houding , maar als het dier daar in ontspanning voor kiest, zal er ook veel minder spanning/druk op de ademhalingsdoorgangen komen te staan.

Oftewel..ze hebben aangetoond (nou ja ik zou die significantie cijfers wel eens willen zien met een steekproef van 20) dat een paard gedwongen achter de loodlijn en opgericht rijden negatieve effecten heeft...Bravo...dat wist de wereld nog niet.
Ik vind het juist wel een nuttig onderzoek. Iedereen zegt wel - op basis van gezond verstand - dat het nadelig is voor een paard om zo te lopen, maar waaróm het nadelig is, dat weet eigenlijk niemand. We gissen, dat het de wervels in elkaar drukt, dat het de speekselklieren overactiveert, de zuurstoftoevoer afknijpt, maar zeker weten doen we het niet, want niemand kan binnenin een paard kijken. Dit soort onderzoeken dragen juist bij aan die puzzel van wat rijden en verschillende manieren van rijden eigenlijk doen met het paardenlichaam. Ik vind het alleen maar machtig interessant. :=

oji

Berichten: 4256
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:35

Earth schreef:
Ik vind het verdomd nuttig, want kijk maar eens hoeveel paarden er op een gemiddelde dressuurwedstrijd opgericht achter de LL lopen. En dan ook in pwaartse oefeningen waarin die hoek alleen maar scherper wordt. Dus dit kan bijdragen aan bijvoorbeeld een strengere jurering, want dat ontbreekt er soms nog wel aan. Nu is het aan de knhs om dierenwelzijn in de sport ook op 1 te zetten. Juist door dit soort onderzoeken komt wr op de knhs meer druk te staan hoop ik.

Daar gaat dit onderzoek helemaal niets aan bijdragen. Los van dat het gewoon een zeer matig uitgevoerd onderzoek is en de resultaten dus altijd discutabel blijven (zoals vrijwel elk onderzoek op dit onderwerp), is op druk achter de loodlijn zetten al heel lang aangemerkt als onwenselijk en wordt al helemaal niet gezien als ideale wedstrijdhouding.

Punt is dat paardensport/dressur een jury sport is en dat 1+1 nooit gewoon 2 is. In hoeverre een paard zijn lichaam goed gebruikt is van zoveel factoren afhankelijk. En ja in de ideale wereld, waar je alles 100% voor elkaar hebt, heb je je paard van achter naar voren, in een losgelaten bovenlijn met een aangespannen onderlijn, is de hals naar boven gewelft vanaf de schoft met de nek als hoogste punt en laat het paard vanuit die nek zijn hoofd ontspannen hangen/vallen waarbij bij een normale bouw de neus op de loodlijn met de grond zal zijn. Maar dat ideale beeld is maar voor weinige bereikbaar (en als het al lukt vaak maar korte stukjes), dus wordt er linksom of rechtsom altijd ergens op gecompenseerd.

Dat compenseren kan zijn dat een paard zijn hoofd achter de loodlijn brengt, maar kan ook (en net zo slecht) zijn dat het paard zijn hals en kaak strak maakt en zich eruit drukt.
Daarom is het in mijn ogen altijd een kwestie van naar het totale plaatje kijken en niet fixeren op 1 punt. Als in het totale plaatje de bovenlijn fijn los is, het paard van achteruit en op twee teugels loopt, maar nog net niet genoeg kracht heeft om de neus daarin eruit te drukken, vind ik persoonlijk dat minder erg als een paard dat met de neus eruit loopt maar de bovenlijn vasthoudt of scheef is van de spanning om maar die neus eruit te houden. Dat is mijn keuze en hoe ik ervaar dat een paard zijn lichaam onder mij het beste ontwikkeld. Iemand anders kan daarin andere keuzes en ervaringen hebben.
En ja ik streef naar die neus eruit, maar als ik moet kiezen tussen net erachter maar de andere voorwaarden fijn, of neus ervoor maar 1 van die andere voorwaarden niet voor elkaar, dan kies ik voor net erachter. Maar eea is ook afhankelijk van de bouw en aanleg van het paard en de voorkeur van de ruiter.

En ik denk dat een jury ook vnl naar dat totaal plaatje kijkt en niet alleen naar die loodlijn. Tuurlijk zijn er nog jury's die het geen gel.l. paard in de krul goed punten, maar ik zie toch vooral ook jury's (in de basissport, ik kom niet op hogere dressuurwedstrijden dus daar kan ik niet over oordelen) die het totale beeld beoordelen. En ja dan kan het zijn dat dat paard dat net achter de loodlijn komt maar verder recht en fijn door het lijf loopt hoger gewaardeerd wordt als dat paard dat zijn neus voor de loodlijn heeft maar verder loopt alsof er een bezemsteel in zijn lijf zit, of die continue zijn achterbeen buiten de massa zet. In mijn ervaring zijn het alleen altijd die mensen die de neus voor de loodlijn houden maar aan ander voorwaarden niet voldoen, die om het hardst roepen dat de jury het niet begrepen heeft.

Afhankelijk van de halshouding kan een paard best met zijn neus achter de loodlijn tov de grond lopen, maar toch een open (kaak)verbinding hebben omdat hij wel op de loodlijn of zelfs daarvoor loopt tov de hals (ik denk ook dat dat is wat Elisa bedoelt). Die open verbinding is wel een hele belangrijke voorwaarde in mijn ogen.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:37

paars schreef:
Bovenste foto is wat mij betreft echt niet met het neusje eruit. Onderste noem ik rollkür.


Neusje kan er nog meer uit, maar er zit toch echt een verschil in kin naar de borst of zo ver mogelijk naar voren gericht.

Maar goed, ik heb dan ook niets tegen achter de loodlijn lopen. Wel tegen geforceerde houdingen en dat gebeurd helaas ook met houdingen op en voor de loodlijn.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:39

oji schreef:
Earth schreef:
Ik vind het verdomd nuttig, want kijk maar eens hoeveel paarden er op een gemiddelde dressuurwedstrijd opgericht achter de LL lopen. En dan ook in pwaartse oefeningen waarin die hoek alleen maar scherper wordt. Dus dit kan bijdragen aan bijvoorbeeld een strengere jurering, want dat ontbreekt er soms nog wel aan. Nu is het aan de knhs om dierenwelzijn in de sport ook op 1 te zetten. Juist door dit soort onderzoeken komt wr op de knhs meer druk te staan hoop ik.

Daar gaat dit onderzoek helemaal niets aan bijdragen. Los van dat het gewoon een zeer matig uitgevoerd onderzoek is en de resultaten dus altijd discutabel blijven (zoals vrijwel elk onderzoek op dit onderwerp), is op druk achter de loodlijn zetten al heel lang aangemerkt als onwenselijk en wordt al helemaal niet gezien als ideale wedstrijdhouding.

Punt is dat paardensport/dressur een jury sport is en dat 1+1 nooit gewoon 2 is. In hoeverre een paard zijn lichaam goed gebruikt is van zoveel factoren afhankelijk. En ja in de ideale wereld, waar je alles 100% voor elkaar hebt, heb je je paard van achter naar voren, in een losgelaten bovenlijn met een aangespannen onderlijn, is de hals naar boven gewelft vanaf de schoft met de nek als hoogste punt en laat het paard vanuit die nek zijn hoofd ontspannen hangen/vallen waarbij bij een normale bouw de neus op de loodlijn met de grond zal zijn. Maar dat ideale beeld is maar voor weinige bereikbaar (en als het al lukt vaak maar korte stukjes), dus wordt er linksom of rechtsom altijd ergens op gecompenseerd.

Dat compenseren kan zijn dat een paard zijn hoofd achter de loodlijn brengt, maar kan ook (en net zo slecht) zijn dat het paard zijn hals en kaak strak maakt en zich eruit drukt.
Daarom is het in mijn ogen altijd een kwestie van naar het totale plaatje kijken en niet fixeren op 1 punt. Als in het totale plaatje de bovenlijn fijn los is, het paard van achteruit en op twee teugels loopt, maar nog net niet genoeg kracht heeft om de neus daarin eruit te drukken, vind ik persoonlijk dat minder erg als een paard dat met de neus eruit loopt maar de bovenlijn vasthoudt of scheef is van de spanning om maar die neus eruit te houden. Dat is mijn keuze en hoe ik ervaar dat een paard zijn lichaam onder mij het beste ontwikkeld. Iemand anders kan daarin andere keuzes en ervaringen hebben.
En ja ik streef naar die neus eruit, maar als ik moet kiezen tussen net erachter maar de andere voorwaarden fijn, of neus ervoor maar 1 van die andere voorwaarden niet voor elkaar, dan kies ik voor net erachter. Maar eea is ook afhankelijk van de bouw en aanleg van het paard en de voorkeur van de ruiter.

En ik denk dat een jury ook vnl naar dat totaal plaatje kijkt en niet alleen naar die loodlijn. Tuurlijk zijn er nog jury's die het geen gel.l. paard in de krul goed punten, maar ik zie toch vooral ook jury's (in de basissport, ik kom niet op hogere dressuurwedstrijden dus daar kan ik niet over oordelen) die het totale beeld beoordelen. En ja dan kan het zijn dat dat paard dat net achter de loodlijn komt maar verder recht en fijn door het lijf loopt hoger gewaardeerd wordt als dat paard dat zijn neus voor de loodlijn heeft maar verder loopt alsof er een bezemsteel in zijn lijf zit, of die continue zijn achterbeen buiten de massa zet. In mijn ervaring zijn het alleen altijd die mensen die de neus voor de loodlijn houden maar aan ander voorwaarden niet voldoen, die om het hardst roepen dat de jury het niet begrepen heeft.

Afhankelijk van de halshouding kan een paard best met zijn neus achter de loodlijn tov de grond lopen, maar toch een open (kaak)verbinding hebben omdat hij wel op de loodlijn of zelfs daarvoor loopt tov de hals (ik denk ook dat dat is wat Elisa bedoelt). Die open verbinding is wel een hele belangrijke voorwaarde in mijn ogen.


Klopt, jij legt het veel beter uit. _/-\o_

Jouw hele goed onderbouwde post kan ik me alleen maar bij aansluiten.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:47

Paarden die de kwaliteiten hebben die Oji beschrijft zijn dan ook tonnen tot miljoenen waard. Paarden die het atletisch vermogen hebben een hele proef (en dat zijn maar 6 minuten) in het gewenste frame, alle oefeningen aan elkaar te lopen zijn zeldzaam. Dan is het dus niet gek dat je op de gemiddelde regionale wedstrijd paarden tegenkomt waar het een en ander aan schort.

Wat dat betreft is springen echt veel eerlijker. Zolang een paard nul springt is men tevreden. Ook als dat paard compleet op eigen manier en niet uit het boekje springt. Paarden worden veel meer gelaten hoe ze zijn, omdat ze niet in het perfecte plaatje hoeven te passen.

Voor veel paarden is dat perfecte plaatje niet haalbaar. Dat betekent echter niet dat deze paarden met plezier en gezond aan het werk kunnen. Kijken naar wat je paard nodig heeft, op basis van bouw, kwaliteiten en voorkeur zou veel logischer zijn. Als het dan uiteindelijk lukt tot het ideaalbeeld te komen is dat super, maar veelal is dat gewoonweg onhaalbaar. Paarden zijn geen robots en goed paardrijden is gewoon best moeilijk.

Van mensen verwachten we toch ook niet altijd 100% perfectie? Niet op het werk, niet op school en niet tijdens het sporten. Maar een paard dat eens achter de loodlijn komt en dus niet voldoet aan het perfecte plaatje wordt direct afgeschoten

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:44

oji schreef:
In hoeverre een paard zijn lichaam goed gebruikt is van zoveel factoren afhankelijk. En ja in de ideale wereld, waar je alles 100% voor elkaar hebt, heb je je paard van achter naar voren, in een losgelaten bovenlijn met een aangespannen onderlijn, is de hals naar boven gewelft vanaf de schoft met de nek als hoogste punt en laat het paard vanuit die nek zijn hoofd ontspannen hangen/vallen waarbij bij een normale bouw de neus op de loodlijn met de grond zal zijn. Maar dat ideale beeld is maar voor weinige bereikbaar (en als het al lukt vaak maar korte stukjes), dus wordt er linksom of rechtsom altijd ergens op gecompenseerd.

Uiteraard loopt mijn Knollie ook niet altijd perfect, maar zo moeilijk is het - voor hen die klassiek rijden - nou ook weer niet.
Je moet efkes weten hoe je het dier in verticale balans brengt, en je houdt dit gegeven gewoon nonstop in de gaten.
(Het is dus meer dan 'als je een volte rijdt, mag het dier niet over de binnen- of buitenschouder wegvallen'.)
Af en toe verlies je de balans en moet je herbeginnen,
maar de optelsom van
correct gekanteld bekken,
'bolle' rug, korte onderlijn,
netjes welvende hals,
... dat is niet zo vreselijk moeilijk te bereiken.

(Ja, voor bijna al mijn stalgenoten is het vrijwel onmogelijk: opstijgen, meteen die knik tussen de tweede en derde halswervel, dus holle rug - en dan eindeloos prutsen aan de voorkant. Doorgaans met een fikse snelheid.)
Citaat:
Dat compenseren kan zijn dat een paard zijn hoofd achter de loodlijn brengt, maar kan ook (en net zo slecht) zijn dat het paard zijn hals en kaak strak maakt en zich eruit drukt.

Klopt.
(... ooit had ik een schooljuf die stelde 'er zit een fout in, het is onvoldoende'. Zeer streng, maar het gaat om een geheel.)
Citaat:
Daarom is het in mijn ogen altijd een kwestie van naar het totale plaatje kijken en niet fixeren op 1 punt. Als in het totale plaatje de bovenlijn fijn los is, het paard van achteruit en op twee teugels loopt, maar nog net niet genoeg kracht heeft om de neus daarin eruit te drukken, vind ik persoonlijk dat minder erg als een paard dat met de neus eruit loopt maar de bovenlijn vasthoudt of scheef is van de spanning om maar die neus eruit te houden. Dat is mijn keuze en hoe ik ervaar dat een paard zijn lichaam onder mij het beste ontwikkeld.

... dat is een prima afweging.
Als je gestadig werkt aan de kracht van de 'buik'spieren komt het op gegeven moment vanzelf.

(Eerlijk gezegd heb ik wel heimwee naar de simpele regel: achter de loodlijn is een 5 of lager. Maar als je dier 'het na een x aantal minuten niet meer trekt', het zij zo.
En heeft-ie zich op het voorterrein druk gemaakt, komt het moment eerder.)
Citaat:
En ik denk dat een jury ook vnl naar dat totaal plaatje kijkt en niet alleen naar die loodlijn. Tuurlijk zijn er nog jury's die het geen gel.l. paard in de krul goed punten, maar ik zie toch vooral ook jury's (in de basissport, ik kom niet op hogere dressuurwedstrijden dus daar kan ik niet over oordelen) die het totale beeld beoordelen. En ja dan kan het zijn dat dat paard dat net achter de loodlijn komt maar verder recht en fijn door het lijf loopt hoger gewaardeerd wordt als dat paard dat zijn neus voor de loodlijn heeft maar verder loopt alsof er een bezemsteel in zijn lijf zit, of die continue zijn achterbeen buiten de massa zet.

... als dressuurruiter kijk ik als eerste naar de achterhand.
Dat is belangrijker dan die hals.
Citaat:
Afhankelijk van de halshouding kan een paard best met zijn neus achter de loodlijn tov de grond lopen, maar toch een open (kaak)verbinding hebben omdat hij wel op de loodlijn of zelfs daarvoor loopt tov de hals (ik denk ook dat dat is wat Elisa bedoelt). Die open verbinding is wel een hele belangrijke voorwaarde in mijn ogen.

In het Engels is er de kreet 'open troatlatch', dat gaat over de ruimte tussen de onderkaak en de hals.
.... dat is zo ongeveer waar de OP over ging.
(Maar die foto van het zwarte paard voldoet in mijn ogen niet. Te korte pas van de achterbenen, holle rug, 'valse knik' in de hals. Al zou er voldoende ruimte voor het strottenhoofd zijn: zo 'op de voorhand gezet' hoort een rijpaard niet te lopen.)

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 23:07

Blij dat het voor jou simpel is Janneke +:)+
ik vind paardrijden af en toe verdomd lastig. De theorie niet. De uitvoering (en dan met name in een proefje) zeker wel.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:11

Ieder paard loopt bij het losrijden toch op de voorhand? :o?

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:30

996981 schreef:
Blij dat het voor jou simpel is Janneke +:)+
ik vind paardrijden af en toe verdomd lastig. De theorie niet. De uitvoering (en dan met name in een proefje) zeker wel.

... ik geloof niet dat je mij begrijpt, maar dat kun je soms zo hebben tussen mensen.

(Want ik heb nergens beweerd dat het niet lastig is. Wel dat een paard in verticale balans iets is wat 'bijna iedereen' kan leren.
En dat dat een boel problemen kleiner maakt.)

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:32

Elisa2 schreef:
Ieder paard loopt bij het losrijden toch op de voorhand? :o?


Ja klopt.
En als ruiter werk je er idealiter aan om dit te verbeteren (zoals in: verticale balans geeft bekkenkanteling) -
helaas zetten veel van mijn stalgenoten hun paard op de voorhand.
Meer nog dan het dier van zichzelf zou doen.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Dynamische endoscopie toont effect van wisselende buiging in de poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:52

verschil zit 'm in het vrijwillig doen of er toe gedongen worden, denk ik

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:00

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Blij dat het voor jou simpel is Janneke +:)+
ik vind paardrijden af en toe verdomd lastig. De theorie niet. De uitvoering (en dan met name in een proefje) zeker wel.

... ik geloof niet dat je mij begrijpt, maar dat kun je soms zo hebben tussen mensen.

(Want ik heb nergens beweerd dat het niet lastig is. Wel dat een paard in verticale balans iets is wat 'bijna iedereen' kan leren.
En dat dat een boel problemen kleiner maakt.)

Dat is letterlijk wat je zegt Janneke.
Janneke2 schreef:
Uiteraard loopt mijn Knollie ook niet altijd perfect, maar zo moeilijk is het - voor hen die klassiek rijden - nou ook weer niet.
Je moet efkes weten hoe je het dier in verticale balans brengt, en je houdt dit gegeven gewoon nonstop in de gaten.
(Het is dus meer dan 'als je een volte rijdt, mag het dier niet over de binnen- of buitenschouder wegvallen'.)
Af en toe verlies je de balans en moet je herbeginnen,
maar de optelsom van
correct gekanteld bekken,
'bolle' rug, korte onderlijn,
netjes welvende hals,
... dat is niet zo vreselijk moeilijk te bereiken.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:07

996981 schreef:
Blij dat het voor jou simpel is Janneke +:)+
ik vind paardrijden af en toe verdomd lastig. De theorie niet. De uitvoering (en dan met name in een proefje) zeker wel.
Citaat:
... ik geloof niet dat je mij begrijpt, maar dat kun je soms zo hebben tussen mensen.

(Want ik heb nergens beweerd dat het niet lastig is. Wel dat een paard in verticale balans iets is wat 'bijna iedereen' kan leren.
En dat dat een boel problemen kleiner maakt.)
Citaat:
Dat is letterlijk wat je zegt Janneke.
Janneke2 schreef:
Uiteraard loopt mijn Knollie ook niet altijd perfect, maar zo moeilijk is het - voor hen die klassiek rijden - nou ook weer niet.
Je moet efkes weten hoe je het dier in verticale balans brengt, en je houdt dit gegeven gewoon nonstop in de gaten.
(Het is dus meer dan 'als je een volte rijdt, mag het dier niet over de binnen- of buitenschouder wegvallen'.)
Af en toe verlies je de balans en moet je herbeginnen,
maar de optelsom van
correct gekanteld bekken,
'bolle' rug, korte onderlijn,
netjes welvende hals,
... dat is niet zo vreselijk moeilijk te bereiken.



Het zij herhaald, je begrijpt me niet.
(En er zijn dingen een beetje uit hun context gehaald.)

'Zo moeilijk is het nu ook weer niet' is een reactie op een posting die ik ('als ik mij zo mag uitdrukken', zou bediende Joost zeggen) wat zwaar op de hand vond.

(Ik citeer de 'zware' posting: "In de ideale wereld, waar je alles 100% voor elkaar hebt, heb je je paard van achter naar voren, in een losgelaten bovenlijn met een aangespannen onderlijn, is de hals naar boven gewelft vanaf de schoft met de nek als hoogste punt en laat het paard vanuit die nek zijn hoofd ontspannen hangen/vallen waarbij bij een normale bouw de neus op de loodlijn met de grond zal zijn. Maar dat ideale beeld is maar voor weinige bereikbaar (en als het al lukt vaak maar korte stukjes), dus wordt er linksom of rechtsom altijd ergens op gecompenseerd.")

Paardrijden zelf 'daar heb je twéé levens voor nodig', om het echt goed te leren.
(En als ik zo onbeschoft mag zijn, citeer ik mijzelf met 'nonstop in de gaten houden' en 'herbeginnen' - het gaat niet vanzelf. In deze postings. Ook elders op dit lijntje schreef ik dat het wel eens mis gaat...)

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 11:35

irmaz schreef:
Melzazu schreef:
Die foto van die 100 graden ziet er toch sowieso niet uit.
Daar heb ik geen onderzoek voor nodig om te zien dat dat onaangenaam is.

Maar goed dat ze dit ook onderzoeken. Er zullen altijd mensen zijn die daar waarde aan hechten.

Er zijn toch voldoende topics op bokt te vinden waarin mensen menen dat het vooral voor een jong paard nuttig kan zijn om een grondhoek van 100 graden te hebben. De motivatie is dat het jonge paard nog niet voldoende kracht heeft en in deze houding geholpen worden de ruiter te dragen. Ik hoop dat dit onderzoek erbij helpt dat ook een aantal van die mensen zich eens goed achter hun oren gaan krabben en gaan nadenken over wat ze werkelijk doen.

Te kort door de bocht.

Dat heb ik iig niet gezegd. Wat ik wél zeg is dat ik nog niet genoeg draagkracht van een jong paard verwacht om de nek altijd als hoogste punt te hebben, en ik het om die reden, afhankelijk van de bouw van het paard, niet een drama vind als het paard achter de loodlijn gaat, mits paard daarin niet achter de teugel kruipt.
Maar je kunt van een jong paard niet verwachten dat dat paard veel gewicht pakt op de achterhand, daar is simpelweg nog niet genoeg kracht voor.

Dus het is helemaal niet zo dat ik dat een goede houding vind, wel dat ik vind dat je realistische verwachtingen moet hebben naar jonge paarden, en simpelweg geen oprichting kunt verwachten. Dus totaal anders als wat jij hier schrijft :)

Ik ben er daarbij wel voorstander van paard nog wat langer te laten worden, omdat ik niet denk dat je lengte in de hals kunt houden als je een jong paard gaat oppakken, en dan krijg je ook die kleine hoek zoals in de OP. Ik denk niet dat je dat moet willen.