Forums » Algemeen » [VN] Voorpagina Nieuws |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
![]() |
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Het Doorgeefstokje van juni: Zebrastreep |
---|
Bellatrix | |
![]() |
* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community Links Udith en rechts Ofira. Foto: Britt Sibie Fotografie Waarom heb je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt? Vroeger maakte ik actief gebruik van een ander paardenforum op een online paardenspel. Dat forum ging sluiten omdat er te weinig gebruikt van gemaakt werd. Zodoende ben ik overgegaan naar Bokt. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt? Citaat Hey hoi Gisteren heb ik zo iets schattigs meegemaakt met mijn Fjordenkind. Een vriend van mij kwam foto's maken op de heide omdat die zo mooi in bloei stond. Ik wil al jaren graag foto's van Udith en mij tussen de mooie heide en helemaal met een mooie zonsondergang. Mazzel dat met het mooi weer dit ook perfect was. Op de heide is het momenteel erg druk met mensen die komen wandelen en fietsen. Zo ook kwam ik gisteren een gezin tegen met jong kinderen. En zoals altijd met jonge kinderen 'ohhh een paard , mogen we hem aaien'. Udith is altijd wel in voor wat aandacht ( en helemaal van kinderen) op de hoop dat ze misschien wel wat te vreten hebben. Maar dit meisje vroeg heel wat anders ze kwam enthousiast aanrennen en vroeg hoe mijn paard heette. Ik vertelde haar dat ze Udith heet. Het meisje riep haar moeder en zei 'mama , we hebben Udith weer gevonden'! Ik natuurlijk een beetje verbaasd maar moest ook wel lachen. Haar moeder vertelde mij dat toen haar dochter 2 was ze Udith ook een keer zijn tegengekomen op de heide. Sindsdien was ze niet meer opgehouden over Udith en hoopte ze elke keer als ze ging wandelen haar tegen te komen. Het meisje wist zelfs nog te vertellen dat Udith haar toen kusjes had gegeven ( Udith heeft wat vrijheidsdressuur geleerd en kusjes geven is daar één van). 3 jaar lang heeft dat meisje onthouden hoe mijn paard heette. Ook haar ouders waren ontzettend enthousiast , en ook opa moest thuis direct gebeld worden dat ze Udith weer had gezien Ik ken deze mensen verder niet en omdat we wat haast hadden voordat de zon onder ging kwam ik later pas op een leuk idee! Ik had met die vriend van mij erover dat het leuk zou zijn om een 'Udith-fan middag' te organiseren voor dat meisje. Ik ken deze mensen verder niet wat het helaas lastig maakt. Op Facebook heb ik al een oproepje gedaan maar het loopt nog niet echt storm. Het idee is om haar ouders via via hopelijk te vinden en eens af te kunnen spreken dat hun dochter een ritje kan maken op Udith en poetsen enzovoort. Want zo'n mega Udith fan (behalve ik dan natuurlijk) ga ik nooit meer tegenkomen haha. Zeer benieuwd of ik in contact met de familie kan komen. Tips zijn zeker welkom! Dit is tevens mijn eerste post op Bokt ![]() Waar kunnen wij je van kennen op Bokt? Je zou mij kunnen kennen van het 'waar heb jij je vandaag aan geërgerd?' topic, maar ook in 'mijn concert-agenda' en in het 'wielrenners/mountainbikers hier' topic. Ook in topics over Fjorden zou je mij snel kunnen treffen. Zou jij in de paarden willen werken als je die mogelijkheid had. Waarom wel/waarom niet? Vroeger was het echt een droom van mij om met paarden te gaan werken. Na mijn middelbare school wist ik het zeker, ik wou graag een opleiding gaan doen met paarden. Zo ben ik gestart met de opleiding paardenhouderij. Maar het was al snel duidelijk voor mij dat paarden heel leuk zijn, maar voornamelijk als hobby en niet om de kost mee te verdienen. De opleiding heb ik afgemaakt, maar ik heb geen werk gezocht in de paardensector. Als ik ooit nog iets wil met paarden zou ik dat willen combineren met mensen met een verstandelijke/meervoudige beperking. Maar ik denk dat dit wel een stiekeme droom blijft. Het bevalt mij nu namelijk erg goed om in de zorg te werken en mijn paarden daarbuiten te hebben zodat het allebei leuk blijft. Wat is je favoriete paardenras en waarom? De mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik gek ben op Fjorden! Door mijn paardenhouderij opleiding kwam ik terecht bij een Fjordenfokkerij in Drenthe. Het duurde maar even en ik was besmet met het Fjorden virus en ik werd zwaar verlief op het ras. Vroeger vond ik ze maar niks, maar nu zou ik niks anders meer willen dan een Fjord. Wat mij erg bevalt aan de Fjord is dat ze nuchter zijn, betrouwbaar, niet snel onder de indruk, veel humor hebben en ook een tikkeltje eigenwijs zijn. Ook vind ik het erg leuk dat ze veelzijdig zijn. Van dressuur tot voor de kar, niks is te gek voor een Fjord. In 2016 kocht ik mijn eerste eigen paard, en dit werd natuurlijk een Fjord. Udith (v. Manus) kocht ik over van de Fjordenfokkerij waar ik toen stage liep. We mochten daar gelukkig blijven staan wat voor Udith heel fijn was omdat ze daar al bijna heel haar leven staat. Voor mij was het ook heel fijn omdat het een zeer goede pensionstal is waar paard en welzijn enorm hoog in het vaandel staat en het simpelweg de leukste stal van Nederland is. Udith is nu inmiddels alweer 24 jaar oud, maar geniet nog erg van haar leven. Ze heeft momenteel een bijrijder waar ze nog flink actief mee is. Zelf rij ik Udith wat minder omdat ik flink aan de slag ben met haar dochter Ofira (v. Lyckangs Tempo). Udith is zeker een once in a lifetime paard. Niks is haar te gek en ze is enorm veelzijdig. Ook vindt ze het erg leuk om rond te hobbelen met kinderen en is ze daar heel voorzichtig mee. Maar ze is ook wel in voor een flinke rengalop. Ze is fijn en gemakkelijk te rijden en zeer meegaand. Je kan zo met haar alleen een lange buitenrit maken. Ze is daarnaast zeer betrouwbaar en zal niet snel een stap verkeerd doen. Voordat Udith in mijn bezit kwam, heeft Udith veel als fokmerrie gediend. In haar leven heeft ze maar liefst dertien (!) veulens op de wereld gezet waaronder de in België goedgekeurde hengst Dingo (v. Stedjeblakken). Udith heeft in Nederland, maar ook in het buitenland meerdere nakomelingen lopen. Door het fokken was Udith ook vaak te vinden op keuringen. Udith is nu momenteel nog stermerrie, maar we zijn nog flink bezig om daar nog Elitemerrie van te maken. In 2017 heb ik Udith voor de laatste keer laten dekken. Daarna vond ik het wel genoeg na al die jaren trouwe dienst. Udith begon ook artrose te ontwikkelen waardoor ik het onverantwoord vond om haar weer te laten dekken. Udith is nog wel steeds erg gek op veulens en moederen. In 2018 zette ze haar laatste nakomeling op de wereld: Ofira (v. lyckangs Tempo) Zebrastreep en Ofira in de bak. Foto: Annemiek Heys Wat is jouw droompaard, en heb je die op stal? Ja, zoals benoemd bij de vorige vraag heb ik nog een andere Fjordenmerrie. Ofira is vanaf de dag dat ze geboren werd in mijn bezit, en inmiddels mag ik al 5]vijf jaar van haar genieten. Toen ik Udith liet dekken had ik uiteraard wel in mijn hoofd wat voor Fjord ik graag zou willen hebben. Hier komt ook flink wat geluk bij kijken, maar dat geluk heb ik zeker gehad. Ik wilde graag het liefst een merrie, wat groter dan Udith, een prachtige lange voorpluk, wat ruimere bewegingen maar ze mocht ook wel wat pittiger zijn, voornamelijk in het rijden. Aan mijn 'eisen' is voldaan door Ofira, ze is precies geworden wat ik in mijn hoofd had waardoor ze voor mij echt een droompaard is geworden. Ofira is mijn eerste jonge paard, en we hebben wel een hoop 'strijd' gehad. Haar eerste jaren heeft ze doorgebracht in kudde verband met Udith, maar ook in de opfok waar ze een lange tijd lekker haar ding heeft kunnen doen. Dit vond ik erg belangrijk, omdat ze in haar leven nog genoeg met mij zou samenwerken. Ik gunde het haar enorm om lekker paard te kunnen zijn. Toen ze drie werd heb ik een begin gemaakt met het beleren, dit ging niet zo gemakkelijk en Ofira had vooral een hele duidelijk mening en ik stond nog niet echt stevig in mijn schoenen. Toen het weer winter werd dat jaar heb ik haar nog een halfjaar weggezet zodat ze nog wat kon groeien zowel lichamelijk als mentaal. Toen ze vier werd ben ik volledig met haar aan de slag gegaan. Dat was een enorm lange , maar ook een zeer leerzame weg. Sinds november vorig jaar ben ik echt actief gaan rijden, en hebben we enorme stappen gemaakt. Ondanks haar jonge leeftijd heeft ze wel een nuchter en meewerkend karakter en vindt ze aandacht van mensen wel erg leuk. Je kan haar gerust alleen rijden in de bak en ze zal ook nooit snel een gekke sprong maken of rondjes gaan rennen in de bak. Ze kan wel laten merken als ze het er niet mee eens is, maar als je even doorzet en je grens aangeeft wil ze alles voor je doen. Voor nu doen we het nog rustig aan en werken we vooral toe naar ontspanning en plezier hebben. Ook hebben we al een buitenritje gemaakt wat erg goed ging. We hebben beiden nog een hoop te leren, maar we beginnen steeds meer op elkaar in te spelen. De plannen voor dit jaar is in ieder geval het rijden van de ABOP proef en hopelijk naar de centrale keuring in Lunteren. Mijn toekomst plan is ook nog om met haar te gaan fokken. Ofira draagt naast Isabel ook het grijs-gen , en om hiermee te fokken lijkt mij toch nog erg leuk. Maar voor nu wil ik vooral met haar gaan rijden en plezier maken. Heb je huisdieren en zo ja wat voor? Naast paarden hebben we nog een Jack Russel in huis genaamd Roos. Roos is tien jaar oud en een flink verwend hondje. Ik noem haar ook vaak prinses Roos. Ze heeft ook een enorme dosis humor en kan heel hard rennen en gek doen. Ze is gek op knuffelen en uitgebreid uitslapen. Voor 11 uur hoef je haar niet wakker te maken want dat kan ze niet zo waarderen. Eenmaal wakker gaat ze graag met je mee op avontuur en is ze erg ondernemend. Tegelijk is ze best onzeker en is alles wat groter dan haar is erg eng en spannend. Naast paarden en honden, ben ik ook een groot cavia liefhebber. Momenteel hebben we helaas geen cavia's in huis, maar dit zal in de toekomst zeker weer veranderen. Daarnaast wonen mijn ouders ook hier in huis. (tellen hun ook mee als huisdieren?) Vraag van purny: Als je je leven over mocht doen, zou je het dan hetzelfde doen of zou je dingen veranderen? Een aantal jaren geleden, zou ik zeker ja hebben gezegd als ik dingen kon veranderen. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat ik alles hetzelfde zou doen. Ik heb natuurlijk geen leuke dingen meegemaakt in mijn leven, maar ook een hoop leuke dingen. Beide zou ik niet willen missen. De slechte dingen niet omdat je dat nodig hebt om sterker in je schoenen te staan en om uiteindelijk jezelf goed te leren kennen. Ik maak nu zoveel leuke dingen mee wat ik absoluut niet over zou willen doen. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen? Jessix Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen? Ik zie op je profiel dat je twee prachtige Lusitano's in bezit hebt, hoe is je liefde voor dit ras ontstaan? |
Laatste bericht |
![]() |
purny | |
![]() |
Wat een leuk stukje is het geworden!
|
![]() |
Zebrastreep | |
![]() |
purny schreef Wat een leuk stukje is het geworden! Dankjewel ik heb er erg mijn best op gedaan ![]() |
![]() |
Jet | |
![]() |
Dat eerste bericht van jou kan ik me nog goed herinneren, wat vond ik dat een leuk bericht! Ik heb het idee dat ik je best nog wel eens in andere topics ben tegengekomen dan de topics die jij noemt, ik vind het leuk om zo meer van je te lezen.
|
![]() |
Arethe | |
![]() |
Wat leuk om te lezen. Ik vraag me nu wel af of je die mensen uit je eerste bokt bericht ooit nog hebt gevonden voor de fan-dag.
|
![]() |
Zebrastreep | |
![]() |
Arethe schreef Wat leuk om te lezen. Ik vraag me nu wel af of je die mensen uit je eerste boot bericht ooit nog hebt gevonden voor de fan-dag. Ja! Inmiddels al een aantal jaar geleden. Ik kwam haar laatst nog per toeval weer eens tegen met haar familie. Ik zie haar nu nog heel soms maar ze komt dan zeker nog even de pony's aaien en bekijken. |
![]() |
Jessix | |
![]() |
Wat een leuk stukje Zebrastreep! En ik voel me vereert om straks wat over die Lusitano mannen van mij te mogen vertellen.
![]() |
![]() |
mala26 | |
![]() |
Wat een leuk stukje zeg. En helemaal leuk om te lezen dat je fan dag nog gelukt is.
|
![]() |
Zebrastreep | |
![]() |
mala26 schreef Wat een leuk stukje zeg. En helemaal leuk om te lezen dat je fan dag nog gelukt is. Dankjewel! Was toen een erg leuke dag! Maar voor corona zelfs al , een beste tijd geleden alweer! |
![]() |
rien10 | |
![]() |
Jet schreef Dat eerste bericht van jou kan ik me nog goed herinneren, wat vond ik dat een leuk bericht! Ik heb het idee dat ik je best nog wel eens in andere topics ben tegengekomen dan de topics die jij noemt, ik vind het leuk om zo meer van je te lezen. Ja ik herinner het mij ook. Zo'n hoog schattiheids gehalte ![]() |
![]() |
Zebrastreep | |
![]() |
Wat ontzettend leuk dat het zo is blijven hangen!
Heeft mijn eerste post in ieder geval wel indruk gemaakt ![]() |
![]() |
Elisa2 | |
![]() |
Leuk stukje! Fjorden zijn echt zo veelzijdig en grappig in de omgang vaak.
|
![]() |
Alja | |
![]() |
Leuk zeg
|
Omhoog |
![]() |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
|
|