Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Trafalgar van Edward Gal verkocht naar Canada

Profiel   

Eurodressage
Sport

[ img ]
Hans Peter Minderhoud met Trafalgar tijdens het KNHS Trainersseminar Dressuur 2019.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Trafalgar, de 11-jarige Brandenburgs gefokte hengst van Edward Gal, is verkocht naar Canada. Naima Moreira-Laliberté hoopt Grand Prix te gaan rijden met het paard.

Trafalgar is een zoon van Totilas uit Paola (v. Lord Loxley x Sandro Hit x Brentano II). Hij is gefokt door de Brandenburgse Staatsstoeterij in Neustadt/Dosse. Hij werd als veulen verkocht aan de voormalige eigenaren van Totilas, Kees en Tosca Visser. Edward Gal kocht het hengstveulen als jaarling van hen.

Goedgekeurde hengst
Trafalgar werd voor het eerst goedgekeurd op de KWPN Hengstenkeuring 2015 in 's Hertogenbosch. Een maand later, in maart 2015, werd hij als driejarige goedgekeurd in Oldenburg.

Hoewel Gal als eigenaar van de hengst in de database van de Duitse hippische federatie staat vermeld, kreeg de hengst het voorvoegsel "Glock" van Gal's sponsor en staleigenaar, Gaston Glock.

De hengst deed in het najaar van 2015 zijn 50-daagse verrichtingsonderzoek in Ermelo en scoorde in totaal 82 punten. Hij was de vierde best scorende hengst in de groep. Daily Diamond won, Total US werd tweede.

In de zomer van 2017 moest Trafalgar zijn eerste jaargang veulens presenteren op de KWPN Paardendagen in augustus. Hij had dat jaar 17 merrieveulens en 9 hengstveulens geregistreerd bij het KWPN. Door een 'misverstand' kwam de veulencollectie niet opdagen. Uiteindelijk zijn in september 2017 zeven veulens door de KWPN-veulenkeuringscommissie beoordeeld en behield de hengst zijn goedgekeurde status.

Tot nu toe heeft Trafalgar één goedgekeurde zoon (This is Naqueen) bij het KWPN en één (Try Noqueen) bij het NRPS. Zijn meest succesvolle nakomeling in de sport tot nu toe is Leonidas, waarmee Dinja van Liere mee deed tijdens het WK Jonge Dressuurpaarden in 2021.

[ img ]
Dinja van Liere en Leonidas tijdens de finale van de Pavo Cup 2021. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Sportcarrière
Trafalgar werd als jonge hengst voor het eerst uitgebracht in de KWPN Hengstencompetitie 2016-2017 door Marieke van der Putten, die met hem in februari 2017 de finale won.

In het voorjaar van 2017 nam Riccardo Sanavio de teugels over, maar strandde in de halve finales van de Pavo Cup 2017. In de zomer van 2018 werd het duo vijfde in de Pavo Cup Finale. Sanavio bracht hem ook uit in de eerste kwalificatiewedstrijden van de KWPN Hengstencompetitie 2018-2019. In februari 2019 zou Trafalgar verschijnen op het grote Totilas-feest op de KWPN Hengstenkeuring, maar werd teruggetrokken omdat hij niet fit was. Later dat jaar reed Hans Peter Minderhoud hem in het openbaar en in 2020 presenteerde Ingrid Ockhuisen hem op de KWPN-hengstenkeuring.

Sindsdien wordt Trafalgar thuis tot Grand Prix-niveau opgeleid.

[ img ]
Riccardo Sanavio met Trafalgar tijdens de halve finale van de Pavo Cup 2017. Foto: Focussed

Verkocht naar Canada
De zwarte hengst werd afgelopen zomer verkocht aan de Canadese olympiër Naima Moreira Laliberté.

Hij verhuisde naar Naima's trainer, Jordi Domingo Coll, in Spanje, maar zal deze winter naar Naima gaan op haar boerderij in Wellington, Florida.

"Het plan is om hem verder op te leiden richting de Grand Prix en hem uiteindelijk wat wedstrijdervaring op te laten doen. Aangezien hij, afgezien van enkele hengstenshows, nog nooit een proef heeft gelopen", vertelde Naima aan Eurodressage.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-23 20:16 

Profiel   

Jammer, maar wie weet wat we nog van hem horen. Ik heb mijn merrie dragend van T-Nequeen. Hij is ook een ggk zoon van trafalgar bij het nrps.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-23 22:43 

Profiel   

Wilde ik net schrijven..vind dat een aansprekendere hengst dan This is Naqueen.

Volgens mij is is This is Naqueen niet kwpn goedgekeurd btw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-23 09:39 

Profiel   

Ik denk dat this is naqueen wel wat makkelijker is maar ik zocht juist een hengst met kracht onder de 1000 euro dekgeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-23 10:27 

Profiel   

Ja hij verbaasde mij sowieso heel erg positief met zijn karakter.

Maar ik vind T- Nequeen veel meer bewegingskwaliteit hebben, en Naqueen is uiteraard ook geen slechte beweger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-23 10:29 

Profiel   

Ik hoop dat hij bij een amazone is die hem ook gaat starten want in het kleine beetje wat ik van hem gezien heb vond ik hem beter dan Toto jr en Total US.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-23 22:08 

Profiel   

Waarom is hij eigenlijk zo weinig gestart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-23 22:13 

Profiel   

Geblesseerd..

Ben dus benieuwd of hij nog gaat terug komen in de ring.

Vond hem ook heel veelbelovend ohz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-23 08:06 

Profiel   

This is Naqueen is NRPS goedgekeurd of hij ook bij het KWPN is gekeurd weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-23 08:59 

Profiel   

Dit was echt mijn favoriete hengst van Edward.
Ik hoop dat we nog meer van hem gaan horen, ben heel benieuwd of ze er in de sport nog eea uit kan halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-23 09:13 

Profiel   

petraaken schreef
This is Naqueen is NRPS goedgekeurd of hij ook bij het KWPN is gekeurd weet ik niet.

Nee, kun je zo opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-23 14:13 

Profiel   

Wat een prachtig paard toch ook weer, ik ben benieuwd wat we van hem zullen horen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-23 23:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen