Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Martin Dockx schrijft geschiedenis bij wereldbekerwedstrijd Madrid

Profiel   

Persbericht FEI
Sport

[ img ]
Jose Daniel Martin Dockx en Malagueno LXXXIII Foto: Thomas Reiner/FEI/Flickr

Er gaat niets boven winnen in je thuisland. De Spanjaard Jose Daniel Martin Dockx en de 13-jarige hengst Malagueno LXXXIII kregen het thuispubliek enthousiast met een schitterende overwinning in de vierde wedstrijd om de FEI Wereldbeker dressuur 2023/2024, de Western European League, in de Spaanse hoofdstad Madrid.

In het veld met 13 deelnemers moesten ze als tiende starten, en ze legden de lat vanaf het begin van de Kür hoog, door gelijk een galoppirouette te maken, gevolgd door wissels om de pas. Hun haast perfecte voetenwerk in de piaffe/passage en hun bijna onzichtbare overgangen tussen die twee gangen, zorgden ervoor dat hun score verder opliep, naar de winnende score van 80.870.

Tijdens de Grand Prix moesten ze nog genoegen nemen met de derde plaats, achter de Duitse koploper Matthias Alexander Rath met Destacado FRH en de Franse nummer twee, Morgan Barbançon and Sir Donnerhall ll OLD. In de Kür moest Rath genoegen nemen met de tweede plaats, hij reed naar een score van 79.720. De Spaanse Beatriz Ferrer-Salat en Elegance mochten zich als derde opstellen met een score van 78.425. Barbançon werd uiteindelijk vierde.

Martin Dockx voelde de verbetering van zijn paard in de Kür. “De pirouettes, en met name die rechtsom, gingen veel beter, hij was meer ontspannen, de overgangen voelden veel relaxter en ik denk dat al die dingen vandaag net het verschil maakten ten opzichte van gisteren. Ik ben echt heel, heel blij!”, zo vertelt hij bij de FEI.

Ingehaald
Nadat de mogelijke winnaars over de score van 78.030 van Barbançon heen gingen, was het aan de laatste drie ruiters om daar nog weer overheen te gaan. Jose Antonio Garcia Mena en Gladiator, ook uit Spanje, maakten teveel fouten en vormden met hun score van 75.330 geen bedreiging. Zij eindigden hun Kür sterk, aan het einde van de proef kregen ze nog achten en negens.

Rath en Destacado waren de voorlaatste combinatie, maar ook zij kwamen niet aan de 80%. Rath was wel heel tevreden met de prestaties van zijn tienjarige hengst en beloonde hem opgelucht na het laatste halthouden. Toen Ferrer-Salat net achter hem eindigde, was Martin Dockx het stralende middelpunt tijdens de persconferentie na afloop, die plaatsvond voor de ogen van een enthousiast publiek.

Voor Malagueno was het pas de vierde keer dat hij een Kür liep. “We reden de Kür in het Duitse Aken, bij de Spaanse kampioenschappen en vorig jaar in Sicab, Sevilla. Mijn verwachting was als ik net als in de Grand Prix, derde zou worden, dat het al geweldig zou zijn om weer op het podium te komen. Maar vandaag ging de Kür echt goed, dus we zijn heel erg blij en trots op het paard”, zegt de 49-jarige Spaanse ruiter.

Hij vertelt ook dat Malagueno een heerlijk karakter heeft. “Hij is superzacht en superlief, ik kan mijn jonge dochtertje op hem zetten. Hij is niet bang of zo, maar hij heeft genoeg kracht om de Grand Prix aan te kunnen. Hij is zo speciaal!”

De combinatie maakte deel uit van het Spaanse team tijdens de Wereldkampioenschappen dressuur, afgelopen jaar in Herning, en afgelopen zomer tijdens de Europese kampioenschappen dressuur in Riesenbeck.

“Ik zie momenteel zoveel verbetering in hem. In het begin was het probleem dat hij altijd teveel spanning opbouwde. Hij is een erg gevoelig paard, en ook erg sterk. Hij wil je alles geven, maar soms kan hij nog niet goed met zij krachten omgaan. Nu wordt hij al meer ontspannen en dat maakt het voor ons beiden een stuk makkelijker”, verklaart Martin Dockx.

Ras
Malagueno is een Andalusiër, een bijzonder ras dat ook wel bekend staat als PRE of Pura Raza Española (zuiver Spaans paardenras). De geschiedenis van dit ras gaat terug tot in de 15e eeuw. De volgende keer dat de hengst uitkomt, zal volgende week zijn, tijdens de Sicab 2023 in Sevilla, Spanje.

“We moeten daar zijn, want we willen ons ras positief vertegenwoordigen. Mensen van over de hele wereld komen om deze wedstrijd te zien. Daarna zullen we een welverdiende pauze nemen. We willen wel graag naar de wereldbekerwedstrijd in Doha, Qatar, in februari 2024”, zegt Martin Dockx.

Verder vooruitkijkend heeft hij een nog grotere ambitie. “Ik zou graag met hem naar Parijs willen, naar de Olympische Spelen van 2024. We hebben nog een lange weg te gaan, maar dit is het doel, hoewel het erg moeilijk gaat worden. In Spanje hebben we nu veel paarden die veel kwaliteit bezitten. In acht maanden kan er veel gebeuren, maar we hopen dit doel waar te maken!”, voegt hij er aan toe.

De uitslagen van vandaag hebben de ranglijst van de Western European League flink opgeschud. Rath klimt omhoog naar de vijfde plaats, net achter zijn landgenoot Raphael Netz, die vierde staat en de Deense Nanna Skodberg Merrald op de derde plaats. Met een score van 54 punten is Barbançon gestegen naar de tweede plaats. De Zweed Patrik Kittel staat nog stevig aan kop van de ranglijst met 68 punten. Over drie weken is de volgende wedstrijd, de vijfde in de wereldbekercyclus, in London, Groot-Brittannië.

De volledige uitslagen van de Kür in Madrid lees je hier.

De tussenstanden van de wereldbeker dressuur lees je hier.

De winnende Kür van Martin Dockx en Malagueno LXXXIII kun je hier bekijken:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-23 23:02 

Profiel   

Ik vond het echt geen vriendelijk beeld eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-23 23:49 

Profiel   

Ik ben ook verbaasd dat iedereen hier mee wegloopt.

Rare achterbenen in de wissels, strakke stang en voor mij gevoel word het paard op de handrem gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-23 19:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen