Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26583
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 21:48

Eurodressage
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Oostenrijkse ingenieur en ondernemer Gaston Glock is op 94-jarige leeftijd overleden. Dit maakte zijn bedrijf bekend op woensdag 27 december 2023.

“Met een vooruitziende blik bouwde Gaston Glock zijn bedrijf op en leidde het naar de wereldtop, met de internationaal gewaardeerde ‘Glock Perfection’. Tot aan het einde was hij verantwoordelijk voor de strategische koers van de vestigingen van de Glock Group en hun medewerkers”, zo staat er in het persbericht te lezen.

Glock richtte in 1963 in Deutsch-Wagram in Oostenrijk een wapenfabriek op, die nu vestigingen wereldwijd heeft. Glock heeft 65% van het marktaandeel in pistolen in de Verenigde Staten in handen. Glock bezit meer dan 99% van het bedrijf, door een fonds dat volgens het magazine Forbes in 2018 zo’n 1,5 miljard Amerikaanse dollars waard was.

Dankzij zijn tweede vrouw Kathrin, die meer dan 50 jaar jonger is dan hij, kwam Glock in contact met de paardenwereld. Het stel trouwde in 2011.

In februari 2012 tekende het pasgetrouwde stel een contract van tien jaar met Edward Gal, Hans Peter Minderhoud en Nicole Werner. Hij kocht en bouwde het Glock Horse Performance Center in Oosterbeek voor hen, waar ze nog steeds als zelfstandig ondernemers werken. De magnaat heeft ook een stal in Oostenrijk, die tot 2014 gerund werd door Marcel Schoenmakers. Ze waren ook van 2012 tot en met 2015 gastheren van een luxueuze competitie in Villach.

De laatste 10 jaar voorzag Glock ruiters Gal en Minderhoud van een niet aflatende stroom paarden: Undercover, Voice, Zonik, Dream Boy, Total U.S., Romanov en Johnson, om er maar een paar te noemen. Het koppel was de laatste tien jaar constant onderdeel van het Nederlandse team. De laatste keer dat ze samen Nederland vertegenwoordigden, was tijdens de Olympische Spelen in Tokio, in 2021.



Let op; er staat een modopmerking op pagina 2.
Muiz @ [VN] Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden
Moderatoropmerking:
Voor de goede orde, het staat jullie vrij om van iemand iets te vinden maar voor alles is een tijd en plaats. Dit topic met een overlijdensbericht is niet bedoeld om een eventuele discutabele reputatie van deze meneer te bespreken. Verdere berichten hier over zullen worden verwijderd.



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muiz op 28-12-23 20:24, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:52

Dat 10 jarig contract is dus afgelopen vorig jaar. Glock is toch jarenlang een enorme sponsor geweest. Ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen.
Enne… zijn vrouw 50 jaar jonger? Die is dus nu 44? En ze erft alles of?

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:56

Suzanne F. schreef:
Dat 10 jarig contract is dus afgelopen vorig jaar. Glock is toch jarenlang een enorme sponsor geweest. Ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen.
Enne… zijn vrouw 50 jaar jonger? Die is dus nu 44? En ze erft alles of?

Ze schijnt inderdaad alles te erven, gezien hij mee heeft gekregen dat zijn kinderen de erfenis al aan het verdelen waren toen hij in levensgevaar was na een aanslag. Zijn huidige vrouw schijnt zijn verpleegster in het ziekenhuis te zijn geweest destijds…

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:56

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat 10 jarig contract is dus afgelopen vorig jaar. Glock is toch jarenlang een enorme sponsor geweest. Ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen.
Enne… zijn vrouw 50 jaar jonger? Die is dus nu 44? En ze erft alles of?

Ze schijnt inderdaad alles te erven, gezien hij mee heeft gekregen dat zijn kinderen de erfenis al aan het verdelen waren toen hij in levensgevaar was na een aanslag. Zijn huidige vrouw schijnt zijn verpleegster in het ziekenhuis te zijn geweest destijds…


Oké, doet ze goed dan. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:05

Suzanne F. schreef:
Dat 10 jarig contract is dus afgelopen vorig jaar. Glock is toch jarenlang een enorme sponsor geweest. Ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen.
Enne… zijn vrouw 50 jaar jonger? Die is dus nu 44? En ze erft alles of?

Zal vast gewoon doorlopen, de Facebookpagina's zijn gewoon actief en Kathrin werd vorige maand nog gefeliciteerd met de #MrsBoss, zij is de paardenliefhebster en als ze deboel erftzal er niet veel veranderen denk ik.

De beste man heeft een mooie leeftijd gehaald.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:09

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat 10 jarig contract is dus afgelopen vorig jaar. Glock is toch jarenlang een enorme sponsor geweest. Ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen.
Enne… zijn vrouw 50 jaar jonger? Die is dus nu 44? En ze erft alles of?

Ze schijnt inderdaad alles te erven, gezien hij mee heeft gekregen dat zijn kinderen de erfenis al aan het verdelen waren toen hij in levensgevaar was na een aanslag. Zijn huidige vrouw schijnt zijn verpleegster in het ziekenhuis te zijn geweest destijds…


Misschien moet ik toch weer terug de zorg in...

:+

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:10

c_alsemgeest schreef:
996981 schreef:
Ze schijnt inderdaad alles te erven, gezien hij mee heeft gekregen dat zijn kinderen de erfenis al aan het verdelen waren toen hij in levensgevaar was na een aanslag. Zijn huidige vrouw schijnt zijn verpleegster in het ziekenhuis te zijn geweest destijds…


Misschien moet ik toch weer terug de zorg in...

:+


:')

Moet je het wel aankunnen te doen of je verliefd bent op iemand die 50 jaar ouder is :=

Sterre98

Berichten: 6339
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:13

Ik denk dat je voor zo'n erfenis dat wel kan faken _O-

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:16

Sterre98 schreef:
Ik denk dat je voor zo'n erfenis dat wel kan faken _O-

Kan nog wel eens tegenvallen _O-

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:47

Dat de man z'n geld heeft verdiend met wapenhandel is niet interessant, begrijp ik, want hij heeft kennelijk z'n geweten gezuiverd door paarden te kopen en ruiters te sponsoren.

Er vallen wereldwijd vermoedelijk dagelijks doden en gewonden dankzij z'n 'Glocks Perfection', maar who cares. Als Edward maar een goeie knol onder z'n billen heeft.

(Ik vind de dubbele moraal hier op bokt zo mooi af en toe)

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:50

Heel dubbel. Ik heb hier ooit de vraag gesteld waarom je voor een wapenhandelaar zou willen rijden.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:12

Aan de andere kant..als hij de wapens niet fabriceert dan doet iemand anders het wel want de vraag er naar blijft.

Het is en blijft hoe dan ook dubbel denk ik.

Ik was vooral benieuwd of er iets zou veranderen voor EG en HP maar daar lijkt het dus niet op.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:28

Niet alleen de criminelen gebruiken Glock wapens. Ook de wet handhavers.
Wapens brengen altijd dood, maar in deze huidige tijden, leven in een roze bubbel en alleen maar bloemetjes uitdelen, dan kom je ook niet ver.
Als die man zijn imperium is begonnen met het principe “ik wil een beter wapen voor de politiediensten ontwikkelen”, dan was zijn bedoeling goed. Dat anderen daar misbruik van maken, kan hij niet voor veroordeeld worden.
Ik denk dat mevrouw Glock de touwtjes goed in handen heeft, dus de toekomst zal wel verzekerd zijn.

Kookaburra

Berichten: 5430
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:31

Elisa2 schreef:
Aan de andere kant..als hij de wapens niet fabriceert dan doet iemand anders het wel want de vraag er naar blijft.

Het is en blijft hoe dan ook dubbel denk ik.

Ik was vooral benieuwd of er iets zou veranderen voor EG en HP maar daar lijkt het dus niet op.

Die bovenste zin. Ik hoor het vaker, en vindt dat zo interessant. Want ondanks dat de wapenhandel (helaas) zal blijven... Is het natuurlijk wel zo dat je als fabrikant verantwoordelijk bent voor wat je aflevert. In mijn ogen heb je dan bloed aan je handen, en is bovenstaande zin iets om je geweten te sussen. Wellicht interessant om eens een topic over te maken. Hoe iedereen zoiets ziet.


Mooie leeftijd heeft meneer gehaald.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:39

Ik vindt het lastig..wapens zijn al zo oud als de mensheid zelf en de mens is helaas een moordzuchtig volkje wat nooit ophoudt met oorlog maken. De intentie kan ook zijn om wapens te maken om het eigen volk te beschermen. Het is net hoe er naar gekeken wordt.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:45

webster543 schreef:
Niet alleen de criminelen gebruiken Glock wapens. Ook de wet handhavers.


Zeker, police brutality in de VS gaat uitstekend met behulp van Glocks 'hulpmiddel' :P

Ik moet altijd een beetje denken aan een lied van Tom Lehrer:
"Once the rockets are up, who cares where they come down
That's not my department, says Werner von Braun"

Oftewel, de uitvinders van wapens wassen hun handen altijd in onschuld. "Het is niet het wapen dat doodt, maar degene die het gebruikt."
Hetgeen waar is, maar wat je niet uitvindt, kan niet verkeerd gebruikt worden.

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:16

Ibbel schreef:
webster543 schreef:
Niet alleen de criminelen gebruiken Glock wapens. Ook de wet handhavers.


Zeker, police brutality in de VS gaat uitstekend met behulp van Glocks 'hulpmiddel' :P

Ik moet altijd een beetje denken aan een lied van Tom Lehrer:
"Once the rockets are up, who cares where they come down
That's not my department, says Werner von Braun"

Oftewel, de uitvinders van wapens wassen hun handen altijd in onschuld. "Het is niet het wapen dat doodt, maar degene die het gebruikt."
Hetgeen waar is, maar wat je niet uitvindt, kan niet verkeerd gebruikt worden.

Dat geldt ook voor de Alfred Nobel.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Glock-oprichter Gaston Glock (94) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:08

we hebben nog elk jaar de Nobel prijs voor de VREDE, hoe dubbel is dat

het is de mens die het "misbruikt", en daar zijn geen grenzen aan, helaas.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:11

Suzanne F. schreef:
Dat 10 jarig contract is dus afgelopen vorig jaar. Glock is toch jarenlang een enorme sponsor geweest. Ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen.
Enne… zijn vrouw 50 jaar jonger? Die is dus nu 44? En ze erft alles of?


heb ergens gelezen dat het vorig jaar stilzwijgend is verlengt, voor hoelang is niet bij vermeld,

Tazzey
Berichten: 9521
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:40

webster543 schreef:
Niet alleen de criminelen gebruiken Glock wapens. Ook de wet handhavers.
Wapens brengen altijd dood, maar in deze huidige tijden, leven in een roze bubbel en alleen maar bloemetjes uitdelen, dan kom je ook niet ver.
Als die man zijn imperium is begonnen met het principe “ik wil een beter wapen voor de politiediensten ontwikkelen”, dan was zijn bedoeling goed. Dat anderen daar misbruik van maken, kan hij niet voor veroordeeld worden.
Ik denk dat mevrouw Glock de touwtjes goed in handen heeft, dus de toekomst zal wel verzekerd zijn.


In de sport heb ik ook jaren hun producten gebruikt. Verder vind ik het geroddel echt ver beneden peil, hoe laag kun je zinken.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:50

Waar lees je geroddel?

Ik kan er niet rouwig om zijn, beste leeftijd bereikt en in mijn bescheiden optiek heeft ie niet veel goeds gedaan voor deze wereld :n

Tazzey
Berichten: 9521
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:56

Ailill schreef:
Waar lees je geroddel?

Ik kan er niet rouwig om zijn, beste leeftijd bereikt en in mijn bescheiden optiek heeft ie niet veel goeds gedaan voor deze wereld :n


Lees even terug, iets met leeftijd en erfenis. Niet bepaald te missen.

Hij had een prachtige leeftijd bereikt.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:11

Tazzey schreef:
Ailill schreef:
Waar lees je geroddel?

Ik kan er niet rouwig om zijn, beste leeftijd bereikt en in mijn bescheiden optiek heeft ie niet veel goeds gedaan voor deze wereld :n


Lees even terug, iets met leeftijd en erfenis. Niet bepaald te missen.

Hij had een prachtige leeftijd bereikt.

Dat zijn geen roddels hoor. Is gewoon op te zoeken en in het wereldje ook bekend.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:17

quote="996981"]
Suzanne F. schreef:
Dat 10 jarig contract is dus afgelopen vorig jaar. Glock is toch jarenlang een enorme sponsor geweest. Ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen.
Enne… zijn vrouw 50 jaar jonger? Die is dus nu 44? En ze erft alles of?

Ze schijnt inderdaad alles te erven, gezien hij mee heeft gekregen dat zijn kinderen de erfenis al aan het verdelen waren toen hij in levensgevaar was na een aanslag. Zijn huidige vrouw schijnt zijn verpleegster in het ziekenhuis te zijn geweest destijds…[/quote]

c_alsemgeest schreef:
[
Misschien moet ik toch weer terug de zorg in...
:+


Verhaaltje ligt toch wat anders geloof ik.
Kathrin de huidige 50 jaar jongere vrouw van Gaston Glock was gewoon 1 van de vele minnaressen die hij overal ter wereld had zitten.
De Glock wapenhandel is hij begonnen met zijn ex vrouw die voor 15% mede eigenaar was van het bedrijf. Zij heeft hem jaren vertrouwd in de financiele handel en wandel en in die jaren heeft hij met meerdere bedrijven waar zijn ex vrouw niet aan kan komen vele miljoenen onttrokken aan het bedrijf waar zij nog wel aandeelhouder van was. Tot er uiteindelijk niet veel over bleef dan 1 of 2%. Ook niet voor zijn kinderen. Zij heeft een rechtszaak aangespannen die ze niet heeft gewonnen. Weinig gevonden over het verpleegstersverhaal, behalve dat het niet klopt en dat Kathrin nooit als een verpleegster heeft gewerkt. Beide kenden elkaar al vanaf 2004. Mogelijk als minnares. Dan zou zij 24 jaar zijn geweest.
Die familie is er gewoon zwaar ingeluist :r Eens met Aillil: Niks om trots op te zijn :)

https://www.theguardian.com/world/short ... ck-lawsuit
https://www.glockforum.com/threads/mr-g ... ife.60202/
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... lions.html
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-12-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey
Berichten: 9521
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:20

996981 schreef:
Dat zijn geen roddels hoor. Is gewoon op te zoeken en in het wereldje ook bekend.


En dan is het dus maar gepast om dat uitgebreid onder een overlijdensbericht te bespreken? Zijn we een paardenforum of een smakeloos juice kanaal?