Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 17:24

Equnews
Sport

Afbeelding
Ava Eden van Grunsven met Special Lady. Foto: © FEI/Lukasz Kowalski


Terwijl in Mechelen op dit moment alles in gereedheid wordt gebracht voor hét hoogtepunt van het weekend, de World Cup, reden de ponyruiters zonet hun Grand Prix. De ruiters kregen een pittig parcours over een hoogte van 1m 35 voorgeschoteld. De overwinning ging naar de Duitse Naomi Himmelreich en Red Star Optimus (v. Goliath vd Groenweg) die een volledig vrouwelijk podium vooraf ging. De tweede plaats kwam in Nederlands handen met Ava Eden van Grunsven (Special Lady). De Zweedse Ellen Hammarström (Ocean Des AS) was goed voor de derde plaats. We polsten naar een reactie van de amazones na afloop.

"Toen ik aan het parcours begon, dacht ik vooral 'ik hoop dat het goedkomt'", lacht de kersverse winnares. "Ik had dus nooit verwacht dat ik hier zou kunnen winnen maar ik ben er zeker erg tevreden mee. Nu is het tijd om mijn jaar met een groot feest af te sluiten".

Ook Ava Eden van Grunsven blikt tevreden terug op haar prestatie: "Ik ben heel blij dat ik in Lyon en Herning aan de start mocht komen en mij zo voor de finale van dit weekend kon plaatsen. Mechelen is altijd leuk en als je vlak voor de wereldbeker mag springen, zit de Nekkerhal al goed vol. Dat zorgt voor wat extra spanning. Ik was zonet aan het opwarmen tussen topruiters die alvast aan het losrijden zijn en ook daar word ik eerlijk gezegd wat zenuwachtig van. Ik wil hen dan tonen dat ik ook goed kan rijden", lacht ze. "Mijn pony Special Lady zal nu wellicht op pensioen gaan. Vanaf volgend jaar mag ik niet meer met pony's rijden en ze is al 21. Ze mag nu dus vooral gaan genieten".

Ellen Hammarström, die de bronzen medaille op haar naam schreef, hoopt dat weer nog een jaartje met haar pony te kunnen rijden: 'Mijn pony Ocean Des AS is ook 21 maar ik kan nog een jaartje bij de pony's rijden. Ik hoop dus dat ik ook in 2024 nog enkele mooie shows met hem zal kunnen rijden".

Voor België kwam Robin Vermeir aan de start: "Aangezien papa vorig jaar de World Cup won, is Mechelen zeker erg speciaal voor ons. Extra druk brengt het voor mij niet mee maar extra speciaal is het zeker. Of papa nerveus is als ik moet springen? Ik vermoed van wel", sluit ze al lachend af.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:57

tjonge taaie pony's hoor dat ze op die leeftijd nog op dat niveau meedraaien.

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:56

Hoe oud zijn die kinderen?
Stel je voor, van Zweden komen, met pony, verblijf en de hele boel om hier een parcoursje te rijden.

Die komen financieel van een andere planeet dan de doorsnee kinderen.
Ik hoop dat ze het af en toe eens beseffen als ze genieten van het succes, dat hen verder wel gegund is.

Wie zei er ook alweer: ”Er is geen betere opvoeder voor een koningskind dan een paard”?

windsor14
Berichten: 187
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:37

Is het nog wel eerlijk om een 21 jarige pony op dat niveau te laten mee draaien ?
Persoonlijk vindt ik van niet, maar goed dat is mijn mening.

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:46

Er zijn genoeg pony's die op die leeftijd nog topfit zijn dus waarom niet?

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:48

Charaz schreef:
Er zijn genoeg pony's die op die leeftijd nog topfit zijn dus waarom niet?

Het werken is ook een keer klaar toch? Vooral op zo'n niveau. Tis niet een B parcoursje. Ik vind er ook wat van dat die oude knollen altijd als leerpaard worden verkocht, wanneer houdt t werk eens op? Geef ze ook eens hun verdiende rust na hun keiharde werk. En dat hoeft niet te betekenen dat je ze volledig aan de kant hoeft te zetten

Maar dat is mijn mening

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:55

kabayo - En juist veel van die dieren die echt gesport hebben en dan pensioen krijgen gaan dood aan koliek...

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:57

lailapri schreef:
kabayo - En juist veel van die dieren die echt gesport hebben en dan pensioen krijgen gaan dood aan koliek...

Dan gaat er iets mis lijkt mij :=

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:01

Wat is er mis met een ouder dier als leerpaard verkopen?

Dan blijven ze lekker in beweging, maar kunnen ze met 2 hoeven in de neus aan het werk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:11

Als de pony's niet alleen aan de start komen maar zelfs op het podium dan kunnen ze het werk nog verdraaid goed aan, 21 of geen 21.

Krasse Knarren, Mechelen edition <:)

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:18

koend schreef:
Hoe oud zijn die kinderen?
Stel je voor, van Zweden komen, met pony, verblijf en de hele boel om hier een parcoursje te rijden.

Die komen financieel van een andere planeet dan de doorsnee kinderen.
Ik hoop dat ze het af en toe eens beseffen als ze genieten van het succes, dat hen verder wel gegund is.

Wie zei er ook alweer: ”Er is geen betere opvoeder voor een koningskind dan een paard”?


Max. 16. Je mag internationaal bij de pony's rijden tot het einde van het jaar waarin je 16 wordt.

Bij de meeste van deze ruiters zitten de ouders ook in de sport. Die vrachtwagens staan wel op het erf, met living er in, en het is niet alleen een "parcoursje" rijden. Je komt de top niet in als je alleen landelijk blijft rijden. Heeft niet zo zeer te maken met financieel van een andere planeet, maar meer met de familie waar je in geboren wordt. Niet zo gek toch?

rocky_1995

Berichten: 659
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:26

Wat een knappe prestatie! De ene 21 jarige is de andere niet. Hier staat ook een pony die na jaren niets doen op 20 jarige leeftijd rustig is opgepakt doordat mijn verzorgstertje te groot werd voor de andere pony. Was echt een project geval doordat hij heel onzeker was, maar hij heeft deze winter zelfs zijn b debuut gemaakt in de 70cm springen. Heel eerlijk ik heb hem in jaren niet zo blij, fit en vrolijk gezien als toen hij alleen nog maar als grasmaaier fungeerde. Van die onzekerheid is niets meer te merken. Ze zeggen niet voor niets rust roest. Natuurlijk moet je altijd kijken naar de pony, maar als ze het fysiek prima aankunnen en er blij van worden waarom perce vanwege de leeftijd op pensioen zetten?
Laatst bijgewerkt door rocky_1995 op 02-01-24 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:36

Rex_Rolfo schreef:
Als de pony's niet alleen aan de start komen maar zelfs op het podium dan kunnen ze het werk nog verdraaid goed aan, 21 of geen 21.

Krasse Knarren, Mechelen edition <:)

Echt wel! Ik vind het knap, die dieren zijn blijkbaar gewoon nog volop in training en in topconditie!
Ik heb zelf vaak commentaar op de sport, maar wat mij betreft spreekt het juist in hun voordeel als die dieren tot op hoge leeftijd aan de top mee kunnen draaien :j

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:42

Charaz schreef:
Er zijn genoeg pony's die op die leeftijd nog topfit zijn dus waarom niet?


Precies dit, denk dat ze een betere conditie hebben als menig 6 jarige :j

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:44

Charaz schreef:
Wat is er mis met een ouder dier als leerpaard verkopen?

Dan blijven ze lekker in beweging, maar kunnen ze met 2 hoeven in de neus aan het werk.

Dat ze altijd maar moeten werken, letterlijk hun leven lang. Maar zoals ik zeg, dat is mijn mening. Ik geniet er ook van als ze gewoon niks staan te doen :+

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:45

Kabayo schreef:
Charaz schreef:
Wat is er mis met een ouder dier als leerpaard verkopen?

Dan blijven ze lekker in beweging, maar kunnen ze met 2 hoeven in de neus aan het werk.

Dat ze altijd maar moeten werken, letterlijk hun leven lang. Maar zoals ik zeg, dat is mijn mening. Ik geniet er ook van als ze gewoon niks staan te doen :+

Jij ja, maar ik ben benieuwd wat de paarden/ponies daar zelf over denken?
Wat een vermenselijking, sorry hoor.

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:19

Ik vind het geen vermenselijking en die probeer ik ook niet te maken. Of vind jij dit niveau geen werken?
Een politie hond gaat toch ook met een bepaalde leeftijd met pensioen omdat die genoeg heeft gewerkt. Waarom moet een paard er letterlijk bij neervallen, denk ik dan.

Maar maakt verder ook niet uit, ik geef alleen even mijn mening, geen feiten ;)

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:56

Ben het helemaal met je eens, Kabayo. En ik vind dat jij juist niet vermenselijkt. Ik vind je mening wel heel menselijk.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:11

Die pony’s vallen niet neer, maar zijn fit blij en gezond. Anders kunnen ze niet meedraaien op dat niveau.

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:39

Niemand beweert dat die pony's omvallen :)

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:46

De vraag is dus eigenlijk of die sport gezond is voor die pony’s.
Ik meen van ja te moeten antwoorden, aangezien ze het tot op die leeftijd volhouden aan de top.

Daarnaast heb ik 3 persoonlijke ervaringen.
Wij hadden 2 pony's die prima meedraaiden in de basissport tot een jaar of 20. Telkens werden ze doorgeschoven naar een volgend ruitertje dat er weer zijn once in a lifetimepony aan had.
Maar toen ze met pensioen gingen, ging het razendsnel bergaf met hun gezondheid.

Sedert mijn kinderen de pony's ontgroeid zijn heb ik altijd 1 sportpaard en een veulen/jong paard dat aan het opgroeien is. Wie wordt het meest intensief verzorgd, fysiek & sociaal? Het sportpaard.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:18

Kabayo schreef:
Charaz schreef:
Wat is er mis met een ouder dier als leerpaard verkopen?

Dan blijven ze lekker in beweging, maar kunnen ze met 2 hoeven in de neus aan het werk.

Dat ze altijd maar moeten werken, letterlijk hun leven lang. Maar zoals ik zeg, dat is mijn mening. Ik geniet er ook van als ze gewoon niks staan te doen :+


Maar wat maakt dit anders dan jaar in, jaar uit een veulen eruit fokken?

Het ene paard is het andere niet, waar dit paard met 21 nog over de hindernissen vliegt, krijgt jouw paard weer een achtereenvolgend jaar een veulen.

Waar voor een 21 jarige rust wordt gevraagd omdat hij dat verdiend heeft, kan hetzelfde worden gezegd over jouw merrie.

Beide gebaseerd op een mening. Die 21 jarige leeft misschien nog 15 jaar, nog 15 jaar dat de pony kan genieten van zijn rust en vrijheid en 'ponyritjes' of hij valt morgen dood neer en heeft alsnog een prachtig en verzorgd leven gehad. Jouw merrie kan net zo goed morgen dood neervallen...

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ava Eden van Grunsven: "Special Lady mag nu wellicht met pensioen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:32

Ik wist niet dat mijn paard 21 is was. Blijkbaar nooit goed in het paspoort gekeken, mijn fout..

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:50

Kabayo schreef:
Ik wist niet dat mijn paard 21 is was. Blijkbaar nooit goed in het paspoort gekeken, mijn fout..


Daar gaat het helemaal niet om en het was ook helemaal niet aanvallend bedoeld. :=

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:51

KimD schreef:
Kabayo schreef:
Ik wist niet dat mijn paard 21 is was. Blijkbaar nooit goed in het paspoort gekeken, mijn fout..


Daar gaat het helemaal niet om en het was ook helemaal niet aanvallend bedoeld. :=

Ik bedoelde meer te zeggen dat het mij gaat om de leeftijd. Fokken met een 21 jarige zou ik ook afkeuren