Amazone Senna Evers stapt over van Children naar paradressuur

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26583
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Amazone Senna Evers stapt over van Children naar paradressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 23:37

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Senna Evers, de Nederlandse internationale ponyamazone en lid van het team tijdens de Europese kampioenschappen voor Children in 2019, heeft de overstap gemaakt naar de paradressuur. De 18-jarige amazone is geclassificeerd voor Grade V, gebaseerd op een verwonding die ze opliep in haar kindertijd. Ze maakte afgelopen zomer haar CPEDI-debuut met Windsor FVE.

Pony- en Childrensport
De FEI-sportcarrière van Evers begon in 2017 bij de pony's, ze was toen 12 jaar.

In het zadel van de voormalige Nederlandse teampony Majos Cannon (Marchi x Hassan II) maakte ze haar eerste kilometers. Ze deed dit bij CDI’s in Nieuw- en Sint Joosland, Sint-Truiden, Roosendaal, Pompadour en Le Mans. In 2018 kwam ze voor het eerst met een tweede pony op CDI-niveau uit, Macho (v. Heitrak’s Marvin). Dat seizoen bracht ze beide pony’s uit.

In 2019 viel Evers met haar neus in de boter, toen Linda van Woudenberg haar aanbood om Happy Feet (Tuschinski x Animo) te rijden. De E-pony nam in 2017 deel aan de eerste editie van de Europese kampioenschappen voor Children. Ze reden wedstrijden in Nieuw- en Sint Joosland en Exloo, daarna wonnen ze brons tijdens de Nederlandse kampioenschappen voor Children in 2019. Ze gingen naar de Europese kampioenschappen voor Children 2019 in San Giovanni, Marignano, waar ze teamzilver wonnen en individueel 7e werden.

In de herfst van 2019 ging Kebie Raaijmakers op Happy Feet rijden en Evers ging terug naar haar pony Majos Cannon, waarmee ze in oktober 2019 startte tijdens het CDI Exloo. Daarna volgende een pauze van 1,5 jaar van de internationale sport, als gevolg van een schouderbreuk die ze opliep na een val van een paard in december 2019.

In 2020 ging ze ook op paarden rijden en kreeg via trainer Mercedes Verweij de paarden Gizmo (United x Junior STV) en Windsor FVE (Welt Hit x Fürst Heinrich) onder het zadel. Met Gizmo kwam ze uit op Juniorenniveau in 2020, maar het was Windsor waarmee ze uiteindelijk doorging.

In februari 2021 keerde ze terug in de CDI-ring met Majos Cannon. Met hem sloot ze het lenteseizoen af, waarna ze beiden uit de internationale sport verdwenen.

“Majos Cannon (21) is nu van een superlief, talentvol meisje, waar hij alle liefde krijgt die hij verdient”, vertelt Evers aan Eurodressage.

Overstap naar de paradressuur
In juni 2023 dook Senna Evers weer op bij internationale wedstrijden, na een pauze van twee jaar. Nu voor de eerste keer als paradressuuramazone.

“De paradressuur kwam per toeval op mijn pad”, vertelt Evers aan Eurodressage. "In het verleden heb ik een ongeval gehad waardoor ik asymmetrisch ben in mijn schouder en arm. Als jong meisje ben ik van een springkussen gevallen en op een steen terecht gekomen. Ik brak daarbij mijn elleboog, maar deze is niet goed gezet, wat mijn bewegingsbereik beperkt. De schouderbreuk in 2019 is ook onderdeel van het probleem. Dat gebeurde aan dezelfde arm, en dat maakt dan mijn ene arm nu korter is dan de andere.”

Evers heeft recent getraind bij Joyce van Rooijen-Heutink, trainer van het Nederlandse paradressuurteam, en met Marja Ubels.

“Daar ontmoette ik bij toeval Britney de Jong en zij vertelde mij dat ze in de paradressuur start. Onze beperkingen zijn vrijwel dezelfde en dat is de reden dat ik besloot om mij te laten kwalificeren”, vervolgt Evers.

Met Windsor leren hoe het moet
Senna maakte haar CPEDI-debuut met de zevenjarige Windsor FVE in 2023, tijdens het CPEDI Kronenberg op 17 en 18 juni 2023. Ze reed maar liefst vijf paradressuurproeven met hem in dat weekend, de 2* Intermediaire-proeven en de 3* Grand Prix-proeven, allemaal in Grade V.

“Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en getraind, hij is een heel werkwillig paard”, zegt Senna. “Mijn plannen voor dit jaar zijn om hem in wat meer paradressuurwedstrijden te rijden om zo het rijden van deze proeven te perfectioneren”, zo vertelde Senna in juni aan Eurodressage. “Voor de rest train ik hem altijd thuis. Windsor is nog erg jong en nog lang niet aan zijn top.” Op nationaal niveau komen ze nu uit op ZZ-zwaar-niveau in de reguliere sport.

Senna’s tweede CPEDI-start was midden december in Genemuiden, daar werden ze tiende in de Grand Prix A met 65.385% en dertiende in de Grand Prix B met 63.245%.

“Ik ben zo trots op Windsor”, laat Senna weten op Facebook. “Ongehinderd en vol energie heeft hij tijdens die wedstrijd alles gegeven. Helaas is het wel een jurysport, maar daarnaast heb ik superfijne dagen gehad. We gaan verder trainen en aan het einde van de dag komt hij met mij mee naar huis. Het draait allemaal om doorzettingsvermogen, of niet dan?”

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 31-12-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast