Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 19:56

Omroep Gelderland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Dit is niet Terra of Morry. Foto: v


DREUMEL - Een vreselijke laatste dag van het jaar voor Yentl van der Toorn (26). Haar geliefde pony's Terra en Morry bleken zondagochtend ineens verdwenen uit hun wei aan de Industrieweg in Dreumel. Voor hun baasje Yentl zit er niks op dan de hele dag wanhopig rondjes rijden op zoek naar het tweetal.

Zaterdagavond stonden de mini Shetlandpony's nog veilig in hun wei, waar ze sinds een kleine maand verblijven. Toen Yentl zondagochtend de twee pony's weer kwam voeren, trof ze een lege wei aan. "Ik denk dat ze zijn geschrokken door vuurwerk, hopelijk is er niks ergs gebeurd", aldus het bezorgde baasje. Ze vond geen sporen van diefstal of inbraak.

Morry is afgelopen zomer ook een keer ontsnapt, maar ze zijn er nog nooit met z'n tweetjes vandoor gegaan. Ze zijn al zo'n vijf jaar onafscheidelijk. Terra is 23 jaar oud en Morry is 8. Terra is al een beetje grijs en Morry heeft een opvallend wit neusje.

Vannacht gezien
De pony's zijn vannacht rond 5.00 uur gezien op de Molenstraat, blijkt uit een melding die bij de politie is gedaan. Sindsdien ontbreekt ieder spoor van Morry en Terra.

Yentl doet er al de hele dag alles aan om haar pony's terug te vinden. Ze belde aan bij mensen in de buurt van de Industrieweg, nam contact op met de Stichting Dierenhulp en belde de politie. Ook is ze al sinds vanochtend aan het zoeken. "Je hoopt gewoon dat ze ergens veilig zitten."

Wie de pony's ziet, kan contact opnemen met de politie, Stichting Dierenhulp Dierenambulance Tiel of Omroep Gelderland.

UPDATE 16.31 UUR: Ontsnapte pony's Terra en Morry weer veilig in hun wei

Het wordt toch nog een fijne jaarwisseling voor pony-eigenaresse Yentl van der Toorn (26). Haar pony's Terra en Morry waren vannacht ontsnapt uit hun wei maar bleken een paar honderd meter verderop gezelschap te hebben gevonden bij andere paardjes.

De opgeluchte Yentl kan haar geluk niet op. "Ze zijn gevonden en ongedeerd", vertelt ze. De pony's hadden het - nadat ze waarschijnlijk waren geschrokken van vuurwerk - op een lopen gezet. "Ik kreeg bericht van iemand in de buurt die zei dat kinderen bewust vuurwerk naar de pony's hebben gegooid", aldus de ponyeigenaresse.

Gelukkig bleven Terra en Morry in de buurt. "Ze waren naar andere paarden toegegaan. Een vrouw heeft ze daar in de wei vastgezet, maar ze wist natuurlijk niet wie hun eigenaresse was", vertelt Yentl. Uren later zag de vrouw de oproep van de vermiste pony's voorbijkomen op Facebook en nam ze contact op met Yentl.

Relaxed
"Ze staan maar 200 meter van hun eigen wei af." Yentl is ontzettend blij met alle hulp en oplettende mensen. Haar pony's maken het goed. "Ze zien er behoorlijk relaxed uit."

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:34

"... Kinderen bewust vuurwerk naar de ponies gooien"

Wat moeten kinderen met zo gevaarlijk iets in hun handen? Hoe komen ze er überhaupt aan? En waar zijn de ouders en hun verantwoordelijkheid?

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:40

Hier lopen kids van 10 tot 12 met zwaar vuurwerk, pa en ma amper te zien.

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:57

Art_Ificious schreef:
"... Kinderen bewust vuurwerk naar de ponies gooien"

Wat moeten kinderen met zo gevaarlijk iets in hun handen? Hoe komen ze er überhaupt aan? En waar zijn de ouders en hun verantwoordelijkheid?


Inderdaad!

paars

Berichten: 5608
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:09

Wintu schreef:
Hier lopen kids van 10 tot 12 met zwaar vuurwerk, pa en ma amper te zien.

Het is toch werkelijk om pisnijdig van te worden zeg!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:15

In zo'n geval vraag ik me af wat de ouders zeggen als hun kind een hand verliest of sterft door vuurwerk dat in hun handen ontploft?
Gaan ze dan beseffen dat het fout was kinderen ermee te laten spelen?

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:14

"Ze staan maar 200 meter van hun eigen wei af."


En yentl had zelf niet even in de weides rondom haar wei gekeken voordat ze een oproep op FB zette?

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:20

paars schreef:
Wintu schreef:
Hier lopen kids van 10 tot 12 met zwaar vuurwerk, pa en ma amper te zien.

Het is toch werkelijk om pisnijdig van te worden zeg!!

Was ik ook, ze mikten ook vuurwerk (gelukkig geen zware) tussen onze herten. En dan ben ik niet heel tactisch...

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:21

Art_Ificious schreef:
In zo'n geval vraag ik me af wat de ouders zeggen als hun kind een hand verliest of sterft door vuurwerk dat in hun handen ontploft?
Gaan ze dan beseffen dat het fout was kinderen ermee te laten spelen?

Ik vraag me wel vaker af hoe het kan dat sommige ouders zo nonchalant zijn over wat hun kroost uitspookt en waarom ze het in vredesnaam faciliteren ook.

Liannetje86
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:10

Fijn dat de pony's ongedeerd zijn...

Ik moet ook nog een ouder aanspreken daarop. Maar dan onder het motto "het is toch wel gevaarlijk" ipv onsubtiel mijn mening geven over der kind...

Sinds ik hem heel subtiel heb gevraagd of ie een doodwens had (en dat was omdat ie op een 60km weg in het donker op zijn brommer zonder licht aan het rondrijden was... het kind is 12 ofzo, krijgt irritant vroeg vuurwerk dus vast illegaal en aargh)... hoef ik nog wel maar 1x te gillen en hij rent al weer naar binnen...Maar het was een retorische vraag, geen bedreiging :') Het kwam er alleen niet meer heel erg aardig uit...

Dus gaat nog een leuk gesprek worden als ik haar tegenkom. Maar moet het wel gezegd hebben. (Het meest vervelende... zij zat zelf vroeger bij de politie, dus de politie bellen, wat meerdere keren gedaan is, heeft gewoon 0,0 effect want die gaan er gezellig op de koffie...)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:44

SjonnieZ schreef:
"Ze staan maar 200 meter van hun eigen wei af."


En yentl had zelf niet even in de weides rondom haar wei gekeken voordat ze een oproep op FB zette?


Je zou ook eigenlijk wel verwachten dat je "buren" je dieren zouden herkennen...of dat de vinder even de politie zou bellen in de veronderstelling dat er iemand wellicht zijn diertjes mist :o?

Gelukkig is alles goed afgelopen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:16

Ze stonden er nog maar een maand, dus misschien waren zowel de eigenaar als de buurt nog niet zo bekend met elkaar.
Fijn dat het goed gekomen is!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:22

Dat verklaart wel dat ze elkaar niet kenden, maar dan meld je toch even dat je twee pony's hebt gevonden?

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:24

Ik kan me voorstellen dat je druk bent op oudejaarsdag, maar ja, ik had het overal gemeld denk ik. Dus dat ben ik met je eens.

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:47

Maar dan nog jongens… als je ponies weg zijn, zoek je toch ook zelf de omgeving af en bel je links en rechts eens aan bij jouw buren.

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:00

Misschien was die meid wel hartstikke in paniek...

Je kunt wel oordelen over hoe jij zou handelen maar niet hoe een ander handelt.

Fijn dat ze gevonden zijn toch? Met een goede afloop.

Ik ben eens een kat kwijt geweest met een storm. Briefjes in de bus gedaan en rondjes gelopen en geroepen. Bleek hij in het hok van de buurman te zitten maar door het harde waaien hoorden we hem niet. Toen de wind afnam hoorde ik hem lichtjes en de buurman toch maar even gevraagd of ik in zijn hok mocht kijken.

Dit terwijl ik dus al die Briefjes in de bus had gedaan met ook de vraag er op of ze in hun hok wilden kijken.

Buurman gaf aan dat deurtje nooit helemaal dicht te doen alleen ivm de aankomende harde wind wel.

Oftewel het was een samenloop van omstandigheden. Alleen jammer dat als hij wel de vraag op mijn Briefje had gelezen de kat niet 2 dagen daar had gezeten.

Dus misschien heeft ze wel gevraagd maar heeft degene waar de pony's tussen stonden wel achteloos gekeken of niet gekeken en gewoon geantwoord hier zijn ze niet.

Heel verhaal zo maar geeft even aan dat ondanks dat ik er alles aan deed deze afloop ook anders had gekund.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:03

Zeker, ik wil ook echt niet oordelen, maar snap de vraag wel :j
We zijn denk ik allemaal blij dat ze goed teruggevonden zijn en ook nog op oudjaarsdag, dat zal wel een fijnere jaarwisseling geweest zijn zo.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:08

Oh, wat erg Mellow!
Dat arme beest had daar wel kunnen verhongeren...en hij hoorde jullie natuurlijk wel roepen ;(
Je hebt die buurman toch wel een bosje dode bloemen bezorgd voor zijn hulp zeker :D

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:29

Shirley schreef:
Oh, wat erg Mellow!
Dat arme beest had daar wel kunnen verhongeren...en hij hoorde jullie natuurlijk wel roepen ;(
Je hebt die buurman toch wel een bosje dode bloemen bezorgd voor zijn hulp zeker :D


Nee, want hij voelde zich heel erg schuldig. En begreep ook wel dat het niet in hem opkwam omdat het deurtje normaliter altijd op een kiertje staat. Is gewoon een lullige samenloop van omstandigheden.

Met mijn relaas bedoelde ik dan ook dat het soms anders loopt dan je soms zou denken.

De kat was iets te dik... dus hij was wel wat afgevallen maar toen netjes op gewicht. :')

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:36

Mellow, zoiets zou ik ook kunnen voorhebben: ik ledig mijn brievenbus maar om de 2 weken ongeveer, dus gelukkig ben in niet je buurvrouw :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Yentl zoekt verdwenen pony's Terra en Morry *Update: gevonden*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:44

Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk, Mellow +:)+

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:50

Kan zijn dat diegene waar ze zijn gevonden de paarden niet aan de weg heeft staan dus dan zie je ze niet. En niet iedereen is zo van het bij iedereen in de buurt aan bellen. Ik zou zelf ook eerder een bericht op Facebook plaatsen, want paarden zijn nogal snel een aantal km verder(ook zulke kleintjes) en met zo'n oproep bereik je dan sneller mensen. Gelukkig waren ze hier snel terecht!

Mijn pony's laatste keer ook, die lieten hun 2 km verderop pas vangen. Mijn broer vond dat ze veel te snel konden rennen met hun kleine pootjes. :')

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:56

Zijn ze nou alle 3 terug of masr 2

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:36

moonie schreef:
Zijn ze nou alle 3 terug of masr 2

Waar haal jij die derde vandaan dan?

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:14

Dorus schreef:
moonie schreef:
Zijn ze nou alle 3 terug of masr 2

Waar haal jij die derde vandaan dan?


Bij een ander bericht.
Daar waren 3 paarden losgebroken maar is een ander bericht.