Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 23:46

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Het Brabants Dagblad heeft een opmerkelijk stuk geschreven. Daarin komt het schrijnend tekort aan goede opleidingscentra - maneges - aan het licht. Steeds meer maneges sluiten de deuren. Volgens het dagblad meteen een probleem voor de kinderen die willen leren paardrijden, immers zijn de overgebleven maneges overvol.

Frederieke Verhaar (FNRS) legt uit dat het door stijgende kosten gewoon te moeilijk is geworden voor manègehouders. "Het is lastig om rond te komen met het runnen van een manege. De kosten van energie, brandstof, voer voor paarden zijn te hoog geworden. Bovendien is de aankoop van paarden en pony's ook enorm gestegen."

Volgens het artikel zijn in een paar jaar tijd de prijzen verdubbeld. Niet alleen het eten maar ook de aankoop van geschikte paarden. Waar dat vroeger al kon voor 1.500 tot 2.000 euro, betaal je volgens het onderzoek vandaag ruim 5.000 euro. De prijsstijgingen van geschikte paarden is voornamelijk te wijten aan het feit dat er te weinig goede manegepaarden op de markt zijn.

Een tekort aan manegepaarden ontstaat niet zomaar, dit is een trend die zich in de afgelopen jaren langzaam heeft gevormd tot een groter probleem. Dit is een gevolg van meerdere veranderingen in de hippische sector. Zo is de fokkerij door de jaren heen erg veranderd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:28

En vergeet de kosten van de verzekeringen niet...

Lieser
Berichten: 1546
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:55

Dat de fokkerij door de jaren heen erg veranderd is, ligt toch deels aan de manegehouders zelf? De eigenaar van de manege in Nootdorp fokt ook alleen KWPN-ers voor het 'hogere segment' in plaats van toekomstige manegepaarden ...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:04

Dat zou betekenen dat een groot deel van de manegehouders ook fokkers zijn. Volgens mij klopt dat niet, toch?

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:06

Lieser schreef:
Dat de fokkerij door de jaren heen erg veranderd is, ligt toch deels aan de manegehouders zelf? De eigenaar van de manege in Nootdorp fokt ook alleen KWPN-ers voor het 'hogere segment' in plaats van toekomstige manegepaarden ...


Hoe zie jij het verdienmodel voor je als hij paarden zou fokken voor zijn eigen bedrijf ?

Lieser
Berichten: 1546
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:51

mirim schreef:
Lieser schreef:
Dat de fokkerij door de jaren heen erg veranderd is, ligt toch deels aan de manegehouders zelf? De eigenaar van de manege in Nootdorp fokt ook alleen KWPN-ers voor het 'hogere segment' in plaats van toekomstige manegepaarden ...


Hoe zie jij het verdienmodel voor je als hij paarden zou fokken voor zijn eigen bedrijf ?

Hoe bedoel je? Dat manegehouders wel mogen klagen, maar niet de hand in eigen boezem hoeven steken?

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:53

mirim schreef:
Lieser schreef:
Dat de fokkerij door de jaren heen erg veranderd is, ligt toch deels aan de manegehouders zelf? De eigenaar van de manege in Nootdorp fokt ook alleen KWPN-ers voor het 'hogere segment' in plaats van toekomstige manegepaarden ...


Hoe zie jij het verdienmodel voor je als hij paarden zou fokken voor zijn eigen bedrijf ?



Wellicht niet (alleen) voor zijn eigen bedrijf, maar als er blijkbaar een schrijnend tekort is aan goede manegepaarden zit daar je verdienmodel toch?

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:55

Als een manege 5k al te duur vindt voor een paard en eigenlijk liever paarden van 2k wil, hoe ga jij daar een verdienmodel uit persen? 5k kost een paard van 4 jaar alleen al aan dekgeld, opfok en africhting.
Ik snap wel dat je als manegehouder een tweede bedrijfstak hebt waarmee je paarden van 10k of meer fokt. Daar kan je het droge brood aan de manegekant een beetje mee compenseren.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-01-24 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Berichten: 3313
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:56

Ze bedoelt imo dat je eigen paarden fokken, ongeacht het segment, per definitie verlies gaat geven tov volwassen paarden elders aanschaffen.

Waar ik het ook mee eens ben, want een betrouwbaar manegepaard moet ook bepaalde leeftijd en ervaring hebben. Dan is het meer rendabel om naast je manegebedrijf voor de verkoop te fokken wat commercieel aantrekkelijk is.

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:58

_San87_ schreef:
Dat zou betekenen dat een groot deel van de manegehouders ook fokkers zijn. Volgens mij klopt dat niet, toch?


De maneges waar ik kwam en gereden heb fouten eigenlijk allemaal ook zelf, ja. Maar nooit genoeg om alles uit eigen fok te hebben, plus dat de merrie dan tijd uit de lessen ligt.
Maar veulens vonden zij allemaal goedkoper, want die kostten weinig. Dekgeld en daar gingen geen top hengsten op. Land hadden ze al dus alleen in de winter kregen ze voer en een box met paar hekken ergens waar normaal toch geen paarden stonden. Volgens hen was dat veulen opfokken toch goedkoper als er 1 kopen die al ingereden was enzovoorts.

Die pony's en paarden werden ingereden door handige meisjes die ook hielpen op stal in ruil voor lessen of rijden. Daarna gingen de pony's de gevorderde lessen in en zo steeds meer lessen in.
Als er iets gekocht werd waren dat ook altijd projecten. Of echt heel stout of er mankeerde iets aan. Dus er werden geen brave, oudere en betrouwbare dieren daar gekocht :=
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-01-24 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrietje
Berichten: 519
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:59

Fly_high schreef:
Ze bedoelt imo dat je eigen paarden fokken, ongeacht het segment, per definitie verlies gaat geven tov volwassen paarden elders aanschaffen.

Waar ik het ook mee eens ben, want een betrouwbaar manegepaard moet ook bepaalde leeftijd en ervaring hebben. Dan is het meer rendabel om naast je manegebedrijf voor de verkoop te fokken wat commercieel aantrekkelijk is.


Volgens mij fok je niet ook zomaar een "manegepaard". Die moeten inderdaad dood braaf en bevestigd zijn en onervaren ruiters aankunnen. Ik zie een 4 jarige dat niet doen, voordat die de lessen in kunnen zit je denk ik minimaal op 6 jaar.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:10

Kirrietje schreef:
Volgens mij fok je niet ook zomaar een "manegepaard". Die moeten inderdaad dood braaf en bevestigd zijn en onervaren ruiters aankunnen. Ik zie een 4 jarige dat niet doen, voordat die de lessen in kunnen zit je denk ik minimaal op 6 jaar.


En dat is dus het probleem dat aangestipt wordt. Vroeger (40-50 jaar geleden) had je paarden die wel gewoon mak geboren werden. Die gewoon bij wijze van spreken in de les ingereden werden. Gewoon met 3 jaar, en dan werden ze ook nog zonder blessures 20 ook.
Dat bloed is er nu gewoon niet meer. Overal zit volbloed/ril bloed in waar dat niet meer mee kan.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:14

Maar ik snap het probleem wel. Toen ik ruim 50 jaar geleden begon op de manege, was een tienrittenkaart 100 gulden. En tóen was een manege runnen al geen vetpot. Een tienrittenkaart nu zou 250 euro moeten kosten. Ik geloof niet dat ik dergelijke prijzen zie langskomen bij maneges...

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... toen-en-nu

Getup

Berichten: 8326
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:16

Hier in Luxemburg 10 ritten kaart 330€ ( dan 11e les gratis )....

Ok verdiensten en kosten zijn ook hoger hier.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:18

Dat klinkt als een heel realistisch bedrag. Daarmee wordt paardrijden wel onbereikbaar voor modaal en lager. Maar is dat erg, is dan de volgende vraag?

Getup

Berichten: 8326
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:22

Ze moeten natuurlijk hun beesten fatsoenlijk kunnen voeren en onderhouden en er ook wat op verdienen.

T wordt inderdaad duurder...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:29

Bij de manege waar ik werkte was een 10-rittenkaart 110 euro toen ik er begon met werken, en uiteindelijk 125 toen ik wegging :=. Als het duurder werd, bleven de mensen weg. Want te duur.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:34

Ibbel schreef:
Dat klinkt als een heel realistisch bedrag. Daarmee wordt paardrijden wel onbereikbaar voor modaal en lager. Maar is dat erg, is dan de volgende vraag?

Als we de paardensport en recreatie sport met paarden willen behouden is dat erg ja.

Hoe meer mensen nog leren paardrijden / in aanraking komen met paarden hoe meer het zichtbaar blijft in de samenleving ipv steeds meer beperkingen, steeds minder ruimte etc voor de paarden die er nog zijn.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:36

Getup schreef:
Hier in Luxemburg 10 ritten kaart 330€ ( dan 11e les gratis )....

Ok verdiensten en kosten zijn ook hoger hier.


Dan is een eigen paard houden goedkoper, in verhouding. Je kan dan per saldo veel vaker rijden.

Ik zie dat ook gebeuren om mij heen, mensen blijven niet zo lang meer op de manege rijden, en besluiten eerder over te stappen naar een eigen pony/paard.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:47

Ibbel schreef:
Kirrietje schreef:
Volgens mij fok je niet ook zomaar een "manegepaard". Die moeten inderdaad dood braaf en bevestigd zijn en onervaren ruiters aankunnen. Ik zie een 4 jarige dat niet doen, voordat die de lessen in kunnen zit je denk ik minimaal op 6 jaar.


En dat is dus het probleem dat aangestipt wordt. Vroeger (40-50 jaar geleden) had je paarden die wel gewoon mak geboren werden. Die gewoon bij wijze van spreken in de les ingereden werden. Gewoon met 3 jaar, en dan werden ze ook nog zonder blessures 20 ook.
Dat bloed is er nu gewoon niet meer. Overal zit volbloed/ril bloed in waar dat niet meer mee kan.

Dit :j

En dit soort paarden is niet alleen voor de manege fijn, maar hoeveel recreatie mensen die geen sport starten past zulk paard.
Hebben ze die dan een gevonden gaat die ook nooit meer weg.

Maar voor een fijn karakter word nog altijd amper betaald.
Dus dat fokken schietnog altijd niet echt op

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:48

Equipro schreef:
Getup schreef:
Hier in Luxemburg 10 ritten kaart 330€ ( dan 11e les gratis )....

Ok verdiensten en kosten zijn ook hoger hier.


Dan is een eigen paard houden goedkoper, in verhouding. Je kan dan per saldo veel vaker rijden.



Naar deze rekensom ben ik benieuwd. :+

Nog los van meer werk/tijd/verantwoordelijkheid en of je de begeleiding daar in meegeteld hebt.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:54

Die som klopt uiteraard niet. Want die 330 euro is 10 lessen = 10 weken. Als je 330 per maand voor lessen zou moeten betalen begint het in de buurt te komen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-01-24 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:58

Rijnstone Stables is een paar weken geleden gestopt met lessen hier in de buurt en verder als pensionstal.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:00

Equipro schreef:
Getup schreef:
Hier in Luxemburg 10 ritten kaart 330€ ( dan 11e les gratis )....

Ok verdiensten en kosten zijn ook hoger hier.


Dan is een eigen paard houden goedkoper, in verhouding. Je kan dan per saldo veel vaker rijden.

Ik zie dat ook gebeuren om mij heen, mensen blijven niet zo lang meer op de manege rijden, en besluiten eerder over te stappen naar een eigen pony/paard.


En met een eigen paard neem je geen lessen meer? Zeker voor iemand die net de overstap maakt van de manege is dat geen strak plan.

Financieel gezien zou je dan beter overstappen naar een halve stal of verzorgpaard.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Probleem aan de basis: steeds meer maneges sluiten de deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 11:26

En zo stoppen er ook steeds meer pensionstallen en dat wat overblijft vraagt forse, maar helaas ook realistische, stalprijzen. Het is al echt een elite sport aan het worden mi.