Jockey sterft na ongeval bij point-to-point race

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26633
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Jockey sterft na ongeval bij point-to-point race

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 23:47

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Een hindernis op de Charing-racebaan in Kent. De witte delen zijn de wings, die later
aan de zijkant van de hindernis gezet worden.
Foto: Mike Sharpe/Geograph.org.uk/Wikimedia Commons


De Britse jockey Keagan Kirkby is overleden na een ongeluk tijdens een point-to-point-race. Dit gebeurde op zondag 4 februari 2024 op de Charing-renbaan in Kent. De British Horseracing Authority (BHA) en de Point-to-Point Authority (PPA) doen onderzoek naar het ongeval.

Tijdens de Charing point-to-point-race, een steeplechase maar dan voor amateurjockeys, ging het mis. Keagan Kirkby en zijn paard Westtara raakten uit de koers en belandden in de wing, een soort geleiderail aan de zijkant van de hindernis. Deze zorgt ervoor dat de paarden naar het midden van de sprong geleid worden. Het medische team van de renbaan, bestaande uit twee artsen en drie ambulances met volledige bemanning, was binnen 33 seconden bij hem en ook de traumahelikopter werd opgeroepen. Ondanks de hulp overleed de jockey ter plaatse.

De British Horseracing Authority (BHA) en de Point-to-Point Authority (PPA) evalueren het ongeluk, om te zien of er lessen uit getrokken kunnen worden om zulke ongevallen in de toekomst te voorkomen. “Het is belangrijk dat we bij een incident als dit alles doen wat we kunnen, om de oorzaak te achterhalen en er lering uit te trekken. Paardenrennen nemen een risico met zich mee. Dat kan nooit helemaal worden weggenomen, maar we zijn vastbesloten om dit ongeval te evalueren en alle bevindingen te gebruiken om de veiligheid te verbeteren. Onze gedachten gaan uit naar de familie van Kirkby, en zijn vele vrienden en collega’s uit de rensportwereld en daarbuiten. Het Injured Jockeys Fund (IJF) coördineert de steun aan de familie Kirkby, de stal waar hij voor werkt, en alle medewerkers en deelnemers aan deze races”, zo laten zij in een statement weten.

Kirkby werkte in de Somerset stallen van Paul Nicholls, de kampioenstrainer, en was daar een hooggewaardeerde medewerker. Zijn vaste paard was Afadil, die op zaterdag nog een koers in Musselburg won. In december 2021 was hij de medewerker van de maand en hij stond op de shortlist voor de Thoroughbred Industry Employee Awards 2024, in de categorie ruiter/groom. Nicholls schrijft op X: “zijn werk was zijn grote passie en hij reed Afadil elke dag. Het laatste dat hij vrijdag tegen mij zei was ‘baas, Afadil gaat morgen winnen’. En daar kreeg hij gelijk in. RIP Keag, we zullen je allemaal enorm missen.”

Julie Harrington, algemeen directeur bij de BHA, gaf zondagavond aan dat de hele race-industrie in rouw is vanwege het verlies van zo’n jonge en getalenteerde man. “Hoe hoog hij in aanzien stond, bleek wel uit de nominatie in de categorie ‘ruiter/groom’ voor de Thoroughbred Industry Employee Awards. Hij zat bij de laatste tien in zijn categorie. In de nominatie werd over Keagan gesproken als een bedachtzame ruiter, die een persoonlijke band ontwikkelt met zijn paarden. Hij begrijpt hun karakters en past de training daarop aan. Maar ook door zijn vriendelijke, behulpzame aard en de populariteit bij hem op stal.”

Gebruikte bronnen:

grace1989
Berichten: 831
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Jockey sterft na ongeval bij point-to-point race

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 01:23

Ok, en hoe gaat het met het paard?

Wintu

Berichten: 3164
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Jockey sterft na ongeval bij point-to-point race

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 04:48

Gewoon stoppen met de steeplechase, kost te veel dieren het leven en nu weer een jockey.

Pareltjes
Berichten: 2220
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:25

Nou precies dit. Gewoon mee stoppen. Hoe is het toch mogelijk dat men bereid is zoveel paarden en mensen levens op te offeren…

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:39

grace1989 schreef:
Ok, en hoe gaat het met het paard?


Hoe zeg je dat je geen greintje empathie hebt zonder letterlijk te zeggen dat je geen greintje empathie hebt....


Ontopic: Sterkte voor de nabestaanden, hij is gestorven bij het uitvoeren van zijn grote passie. Hopelijk heeft hij niet geleden. Ik hoop dat het paard er zonder (heftige) blessure uit is gekomen. Ik ben geen liefhebber van races als deze, maar dit gun je niemand.

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jockey sterft na ongeval bij point-to-point race

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:42

Mee eens Bonita, erg triest..zo te lezen was het een fijn persoon.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:09

Bonita_Bon schreef:
grace1989 schreef:
Ok, en hoe gaat het met het paard?


Hoe zeg je dat je geen greintje empathie hebt zonder letterlijk te zeggen dat je geen greintje empathie hebt....



Ik vroeg me hetzelfde af. Blijkbaar was het een heel gruwelijk ongeval, want er is zelfs een persoon overleden. Maar hoe het paard eraan toe is, wordt met geen woord over gerept.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:18

Bonita_Bon schreef:
grace1989 schreef:
Ok, en hoe gaat het met het paard?


Hoe zeg je dat je geen greintje empathie hebt zonder letterlijk te zeggen dat je geen greintje empathie hebt....


Ontopic: Sterkte voor de nabestaanden, hij is gestorven bij het uitvoeren van zijn grote passie. Hopelijk heeft hij niet geleden. Ik hoop dat het paard er zonder (heftige) blessure uit is gekomen. Ik ben geen liefhebber van races als deze, maar dit gun je niemand.

Nou inderdaad! Wat een vreselijk ongeluk :(

Gombal
Berichten: 124
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:15

grace1989 schreef:
Ok, en hoe gaat het met het paard?


Zo ook goede morgen. Fijn dat je ook een gevoelig en subtiel mens bent

Vreselijk voor de nabestaanden

DuoPenotti

Berichten: 30114
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:27

Ik begrijp niet dat jullie zo over grace1989 vallen.
Ja voor de bokt politiekcorrecte mensen club had ze moeten schrijven, wat erg van de jockey hoe gaat het met het paard?

Maar een heel verhaal over de jockey en niets over het paard, dat is net zo min gevoelig en subtiel enz.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41830
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:33

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp niet dat jullie zo over grace1989 vallen.
Ja voor de bokt politiekcorrecte mensen club had ze moeten schrijven, wat erg van de jockey hoe gaat het met het paard?

Maar een heel verhaal over de jockey en niets over het paard, dat is net zo min gevoelig en subtiel enz.

Dat is hoe de berichtgeving in GB werkt. Als het paard ok is, wordt er niks over geschreven. De mensen die deze sport volgen weten dat t paard niks heeft.

Het paard is dus ok, het week op t laatste moment uit en kwam in de wing terecht (die van zacht plastic is), de jockey kwam verkeerd terecht en heeft het helaas niet overleefd.

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jockey sterft na ongeval bij point-to-point race

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:36

Dat dus. Als er érgens onmiddellijk wordt gereageerd als het paard gewond was geraakt of was overleden, is het wel de UK.

DuoPenotti

Berichten: 30114
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:38

_San87_ dan je wel voor de opheldering :j

Fijn om te horen dat het met het paard oke is.

Bij deze omschrijving heeft die man dus ook wel enorm enorm veel pech gehad dat hij dan is overleden.
Ik had in mijn hoofd ook gruwel beelden van jockey en paard die over de kop zijn gegaan oid. Maar dat is dus niet aan de hand geweest.

Jeetje, wat intens naar dat het dan zo afloopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41830
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:43

DuoPenotti schreef:
_San87_ dan je wel voor de opheldering :j

Fijn om te horen dat het met het paard oke is.

Bij deze omschrijving heeft die man dus ook wel enorm enorm veel pech gehad dat hij dan is overleden.
Ik had in mijn hoofd ook gruwel beelden van jockey en paard die over de kop zijn gegaan oid. Maar dat is dus niet aan de hand geweest.

Jeetje, wat intens naar dat het dan zo afloopt.

Nee geen gruwelbeelden, het is echt een geval verkeerd terecht gekomen. Ook dat gebeurt, helaas.

De een valt in de hindernis en heeft niks, de ander heeft een dwarsleasie, weer een ander overlijdt.

DuoPenotti

Berichten: 30114
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jockey sterft na ongeval bij point-to-point race

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:50

Nee dat klopt. Dat is ook zo. Maar meestal verwacht je bij en overlijden van een ongeval ook iets heel gruwelijks.
Zulke botte pech is helemaal extra verdrietig.

haffiefreak

Berichten: 1692
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:14

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik begrijp niet dat jullie zo over grace1989 vallen.
Ja voor de bokt politiekcorrecte mensen club had ze moeten schrijven, wat erg van de jockey hoe gaat het met het paard?

Maar een heel verhaal over de jockey en niets over het paard, dat is net zo min gevoelig en subtiel enz.

Dat is hoe de berichtgeving in GB werkt. Als het paard ok is, wordt er niks over geschreven. De mensen die deze sport volgen weten dat t paard niks heeft.

Het paard is dus ok, het week op t laatste moment uit en kwam in de wing terecht (die van zacht plastic is), de jockey kwam verkeerd terecht en heeft het helaas niet overleefd.


Ik heb er geen verstand van, maar die wing is die er om de hindernis smaller te maken?
Zoja, als deze er niet had gestaan was dit dan ook gebeurd?

pillow
Berichten: 7854
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:35

haffiefreak schreef:
Ik heb er geen verstand van, maar die wing is die er om de hindernis smaller te maken?
Zoja, als deze er niet had gestaan was dit dan ook gebeurd?


Nee dan was het niet gebeurd. En als de hele hindernis er niet had gestaan ook niet. Als hij niet op het paard was gaan zitten ook niet.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:43

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik begrijp niet dat jullie zo over grace1989 vallen.
Ja voor de bokt politiekcorrecte mensen club had ze moeten schrijven, wat erg van de jockey hoe gaat het met het paard?

Maar een heel verhaal over de jockey en niets over het paard, dat is net zo min gevoelig en subtiel enz.

Dat is hoe de berichtgeving in GB werkt. Als het paard ok is, wordt er niks over geschreven. De mensen die deze sport volgen weten dat t paard niks heeft.

Het paard is dus ok, het week op t laatste moment uit en kwam in de wing terecht (die van zacht plastic is), de jockey kwam verkeerd terecht en heeft het helaas niet overleefd.


Dank je wel voor de opheldering, _San87_. Eigenlijk helemaal geen freak accident dus, maar net het verkeerde moment op de verkeerde plek vallen. Triest.