Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26561
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 18:57

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een haflinger, dit is niet de doodgeschoten merrie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In de nacht van 1 februari 2024 is in de regio Oberhausen een haflingermerrie neergeschoten door een 27-jarige jager. Hij zag het paard aan voor een wild zwijn en schoot het dier in het hoofd. De merrie raakte zwaargewond, een dierenarts heeft haar later in laten slapen.

De eigenaren zijn nog altijd in shock. De merrie, Edda genaamd, stond in de betreffende nacht in een open stal, langs de grens tussen Oberhausen en Dinslaken. Tegen 22:00 uur zouden de buren een schot hebben gehoord. De jager schoot vanaf een afstand van 60 meter, en ondanks dat het donker was, was er helder zicht. Het is dan ook een raadsel hoe de jager het lichtgekleurde paard met blonde manen aan kon zien voor een wild zwijn. Edda werd in de onderkaak geraakt, bloedde flink, maar bleef wel op haar benen staan. Een beeld dat de eigenaren, naar eigen zeggen nog lang op het netvlies zal blijven staan. De jager informeerde wel de buren van de eigenaresse over het voorval, die op hun beurt weer de eigenaren zelf alarmeerden. Een dierenarts kwam vervolgens ter plaatse en liet de merrie inslapen. De eigenaren vertellen dat de jager weigerde om merrie Edda het genadeschot te geven en haar zo uit haar lijden te verlossen.

Volgens de eigenaren was het een gericht schot en is de kogel nergens afgeketst voor hij de merrie raakte. De jager had helder zicht op het paard volgens hen. Ook de pachter van de wei vraagt zich af waarom de jager überhaupt in de richting van de wei heeft geschoten, die privéterrein is. Hij pacht dit land al sinds 1980 en in die tijd is er nog nooit zoiets gebeurd.

Het Openbaar Ministerie van Duitsland heeft de zaak in onderzoek, er is ook aangifte gedaan van dit voorval. Mogelijk is hierbij de wet op de dierenbescherming overtreden. Een autopsie moet duidelijkheid geven over hoe dit kon gebeuren en onder welke hoek de kogel het paard heeft geraakt. Ook zijn er foto’s gemaakt op de plaats waar het gebeurde. De jager wordt er ook van beschuldigd een administratieve overtreding van de jachtwet te hebben begaan.

De jachtvereniging van het district Oberhausen wil geen oordeel vellen over dit specifieke geval. Wel benadrukken zij dat een jager op een aantal dingen moet letten, voor hij de trekker overhaalt. Zo moet het zicht goed zijn, moet hij duidelijk kunnen zien op wat voor dier hij schiet en moet hij het dier met één schot kunnen doden. Indien dat niet lukt, moet hij het dier met een tweede schot uit zijn lijden verlossen, het zogeheten genadeschot.


Gebruikte bronnen:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:03

Hoe zie je een paard aan voor een wild zwijn. Een paard dat in een open stal stond, nota bene.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:03

Wauw....een haf met een zwijn verwarren is wel heel erg 'knap'... Het dier vervolgens niet uit het lijden willen/ kunnen verlossen is een net zo grote no-go... _-:(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:05

Vreselijk! En dit is helaas niet de eerste keer dat zoiets gebeurd..

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:07


DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:09

Mariett schreef:
[VN] Drachtige merrie doodgeschoten in Duitsland

Ik dacht dat het oud nieuws was, maar is dus nog een keer gebeurd. Afschuwelijk.

Precies dat. Ik dacht dat is toch al een tijd geleden gebeurt?
Ongelooflijk.
Wat zuipen die lui daar voordat ze gaan jagen?
Je kan anders toch wel een zwein van een paard onderscheiden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:10

Gebeurt daar iets te vaak, idd, paarden die aangezien worden voor wild.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:11

Niet te geloven, wat een triest gebeuren.
En wat een kulverhaal, kom op...een zwijn van minimaal 1.40 m??

Arm dier ;(

Zoolgangster

Berichten: 9711
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:12

Juut schreef:
Wauw....een haf met een zwijn verwarren is wel heel erg 'knap'... Het dier vervolgens niet uit het lijden willen/ kunnen verlossen is een net zo grote no-go... _-:(


Ik vind het ook heel erg "knap" om een haf aan te zien voor een zwijn. Vielleicht etwas zu viel Schnaps getrunken?

Arm paard, arme eigenaren. -O-

Annefrance
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-02-22

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:32

Nee sorry een wild zwijn kun je niet verwarren met een paard, ook niet als dat paard een halflinger is. Als het om een donkerbruine Shetlander zou gaan, dan misschien. De jager was of stomdronken of had kwade zin. Wat vreselijk. Ik hoop dat de jager zijn vergunning wordt ontnomen voordat hij nog meer 'vergissingen' begaat.

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:36

Ik mag toch hopen dat hij zijn jachtvergunning levenslang kwijt is

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:41

In NL mag je uberhaupt niet jagen na zonsondergang. Dat is mogelijk ook de 'administratieve overtreding' van de Duitse jachtwet.
In ieder geval, een man die je nooit meer een geweer moet geven, lijkt me...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:42

Ibbel schreef:
In NL mag je uberhaupt niet jagen na zonsondergang. Dat is mogelijk ook de 'administratieve overtreding' van de Duitse jachtwet.
In ieder geval, een man die je nooit meer een geweer moet geven, lijkt me...

Of te dicht bij/richting woongebied geschoten? Of beide.

Wintu

Berichten: 3081
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:43

Gelijk jachtakte afpakken en vergunning geweer intrekken en aangifte doen bij de politie.

Lag dat je als jagersvereniging dan geen oordeel wil vellen.

Marilu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:55

Misschien is het helemaal niet per ongeluk en heeft hij bewust op het paard geschoten.
Het is in ieder geval onbegrijpelijk om een Haflinger te kunnen verwarren met een everzwijn.

Verder vind ik het sowieso onbegrijpelijk dat iemand er plezier in heeft dieren af te gaan knallen.
Als er dan zogezegd aan beperking van het wildbestand moet gedaan worden, kan dat ook op andere manieren, vind ik (sterilisatie).

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:05

Dat was dan wel een heel apart wild zwijn.
Arm dier en eigenaren..

Niks mis met jagen mits je zorgt dat je goed schiet en altijd je verantwoordelijkheid neemt.

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:28

Die jagers moeten soms toch wel erg slechte ogen hebben 8)7 . Eind ‘22 heeft een jager in Belgie een man doodgeschoten die hij voor wild aanzag. Niet te geloven!

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:34

Zo, die zou je toch. Ik zou echt niet voor mezelf in staan _-:( Hem ook maar even “per ongeluk” aanzien voor een wild zwijn?

Als je een paard in een open stal aanziet voor een wild zwijn, ben je gewoon écht niet competent en zou je nooit meer mogen jagen.

Toushie

Berichten: 7281
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:48

Die jager moet toch echt een blinde vink zijn geweest. Een Haflinger is niet r verwarren met een wild zwijn.
Maar zoals al eerder gezegd gebeurd dit toch iets te vaak.

Arm paard en eigenaren.

callippo

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:45

Het gebeurt helaas vaker. In Frankrijk nog wat meer dan in Duitsland.
Afgelopen zomer nog 2 vrienden die net hun vergunning hadden, waarbij de een de ander schoot, omdat ze achter elkaar zaten en op hetzelfde dier wilden schieten.

Open stal is trouwens een verwarrende vertaling, het Duitse "Offenstall" is een inloop stal.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:06

Een paard op 60 meter, dat is als je paard aan de andere kant van de rijbak staat en je hebt vrij zicht, op een Haflinger, dus duidelijk een paard. Niet te geloven dat dit kan gebeuren. Wat een ontzettend onnodig drama, vreselijk.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:56

Zo triest dit voor de eigenaren en zulk onnodig lijden voor de pony. Wat de eigenaar al zegt, dit blijft je je leven bij.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:40

Ibbel schreef:
In NL mag je uberhaupt niet jagen na zonsondergang. Dat is mogelijk ook de 'administratieve overtreding' van de Duitse jachtwet.
In ieder geval, een man die je nooit meer een geweer moet geven, lijkt me...

Ja, maar provincies mogen ontheffingen geven en dat doen ze ook. In de provincie Noord-Holland mag vanaf een uur voor zonsopgang en een uur na zonsondergang gejaagd worden. En vossen worden rond middernacht bejaagd.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:37

Ik verward ook wel eens mijn fiets met mijn auto. }:0

Echt ik snap niet hoe je een paard aanziet voor een zwijn.. ik weet dat wilde zwijnen flink groot kunnen worden, maar niet haflinger formaat zover ik weet.

Jolien87

Berichten: 17500
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Haflingermerrie doodgeschoten, jager zag het dier aan voor wild zwijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:46

Je kan je afvragen in hoeverre dit per ongeluk is geweest.

In- en intriest voor zowel de pony als de eigenaren.