Deelnemer gewond geraakt bij val tijdens Straô Renesse

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26649
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Deelnemer gewond geraakt bij val tijdens Straô Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 00:03

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een sfeerbeeld van een Straô, in dit geval in Noordwelle. Foto: K. Wijn/Bokt Wiki


Afgelopen zaterdagmiddag vond in het Zeeuwse Renesse de jaarlijkse Straô plaats. Tijdens dit traditionele evenement, dat de aftrap van het jaarlijkse Straôseizoen betekent op Schouwen-Duiveland, rijden de ruiters met hun paarden door de zee. Van oudsher werd dit gedaan aan het einde van het winterseizoen, als de paarden voor het eerst weer uit hun stal kwamen na de lange winter.

De Straô had er prachtig weer bij en 100 ruiters en paarden hadden zich ingeschreven voor deze bijzondere rit. Traditiegetrouw trekt de rit ook altijd veel publiek. Dit jaar liep het echter niet helemaal volgens planning. De paarden reden via de strandopgang aan de Jan van Renesseweg het strand op naar de zee, en daar ging het helemaal mis. Een van de paarden werd onrustig, sloeg op hol en wierp zijn berijder van zijn rug. De man kwam ongelukkig op het strand terecht en bleef stil liggen. De brandweer en ambulance schoten de gewonde man snel te hulp. Volgens de organisatie was hij een ervaren ruiter. Hij brak verschillende botten en is overgebracht naar het ziekenhuis in Dirksland.

Het op hol geslagen paard ging er vandoor richting de strandopgang. Hij kon ter hoogte van het strandpaviljoen gevangen en gekalmeerd worden.


Gebruikte bronnen:

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Deelnemer gewond geraakt bij val tijdens Straô Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:18

Dat paard had op de parkeerplaats haar ruiter er ook al afgegooid :=
Ik stond er 2 meter vandaan toen dat gebeurde, later op het strand zagen we het paard wegrennen en we riepen meteen ''oh nee dat is Britta weer''.. Ik weet de naam niet van haar ruiter, maar ik hoop dat hij snel hersteld!

Bokt90
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:51

Oh wat naar om te horen. Helaas kunnen zulke ongelukjes gebeuren. Ik wens de ruiter snel herstel ❤️‍

Sabbientje

Berichten: 4722
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 10:36

Zo heb ik tijdens het Strao Ellemeet ook wel eens een los paard moeten vangen.
Mijn nichtje was eraf gegooid. Tanden door haar lip.
Was meteen mijn laatste keer Strao, want we waren het zat om iedere keer een onbetrouwbaar paard van de manege mee te krijgen. (We hoorden namelijk later in het dorp dat de betreffende pony vaker zulk gedrag vertoonde....)

Gelukkig had je toen nog geen social media -O-


Hopelijk is meneer niet al te lang uit de running en komt het allemaal weer goed met hem.

Santos_05

Berichten: 3103
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Deelnemer gewond geraakt bij val tijdens Straô Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:48

Dat blijft elk jaar spannend, beterschap!