Paard in Eemnes ingeslapen na val in sloot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Paard in Eemnes ingeslapen na val in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 11:56

RTV Utrecht
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Het paard dat maandagochtend uit een dreksloot in Eemnes getrokken werd, is inmiddels ingeslapen. "Dat is na overleg met de dierenarts en de eigenaar gebeurd", bevestigt pensionhouder Sjaak van der Molen.

Het paard heette Largo en werd 31 jaar. "Heel erg oud", benadrukt Van der Molen. "Want normaal is 24 à 25 jaar al een hoge leeftijd voor zo'n paard."

Van der Molen heeft als pensionhouder acht jaar lang op het paard gepast. Vanochtend vroeg moest hij in allerijl naar zijn weiland, omdat het paard in een nabijgelegen sloot gevallen was. "We hebben hem met een trekker eruit gehaald. Hij had vervolgens niet de kracht meer op te staan. Hij was simpelweg niet meer te redden."

Largo stond met drie andere paarden in het weiland van Van der Molen. "Het was een mooi Nederlands paard", omschrijft Van der Molen. "Een KWPN'er: dat staat voor Koninklijk Warmbloed Paard Nederland. Het was niet eentje met een rijke stamboom."
Het kadaver van Largo gaat, net als bij de meeste overleden paarden gebeurt, naar een destructiebedrijf.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard in Eemnes ingeslapen na val in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:14

Wat triest weer.

Wat mij opvalt en wat oudere paardenmensen bevestigen.
Het zijn meestal oude paarden die in de sloot 'vallen'. Dat is volgens mij niet voor niets.
Ik ken ook zo'n casus van dichtbij. Paard was 'op'.

ellepel

Berichten: 47419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:41

ja ik heb zelf een hele oude merrie van 30 die toch ook wel eens wat wankel kan zijn.
ik kan me voorstellen dat als er geen sloten afgezet zijn en die paarden wel willen drinken,misschien de kracht niet meer hebben om dan achterwaarts terug te komen?

kijk het is wat speculeren omdat je er helemaal niet bij bent, maar ik zou oude paarden eigenlijk liever niet bij sloten willen hebben.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard in Eemnes ingeslapen na val in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:18

Mijn indruk is zelfs dat paarden, en soms andere dieren, in bepaalde situaties dit bewust opzoeken.
Ik ken daarover ook wel 'oude verhalen'. 'Vroeger' was dit een bekend idee. Nu is het wel taboe.
Dieren laten niet altijd zien dat ze pijn hebben, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard in Eemnes ingeslapen na val in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:56

Familielid van mij had ook een ouder paard in de wei. De afgelopen jaren viel ie soms zomaar om en had dan moeite om in de benen te komen. Als het paard 24/7 in de wei kon was het geen probleem, maar vanwege de aanwezigheid en aanvallen van de wolf, stond het paard het laatste jaar 's nachts op stal en daardoor is zijn gesteldheid wel hard achteruit gegaan. Dier was niet gelukkig als hij binnen moest staan. Maand of twee geleden is hij ingeslapen.
Als hij door de benen gezakt was, had ie steeds meer moeite om op te staan. De natte winter zal ook geen voordeel voor hem geweest zijn.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:01

heel naar!

Bij het zoeken naar een paardenrusthuis is dit altijd een harde eis van mij geweest, dat sloten minimaal degelijk afgezet moesten zijn en zo te horen niet voor niks.

Elisa2

Berichten: 37558
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard in Eemnes ingeslapen na val in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:11

Ja je ziet dat inderdaad vaker bij oudere paarden dat ze moeilijker in de benen komen. Ik vind eigenlijk dat als een paard niet meer goed overeind kan komen en dus ook niet meer kan liggen dat het best wel tijd is om na te denken over het inslapen zodat het paardwaardig blijft.

tienus63

Berichten: 12152
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard in Eemnes ingeslapen na val in sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 16:59

Helemaal met je eens, familielid was daar ook heel duidelijk in, maar hij was geen eigenaar. Paard stond daar in pension. Eigenaar vond het allemaal wel meevallen, maar ja, die zag het paard alleen maar als die er mee ging wandelen of borstelen.

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:26

senna21 schreef:
Mijn indruk is zelfs dat paarden, en soms andere dieren, in bepaalde situaties dit bewust opzoeken.
Ik ken daarover ook wel 'oude verhalen'. 'Vroeger' was dit een bekend idee. Nu is het wel taboe.
Dieren laten niet altijd zien dat ze pijn hebben, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.

Ik denk dat dit persoonlijk wat ver gezocht is, ik denk niet dat een vluchtdier als een paard zo zou denken.

Ik denk vooral dat oude paarden, net als oude mensen, gewoon minder kracht en evenwicht hebben waardoor ze er in vallen en er ook niet uit kunnen komen.