Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14163
Geregistreerd: 20-04-16

Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 19:00

NPO Radio 1
Sport

Afbeelding
Patrick van der Meer. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Een half jaar voor de Spelen zoekt de Nederlandse dressuurploeg naar nieuw elan, bijvoorbeeld tijdens Jumping Amsterdam, dit weekend in de RAI.

Het is alweer 12 jaar geleden dat het team voor het laatst olympisch in de prijzen viel. Met een nieuwe bondscoach aan het roer, Patrick van der Meer, mikt de hippische bond op een podiumplaats, straks in Versailles.

Maar is de komst van een nieuwe coach de sleutel naar nieuw dressuur-succes? Oud-bondscoach Sjef Jansen is sceptisch. Een bijdrage van Edwin Cornelissen.

De uitzending is terug te luisteren website van NPO Radio 1.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:59

Ik denk niet dat er een medialle in gaat zitten voor NL op dit moment.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:01

Ik denk dat Sjef gelijk heeft.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:04

Ik denk voor NL weer medailles gaat winnen, ze eerst de trainingsmethoden van Sjef weer eens volledig uit het systeem moeten gaan bannen. Is gewoon niet meer het plaatje dat bij deze tijdsgeest past.

NL maakte ooit de in mijn ogen goede keuze voor de toekomst om Rien vd Schaft als bondscoach aan te stellen. Maar die kreeg weinig voet aan de grond bij de fervente rollkur ruiters van Glock, waar op dat moment nog de medailles vandaan moesten komen. Helaas heeft Rien daardoor niet de tijd gekregen de Nederlandse topdressuur structureel te hervormen. Ik denk als hij toen een langetermijn visie had mogen ontwikkelen en naartoe had kunnen werken, dat we nu ergens anders hadden gestaan met de NL dressuur.

Ik weet niet hoe Patrick vd Meer als coach is, ken hem alleen volgens mij van toen hij vrij goed scoorde met Uzzo. Persoonlijk werd ik niet wild van die combinatie.
Laatst bijgewerkt door oji op 18-02-24 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:06

Precies! en ben bang dat dit met deze nieuwe bondscoach in ieder geval niet gaat gebeuren. En de overige ruiters die wel fijn rijden die zijn gewoon niet goed genoeg om het op te nemen tegen bijv. de Duitse wereldtop. Dinja komt een eind, maar dat is dan ook de enige.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:13

oji schreef:
Ik denk voor NL weer medailles gaat winnen, ze eerst de trainingsmethoden van Sjef weer eens volledig uit het systeem moeten gaan bannen. Is gewoon niet meer het plaatje dat bij deze tijdsgeest past.


Mwah, je doet net alsof de Duitsers die trainingsmethoden niet hanteren. Dat is ook weer niet zo.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:14

Maar het gaat niet alleen om de trainingsmethoden, het gaat ook om welke paarden en welke ruiters er worden gekozen om NL te vertegenwoordigen. Daar moet je als bondscoach ook een "zwaargewicht" voor zijn.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:03

Ja ik ben benieuwd..sowieso Dinja en ik denk ook Thamar..maar voor de rest wordt het nog spannend. Zal er ook van afhangen of Gal en Minderhoud nog gaan starten. An sich hebben zij wel de ervaring en de goede talentvolle paarden..maar die rijstijl wordt internationaal inderdaad echt niet meer gewaardeerd.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:41

Ik weet het niet met Gal hoor, ik heb steeds het gevoel dat hij "wat heeft"... Of ligt dat aan mij?
In 21 ziek gemeld, in 22 een sabbatical. Ik vind hem ook steeds stijver ogen.
Minderhout vind ik juist t.o.v. eerdere jaren wat beter gaan rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:13

Elisa2 schreef:
Ja ik ben benieuwd..sowieso Dinja en ik denk ook Thamar..maar voor de rest wordt het nog spannend. Zal er ook van afhangen of Gal en Minderhoud nog gaan starten. An sich hebben zij wel de ervaring en de goede talentvolle paarden..maar die rijstijl wordt internationaal inderdaad echt niet meer gewaardeerd.

Ik zou het oprecht heel unfair vinden tegenover andere ruiters en amazones wanneer Gal opgenomen zou worden, tbh. Jezelf ruim 2 jaar niet laten zien, en dan net voor de OS in de ring komen en een plek krijgen... Nee.

Denk ook niet dat zijn rijstijl nog gewaardeerd wordt, inderdaad.

windsor14
Berichten: 187
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:08

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ja ik ben benieuwd..sowieso Dinja en ik denk ook Thamar..maar voor de rest wordt het nog spannend. Zal er ook van afhangen of Gal en Minderhoud nog gaan starten. An sich hebben zij wel de ervaring en de goede talentvolle paarden..maar die rijstijl wordt internationaal inderdaad echt niet meer gewaardeerd.

Ik zou het oprecht heel unfair vinden tegenover andere ruiters en amazones wanneer Gal opgenomen zou worden, tbh. Jezelf ruim 2 jaar niet laten zien, en dan net voor de OS in de ring komen en een plek krijgen... Nee.

Denk ook niet dat zijn rijstijl nog gewaardeerd wordt, inderdaad.



Helemaal mee eens !

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:14

Babootje schreef:
Ik weet het niet met Gal hoor, ik heb steeds het gevoel dat hij "wat heeft"... Of ligt dat aan mij?
In 21 ziek gemeld, in 22 een sabbatical. Ik vind hem ook steeds stijver ogen.
Minderhout vind ik juist t.o.v. eerdere jaren wat beter gaan rijden.


Nee, ik vind hem ook niet echt "zichzelf" meer.

Vraag me ook af of hij uberhaupt nog terug komt in de ring.

Zij hebben wel echt de goede paarden..

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:31

Dat is wel het jammere. Ik denk dat TotalUS en TotoJr wel echt zo'n beetje de meest talentvolle dressuurpaarden zijn die er momenteel zijn. Zitten op de leeftijd dat ze op de toppen van hun kunnen zouden moeten zijn en staan al 2 jaar thuis. Waarom zijn die paarden niet aan een andere ruiter gegund als je zelf een sabbatical wilt (die ook al een jaar langer duurt als gepland).

Los van dat ik het unfair vind naar andere ruiters toe, als Gal & co nu ineens de plaatsen op zouden eisen, zou ik het ook heel unfair vinden naar de paarden, die al redelijk veel spanning hadden en dik 2 jaar geen wedstrijdring hebben gezien, los te laten in de hectiek van een Olympische Arena en daar snel snel (mentaal) voor klaar proberen te stomen.
Maar doodzonde is het wel dat deze 2 geweldig talentvolle paarden zo lang langs de kant staan in wat de bloei van hun wedstrijdleven zou moeten zijn.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:35

Ja Toto jr staat niet eens op de longlist..ik vraag me af of hij geblesseerd is oid.

Voor de rest eens, zou Total US wel weer graag in de ring willen zien. Volgens mij gaan ze iig in het outdoorseizoen weer starten. Als ze gaan starten, dat is an sich wel aanloop genoeg voor Parijs. Het outdoorseizoen gaat spannend worden denk ik voor wat betreft selecties.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:05

Elisa2 schreef:
Ja Toto jr staat niet eens op de longlist..ik vraag me af of hij geblesseerd is oid.

Voor de rest eens, zou Total US wel weer graag in de ring willen zien. Volgens mij gaan ze iig in het outdoorseizoen weer starten. Als ze gaan starten, dat is an sich wel aanloop genoeg voor Parijs. Het outdoorseizoen gaat spannend worden denk ik voor wat betreft selecties.

Is 4 maanden genoeg? Na een wedstrijdpauze van ruim 2 jaar... Als je twee grote wedstrijden per maand rijdt, of 4 grote en 4 kleinere, heb je 8 wedstrijden om helemaal in het ritme te komen. Zowel jij, als je paard.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:51

En een Olympische Arena is wel even een tandje meer als welke andere wedstrijdring. Ik vind dat niet fair met zo weinig oefening. Fysiek zal hij ze misschien best op niveau gehouden hebben, maar juist bij Total US zag je dat hij het mentaal best lastig vond in een drukke ring te moeten presteren en liep hij met enorm veel spanning.

Had Total US en Toto Jr sowieso graag onder een andere ruiter gezien. Zo zonde dat die niet naar een andere ruiter zijn gegaan, als Gal toch geen wedstrijdambitie met ze had voor zo lange tijd.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:57

Ja goede vraag of dat genoeg is. Ik weet het niet. Neem aan dat ze in ieder geval ook het NK rijden. En ze zullen ze vast wel vaker mee van huis nemen achter de schermen.

Total liep toen ook overvraagd vond ik.. :o hij wilde toen te graag. Paard was imo nog te jong en er stond teveel druk op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41761
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:00

Elisa2 schreef:
Ja goede vraag of dat genoeg is. Ik weet het niet. Neem aan dat ze in ieder geval ook het NK rijden. En ze zullen ze vast wel vaker mee van huis nemen achter de schermen.

Total liep toen ook overvraagd vond ik.. :o hij wilde toen te graag. Paard was imo nog te jong en er stond teveel druk op.

Het lijkt mij vrij krap, maar goed ik ben geen expert.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:12

Ik vind het nog krapper dat HP op de longlist staat met Taminiau en dat paard nog nooit GP is gestart.

Hoe ze dat voor elkaar willen krijgen vind ik een groot raadsel..

Benzz
Berichten: 2939
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:15

Ik vraag me af of Gal de ring überhaupt nog in gaat na de terechte ophef tijdens de kwpn hengstenkeuring.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:29

Ja dat ook, ik heb zelf zo,n gevoel van niet..

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 01:39

Oh dat heb ik gemist. Wat is daar gebeurd dan?

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlandse dressuurploeg met nieuwe bondscoach op medaillejacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:01