Robin Heiden balanceert tussen studie en de dressuursport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Robin Heiden balanceert tussen studie en de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 16:50

KWPN
Sport

Afbeelding
Robin Heiden met Gasmonkey tijdens het NK Dressuur 2023.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Met ‘familiepaard’ Gasmonkey rijgt de 20-jarige Robin Heiden de successen aan elkaar. Daarnaast zette ze met de KWPN-hengsten One Million en Next Romancier mooie resultaten neer in de Pavo Cup en Anemone Hengstencompetitie Dressuur en kreeg ze dit jaar Jazz-kloon Hollywood te rijden, met het oog op de U25. De zes paarden die ze momenteel rijdt, combineert ze met een pittige studie Rechtsgeleerdheid aan de Radboud Universiteit. “Het is veel werk, maar zo heb ik wel altijd wat om op terug te vallen”, lacht de ambitieuze amazone.

Drie paarden staan bij Robin en haar ouders aan huis in het Gelderse Alphen: Gasmonkey (v.Tuschinski), Mister Johnson JJ (v.Glock’s Toto Jr.) en Lakewood (v.Jazz). Zo’n tien minuten verderop, bij Joop van Uytert, staan nog One Million (v.Vivaldi), Next Romancier (v.Fürst Romancier) en Hollywood (v.Cocktail). “Ik houd wel van Jazz-bloed, ja”, lacht Robin. “In bijna alle paarden die ik rijd zit wel ergens Jazz.”

Snel en slim
Vooral het beetje extra pit dat het Jazz-bloed met zich meebrengt kan Robin waarderen. “Paarden mogen best een beetje heet zijn, maar ze moeten wel eerlijk zijn. En als ze dan ook nog lief zijn, is dat mooi meegenomen. Ik houd van slimme en snelle paarden.” Dat stukje helpt veel bij het goed aan de hulpen krijgen van een paard en bij het aanleren van nieuwe oefeningen, vindt Robin. “Wanneer een paard heet is, dan is dat aan het begin van zijn carrière niet altijd makkelijk, maar later wanneer ze meer zelfvertrouwen krijgen werkt het voor je. Uiteindelijk heb je daar profijt van.” Sinds ze bij Joop van Uytert One Million en Next Romancier onder het zadel kreeg, merkt ze ook dat de natuurlijke kwaliteit die deze paarden met zich meebrengen veel voordeel geeft. “Paarden met een natuurlijke ‘go’ houd ik van. Qua beweging is er veel bewerkbaar, vooral de draf. Maar nu met bijvoorbeeld One Million, een paard met veel talent, dan merk ik dat alles hem veel makkelijker afgaat. Dan hoef je als ruiter ook veel minder te doen, en dat maakt het weer mooier om te zien.”

Niet direct in het zadel
Ondanks dat Robin uit een echt paardengezin komt en de omgang met paarden met de paplepel ingegoten kreeg, wilde ze niet direct als jong meisje al ponyrijden. “Ik speelde wel veel met pony’s, maar het rijden vond ik spannend, want dan kon je eraf vallen.” Uiteindelijk kochten haar oma en diens vriend een pony om mee te mennen. “Die was heel braaf en daar ben ik steeds iets meer mee gaan doen. Uiteindelijk ben ik daar ook op gaan rijden.”

Familiepaard Gasmonkey
Robin stapte gezien haar leeftijd al vrij snel over naar de paarden, waarbij ze Gasmonkey van haar moeder overnam. “Eigenlijk hielden we paarden nooit lang aan”, vertelt moeder Jeany. Maar Gasmonkey bleek een uitzondering te worden. Ze vervolgt: “Ik leidde de paarden van jongs af aan op. Zodra ze zes of zeven jaar waren, werden ze verkocht. Tegen de tijd dat Robin naar de paarden over zou gaan, was Gasmonkey zeven. Normaal gesproken was dat het moment dat hij zou gaan, maar dat was ook precies een mooie leeftijd waarop Robin vanaf de pony’s zo met hem verder kon.

Studie en zes paarden
Robin volgt een studie Rechtsgeleerdheid aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, wat ze combineert met het rijden van zes paarden die over twee accommodaties verspreid staan. “Dat is pittig, maar ik heb wel een topsportstatus. Ik mag bijvoorbeeld hoorcolleges online terugkijken of de vakken over langere tijd verspreiden. Maar tot nu toe is dat nog niet nodig.” Richting de toekomst weet de amazone nog niet zeker of ze volledig in de paarden wil, of dat ze een baan als advocaat zou willen combineren met de sport. “Eigenlijk ben ik de studie begonnen als een ‘Plan B’. Ik vond het zonde om niets met mijn vwo-diploma te doen. En ik was nog maar achttien, dus wilde niet direct fulltime de paarden in. Als je dan ooit geblesseerd raakt, heb je niets om op terug te vallen. Daarom is het fijn om zo’n diploma te hebben.”

Goed leren opleiden
Wanneer Robin richting de toekomst kijkt, wil ze graag bij de top meedraaien. “Zowel bij de jonge paarden als in de topsport. Ik vind beide heel leuk om te doen. Ik kan wel zeggen: mijn doel is de Olympische Spelen, maar als ik daarheen zou mogen, dan wil ik dat niet half doen. Dan moet het echt goed genoeg zijn om bovenaan mee te doen. Ik wil ook goed zijn in het opleiden van paarden, niet alleen in het rijden van een mooi proefje.”

Routine opdoen
De kans die Robin van Broere kreeg om Jazz-kloon Hollywood te rijden, pakte ze met beide handen aan. “Met Goofy trainen we thuis richting de U25, maar voor ons allebei is dat nieuw. Daardoor is het superfijn dat ik met Hollywood de kans krijg om de Grand Prix-oefeningen te leren en daar routine in te krijgen.” Robin mag gezien haar leeftijd volgend jaar nog bij de Young Riders starten, maar ze weet nog niet of ze zich op de Young Riders of de U25 wil focussen richting het EK. Met Hollywood wil ze zich in elk geval op de U25 richten.

lovefi

Berichten: 1199
Geregistreerd: 07-01-09
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Robin Heiden balanceert tussen studie en de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:01

Leuk artikel! Heb haar nu een paar keer in het echt zien rijden en ik vind haar heel sympathiek. Prachtige proeven mogen zien ook toen ik mee was om te schrijven. Hopelijk kan ze deze lijn volhouden :)

Knap dat ze het combineert met een studie, lijkt me ook heel verstandig.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Robin Heiden balanceert tussen studie en de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:44

Knap hoor! Respect dat ze het combineert en aan haar toekomst denkt.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 01:46

Dat ze graag paarden met pit rijd verbaasd me niks. Ze reed ook altijd een New Forest hengst met peper in z'n kont. Vond haar altijd erg goed rijden :j