Hummer stapt rakelings over spijkerplanken op hei: 'Wie doet zoiets?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

Hummer stapt rakelings over spijkerplanken op hei: 'Wie doet zoiets?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 16:56

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een pony met een aangespannen kar is zaterdagmiddag over een plank met spijkers gelopen op de heide in het buitengebied van Heeze. De planken zijn er waarschijnlijk bewust neergelegd om motorcrossers te hinderen, zegt Jan Snellen uit Heese. Hij is de eigenaar van pony Hummer en ontdekte de planken zaterdag. Hij is furieus. “Wie doet dit nou?”

Het gaat om twee houten planken met spijkers er in. Volgens Jan hield hij er ‘gelukkig maar twee lekke banden aan over’.

“De veearts en de hoefsmid hebben allebei naar de pony gekeken. Gelukkig is de pony niet in een spijker gelopen”, vertelt Jan. “We zagen wel een klein puntje in de hoef. Mogelijk kan dat een hoefzweer worden – maar ook dan komt alles goed.”

Jan is fervent ruiter en maakt ook felbegeerde spullen voor de paardensport. Hij is woedend over wat er zaterdag is gebeurd. Want het moest nog wel zo’n mooie dag worden. “Ik keek in de ochtend al naar buiten en dacht: het is echt mooi weer, ik ga op pad met de pony straks.”

Lekker naar de bossen, zo was het plan. “Dat doe ik altijd met Hummer. Gewoon om te ontspannen. Maar dat liep mis. Daar zo.” Jan wijst naar een breed zandpad in de verte dat over een heuvel ligt.

“Daar steek ik altijd over naar het fietspad. Gister zag ik daar een spoor van een quad waarin wat gerommeld was. Dat vond ik al raar, maar uiteindelijk ben ik er gewoon overheen gestapt. Maar ja, eenmaal op het fietspad zag ik dat ik twee lekke banden had.”

Het duurde niet lang voordat Jan de spijkerplanken vond. Ze waren een beetje ingegraven zodat ze moeilijk te zien waren. “Degene die dit heeft gedaan, doet dat om motorcrossers en quads lekke banden te bezorgen. Die rijden hier af en toe hier rond en zorgen volgens sommige mensen voor overlast.”

Jan begrijpt daar niets van. “Nee, want die gedragen zich eigenlijk allemaal heel correct. Ze stoppen zelfs als ik met de pony langskom en zetten dan de motor uit. Ik heb daar geen overlast van.”

Voor een pony of paard kunnen de gevolgen van zo’n spijkerplank fataal zijn. “Als een paard in een spijker loopt met zijn hoef kan dat een hele lelijke ontsteking veroorzaken. Een paard kan daar mank van worden. Het kan zelfs levensgevaarlijk zijn voor zo'n dier."

Jan noemt de situatie ‘te zot voor woorden’ en wil 'koste wat kost weten wie hiervoor verantwoordelijk is'. Hij moet moeite doen om zijn woede in te houden.

“Nu is het gelukkig goed afgelopen, maar ik hoop dat ik degene tegenkom die dat gedaan heeft. Dan denk ik dat diegene daarna nooit meer een spijker ergens in kan slaan. Houd toch eens rekening met elkaar en de dieren", besluit hij.

De burgemeester van Heeze-Leende noemt de actie walgelijk en roept iedereen op die meer informatie heeft om zich te melden bij de politie.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Hummer stapt rakelings over spijkerplanken op hei: 'Wie doet zoiets?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:58

Jee wat een geluk. Afschuwelijk dat mensen zo onnadenkend kunnen zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hummer stapt rakelings over spijkerplanken op hei: 'Wie doet zoiets?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:28

Walgelijke actie idd.
Heb ook al eens gehoord dat er nylondraad van boom naar boom gespannen wordt om fietsers en motoren te verhinderen. Maar ze denken niet aan anderen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hummer stapt rakelings over spijkerplanken op hei: 'Wie doet zoiets?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:40

Heeze.
Omroep Brabant kent de Brabantse plaatsen niet eens...
En ruiter?
Maar oké daar gaat het artikel niet om.

De pony heeft echt veel geluk gehad. Of andere paarden of dieren.
Verschrikkelijke laffe daad. Bah.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:58

Art_Ificious schreef:
Walgelijke actie idd.
Heb ook al eens gehoord dat er nylondraad van boom naar boom gespannen wordt om fietsers en motoren te verhinderen. Maar ze denken niet aan anderen.

Je brengt het nu alsof het voor fietsers en motoren wel kan. Nou dat lijkt mij ook niet kunnen.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Hummer stapt rakelings over spijkerplanken op hei: 'Wie doet zoiets?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:11

Het bos waar ik rijd, daar wordt ook wel eens gecrossd. Af en toe. En veel mountainbikers. Maar als je ziet wat van de fanatieke druktemakers soms allemaal doen om dat te voorkomen. Door allerlei boomstammen over (ruiter)paden te leggen etc. Zoiets met spijkers gelukkig niet meegemaakt. Dan ben je toch echt niet goed in je hoofd als je dat doet.
Maar die tegenstanders zijn echt zo getriggerd. Terwijl ze echt weinig overlast veroorzaken, de crossers en mountainbikers. Minder dan al dat volk dat hun hond los laat lopen in het bos.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hummer stapt rakelings over spijkerplanken op hei: 'Wie doet zoiets?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:48

Ik vind dat motorcrossers toch wel echt veel overlast veroorzaken hoor.
De mensen zelf niet, als in, het zijn allemaal (die ik tegenkom) beleefde, vriendelijke mensen die hun cross motor uitzetten als je in de buurt komt met je paard.
De paden daarentegen... Nu met de modder wordt het echt heel erg, je ziet precies waar ze rijden, droge paden worden helemaal modderig en nat, diepe voren in de paden. Er zijn op dit moment bij ons maar weinig paden fijn rijden, er zijn er echt heel veel kapotgereden door motorcrossers (en een incidentele gek in een auto..)

Draden spannen, planken met spijkers etc. vind ik daarentegen niet alleen idioot, maar het is ook levensgevaarlijk, voor mens en dier. Het is gewoon geen oplossing.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:44

Oh zo erg is het bij ons gelukkig niet. Ze zijn er maar sporadisch en wat je zegt, zijn juist heel beleefd en zetten hun motor vaak af als je langs komt (waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat je anders over ze gaat klagen).
Maar dat is precies wat ik bedoel, zo'n actie van die draden of planken is 100 keer erger. Ik vraag me dan af of die mensen gewoon niet beseffen wat dat voor gevolgen kan hebben of dat het ze niet interesseert.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:46

Art_Ificious schreef:
Walgelijke actie idd.
Heb ook al eens gehoord dat er nylondraad van boom naar boom gespannen wordt om fietsers en motoren te verhinderen. Maar ze denken niet aan anderen.


Alsof het wel oke is om het voor fietsers en motorcrossers te doen. Zo'n gespannen draad of kabel kan makkelijk iemand fatale verwondingen toe brengen.

Het is gewoon ten alle tijde fouter dan fout. Dan ben je gewoon een sadist die moedwillig iemand ernstig wil verwonden met alle gevolgen van dien.
En een kabel spannen op nekhoogte ( wat ook al eens gebeurd is hier in Nederland) zou gewoon behandeld moeten worden als poging tot moord als de dader gepakt wordt ( wat helaas zelden tot nooit gebeurd; dat gepakt worden).

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:28

Ik zat echt de hele tijd te denken hoe een Hummer(auto) nu op spijkerplanken kan trappen..totdat ik het topic aanklikte. :+

Maar jeetje, gelukkig dat het goed is gegaan..dit had ook heel anders kunnen aflopen. Of er is totaal niet over nagedacht..of het is bewust gedaan.