De competitieve stam van de familie Swierstra

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

De competitieve stam van de familie Swierstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 20:15

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Op de najaarsvergadering van KWPN Regio Friesland werd bestuurslid Froukje Swierstra-Luinstra voor 34 jaar tomeloze inzet beloond met de gouden KWPN-speld. Een mooie aanleiding voor een verdere kennismaking met deze gedreven fokker, die zich samen met haar man Sibe al minstens zo lang vol passie bezig houdt met de fokkerij. ‘De Swierstra’s’ bouwden een competitieve stam op, waaruit onder meer Concorde en het Grand Prix-paard Wizard zijn voortgekomen.

Vanuit het Friese Hichtum houden Sibe en Froukje Swierstra zich vol enthousiasme bezig met de fokkerij. Dat zorgde niet alleen voor talloze trotse momenten, maar ook voor reeds zestien prestatiemerries en een heel stel internationale springpaarden. Parallel aan deze hobby heeft Froukje zich als jury- en bestuurslid al bijna 35 jaar ingezet om ook op deze manier bij te dragen aan de verbetering van de sportpaardenfokkerij.

Gouden karakter
Aan de keukentafel wordt al snel duidelijk met hoeveel enthousiasme Sibe en Froukje, die beide werkzaam zijn geweest als dierenarts, zich met de fokkerij bezighouden. Plakboeken met krantenknipsels, artikelen, uitgebreide documentatie met daarop alle fokproducten vermeld: het echtpaar houdt alles nauwkeurig bij. Bijzonder is ook dat alle successen zijn behaald met slechts één stam, waarvan de model preferente Godin-dochter Gerri B de stammoeder is. “Gerri was het werkpaard van mijn oudoom Hantsje Andela”, steekt Sibe van wal. “Hij had haar moeder Parisiënne eind jaren 30 gekocht en die merrie toen zelf laten dekken met Godin, die ter dekking stond bij Het Bovenlandse Paard. Hantsje, de oom van mijn moeder, hield zich niet alleen als boer bezig met de paarden, maar reed ook al achttal, deed aan dressuur en aan springen. Op een gegeven moment stopte hij met het boerenwerk en geen van zijn kinderen had interesse om de paarden over te nemen. Gerri was zijn grote lieveling. Ik weet het nog precies, ik was een kleine jongen, maar Hantsje was met Gerri naar ons toe gekomen omdat hij vond dat dit paard precies wat was voor mijn vader Pier. En zo geschiedde, mijn vader heeft Gerri overgenomen en is er toen al gelijk mee gaan fokken.

Stam van Concorde
Naast de werkwillige karakters zit er ook duidelijk sportaanleg in deze stam verankerd. “Gelijk vanaf de eerste generatie heeft deze stam sportpaarden gebracht. Mijn vader heeft Gerri tien jaar lang voor zowel het boerenwerk als de fokkerij ingezet. Zelf heb ik op het land gewerkt met haar dochter Dirkje en kleindochter Klaske, dat waren nakomelingen van Camillus en Lindberg. Zeker Klaske had enorm veel werklust en ging altijd door tot het eind. Dan was ze helemaal wit van het zweet en ging ze nog met een drafje terug naar huis. Toen mijn vader Klaske verkocht, ben ik wel kwaad geworden want zo’n paard tref je zelden.” Na de mechanisatie werd de hobbymatige rijpaardenfokkerij voortgezet.

Marco Polo’s erfsuccessen
De eerste grote successen werden behaald met nakomelingen van de Trakehner-hengst Marco Polo. Uit de Fortuin-merrie Richtsje, een directe dochter van Gerri, fokte de familie Swierstra in 1970 de hengst Hidde. Onder de naam Vivaldi presteerde deze Marco Polo-zoon in de internationale springsport onder Melanie Smith. In 1980 werd hij zelfs uitgeroepen tot ‘Speedhorse of the Year’ in Amerika. De Lindberg-dochter Klaske, een kleindochter van stammoeder Gerri, staat te boek als moeder van de prestatiemerrie Flyer (v.Marco Polo). Zij geniet bekendheid als moeder van de internationale sport- en fokhengst Concorde (v.Voltaire), die werd gefokt bij familie Van Diest uit Son. “We hebben Flyer als zesjarige verkocht aan Lammert Haanstra, toen stond ze op de manege in Vrouwbuurt. Dat hadden we zo afgesproken zodat wij in die maanden geen stallingskosten hadden én we kregen gratis rijles”, vertelt Sibe. Familie Van Diest kocht eerder al Flyer’s zoon Olympus, die met Bert van Diest op 1.30m-niveau heeft gesprongen. Later schaften zij Flyer aan met oog op de fokkerij, wat tot Concorde leidde.

Kleine fokkers
Voorheen werden alleen de hengstveulens verkocht, de laatste jaren verlaat ook een merrieveulen weleens het erf van hun fanatieke fokkers. “We zijn op een leeftijd aangekomen dat we niet ieder jaar alles meer kunnen aanhouden. Met pijn in het hart hebben we daarom dit jaar ook merrieveulens verkocht. Gelukkig verwachten we komend jaar weer vier veulens, afstammend van On the Spot, Donthargos en New Pleasure VDL. Daar genieten we enorm van.” De verkoop als veulen is nooit een doel op zich, en veilingen laten Sibe en Froukje ook aan zich voorbijgaan. “Om eerlijk te zijn is onze stam daar ook niet commercieel genoeg voor denk ik. Toch lopen bijna al onze fokproducten in de sport, dat zegt toch wel wat. We streven er naar om gezonde, fijn te rijden springpaarden te fokken die er ook nog eens mooi uit zien.

Gouden speld
Ook binnen haar bestuurswerk heeft Froukje Swierstra zich hard gemaakt voor de kleine fokker. Voor al haar inspanningen werd ze op de najaarsledenvergadering in Friesland beloond met de gouden KWPN-speld, die werd uitgereikt door Algemeen Bestuurslid René van Klooster. “Dat was een echte verrassing. In 1986 ben ik begonnen met de jurycursus en daarna heb ik jarenlang gejureerd, niet alleen in het noorden maar ook in de rest van Nederland. Eigenlijk hadden ze Sibe destijds gevraagd om te jureren, maar voor hem was het toen niet te combineren met zijn werk als dierenarts. Daardoor kreeg ik de ruimte en stond ik als één van de eerste vrouwelijke juryleden in de baan.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.