Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:12

gonniee schreef:
Ik vind het eigenlijk wel een heel genuanceerde verklaring van Isabell. Begrijp me niet verkeerd, het rijden en gedrag op Helgstrandts stal is fout, dik fout! Maar, als grote ondernemer kan het zijn dat je verantwoordelijk bent, maar niet op de hoogte en dat je mensen ander gedrag laten zien dan jij voorstaat. Het keihard en publiekelijk afbranden (en cancellen hoort daarbij) van personen gaat vaak te rigoreus. Dat is waar zij zich hard voor maakt. En ja, daarin roept ze op tot terughoudendheid naar de persoon van Helgstrandt.

Verder helemaal eens dat er op openbare/wedstrijdterreinen opgetreden dient te worden naar schadelijk rijgedrag!


Dat is het risico van het vak! Als eindverantwoordelijke moet je weten wat er zich afspeelt in je onderneming.
Het gaat niet om een incident.

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:14

hns schreef:
Helgstrand was gewoon aanwezig op stal en is zelfs op camera waarop hij antwoord geeft in het Deens.

"Ja het ziet er lelijk uit, maar dit is wel nodig"

"We kunnen beter de slofteugel gebruiken anders bloeden ze elke dag uit hun mond".

"Paarden hebben een harde hand nodig"

Daarnaast is hij meerdere keren betrapt en vol in beeld geweest hoe hij een paard "rijd".

Ook heeft de FEI in het verleden hem zelfs gewaarschuwd en verplicht tot filmen van zijn trainingen.

Hij wist heel goed wat er gaande was, we gaan hier toch niet een man in bescherming nemen die miljoenen verdient heeft op zo een gruwelijke wijze?


In de paarden wereld is inderdaad al heel lang bekend hoe hij met zijn paarden om gaat. Een beetje paardenliefhebber verkoopt niet aan Helgstrand.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:22

Elisa2 schreef:
Daar hoeven ze helemaal niet voor in de krul getrokken te zijn...ever.

Vaak doen ze het om onder de aanspanning uit te komen van achteruit. Kruipen ze er zelf achter. Achter oplossen dus maar dat heeft vaak iets meer tijd nodig. De loodlijn is dan ook een eindproduct als een paard verzameld loopt. Zou niet best zijn als iedereen z,n paard steeds op de loodlijn wil blijven forceren. Dat valt imo ook onder onvriendelijk rijden.


Eh...
Een paard kan zich oprollen omdat het minder zwaar is, dat klopt. (Zo lees ik 'om onder de aanspanning uit te komen'.)
Uiteraard moet je dat oplossen dmv correct rijden / lengte vragen, dus ik kan uit de voeten met 'achter oplossen'. Het is een kwestie van 'spieren kweken' en dat kost tijd (een aantal weken / maanden, om het langer dan een minuut te kunnen).
(Ik hoor wel eens van 'het dier is nog jong en loopt daarom achter de loodlijn'. Dat is de grootst mogelijke onzin.)

Dat was niet het geval bij het dier dat ik met bedorven mond terugkreeg van paardentrainer X. (Paard had de spieren en kon heel goed lopen zonder op te krullen.)


En dat was mijn associatie met Isabel Werth die stelde dat het haar niet lukte.
(Het zou uiteraard kunnen gaan om een paard dat de spieren niet had om voor de loodlijn te kunnen lopen.)

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:17

Dus omdat jij ervaring hebt met 1 paard waarbij dat anders was is wat ik zeg onzin? 8)7

Want dieren die jong zijn hebben al zoveel kracht ontwikkeld enzo.. dat ze het perfect volhouden om altijd op de loodlijn te lopen als volmaakte GP paarden. :+

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:24

Elisa2 schreef:
Dus omdat jij ervaring hebt met 1 paard waarbij dat anders was is wat ik zeg onzin?

... mij ontgaat van alles.

Ik had een associatie bij de opmerking '(...) het lukte me niet om het dier voor de loodlijn te krijgen'.
En het paard waar ik aan moest denken was in de mond bedorven door een niet nader te noemen paardentrainer.

(Off topic: wat ik de grootst mogelijke onzin noemde was de smoes 'dat het dier het nog niet kan omdat hij jong is'. Geen paard wordt geboren met 'buik'spieren die zo sterk zijn dat ze ons meteen maar even een uur correct kunnen dragen. "Dat bouw je op", en dat duurt een tijdje. Als in: vijf minuten gaat best snel, maar een uur duurt langer.)

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:51

Padoertje schreef:
Dat een paard altijd 'gelijk' heeft, gaat dus niet altijd op. Een enkel paard is gewoon zo en daar moet je dan ook gewoon niet eens mee willen werken.

Dat er steeds 'slimmere' of dominantere paarden uit bepaalde lijnen komen, ja. En dat vraagt ook steeds meer van ons als ruiter om dit op een ontspannen en eerlijke manier in goede banen te leiden. Niet ieder paard is geschikt voor iedere ruiter en zelfreflectie is ook niet bij iedereen in die mate aanwezig dat ruiters voldoende kunnen anticiperen op dit gedrag.

Maar voor wie daadwerkelijk een verschil wil maken; ga een juryopleiding doen, toezichthouder of vrijwilliger etc. zodat je op je eigen vereniging of daarbuiten al impact kunt hebben. Dat brengt de sport meer dan dat we met zijn allen toetsenbordriddertje spelen :+


Denk dat wij het eigenlijk in de kern wel eens zijn. En ja, ik weet ook wel dat er in onze ogen 'vuillakken' tussen zitten, maar ik zie dat gedrag/die houding als een resultante van wat het dier allemaal al heeft meegemaakt. En die patronen die kunnen dan met correcte, eerlijke training en goede intentie gewoon niet meer omgebogen worden. Dus in zijn ogen doet hij iets met een voor hem valide reden (ook al is dat vanuit het verleden) en vanuit dat oogpunt heeft hij altijd gelijk. Of geef ik ze in ieder geval liever het voordeel van de twijfel.
En dan is het precies zoals jij zegt: daar moet je eigenlijk gewoon niet mee willen werken.

En inderdaad, als het niet gaat zoals men wil (met een paard), dan kunnen ze beter eerst de oorzaak bij zichzelf zoeken. Maar dat blijkt lastig en krijgt het paard de schuld en een label en daar heb ik moeite mee (vandaar ook mijn eerste reactie :-)).

Goed te horen dat jij het verschil maakt. Misschien ga ik ooit nog zoiets doen, maar ik zelf trek het steeds slechter om op reguliere stallen te komen en te zien hoe daar doorgaans met paarden wordt omgegaan, laat staan op wedstrijden. Dus voor nu trek ik me terug in mijn eigen bubbel met gelijkgestemden en geniet van al het moois de paarden ons te bieden hebben. Daar zijn niet heel veel paarden mee geholpen, maar in ieder geval degene die ik in beheer heb. :o

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:09

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Dus omdat jij ervaring hebt met 1 paard waarbij dat anders was is wat ik zeg onzin?

... mij ontgaat van alles.

Ik had een associatie bij de opmerking '(...) het lukte me niet om het dier voor de loodlijn te krijgen'.
En het paard waar ik aan moest denken was in de mond bedorven door een niet nader te noemen paardentrainer.

(Off topic: wat ik de grootst mogelijke onzin noemde was de smoes 'dat het dier het nog niet kan omdat hij jong is'. Geen paard wordt geboren met 'buik'spieren die zo sterk zijn dat ze ons meteen maar even een uur correct kunnen dragen. "Dat bouw je op", en dat duurt een tijdje. Als in: vijf minuten gaat best snel, maar een uur duurt langer.)


Maar dan spreek je jezelf toch tegen?

Want je hebt het over een paard wat 'buik' spieren moet opbouwen om de ruiter te leren dragen. En ondertussen vind je het een smoes als er gezegd wordt dat het paard kracht mist en er daardoor achter kruipt.

Ik denk dat het belangrijk is om twee dingen los te zien. Er zijn paarden die makkelijker achter de teugel kruipen. Waarbij de bouw vaak ook een rol speelt plus leeftijd en graad van africhting.

En er zijn paarden die verrot gereden worden (op druk), van voor naar achteren waardoor ze aan de voorkant te weinig lucht krijgen en de neus er vaak niet voldoende uit is.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:41

Deze discussie volgt weer het gebruikelijke stramien. Maar even over paardrijden: er is hier op bokt niemand, maar dan ook echt niemand, die beter kan paardrijden dan Isabell Werth. Niemand die beter een paard kan opleiden, kan aanvoelen, kan managen en naar de top kan brengen. Het is echt absurd dat een stel hobbyisten wel even gaat vertellen wat de meest getalenteerde en meest ontwikkelde amazone van de wereld allemaal goed en fout doet. Als je Isabell Werth wil wegzetten als dierenmishandelaar, ben je echt finaal van het padje af geraakt, zo schaamteloos ook.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:54

Veronica2 schreef:
Deze discussie volgt weer het gebruikelijke stramien. Maar even over paardrijden: er is hier op bokt niemand, maar dan ook echt niemand, die beter kan paardrijden dan Isabell Werth. Niemand die beter een paard kan opleiden, kan aanvoelen, kan managen en naar de top kan brengen. Het is echt absurd dat een stel hobbyisten wel even gaat vertellen wat de meest getalenteerde en meest ontwikkelde amazone van de wereld allemaal goed en fout doet. Als je Isabell Werth wil wegzetten als dierenmishandelaar, ben je echt finaal van het padje af geraakt, zo schaamteloos ook.


Zoooo ook goedemorgen! Als je de reacties hebt gelezen zegt volgens mij niemand iets negatiefs over de rijerij van Isabell. Het gaat over de praktijken van Helgstrand waarop ze zelf een interview afgeeft en waarin ze graag meer nuance zou zien in het hele gebeuren. Dat mensen in dit topic reageren op wat wel/niet onder verkeerd paardenwelzijn valt, is niet zo gek. Er wordt nergens een beerput opengetrokken over Isabell. Dus als er iets schaamteloos is, dan is dat jouw aanval op de andere Bokkers hier (sorry dat ik het zeg). Daarnaast deel ik je mening niet dat ze ‘s werelds beste ruiter is, maar dat terzijde….

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:26

Dit topic gaat over Isabell Werth en die wordt hier sterk bekritiseerd. Helgstrand is op bokt al genoeg door het slijk gehaald, de nieuwsredactie heeft dat helemaal uitgemolken door telkens nieuwe topics te openen over het zogenaamde onderzoek van dat tv programma.

Isabell Werth geeft in haar statement aan dat ze al jarenlang goede ervaringen heeft met het bedrijf van Helgstrand en dat haar leerlingen en zijzelf daar fijne paarden hebben gekocht. Die band is er al jaren en kennelijk zo goed dat zij nu Wendy verder kan brengen. Dat is toe te juichen, want het is een geweldig paard en zo blijven we haar zien.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:49

Padoertje schreef:
Dat er steeds 'slimmere' of dominantere paarden uit bepaalde lijnen komen, ja. En dat vraagt ook steeds meer van ons als ruiter om dit op een ontspannen en eerlijke manier in goede banen te leiden. Niet ieder paard is geschikt voor iedere ruiter en zelfreflectie is ook niet bij iedereen in die mate aanwezig dat ruiters voldoende kunnen anticiperen op dit gedrag.

Eens met je waar Isabelle zegt dat het paard niet heeft geleden, want volgens mij was ze er niet eens bij. Dus dat is wel een bijzondere uitspraak. Daarentegen weet niemand van ons wat in de seconden voor deze opnames is gebeurd waardoor paard en ruiter zo in beeld zijn gekomen. Ik bedoel, als je paard er net vandoor gaat en je zit achter beweging aan, dan krijg je ook geen fraaie foto's. En van een paard dat flink achter de teugel kruipt omdat hij net zadelmak gemaakt wordt ook niet. Dat is het stukje 'gebrek aan nuance' waar het in dit artikel over gaat en wat ze probeert aan te stippen. Overigens weet ik niet of dit het hele artikel is, of dat het ingekort is. Dan krijg je natuurlijk ook een scheef beeld van wat ze zegt. Nu ben ik ook absoluut geen fan van Isabelle, maar dat daarbuiten gelaten.

Maar voor wie daadwerkelijk een verschil wil maken; ga een juryopleiding doen, toezichthouder of vrijwilliger etc. zodat je op je eigen vereniging of daarbuiten al impact kunt hebben. Dat brengt de sport meer dan dat we met zijn allen toetsenbordriddertje spelen :+


Ik denk niet dat de paarden perse steeds slimmer worden en moeilijker te rijden, ik denk dat het wedstrijd niveau gewoon steeds hoger en moeilijker word.
Er daarom te veel druk van zowel ruiter als paard gevraagd word.
Ik zie dit in veel disciplines

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:26

Veronica2 schreef:
Dit topic gaat over Isabell Werth en die wordt hier sterk bekritiseerd. Helgstrand is op bokt al genoeg door het slijk gehaald, de nieuwsredactie heeft dat helemaal uitgemolken door telkens nieuwe topics te openen over het zogenaamde onderzoek van dat tv programma.

Isabell Werth geeft in haar statement aan dat ze al jarenlang goede ervaringen heeft met het bedrijf van Helgstrand en dat haar leerlingen en zijzelf daar fijne paarden hebben gekocht. Die band is er al jaren en kennelijk zo goed dat zij nu Wendy verder kan brengen. Dat is toe te juichen, want het is een geweldig paard en zo blijven we haar zien.


Vraagje, heb je de opnames van Helgstrand gezien? Zo, ja..wat is jouw mening daar over?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:48

Helgstrand is niet " door het slijk gehaald". Helgstrand is (eind)verantwoordelijk voor het systematisch mishandelen van honderden, zo niet veel meer, paarden per jaar. Wat er over hem is geschreven is allemaal waarheid en heeft hij over zichzelf afgeroepen.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:50

Iriscope schreef:
Helgstrand is niet " door het slijk gehaald". Helgstrand is (eind)verantwoordelijk voor het systematisch mishandelen van honderden, zo niet veel meer, paarden per jaar. Wat er over hem is geschreven is allemaal waarheid en heeft hij over zichzelf afgeroepen.

Zo, jij bent niet bang voor stevige statements... B-)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:52

De berichten die er geschreven zijn, zijn gebaseerd op video materiaal dat we allemaal hebben kunnen bewonderen. In dit geval ben ik er dus zeker niet bang voor om dat hardop te zeggen of in dit geval op te schrijven.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:06

Iriscope schreef:
De berichten die er geschreven zijn, zijn gebaseerd op video materiaal dat we allemaal hebben kunnen bewonderen. In dit geval ben ik er dus zeker niet bang voor om dat hardop te zeggen of in dit geval op te schrijven.

Volgens mij kun je nooit stellen dat alles wat geschreven is waar is, zelfs niet als ze op precies dezelfde beelden zijn gebaseerd, gezien iedereen een andere perceptie heeft. Maar goed, jij staat daar anders in begrijp ik.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:08

Ik weet niet of we dit persoonlijk moeten maken, zie er het nut niet zo van in. Denk dat mijn statement en de intentie ervan duidelijk was en laat het hier verder bij.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:09

Hij was nieteens alleen op papier eindverantwoordelijk, hij stond erbij en hij keek ernaar (met het nodige commentaar):

hns schreef:
Helgstrand was gewoon aanwezig op stal en is zelfs op camera waarop hij antwoord geeft in het Deens.

"Ja het ziet er lelijk uit, maar dit is wel nodig"

"We kunnen beter de slofteugel gebruiken anders bloeden ze elke dag uit hun mond".

"Paarden hebben een harde hand nodig"

Daarnaast is hij meerdere keren betrapt en vol in beeld geweest hoe hij een paard "rijd".

Ook heeft de FEI in het verleden hem zelfs gewaarschuwd en verplicht tot filmen van zijn trainingen.

Hij wist heel goed wat er gaande was, we gaan hier toch niet een man in bescherming nemen die miljoenen verdient heeft op zo een gruwelijke wijze?


Daarnaast is hij zoals eerder genoemd al in 2015 opgedragen al zijn trainingen te filmen. En dat was niet omdat hij zo'n voorbeeld is met betrekking tot diervriendelijkheid. Dat is alweer bijna een decennium geleden, dus honderden is niet zo heel vergezocht.

Myrthe1
Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:34

Ik heb maar een klein stukje van de beelden gezien en ze maakten me misselijk. Dat iemand deze man nog verdedigt is onbegrijpelijk. Ik begrijp dus ook totaal niet dat Isabell dingen 'vergoeilijkt'.
Gemiste kans lijkt me. Het is heel makkelijk om te claimen: 'Dat we allemaal zo van onze paarden houden' zoals ze zegt, maar dat lijkt me dan meer te spreken uit woorden dan uit concrete daden.
Je kunt toch niet houden van paarden en dan met droge ogen naar zulke filmpjes kijken?
Als een ander zo met zijn paarden om zou gaan, waar ik connecties mee had, ik bleef er ver bij vandaan.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:49

Iriscope schreef:
Helgstrand is niet " door het slijk gehaald". Helgstrand is (eind)verantwoordelijk voor het systematisch mishandelen van honderden, zo niet veel meer, paarden per jaar. Wat er over hem is geschreven is allemaal waarheid en heeft hij over zichzelf afgeroepen.

Oh aha, dus jij hebt de waarheid in pacht? Dat is best een momentje waard, want je zou dan sinds het ontstaan van de mensheid de aller-, allereerste zijn. En wat betreft de situatie bij Helgstrand is het zoals gewoonlijk dat we nooit zullen weten wat de gehele en volledige waarheid is. Maar er is hierover al genoeg besproken in de vele topics over die kwestie. Isabell Werth geeft in haar statement aan dat ze prettig met hem heeft samengewerkt, dat ze er fijne paarden heeft gekocht en voor haar pupillen geldt hetzelfde.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:14

Het staat op film.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:23

KSHancox schreef:
Het staat op film.


Wat staat nu precies op film? Dat impliceert dat Helgestrand verantwoordelijk is voor de mishandeling van honderden (want dat is de bewering van Iriscope) paarden?
Dat er dingen misgaan in zijn bedrijf is evident. Dat is in ieder bedrijf zo. En als er iets misgaat dan moet dat veranderen.
Dat laten filmpjes zien en dat is ook goed dat dat wordt getoond. Maar dat wil nog niet zeggen dat er honderden paarden zijn mishandeld of dat dat bedrijfsbeleid is.
Blijkbaar heeft Isabell daar toch een heel andere ervaring van. Zou dat niet gewoon kunnen?

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:53

Nou dat is niet in ieder bedrijf zo hoor dat paarden mishandeld worden. Als dat zo was pleit ik voor acuut stoppen met alles.

Bij Helgstrand is er genoeg bewijs dat het er niet altijd lekker aan toe gaat. Gelukkig zijn er kennelijk ook paarden die wel normaal behandeld zijn en is dat ook iets wat Isabel heeft gezien.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:16

Babootje schreef:
Blijkbaar heeft Isabell daar toch een heel andere ervaring van. Zou dat niet gewoon kunnen?


Een andere ervaring maar misschien ook een ander referentiekader?

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:38

Elisa2 schreef:
Nou dat is niet in ieder bedrijf zo hoor dat paarden mishandeld worden. Als dat zo was pleit ik voor acuut stoppen met alles.

Bij Helgstrand is er genoeg bewijs dat het er niet altijd lekker aan toe gaat. Gelukkig zijn er kennelijk ook paarden die wel normaal behandeld zijn en is dat ook iets wat Isabel heeft gezien.


Ik heb het niet zozeer over "ieder paardenbedrijf" maar in zn algemeenheid "ieder bedrijf".
CEO's hebben soms zo'n kokervisie dat ze vaak de misstanden in hun bedrijf niet meer zien, c.q. niet meegaan met hun tijd. Dat zie je ook met me-too kwesties. Sommige mensen zijn zich oprecht van geen kwaad bewust als ze bv sexistische opmerkingen maken. Hebben echt geen idee hoeveel kwaad ze met zoiets simpels al doen. Want het kon toch altijd gewoon? Dus dan is het goed dat daar verandering in komt. Maar Je ziet het ook hier en daar een beetje doorslaan naar dat er niets meer kan.
En dat zie je in de paardenbranche ook (denk aan de carousselpaarden van PETA)
De scheidslijn wat nog wel en wat beslist niet meer kan, wordt eigenlijk opnieuw uitgevonden.