Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:50

Eens met Babootje.
Dat mensen zich van geen kwaad bewust zijn klopt vast niet altijd. Het is denk ik meer dat mensen (zeker CEO's) zich zo verheven voelen boven de rest dat ze denken dat ze onaantastbaar zijn of dat dit aspect verwaarloosbaar vinden in vergelijking met de Grote Successen die worden geboekt.
Daarom is het goed dat juist deze mensen aangesproken worden. Het is (bijna letterlijk) de prijs die ze betalen....Wat Werth zegt klopt vast, maar de baas is de baas.
Wie verantwoordelijk is strijkt de winst op én neemt het verlies.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:03

Dát is ook precies wat ze zegt.

Citaat:
Hoewel dit niet gebeurde bij de vestiging waar Andreas Helgstrand zelf opleidt, blijft het zijn verantwoordelijkheid.


Ze vraagt alleen om nuance en geeft aan dat zij persoonlijk zulke dingen daar niet heeft gezien en geen problemen heeft gezien bij de paarden die daar vandaan zijn gekomen.

We willen dus graag reacties van de topruiters, maar wel enkel en alleen als ze Helgstrand tot de grond afbranden zonder dat ze het zelf hebben gezien ofzo? :=

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:07

Bielsje schreef:
.

We willen dus graag reacties van de topruiters, maar wel enkel en alleen als ze Helgstrand tot de grond afbranden zonder dat ze het zelf hebben gezien ofzo? :=


Ze kunnen het ook gewoon bij zichzelf houden, toch?
Dan hoef je niemand af te branden.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:17

Ik denk zeker dat de paardenwereld niet blij is met alle 'ruis'. Maar hoe je het went of keert, de bewustwording wordt steeds groter en ik weet zeker dat steeds meer (top) ruiters zich achter de oren gaan krabben hoe ze rondrijden.

Er zit absoluut een verschil tussen stelselmatig en heftig mishandelen of verkeerd rijden, al kan dat net zo goed mishandeling zijn. Eigenlijk is het op een paard rijden al een vorm van mishandeling. Waarom zijn er zoveel paarden niet in orde en hebben we zoveel osteo's, fysio's, cranio sacraal therapeuten, dierenartsen en tandartsen nodig? Dierenartsen geven aan dat vooral de dressuurpaarden vaak lichamelijk niet in orde zijn. Maar "Mishandeling is het toebrengen van letsel (geestelijk/lichamelijk) aan een ander door het opzettelijk benadelen van diens gezondheid." Dus als we het niet met opzet doen en meer uit onwetendheid is het geen mishandeling? Maar als het algemeen bekend is dat rollkur tot problemen leidt en een paard benauwd maakt tijdens het rijden, is dat dan toch niet een vorm van mishandeling? En als Isabel zegt: ik kreeg dat paard niet op/voor de loodlijn, is dat dan niet haar schuld ipv het paard? Ik weet zeker dat als ze de teugels lang had gelaten het paard niet achter de loodlijn zou komen en was dat wel zo, dan is het paard erg slecht getraind. Je kan als ruiter ook zeggen: deze snapt het nog niet, ik rij hier niet verder op. Dat is het paard centraal stellen. En daar moeten we naar toe, denken vanuit het paard en niet vanuit onze eigen behoeften.

Verder denk ik dat een paard altijd gelijk heeft. Hij wil iets aangeven met zijn gedrag, aan ons om erachter te komen waar het vandaan komt en een oplossing te vinden om er samen uit te komen, zonder geweld.

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:13

De meeste problemen en schade heb ik helaas vooral voorbij zien komen van amateurs. Een goede training/ ruiter is zelf de beste peut voor het paard.

Ah zo Babootje, ja daar ben ik het wel mee eens.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:36

Absoluut kunnen amateurs ook schade aanrichten, niet voor niks dat ik nooit meer naar lokale wedstrijden ga kijken. Ik zie teveel in elkaar getrokken paarden met een valse oprichting en de enkeling die het paard wel fijn voor elkaar heeft, krijgt geen punten, omdat de oefeningen mss wat minder technisch uitgevoerd zijn.Want die op de hand gereden paarden lopen beter 'bij/aan elkaar' en in 'aanspanning'. Maar dat dit met valse oprichting, holle rug, hoog kruis en weinig ondertredend achterbeen is valt geen jury op.

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:04

Het meeste zie ik helaas op pensionstallen en dergelijke. Gingen deze mensen maar op wedstrijd. Dan deden ze in ieder geval nog hun best om te verbeteren..

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:34

Elisa2 schreef:
Het meeste zie ik helaas op pensionstallen en dergelijke. Gingen deze mensen maar op wedstrijd. Dan deden ze in ieder geval nog hun best om te verbeteren..


Daar kom ik niet dus geen idee.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 22:53

manubres schreef:
Absoluut kunnen amateurs ook schade aanrichten, niet voor niks dat ik nooit meer naar lokale wedstrijden ga kijken. Ik zie teveel in elkaar getrokken paarden met een valse oprichting en de enkeling die het paard wel fijn voor elkaar heeft, krijgt geen punten, omdat de oefeningen mss wat minder technisch uitgevoerd zijn.Want die op de hand gereden paarden lopen beter 'bij/aan elkaar' en in 'aanspanning'. Maar dat dit met valse oprichting, holle rug, hoog kruis en weinig ondertredend achterbeen is valt geen jury op.


Als je nooit gaat kijken, dan kun je ook niet weten hoe het er nu aan toe gaat toch? ;) Ik zie dus juist veel verandering en ik hoef op de gemiddelde lokale wedstrijd als toezichthouder echt niet in te grijpen. Daar waar het om titels en knaken gaat, daar valt indd echt nog winst te behalen. Maar het zal mij een worst wezen of het buurmeisje op een paard zit, of een bekendere ruiter; ze hebben zich allemaal te gedragen en zo niet dan zeg ik er wat van.

Eens dat de bewegers vaak hoger scoren; daarentegen hebben ze veelal ook meer schwung, zijn ze bovengemiddeld in de gangen en hebben ze meer aanleg. Die hebben ook meer te compenseren dan het keurig voorgestelde paard dat op alle onderdelen voor een 6je loopt. Als daar iets niet lukt, wordt het lastiger om het cijfer op te halen waar die beweger vaker een 7 of 8 scoort. Wel zou ik daar graag zien dat jury’s vaker een opmerking maken over bv handgebruik of anders op het protocol.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:36

Ik ben een jaar geleden nog een keer gaan kijken en hard weer weggelopen...

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:08

Ik ben vaak schrijver naast de jury en ik vind dat er zonder uitzondering echt wel op gelet wordt. Het is niet voor niets een onderdeel waar op beoordeeld wordt.
De jury kan natuurlijk niet op het voorterrein bij het losrijden kijken, maar daar zijn tegenwoordig de toezichthouders voor. Die komen ook van buiten dus zijn niet bevooroordeeld.
Tegenwoordig hebben juryleden ook meer handvatten gekregen om een kreupel/onregelmatig paard uit de wedstrijd te halen. Of het nu aan de rijderij licht of niet, het is beide niet goed.

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:45

Ik geef het de dressuurliefhebbers echt te doen. Overal kan een dier lijden, dat is niet per sé in de (sub)top. Ik heb dressuur altijd gezien als noodzaak: je rijdt dressuuroefeningen zodat het paard jouw gewicht als ruiter beter kan dragen. Gewoon, getraind, ontspannen en plezierig. Dat zou wat mij betreft ook het uitgangspunt mogen worden, en niet die extreem tonende, moeilijk heethoofdige, hoogbenige, woeste en schuimende, glimmende zwetende paarden die nog net niet opstijgen. Ik vind het wel heel knap en heb veel respect dat zoiets kan worden bereikt. En ik ga natuurlijk wel naar concours, maar dat is meer omdat ik de para dressuur zo ongelofelijk knap en gaaf vind.

En verder heb ik dan ook een hele saaie, gematigde smaak :') Ik vind het smullen als ik een vrolijk paard in goede harmonie zie worden gereden, met minimale hulp(middelen) en zonder overdrijvingen in bouw, gedrag of gang.

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:12

Ze kunnen het nooit goed doen inderdaad..over andere takken van de sport waar met minder verfijning gereden wordt hoor je dan bijna nooit iemand over. Heel bijzonder. :+

Zo zie ik dressuur trouwens ook, als een goede basis om het paard goed te houden er voor te zorgen dat het dier het gevraagde werk kan zonder dat het negatieve effecten op het lichaam heeft op korte of langere termijn.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:18

Elisa2 schreef:
Ze kunnen het nooit goed doen inderdaad..over andere takken van de sport waar met minder verfijning gereden wordt hoor je dan bijna nooit iemand over. Heel bijzonder. :+


In andere takken van de sport is ook ophef. Zelfs zoveel ophef dat 1 sport zich heeft "gemoderniseerd" en het paardrijden geschrapt heeft (moderne vijfkamp).

Nieuwsberichten over endurance zijn de laatste jaren ook allemaal niet zo leuk meer.

De laatste OS heeft de jumpingwereld ook geen goed gedaan. Wat een lelijk kantje werd daar getoond. En er zijn ook al springruiters in opspraak gekomen voor niet zo fraaie praktijken.

Over draf- en wedrennen nog te zwijgen.

Maar wat dressuur wel tegen heeft, is dat het in dressuur echt alleen maar over de rijderij gaat. In andere sporten zit er nog een competitie-aspect in van hoger of sneller. Maar dressuur draait echt rond het plaatje en de harmonie tijdens het rijden. Afwijkingen van dat plaatje zullen in dressuur dus sneller opvallen, omdat dat namelijk de enige doelstelling van die sporttak is.

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:47

Daar heb je zeker een punt.

De vijfkamp staat los van de eigenlijke paardensport toch? Ik schaar dat meer onder sport waar ze dan toevallig paarden voor gebruiken maar niet echt paardensport. :o

De endurance klopt, alleen gaat dat dan meer over het manegement dan over de rijderij toch?

Dat de springruiters in opspraak komen voor hun niet al te fraaie praktijken is terecht, maar dat is om zaken als barreren..niet zo gauw op rijderij toch?

Wel erg veel toch in dit bericht haha :D ..ik bedoel het omdat ik het me serieus afvraag. Correct me if i am wrong.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:05

Ja, bij dressuur zal er meer gekeken worden naar de rijderij omdat dat bij dressuur het enige is waar naar te kijken valt natuurlijk. De essentie van de dressuursport is eigenlijk het lopen in een bepaalde houding. Dus misstanden zullen daar al snel gaan over het 'hoe krijg ik mijn paard in die houding, in dat beeld dat bij die oefening verwacht wordt'. Wat bij andere sporten net iets minder de hoofdfocus heeft. Dus daar zullen de misstanden eerder gaan over wat het competitief element is in die specifieke sporttak (in endurance het afjakkeren van paarden, in jumping het op oneerlijke manieren hoger laten springen etc.).

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:23

Ja ik vind het een interessante invalshoek, zo had ik er nog niet naar gekeken.

Rijtechnisch vind ik er bij de andere diciplines vaak ook genoeg op aan te merken, maar inderdaad gaat het daar niet om.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:14

Gini schreef:
Ja, bij dressuur zal er meer gekeken worden naar de rijderij omdat dat bij dressuur het enige is waar naar te kijken valt natuurlijk. De essentie van de dressuursport is eigenlijk het lopen in een bepaalde houding.


Oeps.
Ik heb het toch liever over functie dan over vorm/houding.
... uiteraard: het dragen van de achterhand toont zich in de actieve 'buik'spieren, de stand van het bekken, 'de lijn tussen bekken en zadel' en het ondertreden van de achterhoeven tot onder het zwaartepunt van de ruiter.

'In de houding lopen' klinkt in mijn oren naar een paard dat 'van voor naar achter' wordt gereden (hals in de krul is hetgeen wat telt).

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:24

Dan koppel je inderdaad een negatieve connotatie aan een neutrale verwoording.
Dressuur is toewerken naar een bepaald plaatje en de jury quoteert in hoeverre jij en je paard al voldoet aan dat plaatje. Dat plaatje, die houding kan ook harmonieus en ontspannen zijn natuurlijk. Hoeft niet per se een negatieve definitie aan te hangen.

Maar dat we/je bij het woord 'houding' eigenlijk al meteen aan een bij elkaar getrokken paard denkt dat van voor naar achteren gereden wordt, impliceert misschien wel met welke problematiek de dressuursport te maken heeft. De negatieve connotatie is er.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:41

manubres schreef:
I
Er zit absoluut een verschil tussen stelselmatig en heftig mishandelen of verkeerd rijden, al kan dat net zo goed mishandeling zijn. Eigenlijk is het op een paard rijden al een vorm van mishandeling. Waarom zijn er zoveel paarden niet in orde en hebben we zoveel osteo's, fysio's, cranio sacraal therapeuten, dierenartsen en tandartsen nodig? Dierenartsen geven aan dat vooral de dressuurpaarden vaak lichamelijk niet in orde zijn.


Dit is jouw aanname. Ben benieuwd of je die kan onderbouwen met echte cijfers. .
Als ze er al zijn, dan zouden die gespecificeerd moeten worden gewogen tegenover het aantal recreatiepaarden, waarvan ook een deel wel een dierenarts zou moeten zien, maar niet zien omdat hun eigenaar helemaal niet in de gaten heeft dat het wat mankeert, of liever een osteopaat bezoekt.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:27

Janneke2 schreef:
Gini schreef:
Ja, bij dressuur zal er meer gekeken worden naar de rijderij omdat dat bij dressuur het enige is waar naar te kijken valt natuurlijk. De essentie van de dressuursport is eigenlijk het lopen in een bepaalde houding.


Oeps.
Ik heb het toch liever over functie dan over vorm/houding.
... uiteraard: het dragen van de achterhand toont zich in de actieve 'buik'spieren, de stand van het bekken, 'de lijn tussen bekken en zadel' en het ondertreden van de achterhoeven tot onder het zwaartepunt van de ruiter.

'In de houding lopen' klinkt in mijn oren naar een paard dat 'van voor naar achter' wordt gereden (hals in de krul is hetgeen wat telt).


Kortom: het Skala der Ausbildung bereikt op een een fijne en harmonieuze manier van samenwerken met je paard :j

En toch ben ik van mening dat dit in de basissport zwaarder meetelt dan in de topsport. Daar zie je niet zo vaak/nooit een opmerking op het protocol over bv stanggebruik, waar dat in de basissport gelukkig nog wel gebeurt. Dat het Z1 vanaf april niet meer met s&t mag rijden vind ik een goede zaak. Laat ze eerst maar aan de verzameling werken dmv juiste inwerking zit/hand.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:28

@ Gini: dat kan natuurlijk: dat jij een term neutraal bedoelt, en dat ik er negatieve connotaties bij heb.

Natuurlijk kan 'het plaatje' harmonieus en ontspannen zijn: graag zelfs!

En als ik er over nadenk, dan bevallen 'woorden waar beweging in doorklinkt' mij gewoon beter dan een woord als 'houding', wat een stuk statischer klinkt in mijn oren.
(Zeker als in 'de essentie is het lopen in een bepaalde houding'.)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:04

Elisa2 schreef:
Ja ik vind het een interessante invalshoek, zo had ik er nog niet naar gekeken.

Rijtechnisch vind ik er bij de andere disciplines vaak ook genoeg op aan te merken, maar inderdaad gaat het daar niet om.


En dan heeft ook zin voordelen. Want dan kun je een paard veel beter in zijn waarde laten.

Voelt hij zich comfortabel met het hoofd er helemaal uit? Doe je dat lekker. Wil je er regelmatig achter kruipen? Ga je gang. Wil je je uiten met een bok. Helemaal prima als je maar weer oplet bij de volgende hindernis. Voelt jij je fijner bij wat meer krabbelen of snelheid? Prima.
je hoeft minder te forceren.

En in NL en omringende landen kom je bijna geen ruiters meer tegen die niet weten dat ze daarnaast hun paard ook nog correct moeten gymnastiseren.

Maar ook daarmee ontkom je nog niet vanzelf aan foute praktijken helaas. Die moeten er ook nog echt uit. Zoals dat in alle disciplines geldt.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:37

Gini schreef:
Dan koppel je inderdaad een negatieve connotatie aan een neutrale verwoording.
Dressuur is toewerken naar een bepaald plaatje en de jury quoteert in hoeverre jij en je paard al voldoet aan dat plaatje. Dat plaatje, die houding kan ook harmonieus en ontspannen zijn natuurlijk. Hoeft niet per se een negatieve definitie aan te hangen.

Maar dat we/je bij het woord 'houding' eigenlijk al meteen aan een bij elkaar getrokken paard denkt dat van voor naar achteren gereden wordt, impliceert misschien wel met welke problematiek de dressuursport te maken heeft. De negatieve connotatie is er.

Je reageert heel genuanceerd, maar de vetgedrukte regel valt mij toch op. Hier gaat het m.i. namelijk mis in de dressuursport. Een oefening is een doel en niet meer een middel om een paard te trainen. Ik denk ook dat veel ruiters die het plaatje leuk kunnen tonen helemaal niet zo goed weten wat ze met die oefening trainen bij hun paard. Ik vind dat een oefening dan een kunstje wordt en niet een middel om een paard beter zijn lijf te laten gebruiken waar dressuur toch voor is ontstaan.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:39

BrankaZ...precies zoals ik er ook over denk. Veel dressuurruiters hebben geen benul wat ze aan het doen zijn. Ze rijden oefeningen omdat die in de proeven gevraagd worden. Ze weten vaak niet eens of hun paard links of rechts gebogen is, terwijl dat cruciaal is voor je trainingen om een paard recht te richten. Van topruiters zou je verwachten dat ze het weten en de meesten weten dat denk ik ook wel. Maar daar zie je vooral veel valse oprichtingen. Dat krijg je mi als je een paard vanaf dag 1 al in de krul wil rijden en niet de tijd neemt om op een langzame manier tot oprichting te komen. Vroeger was het heel normaal dat een paard pas met 12 jaar GP liep, nu is het al 8-9 jaar. Dat komt mi ook omdat er steeds meer paarden worden gefokt die heel veel go hebben en te weinig balans (te hoogbenig, teveel vierkant modellen, weinig hals/nek, geen mooie lange schuine schouders en geen actief ondertredend achterbeen). Door de go lijkt het al snel een mooi plaatje, maar is het meer benengewapper dan een over de rug, in balans met een goede zelfhouding lopend paard.