Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:21

BrankaZ schreef:
Gini schreef:
Dan koppel je inderdaad een negatieve connotatie aan een neutrale verwoording.
Dressuur is toewerken naar een bepaald plaatje en de jury quoteert in hoeverre jij en je paard al voldoet aan dat plaatje. Dat plaatje, die houding kan ook harmonieus en ontspannen zijn natuurlijk. Hoeft niet per se een negatieve definitie aan te hangen.

Maar dat we/je bij het woord 'houding' eigenlijk al meteen aan een bij elkaar getrokken paard denkt dat van voor naar achteren gereden wordt, impliceert misschien wel met welke problematiek de dressuursport te maken heeft. De negatieve connotatie is er.

Je reageert heel genuanceerd, maar de vetgedrukte regel valt mij toch op. Hier gaat het m.i. namelijk mis in de dressuursport. Een oefening is een doel en niet meer een middel om een paard te trainen. Ik denk ook dat veel ruiters die het plaatje leuk kunnen tonen helemaal niet zo goed weten wat ze met die oefening trainen bij hun paard. Ik vind dat een oefening dan een kunstje wordt en niet een middel om een paard beter zijn lijf te laten gebruiken waar dressuur toch voor is ontstaan.


De jury jureert niet naar dat "plaatje". De jury jureert o.b.v. het Skala dat ten grondslag ligt aan de opbouw van alle dressuurproeven. Daarin wordt meegenomen de mate waarin beantwoordt wordt aan alle onderdelen van het Skala, zoals elementen als takt, schwung etc. Dat is alles behalve een plaatje.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:32

Iedereen heeft het altijd over dressuurpaarden die kapot gereden worden, en natuurlijk worden er paarden kapot gereden door geforceerde houdingen en verkeerde rijderij. Toch als ik bijv. bij de springpaard veulen keuringen kijk zie ik daar veel meer kreupele merries naast lopen.

Juist die op de kop gebouwde springpaarden gaan imo sneller stuk door foute rijderij en eenzijdige belasting op die voorbenen. Vooral in de amateursport.
Dat heeft dan niks met een "plaatje' te maken, maar puur omdat het sommige gewoon geen ruk interesseert. :o

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:58

Babootje schreef:
De jury jureert niet naar dat "plaatje". De jury jureert o.b.v. het Skala dat ten grondslag ligt aan de opbouw van alle dressuurproeven. Daarin wordt meegenomen de mate waarin beantwoordt wordt aan alle onderdelen van het Skala, zoals elementen als takt, schwung etc. Dat is alles behalve een plaatje.


Deden ze dat maar. De jury zou móeten jureren op basis van het Skala. Maar zolang paarden in de B al met hun neus op de loodlijn lopen en dat hoog gewaardeerd wordt door welke jury dan ook, wordt er al heel lang totaal niet meer naar het Skala gejureerd. Uitzonderingen misschien daargelaten...

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:02

Babootje schreef:
De jury jureert niet naar dat "plaatje". De jury jureert o.b.v. het Skala dat ten grondslag ligt aan de opbouw van alle dressuurproeven. Daarin wordt meegenomen de mate waarin beantwoordt wordt aan alle onderdelen van het Skala, zoals elementen als takt, schwung etc. Dat is alles behalve een plaatje.

Zo moet het zijn, maar is dat in de praktijk ook consequent het geval?


Elisa2 schreef:
Iedereen heeft het altijd over dressuurpaarden die kapot gereden worden, en natuurlijk worden er paarden kapot gereden door geforceerde houdingen en verkeerde rijderij. Toch als ik bijv. bij de springpaard veulen keuringen kijk zie ik daar veel meer kreupele merries naast lopen.

Juist die op de kop gebouwde springpaarden gaan imo sneller stuk door foute rijderij en eenzijdige belasting op die voorbenen. Vooral in de amateursport.
Dat heeft dan niks met een "plaatje' te maken, maar puur omdat het sommige gewoon geen ruk interesseert. :o

Als ik hoor van mensen die gaan springen omdat ze dressuur niets vinden, dan snap ik dat wel.
Net zoals mensen die zeggen dat ze geen dressuur hoeven te trainen omdat ze toch alleen maar buiten rijden....
Dressuur is de basis, maar dat wordt snel vergeten.

In de B krijgen ruiters nog stijlpunten, mogelijk is dat ook in hogere klasses nodig.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:10

Nou dat dus, de basis om het paard goed te houden. Alles valt of staat met een goede basis en manegement..welke tak van de sport (of recreatie) er beoefend wordt.

Ik geniet altijd als ik de Duitsers zie rijden (merendeel), gisteren bij een hengstenshow..alle jonge paarden werden zo keurig voorgesteld. Geen spektakel maar gewoon uiterst correct met veel voorwaarts/ neerwaarts en halsstrekken tussendoor. Dit mag van mij wel veel meer in de lagere klasses in de proeven komen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:14

Tja, dressuur als basis - alleen maar goed.

Maar dat dit gaat over 'dat het dier ons met de juiste spieren (en met plezier) kan dragen' hoor je niet zo vaak.
Ja, de kreet 'over de rug' komt nog wel voorbij, of 'van achter naar voor'.
(Maar "bakwerk" is al vaak 'het moet netjes, hoofd in de krul, op de letter rijden, op het goede been lichtrijden en meer van dat soort 'buitenkant'.)

Ik ben van de school 'oefeningen zijn gereedschap'.
En liefst rijd ik 'sequenties' van oefeningen, naar oude gewoonte drie keer (en idealiter is de derde keer de beste).
(Gaat de tweede sequentie erg goed, ga ik gewoon iets anders doen...)

En hals strekken in de proef: prima!
(Graag met een brave beschrijving: reactie op de 'gevende' hand, neus idealiter op hoogte van de pols, lager mag, hoger niet, en neus uiteraard vóór de loodlijn.)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:17

Dat is nou precies het probleem...jureerde de jury maar volgens het Skala 8)7
Ik zag afgelopen week iemand die 6 winstpunten (!) in twee proeven had behaald in de klasse B. Ik was vreselijk nieuwsgierig naar die proef en heb een stukje gezien. Het was een paard dat flink marcheerde met de voorbenen en zeker ook wel een goed achterbeen, maar van voor in elkaar getrokken, kort/strak in de hals en hoofd achter de loodlijn...dat moet je in de B volledig afstraffen vind ik en met 6 winstpunten doe je het omgekeerde...

Een paard in de B hoort met takt en ontspanning over de rug, met een hals die zakt vanuit de schoft, aan het bit lopen....Maar er wordt geleerd paarden in elkaar te trekken, aan de teugel te dwingen, niet op eigen benen te laten lopen...

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:23

Je beoordeelt alle juryleden en de gehele basis op basis van 1 combinatie.
Ik weet zeker dat het grootste deel er wel naar jureren in de basis. Anders kon ik met mijn merrie nooit meekomen en combinaties om mij heen ook niet. Want dat zijn geen goed bewegende dieren die rond marcheren. Dan zouden wij nooit eens die spectaculaire dierennkunnen verslaan. Terwijl ik zat juryleden mee maak die dus wel punten aftrekken vanwege spanning, verkeerde aanleuning, geen goed lichaamsgebruik enzovoorts. Of een SB die juist kont buitenwaarts ism

Daarnaast zijn niet alleen de dressuurruiters degene die geen idee hebben waarvoor een oefening dient. Ik zie het ook in de stromingen die geen wedstrijden meer rijden. Anders zouden ze niet allemaal piaffe willen doen terwijl ze geen eens een B niveau zouden halen qua africhting. Of andere zijgangen terwijl er niet aan de basisvoorwaarden voldaan wordt.

Je hebt overal goede en slechte voorbeelden. Mensen die geïnteresseerd zijn in zich verdiepen en mensen die het niet boeit.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:12

Nee, dit was even een heel extreem voorbeeld: 6 winstpunten. Ik volg de sport al heel lang. Ben de laatste jaren echter nauwelijks naar regionale wedstrijden geweest, omdat ik er niet meer tegen kan (maar zie nog wel vaak wedstrijdfilmpjes voorbij komen op FB en Insta). Nationaal en internationaal kijk ik nog wel en ook de hengstencompetities, dus ik heb echt een bredere kijk op de sport.

Zelf heb ik het idee dat, toen een aantal jaar voor Corona het steeds slechter ging met aanmeldingen in de sport, ze winstpunten bijna cadeau gingen geven. Combinaties die er niks van bakten kregen winstpunten en stroomden met een gemak door naar volgende klassen. Vroeger zag je in de Z alleen combinaties die het echt verdienden (op een enkeling na), nu zie ik veel Z-ruiters die niet eens de basis voor elkaar hebben. In de topsport heeft mijns inziens vooral de rollkur de sport kapot gemaakt, geen paard wordt bijna meer op of wat voor de loodlijn gereden...en niemand ziet het meer. Een paard achter de loodlijn heeft altijd (teveel) spanning op de nekspier, minder open luchtweg en loopt meer op het voorbeen en minder met een ondertredend achterbeen.

En waarom zou je erin verdiepen als je toch dikke winst haalt met slecht rijden?

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:20

Je komt er dus niet, maar weet zogenaamd precies hoe het eraantoe gaat. Terwijl er hier mensen zijn die er wel komen, al jaren, en aangeven dat het echt niet zo is als jij stelt. Hengsten competities en internationaal is niet te vergelijken met de basis. Dingen waar zij mee wegkomen zijn dikke onvoldoendes in de basis.

Ga jij hier op bokt maar rondkijken hoeveel mensen die geen winst halen de schuld bij de jury neerleggen ipv bij zichzelf gaan kijken. Tactfouten ziet de jury verkeerd, andere fouten kan niet anders door de bouw dus mogen ze niet op afgerekend worden. En de bekende "ik heb geen spectaculair paard dus kan niks winnen of halen" terwijl er op bokt voorbeelden zat zijn die met hele simpele bewegers wel scoren en winnen of "ik heb liever een jury die een 3 en een 9 geeft ipv die 6jesjurys" alleen je moet wel rijden voor die 9 en dat ontbreekt er vaak aan. Ook vroeger reden er mensen in het Z die er niet thuis hoorden hoor. Dat is ook niks nieuws ineens :+ Er zijn altijd juryleden die punten 'cadeau' geven maat over een heel seizoen krijg je wat je verdiend. Als je tenminste niet altijd op 1 plek start waar ze altijd dezelfde juryleden uitnodigen.
Die waren er vroeger namelijk veel meer, verenigingen waar altijd dezelfde juryleden kwamen en die bekend stonden als punten sprokkel wedstrijden, omdat de jury's zo hoog punten.

Diezelfde type mensen heb je ook zat die niet op wedstrijd gaan hoor. Dat heeft niks met wedstrijden te maken. :+ Alleen die zie je dus niet, want alles op eigen terrein waar niemand komt.

Kan jij wel alles wat je van basis ruiters verwacht met jouw paard? En dan nog op eigen terrein ipv vreemd terrein.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:44

manubres schreef:
Nee, dit was even een heel extreem voorbeeld: 6 winstpunten. Ik volg de sport al heel lang. Ben de laatste jaren echter nauwelijks naar regionale wedstrijden geweest, omdat ik er niet meer tegen kan (maar zie nog wel vaak wedstrijdfilmpjes voorbij komen op FB en Insta). Nationaal en internationaal kijk ik nog wel en ook de hengstencompetities, dus ik heb echt een bredere kijk op de sport.

Zelf heb ik het idee dat, toen een aantal jaar voor Corona het steeds slechter ging met aanmeldingen in de sport, ze winstpunten bijna cadeau gingen geven. Combinaties die er niks van bakten kregen winstpunten en stroomden met een gemak door naar volgende klassen. Vroeger zag je in de Z alleen combinaties die het echt verdienden (op een enkeling na), nu zie ik veel Z-ruiters die niet eens de basis voor elkaar hebben. In de topsport heeft mijns inziens vooral de rollkur de sport kapot gemaakt, geen paard wordt bijna meer op of wat voor de loodlijn gereden...en niemand ziet het meer. Een paard achter de loodlijn heeft altijd (teveel) spanning op de nekspier, minder open luchtweg en loopt meer op het voorbeen en minder met een ondertredend achterbeen.

En waarom zou je erin verdiepen als je toch dikke winst haalt met slecht rijden?


Nee, vroeger was het gehele niveau in de Z lager. Het gehele niveau over de linie is juist omhoog gegaan in de basissport. Wel is er stroming die inderdaad "modern" rijdt en waarbij de paarden vaak ook afbreken in het lijf en daar zou best meer aandacht voor mogen zijn vind. :)

De loodlijn is geen goede graadmeter, wel of een paard goed door het lijf van achter naar voor swingend over de rug en door het lijf gereden wordt op het gewenste niveau met dito hoofd/ halshouding.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:45

MyWishMax schreef:
Je beoordeelt alle juryleden en de gehele basis op basis van 1 combinatie.
Ik weet zeker dat het grootste deel er wel naar jureren in de basis. Anders kon ik met mijn merrie nooit meekomen en combinaties om mij heen ook niet. Want dat zijn geen goed bewegende dieren die rond marcheren. Dan zouden wij nooit eens die spectaculaire dierennkunnen verslaan. Terwijl ik zat juryleden mee maak die dus wel punten aftrekken vanwege spanning, verkeerde aanleuning, geen goed lichaamsgebruik enzovoorts. Of een SB die juist kont buitenwaarts ism

Daarnaast zijn niet alleen de dressuurruiters degene die geen idee hebben waarvoor een oefening dient. Ik zie het ook in de stromingen die geen wedstrijden meer rijden. Anders zouden ze niet allemaal piaffe willen doen terwijl ze geen eens een B niveau zouden halen qua africhting. Of andere zijgangen terwijl er niet aan de basisvoorwaarden voldaan wordt.

Je hebt overal goede en slechte voorbeelden. Mensen die geïnteresseerd zijn in zich verdiepen en mensen die het niet boeit.


Hier moest ik even om gniffelen, dit zie ik inderdaad ook maar al te vaak en veel van die paarden lopen dan met een volledig weggedrukte rug en drukken zich helemaal op. Het ergste vind ik dan dat deze mensen zichzelf vaak erg goed vinden en dan neerkijken op alle wedstrijdruiters. :o

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:49

Ik vind het juist erg vooruit gegaan. Ik ben hiervoor drie jaar niet op wedstrijd geweest ivm een ongeluk, in september mijn rentree gemaakt (wel totaal andere regio; ik ben 150km verhuisd dus allicht scheelt dat ook) maar ik vind het losrijden vaak een stuk vriendelijker. Ik zie ook veel meer trens hoofdstellen in het Z1/Z2/Zz licht. Ik sta op een kleinschalige sportstal en iedereen traint zijn paard hier ook echt correct ongeacht het niveau. Opvallend vind ik dat heel veel mensen hier standaard maar 1 proef starten vanaf een bepaald niveau (ik ook). De deelnemersvelden zijn hier wel standaard wat hoger op de fijne locaties in vergelijking met voorheen in het westen.

Ook eens met MwM. Ik heb een simpele beweger die ook nog eens klein is en kan toch echt heel leuk bovenin mee doen in het Z2 met mooie scores als ik mijn proeven en oefeningen correct rij. En dan kun je dus ook makkelijk de zeer goed bewegende paarden eruit rijden als zij foutjes hebben of spanning of wat dan ook - die je zelf natuurlijk ook kunt hebben. Maar heb je een enorm goed bewegend paard die zeer correct wordt voorgesteld en alles nagenoeg foutloos doet; dan is het logisch dat die bovenaan staat.

Ik zie hier echt zelden combinaties winnen die dat niet verdienen of hun paard niet volgens het SKALA hebben voorgesteld. Nu zitten hier wel ook veel profs, maar toch - of juist dan?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 16:55

MyWishMax..ik kom al bijna 40 jaar op wedstrijden, een aantal jaar vrijwel niet meer, maar ik geloof niet dat er in een paar jaar zoveel veranderd is. Ik zie heeel veel filmpjes van bekenden en onbekenden langskomen op mijn social media en op die filmpjes zie ik genoeg. De keren dat ik nog wel eens een blik kom werpen op een wedstrijd, om te kijken of er wat verbeterd is, ben ik vaak ook snel weer weg. Maar mss zit ik in een verkeerde regio :D

En ik ben er zeker van overtuigd dat een paard achter de loodlijn niet fijn kan lopen, omdat er teveel druk op de halsspier staat en de ademweg niet vrij genoeg is. En voor de critici onder ons, het paard op mijn profiel loopt ook wat achter de loodlijn en nee, die loopt op dat moment ook niet fijn (genoeg) door het lichaam.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:03

Sommige lopen prettiger achter de loodlijn (zoeken het zelf op), ik denk niet dat ze dat zouden doen als er dan teveel druk op de halsspier komt en de adem belemmerd wordt.

Zit natuurlijk wel een verschil tussen een paard die zelf die houding op zoekt of een die er achter getrokken wordt. Ik denk dat ieder paard die met teveel hand gereden wordt ergens teveel "druk" krijgt en vroeg of laat problemen krijgt. Maar dat kan ook als ze voor de loodlijn in een houding geforceerd worden.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:21

MyWishMax schreef:
Je beoordeelt alle juryleden en de gehele basis op basis van 1 combinatie.

En nog op 1 element. :D

Het Skala ligt als basis ten grondslag aan de dressuurproeven die binnen het KNHS worden gereden.
De afzonderlijke elementen waarop de jury de proef per niveau beoordeelt vind je in het Skala ook in die volgorde terug. De juryleden hebben best een behoorlijke achtergrond/opleiding moeten doen.
Dus je kunt niet zeggen dat juryleden in het algemeen niet volgens het Skala beoordelen. Dat doen ze wel. Dat kan ook niet anders.

Wat wel voorkomt is, dat een combinatie niet op alle onderdelen een 10 kan scoren. Dan gaat het om het geheel van de beoordeling dat maakt dat een combinatie 6 WP behaalt.

Als je vaak meeschrijft met de jury krijg je daar vaak wel inzicht in. En wat let je om het te vragen als je het niet begrijpt waarom iemand veel of weinig punten krijgt.

Verder moet je het gewoon zien als een leercurve. We krijgen eigenlijk altijd wel goede reflectie op het protocol waar je wat mee kunt voor een volgende keer. Dat is nu juist het hele doel; je wil ervan leren. En op hoger niveau geldt dat nog steeds zo.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:36

manubres schreef:
MyWishMax..ik kom al bijna 40 jaar op wedstrijden, een aantal jaar vrijwel niet meer, maar ik geloof niet dat er in een paar jaar zoveel veranderd is. Ik zie heeel veel filmpjes van bekenden en onbekenden langskomen op mijn social media en op die filmpjes zie ik genoeg. De keren dat ik nog wel eens een blik kom werpen op een wedstrijd, om te kijken of er wat verbeterd is, ben ik vaak ook snel weer weg. Maar mss zit ik in een verkeerde regio :D

En ik ben er zeker van overtuigd dat een paard achter de loodlijn niet fijn kan lopen, omdat er teveel druk op de halsspier staat en de ademweg niet vrij genoeg is. En voor de critici onder ons, het paard op mijn profiel loopt ook wat achter de loodlijn en nee, die loopt op dat moment ook niet fijn (genoeg) door het lichaam.


Dus je kan het zelf ook niet perfect met paard op eigen terrein, maar rekent er anderen wel op af?
Wat als die ruiters zelf ook beseffen dat het nog niet goed genoeg is? Ze halen ook geen 100 procent, geen 80, veel zelfs geen 60 of 65. Dus ook de juryleden geven aan dat het nog niet helemaal goed is. Zat ruimte voor verbetering.
Wat wil je dan zien? Ben je daar wel realistisch in voor het niveau? Een paard heeft ook zijn of haar eigen voorkeur waar ze graag lopen. Jouwe blijkbaar dus ook achter de loodlijn. Daar werk je aan en krijg je in een proef ook commentaar op en punten aftrek. Net als tegen de hand. Betekent niet dat de rest niet goed kan zijn en ze overal een 0 voor moeten krijgen. Maar van een B combinatie verwacht je nog wat anders als van een Z combinatie en van beide kan je geen GP beeld verwachten. Dat is net zo slecht voor het paard.

Als jij aangeeft hengsten competities te kijken en internationale wedstrijden en dat gelijk stelt aan de basis ga je echt enorm de fout in. Daar zie je echt enorme verschillen in wat afgestraft wordt en wat niet en hoe erg het afgestraft wordt.

Ik blijf erbij, het heeft niks met wedstrijden te maken. In alle stromingen zie je fijne en geen fijne ruiters. Ruiters die zich verdiepen en ruiters die dat niet doen.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:59

Ik ben blij met de tegenwoordige ‘ harmonie prijzen’ op het NK, regio’s of hier in ZH bij de Jong KNHS competitie. Dan zit een tweetal mensen ter observatie bij het losrijden en eind van de dag wordt bekend gemaakt wie het meest vriendelijk zijn paard op het voorterrein heeft losgereden. Dat geeft ook echt een goede boost. Het zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, maar je moet ergens beginnen hè.

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:08

Padoertje schreef:
Ik ben blij met de tegenwoordige ‘ harmonie prijzen’ op het NK, regio’s of hier in ZH bij de Jong KNHS competitie. Dan zit een tweetal mensen ter observatie bij het losrijden en eind van de dag wordt bekend gemaakt wie het meest vriendelijk zijn paard op het voorterrein heeft losgereden. Dat geeft ook echt een goede boost. Het zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, maar je moet ergens beginnen hè.


Helemaal mee eens , ik roep al een tijdje dat je losrijden ook beoordeeld zou moeten worden en dan meetellen in de proef- maar ik snap dat dat heel moeilijk te realiseren is

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:16

Vooral omdat er weinig mensen zijn die als toezichthouder aan de slag willen. Als je denkt dat er zoveel beter kan en moet dan is dat juist iets waar je aan mee zou moeten willen werken, lijkt mij.
Alleen roepen wat er fout gaat of is werkt niet. Je zou met z'n allen oplossingen moeten zoeken en de goede belonen. Op wedstrijd kan dat tenminste nog en heeft alles gevolgen. Thuis helaas niet.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:51

knollentuin schreef:
Padoertje schreef:
Ik ben blij met de tegenwoordige ‘ harmonie prijzen’ op het NK, regio’s of hier in ZH bij de Jong KNHS competitie. Dan zit een tweetal mensen ter observatie bij het losrijden en eind van de dag wordt bekend gemaakt wie het meest vriendelijk zijn paard op het voorterrein heeft losgereden. Dat geeft ook echt een goede boost. Het zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, maar je moet ergens beginnen hè.


Helemaal mee eens , ik roep al een tijdje dat je losrijden ook beoordeeld zou moeten worden en dan meetellen in de proef- maar ik snap dat dat heel moeilijk te realiseren is


Ik ben hier ook super blij mee! Het is een begin wat wellicht later wel uitgebreid gaat worden.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:10

Inderdaad. ik heb ook begrepen dat juryleden ook meer gesteund gaan worden om kreupele/onregelmatige paarden uit de wedstrijd te halen. Ik hoop dat ze dat ook echt gaan doen, in plaats van alleen maar lage scores te geven.