Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14061
Geregistreerd: 20-04-16

Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 20:31

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Isabell Werth. Foto: © FEI


Isabell Werth heeft op haar sociale mediakanalen een verklaring uitgegeven waarin zij ingaat op de huidige stand van zaken in de dressuurwereld.

Ze schreef het volgende:

Verklaring
Er is momenteel veel discussie gaande tussen paardenliefhebbers, ruiters en dierenwelzijnsactivisten. Er zijn zeer lelijke foto's geweest, die consequenties nodig hebben. Ik ben echter bezorgd dat het een controverse is die ons verdeelt, hoewel er eigenlijk één ding is dat ons verbindt en dat is de liefde voor paarden. Daarom moeten we een aantal zaken op een rij zetten.

Het is goed dat we de lat hoog leggen voor onszelf. Ik probeer echter geen snel oordeel te vellen over gebeurtenissen die op afstand plaatsvinden en waar ik niet persoonlijk getuige van ben geweest. In de afgelopen 35 jaar heb ik veel medailles gewonnen en fantastische paarden in de sport uitgebracht. Na hun carrière brengen ze nog steeds vele jaren hun pensioen bij mij door. Ik heb onderweg echter ook veel onbedoelde fouten gemaakt en ik probeer heel hard, door persoonlijke ontwikkeling en goede training, deze fouten tot een minimum te beperken. Degenen die hun grenzen kennen, zijn nederiger in het bekritiseren van anderen.

Vier jaar geleden ging ik voor het eerst naar de stal van Andreas Helgstrand. Dankzij Madeleine Winter-Schulze kwam Joshua toen naar mij toe. Sindsdien ben ik er vele malen geweest. Tijdens deze bezoeken heb ik nooit enige vorm van incorrect rijgedrag of enige vorm van incorrect gedrag gezien. Eigenlijk is het tegenovergestelde het geval. Inmiddels hebben mijn leerlingen en ik een flink aantal paarden van hem gekocht, die allemaal gezond zijn en sommigen al succesvol zijn in de sport. We zijn erg blij met hen allemaal.

Ook was ik verbaasd over de gepubliceerde taferelen en de uitspraken van oud-medewerkers van Helgstrand Dressage. Hoewel dit niet gebeurde bij de vestiging waar Andreas Helgstrand zelf opleidt, blijft het zijn verantwoordelijkheid. Ik heb hierover openlijk en diepgaand met hem gesproken. Er is echter één ding dat onze aandacht nodig heeft: hij stond op geen van de paarden afgebeeld.

Het was een persoonlijke en geen financiële beslissing om een ​​clinic te geven in de vestiging van Helgstrand in Wellington. Terwijl ik daar was, gaf ik les aan een paar goede paarden met hun ruiters en reed ik op één paard. De video hiervan is door sommigen van jullie gezien en becommentarieerd: Nee, ik heb de zogenaamde "rollkur" niet gebruikt en het paard heeft op geen enkele manier geleden. Het lukte mij gewoon niet om het paard, de eerste keer dat ik hem bereden had, goed voor mijn hulpen en voor de loodlijn te houden. Zijn ietwat korte nek hielp de situatie niet.

Op hetzelfde moment dat deze video werd vertoond, dook er ook een video van een tienjarige Bella Rose op. Bella is inmiddels 20 jaar en geniet samen met mij van haar pensioen. Ook haar zoon groeit gelukkig bij ons op. Misschien wil ze, wat vorig jaar niet het geval was en dat begrijp ik heel goed, dit jaar graag weer drachtig worden?

De WDR kreeg van de rechtbank het bevel deze video uit de roulatie te halen omdat er een verkeerde indruk was gewekt. Dit gerechtelijk bevel is nog steeds van kracht voor iedereen die er publiciteit over maakt.

Ik vind het belangrijk dat we in de toekomst een eerlijke discussie kunnen voeren, die het verschil zal laten zien tussen slecht rijgedrag en dierenmishandeling. Fouten bij het rijden moeten echter besproken kunnen worden - dit is de kern van mijn sport en de voorwaarde voor de verbetering van paard en ruiter. Maar alsjeblieft, het moet feitelijk, objectief en eerlijk zijn.

Bij zaken als Cesar Parra is dit niet het geval; deze zijn – zoals al is gebeurd – een zaak voor openbare vervolging.

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:05

Vergeet ze even voor het gemak dat hij al eerder in opspraak is gekomen met zijn eigen rijderij? Dat pleit echt niet voor hem in deze zaak..of hij er nu wel of niet zelf op zat.

Uiteraard moeten er wel nuances zijn tussen dierenmishandeling en slecht rijgedrag. Die nuances missen nog regelmatig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:31

Is slecht rijgedrag niet gewoon een vorm van dierenmishandeling?

Ik vind een fout maken niet meteen slecht rijgedrag, een fout kenmerkt zich over het algemeen ook omdat het eenmalig gebeurt. Maar wat te zien was op de filmpjes bij Helgstrand, vind ik geen fout maken, dat was slecht rijgedrag en daarmee mishandeling, imo. Ik weet niet waarom daar een nuance in gelegd moet worden.

Padoertje
Berichten: 1541
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:27

_San87_ schreef:
Is slecht rijgedrag niet gewoon een vorm van dierenmishandeling?


Ja zeker, maar dat is paardrijden ook als je eigenlijk te groot, te zwaar, te lomp voor je pony/paard bent ook. Of wanneer je een slecht passend halster, hoofdstel, bit, zadel etc. hebt. Je paard niet voldoende buiten hebt, met vriendjes hebt staan, of juist 24/7 wat misschien helemaal niet bij je paard past. Kortom, alles waarin je de natuurlijke beweging en gezondheid van je paard belemmert/te kort doet dus.
En helaas is dit het geval bij heel veel ruiters die 'denken' dat het allemaal wel goed is, ze nog prima op die pony passen, de hoefsmid voor het gemak 4 weken te laat laten komen, of hun paard eens flink op de rem trekken want hij is stout. En die beelden zien we niet, want het zijn geen bekende ruiters of stallen.

Ik praat de beelden zeker niet goed, want dat is gewoon een dikke no go. Maar ik snap het bericht van Isabelle wel. In de paar beelden die we hebben gezien, kunnen we niet zeggen wat het paard eerder voor gedrag vertoonde, de nuance dus. Wellicht is het een onwijze teringbok en was dit een onfortuinlijke reactie van de ruiter. Dan keur ik het nog steeds niet goed, maar bekend is dat de reactie van de gemiddelde mens op onmacht vaak frustratie is. Dan is het aan de directe omgeving om iemand hierop aan te spreken als dit gedrag te ver gaat, als je de context kent van het gedrag en niet van een paar seconden filmpje. Dat is denk ik de nuance die Isabelle bedoelt.

Het is goed dat we steeds kritischer worden, maar met een vergrootglas op dit soort video's ipv hoe het ook kan (harmonieus en met plezier), helpt echt niet mee als wij allemaal over 10 jaar nog met onze paarden willen werken in welke vorm dan ook. Jammer genoeg heb je op iedere stal wel een of andere knuppel die niet vriendelijk rijdt. Het is aan ons allemaal om ervoor te zorgen dat bij die personen het kwartje valt dat het ook anders kan. Door grote stallen door het slijk te halen, of bijvoorbeeld filmpjes van Anky van 20 jaar geleden weer op te halen, gaan ons niet helpen om het welzijn te verbeteren. De focus en verantwoordelijkheid voor een ieder om te laten zien dat jij het wel goed doet, werkt veel beter. Ook Anky heeft ingezien dat haar manier toen misschien wel werkte, maar achteraf natuurlijk ook niet oke was. Gek genoeg zie ik ook alleen maar video's van dressuurstallen, maar wat er (vroeger) gebeurde op springstallen was al helemaal niet misselijk.

Met mijn toezichthouden ben ik ook echt steeds kritischer gaan kijken naar de sport. Onlangs weer 2 combinaties aan moeten spreken op een toch te strakke stangteugel en dan kijken je ze aan alsof ze water zien branden als je ze vertelt dat je het beeld niet zo vriendelijk vindt. Hier ligt nog een lange weg te gaan, ook voor instructies en de jury's. Want net degene waarvan ik het beeld niet heel tof vond, stond lange tijd op nummer 1 in de finale. Want het paard bewoog groot en met veel techniek. Daar baal ik dan best van, omdat de jury een dergelijk signaal dus niet teruggeeft aan een combinatie. Er is dus nog veel te doen in de wereld. Maar ik zou voor iedereen willen pleiten om eerst kritisch naar jezelf en je directe omgeving te kijken en stalgenoten positief aanspreken op hun rijderij als het er fijn uitziet en positief kritisch als je vindt dat hun gedrag niet het visitekaartje is van onze sport. Dit maakt meer impact dan het delen van nare video's.

Hopelijk kunnen we het kringetje met fijne beelden van onze paarden en sport steeds een beetje groter maken, waardoor we nog veel jaren met onze paarden mogen samenwerken. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd....

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:35

Deze verklaring van Isabell was een stuk sterker geweest als ze het bij zichzelf had gehouden. Ze is nu Helgstrandt aan het verdedigen en daar had ze beter van weg kunnen blijven.

Haar boodschap op zich is goed, en ook eerlijk naar zichzelf toe, maar daar had ze het echt bij moeten houden.

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:51

Ik vind het eigenlijk wel een heel genuanceerde verklaring van Isabell. Begrijp me niet verkeerd, het rijden en gedrag op Helgstrandts stal is fout, dik fout! Maar, als grote ondernemer kan het zijn dat je verantwoordelijk bent, maar niet op de hoogte en dat je mensen ander gedrag laten zien dan jij voorstaat. Het keihard en publiekelijk afbranden (en cancellen hoort daarbij) van personen gaat vaak te rigoreus. Dat is waar zij zich hard voor maakt. En ja, daarin roept ze op tot terughoudendheid naar de persoon van Helgstrandt.

Verder helemaal eens dat er op openbare/wedstrijdterreinen opgetreden dient te worden naar schadelijk rijgedrag!

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:53

Mooie post Padoertje, dit is denk ik waar het over moet gaan.

Over de springruiters is trouwens best het een en ander te doen, denk maar aan de barreer-praktijken van Beerbaum 2 jaar geleden. Ook daar is een cultuurverandering gaande, maar eens dat de springwereld hier gewoon iets minder mee bezig is. Eigenlijk wel jammer, want daardoor worden bv. de mep-hem-erover-praktijken soms nog steeds geaccepteerd.

Melzazu
Berichten: 1786
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:54

Ibbel schreef:
Deze verklaring van Isabell was een stuk sterker geweest als ze het bij zichzelf had gehouden. Ze is nu Helgstrandt aan het verdedigen en daar had ze beter van weg kunnen blijven.

Haar boodschap op zich is goed, en ook eerlijk naar zichzelf toe, maar daar had ze het echt bij moeten houden.


Dat ben ik echt helemaal met je eens. Dan had het echt wel een mooi statement geweest. Ik vond het onderwerp helgstrand ineens erbij halen ook wat gek en onnodig.
Laatst bijgewerkt door Melzazu op 20-02-24 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:02

Ibbel schreef:
Deze verklaring van Isabell was een stuk sterker geweest als ze het bij zichzelf had gehouden. Ze is nu Helgstrandt aan het verdedigen en daar had ze beter van weg kunnen blijven.

Haar boodschap op zich is goed, en ook eerlijk naar zichzelf toe, maar daar had ze het echt bij moeten houden.


Ja doet ze dat? Of deelt ze gewoon haar echte real life ervaringen die gewoon niet slecht waren? Dat ze daar gewoon stomweg toen geen gekke dingen heeft zien gebeuren?

Dat wil nog niet zeggen dat er niks aan de hand was. Of dat de ophef niet terecht is. Dat zegt ze ook nergens namelijk. Maar wel het blijkbaar ook niet zo was dat mishandeling daar aan de orde van de dag was.
Gelukkig! Mij persoonlijk troost dat.

Ze doet gewoon precies waar ze toe oproept: nuance....

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:23

Melzazu schreef:
Ibbel schreef:
Deze verklaring van Isabell was een stuk sterker geweest als ze het bij zichzelf had gehouden. Ze is nu Helgstrandt aan het verdedigen en daar had ze beter van weg kunnen blijven.

Haar boodschap op zich is goed, en ook eerlijk naar zichzelf toe, maar daar had ze het echt bij moeten houden.


Dat ben ik echt helemaal met je eens. Dan had het echt wel een mooi statement geweest. Ik vond het onderwerp helgstrand ineens erbij halen ook wat gek en onnodig.


Ik ben niet verbaasd. Ze zijn vrij recent een samenwerking aangegaan:

https://www.helgstranddressage.com/news ... or-jovian/

Citaat:
Queenparks Wendy and Jovian are facing an exciting sporting year as both top dressage horses will have a new rider in the saddle. Helgstrand Dressage, in collaboration with Wendy's owner Bolette Wandt from Château de Fontaine, has entered into a partnership with the world-renowned German dressage rider Isabell Werth and Madeleine Winter-Schulze for the talented gold medal mare Queenparks Wendy.

Melzazu
Berichten: 1786
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:45

Ah die samenwerking had ik gemist. Ja dan snap ik het ook nu :D

Padoertje
Berichten: 1541
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:06

Tja, dan kleurt het verhaal wel iets anders.
Maar neemt natuurlijk niet weg dat Helgstrand nu eenmaal veel goede paarden fokt en opkoopt en hierdoor ruiters als Isabelle en Madeleine een nieuw potentieel olympisch paard op stal krijgen. Ik zou persoonlijk ook geen nee zeggen denk ik :o

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:11

Wie bovenop de berg staat, zal de berg zelf niet zien liggen. Fijn dat ze haar fouten toegeeft, maar vervolgens gaat ze compleet de mist in.

Ze had beter idd gezwegen na dat stukje over zichzelf. Het feit dat die samenwerking er is en wat ze dan zegt over Helgstrand, veegt alle geloofwaardigheid van tafel.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:30

Heeft ze veel kritiek gekregen op het feit dat ze daar een clinic heeft gegeven? Aangezien ze zegt "Het was een persoonlijke en geen financiële beslissing om een ​​clinic te geven in de vestiging van Helgstrand in Wellington.".

Komt deze verklaring daar misschien vandaan?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:02

_San87_ schreef:
Is slecht rijgedrag niet gewoon een vorm van dierenmishandeling?

Ik vind een fout maken niet meteen slecht rijgedrag, een fout kenmerkt zich over het algemeen ook omdat het eenmalig gebeurt. Maar wat te zien was op de filmpjes bij Helgstrand, vind ik geen fout maken, dat was slecht rijgedrag en daarmee mishandeling, imo. Ik weet niet waarom daar een nuance in gelegd moet worden.


Hoeft niet..hoeveel mensen roepen er al niet moord en brand als een paard achter de teugel kruipt en ze zelf niet het verschil kunnen zien tussen een die er achter kruipt en 1 die achter de loodlijn getrokken wordt?

Ik neem aan (maar dat is dus echt een aanname van mij) dat ze bedoelt..slecht rijgedrag als verbeterpunten bij de ruiter. Niet hardhandig gedrag waarbij geweld gebruikt wordt.

Mooie post Padoertje, ook dat je actief iets doet als toezichthouder aan het verbeteren van paardenwelzijn. Top! +:)+

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:52

Padoertje schreef:
Wellicht is het een onwijze teringbok en was dit een onfortuinlijke reactie van de ruiter.


Hier gaat het in mijn ogen al mis. Wij verantwoorden/vergoelijken onze reacties door de 'schuld' bij het paard te leggen. Hij deed X, dus ik moest wel Y. Ergens daar voor is het waarschijnlijk al misgegaan in de communicatie.

Het paard vraagt niet om de situatie en al zijn gedrag is communicatie. Hij wil iets duidelijk maken.
En als er niet naar hem geluisterd wordt dan zal hij de noodzaak zien om te moeten 'schreeuwen' of heel stil (en met lege ogen) doen wat er gevraagd wordt.

In the end, het paard heeft altijd gelijk. Ook als we hem niet begrijpen of de (fysieke) oorzaak niet kunnen achterhalen. Een dier doet niets voor niets. Er is voor hem ALTIJD een reden. Heel simpel: hij wil iets leuks krijgen, of iets niet leuks vermijden.

Deze quote die ik ergens las vind ik een mooie om in het hoofd te houden als je paard iets niet wil of in onze ogen onwenselijk gedrag laat zien:
Thinking of your horse as behaving badly disposes you to think of punishment.
Thinking of your horse as struggling to handle something difficult encourages you to help him.

En dat Isabelle schrijft dat het paard niet heeft geleden, dan vraag ik me ten eerste af waar ze dat op baseert. En ten tweede is dat genoeg? Niet geleden of ECHT een Happy Athlete waar in de eerste plaats aan de (basis)behoefte van het paard wordt voldaan ligt heel ver uit elkaar. Zolang wij dieren willen gebruiken voor ONS plezier, zijn we ze zoveel meer verplicht dan alleen 'hij heeft niet geleden'.

Zolang geld en faam/ego in het spel zijn vrees ik dat het letterlijk en figuurlijk over de rug van het paard zal blijven gaan.

Padoertje
Berichten: 1541
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:37

Devitootje schreef:
Padoertje schreef:
Wellicht is het een onwijze paasei en was dit een onfortuinlijke reactie van de ruiter.


Hier gaat het in mijn ogen al mis. Wij verantwoorden/vergoelijken onze reacties door de 'schuld' bij het paard te leggen. Hij deed X, dus ik moest wel Y. Ergens daar voor is het waarschijnlijk al misgegaan in de communicatie.

Het paard vraagt niet om de situatie en al zijn gedrag is communicatie. Hij wil iets duidelijk maken.
En als er niet naar hem geluisterd wordt dan zal hij de noodzaak zien om te moeten 'schreeuwen' of heel stil (en met lege ogen) doen wat er gevraagd wordt.

In the end, het paard heeft altijd gelijk. Ook als we hem niet begrijpen of de (fysieke) oorzaak niet kunnen achterhalen. Een dier doet niets voor niets. Er is voor hem ALTIJD een reden. Heel simpel: hij wil iets leuks krijgen, of iets niet leuks vermijden.

Deze quote die ik ergens las vind ik een mooie om in het hoofd te houden als je paard iets niet wil of in onze ogen onwenselijk gedrag laat zien:
Thinking of your horse as behaving badly disposes you to think of punishment.
Thinking of your horse as struggling to handle something difficult encourages you to help him.

En dat Isabelle schrijft dat het paard niet heeft geleden, dan vraag ik me ten eerste af waar ze dat op baseert. En ten tweede is dat genoeg? Niet geleden of ECHT een Happy Athlete waar in de eerste plaats aan de (basis)behoefte van het paard wordt voldaan ligt heel ver uit elkaar. Zolang wij dieren willen gebruiken voor ONS plezier, zijn we ze zoveel meer verplicht dan alleen 'hij heeft niet geleden'.

Zolang geld en faam/ego in het spel zijn vrees ik dat het letterlijk en figuurlijk over de rug van het paard zal blijven gaan.



Geloof me, ik vergoelijk de actie van de ruiter zeker niet. En ik denk altijd vanuit het paard en dat je je als ruiter moet aanpassen aan het paard en niet het paard moet willen aanpassen aan de ruiter. Maar in de ruim 35 jaar dat ik met paarden heb gewerkt en nog steeds, zit er af en toe echt wel een vuilak tussen. Natuurlijk komt dit gedrag ergens vandaan en doe je je best om dit te achterhalen (ik heb er al zat zadelmak gemaakt of opgeknapt in mijn leven), maar ja die ene die echt niet tof is in de omgang die zit er soms toch echt ook tussen. Dat een paard altijd 'gelijk' heeft, gaat dus niet altijd op. Dat een paard heftig kan communiceren, jazeker. Maar dat wil niet altijd zeggen dat een ruiter de eerdere signalen heeft gemist. Een enkel paard is gewoon zo en daar moet je dan ook gewoon niet eens mee willen werken.

Dat er steeds 'slimmere' of dominantere paarden uit bepaalde lijnen komen, ja. En dat vraagt ook steeds meer van ons als ruiter om dit op een ontspannen en eerlijke manier in goede banen te leiden. Niet ieder paard is geschikt voor iedere ruiter en zelfreflectie is ook niet bij iedereen in die mate aanwezig dat ruiters voldoende kunnen anticiperen op dit gedrag.

Eens met je waar Isabelle zegt dat het paard niet heeft geleden, want volgens mij was ze er niet eens bij. Dus dat is wel een bijzondere uitspraak. Daarentegen weet niemand van ons wat in de seconden voor deze opnames is gebeurd waardoor paard en ruiter zo in beeld zijn gekomen. Ik bedoel, als je paard er net vandoor gaat en je zit achter beweging aan, dan krijg je ook geen fraaie foto's. En van een paard dat flink achter de teugel kruipt omdat hij net zadelmak gemaakt wordt ook niet. Dat is het stukje 'gebrek aan nuance' waar het in dit artikel over gaat en wat ze probeert aan te stippen. Overigens weet ik niet of dit het hele artikel is, of dat het ingekort is. Dan krijg je natuurlijk ook een scheef beeld van wat ze zegt. Nu ben ik ook absoluut geen fan van Isabelle, maar dat daarbuiten gelaten.

Maar voor wie daadwerkelijk een verschil wil maken; ga een juryopleiding doen, toezichthouder of vrijwilliger etc. zodat je op je eigen vereniging of daarbuiten al impact kunt hebben. Dat brengt de sport meer dan dat we met zijn allen toetsenbordriddertje spelen :+

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:41

Of wordt instructeur. :+

Bij de paarden van Andreas zijn wonden gevonden in de mond en van de sporen..dus inderdaad een bijzondere uitspraak dat ze niet geleden zouden hebben.

En ja, die vuilakjes heb je inderdaad..ook ervaring mee. Al geloof ik niet dat afranselen de oplossing is, soms stevig op de plek zetten wel. Ik vind dus ook niet dat een paard altijd gelijk heeft.

Ik vind wat Isabel schrijft wel dubbel merk ik, aan de ene kant denk ik..je hebt gelijk. (zeker wbt de nuances) Maar aan de andere kant, bij Andreas is er inmiddels wel bewijs genoeg gevonden.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:58

@elisa2: De nuance die ze aanbrengt is:
Citaat:
Ook was ik verbaasd over de gepubliceerde taferelen en de uitspraken van oud-medewerkers van Helgstrand Dressage. Hoewel dit niet gebeurde bij de vestiging waar Andreas Helgstrand zelf opleidt, blijft het zijn verantwoordelijkheid. Ik heb hierover openlijk en diepgaand met hem gesproken. Er is echter één ding dat onze aandacht nodig heeft: hij stond op geen van de paarden afgebeeld.


Dus waar jij schrijft 'Andreas' hoort volgens Isabel te staan. Onder het management van Adreas. Dat is wel een verschil. De man als ruiter of de man als manager van het geheel.

Zoals ook: 'bij de paarden van Andreas' -> hoeveel en welke? JIj bedoelt die van de opnames.
Zei heeft het dan zo te lezen weer over de paarden die ze overgenomen hebben. Dat kunnen prima andere paarden zijn, die wellicht wel normaal behandeld zijn geweest.

Het is zelfs met de af te keuren beelden nog niet zo dat je zomaar aan hoeft te nemen dat alle paarden daar, door iedereen en altijd slecht gereden zijn. (gelukkig, laat er in vredesnaam ook nog gewoon nette dingen gebeuren daar)

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:16

Oh nee zo bedoel ik het ook absoluut niet.

Ik doelde op de praktijken van Andreas zelf die eerder veoordeeld zijn. Akeem Foldager.

Nu lijkt het voornamelijk in ieder geval 1 stalruiter die verkeerd is (geweest).

Andreas is zelf dus niet geheel onschuldig geweest in het verleden en zal daarom altijd de schijn tegen hebben ookal zou hij zijn leven volledig verbeterd hebben.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:01

Helgstrand was gewoon aanwezig op stal en is zelfs op camera waarop hij antwoord geeft in het Deens.

"Ja het ziet er lelijk uit, maar dit is wel nodig"

"We kunnen beter de slofteugel gebruiken anders bloeden ze elke dag uit hun mond".

"Paarden hebben een harde hand nodig"

Daarnaast is hij meerdere keren betrapt en vol in beeld geweest hoe hij een paard "rijd".

Ook heeft de FEI in het verleden hem zelfs gewaarschuwd en verplicht tot filmen van zijn trainingen.

Hij wist heel goed wat er gaande was, we gaan hier toch niet een man in bescherming nemen die miljoenen verdient heeft op zo een gruwelijke wijze?

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Isabell Werth geeft verklaring over stand van zaken in dressuurwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:09


Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:00

Citaat:
Het was een persoonlijke en geen financiële beslissing om een ​​clinic te geven in de vestiging van Helgstrand in Wellington.

Geen idee wat dit precies betekent.
Citaat:
Terwijl ik daar was, gaf ik les aan een paar goede paarden met hun ruiters en reed ik op één paard. De video hiervan is door sommigen van jullie gezien en becommentarieerd: Nee, ik heb de zogenaamde "rollkur" niet gebruikt en het paard heeft op geen enkele manier geleden. Het lukte mij gewoon niet om het paard, de eerste keer dat ik hem bereden had, goed voor mijn hulpen en voor de loodlijn te houden. Zijn ietwat korte nek hielp de situatie niet.

O:) ".... wie zonder zonden is, werpe de eerste steen."

Het is mij ook wel eens niet gelukt om een paard voor de loodlijn te krijgen.
.... maar daar zat wel een voorgeschiedenis aan vast.
(Met een niet nader te noemen paardentrainer die de mond van het dier bedorven had. Het is nog een politiezaak geworden.)

Dus ik vind het lief dat Isabel Werth het hier bij zichzelf houdt, maar mijn associatie is dan toch 'wie heeft dit dier dan zo in de krul getrokken dat "het niet lukt"?'
(Of dat het dier het niet meer durft, want zo was mijn ervaring :o.)

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:09

Ibbel schreef:
Deze verklaring van Isabell was een stuk sterker geweest als ze het bij zichzelf had gehouden. Ze is nu Helgstrandt aan het verdedigen en daar had ze beter van weg kunnen blijven.

Haar boodschap op zich is goed, en ook eerlijk naar zichzelf toe, maar daar had ze het echt bij moeten houden.


Dat ben ik met je eens!

Ze had het bij zichzelf moeten houden en het noemen van Helgstrand (en Parra) voegt weinig toe.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:09

Daar hoeven ze helemaal niet voor in de krul getrokken te zijn...ever.

Vaak doen ze het om onder de aanspanning uit te komen van achteruit. Kruipen ze er zelf achter. Achter oplossen dus maar dat heeft vaak iets meer tijd nodig. De loodlijn is dan ook een eindproduct als een paard verzameld loopt. Zou niet best zijn als iedereen z,n paard steeds op de loodlijn wil blijven forceren. Dat valt imo ook onder onvriendelijk rijden.