Hippisch journalist Van Steen roept op tot verdraagzaamheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Hippisch journalist Van Steen roept op tot verdraagzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 20:19

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Hoewel er een akkoord is tussen de Vlaamse regering en de landbouw sector, is er ook het bewustzijn dat dat akkoord enorm beperkt is in tijd (onder andere door aankomende verkiezingen) en dat de para-agrarische sectoren nog niet opgenomen zijn in dat akkoord. De complexiteit van paarden in het Vlaamse landschap werd recent verduidelijkt door hippisch journalist Kris van Steen. "Misschien heb ik oogkleppen op. Misschien ben ik totaal naïef. Maar ik zie vooral veel samenhang tussen (jonge) boeren en de doorsnee paardeneigenaren/-fokkers/-houders", vertelt Van Steen.

Niet iedereen die landbouwgrond koopt om paarden te houden, ondermijnt de belangen van de boeren. Dat zegt landbouweconoom Tessa Avermaete (KU Leuven) die een onderscheid maakt tussen fokkers en recreatie. “Paardenfokkers zijn landbouwers, in tegenstelling tot de rijke Vlaming met zijn paard in de tuin.”

De boeren gaan opnieuw samenzitten met de Vlaamse regering in de hoop op een definitief akkoord. Op de onderhandelingstafel ligt onder andere de discussie over de landbouwgronden.

Het standpunt van het Algemeen Boerensyndicaat is duidelijk. Het ABS wil dat de Vlaamse regering landbouwgrond beter beschermt. "Landbouwgrond is vogelvrij, natuurgebied niet", zegt Mark Wulfrancke, woordvoerder van het ABS, aan Belga.

Er gaat ook landbouwgrond naar hobbydieren, zoals paarden. Uit cijfers van de Vlaamse overheid blijkt dat tussen 2000 en 2010 ongeveer 43.000 hectare grond bestemd voor landbouw verdwenen is. 23.000 hectare werd herbestemd voor “vertuining” of “verpaarding”.

In Vlaanderen mag je een paard op landbouwgrond zetten. “Maar willen we dat mensen landbouwgrond opkopen en daar een recreatiedier opzetten?”, vraagt Tessa Avermaete, landbouweconome aan de KU Leuven, zich af in de 'De wereld vandaag'.

Hobby afnemen?
“Landbouwgrond moet niet gaan naar mensen die aan recreatie doen. Wel naar de professionele landbouwer”, zegt Avermaete. Moeten we dan mensen hun hobby afnemen? “Vlaanderen is een dichtbevolkt gebied dat nodig is voor onder andere woningen, industrie, landbouw en recreatie. We moeten die ruimtelijk planning herbekijken. Landbouwgronden moeten dienen voor landbouwdoeleinden. Als er voetbalvelden komen op landbouwgrond, kom ik in opspraak.”

Avermaete maakt wel een verschil tussen paarden als recreatie en paardenfokkerijen. “We mogen de boer niet tegenover de paardenfokker zetten, want die laatste is ook een landbouwer. In Europa erkennen we de paardenfokker als boer.”

“In de sector van de paardenfokkerij gaat veel geld rond”, gaat de landbouweconome verder. “Die fokkers hebben meer geld om landbouwgrond te kopen. Dat maakt het moeilijker voor boeren die aan akker- of tuinbouw willen doen. Ook jonge landbouwers zien zo de prijs toenemen. En die hebben nu al moeite met toegang tot grond.”

Kris van Steen van de Landelijke Rijverenigingen (LRV) reikt de hand uit naar de landbouw. “We zijn ontstaan vanuit de een landbouworganisatie. Onze band met de boeren is goed. We organiseren wedstrijden op landbouwgrond en er hebben ook al paardenhouders mee geprotesteerd met de boeren.”

Het probleem van dure landbouwgrond ligt niet alleen bij de paardenhouders, vindt Van Steen. “Ook boeren bieden onderling op een stuk landbouwgrond.”

Van Steen voegt er ook aan toe dat de grond waar de paarden op staan landbouwgrond blijft. “Als de paarden na een tijd weggaan, kan er weer aan landbouw gedaan worden.”

“Paarden hebben ook andere doelen. Ze zijn ook belangrijk voor sport en ontspanning. Bovendien hangt er ook een economische waarde aan vast. Onze paarden zijn erg gewild in het buitenland.”

Tijd voor discours
Deze week verschijnt alvast een nieuwe editie van De Paarden Gazet. Daarin wordt het gesprek aangegaan met woordvoerders van het kabinet van mevrouw de minister Demir. Immers blijkt uit een nieuwe omzendbrief dat de regelgeving voor zonevreemd wonen ondertussen sterk werd aangescherpt, en ook bij verkoop van hippisch vastgoed dienen lokale besturen tegenwoordig extra controles op overtredingen uit te voeren. Ondertussen vat Kris van Steen het goed samen: “geef ze vrijheid. Luxepaard, hobbypaard, werkpaard, sportpaard, boerenpaard … Paard is paard en toch is geen enkel paard hetzelfde.”

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:29

Allemaal leuk gebabbel, maar " “Maar willen we dat mensen landbouwgrond opkopen en daar een recreatiedier opzetten?”, vraagt Tessa Avermaete, landbouweconome aan de KU Leuven, zich af in de 'De wereld vandaag'."

Waar ga je ze anders laten? Op bouwgrond? Waar een bouwverplichting op kan zitten?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hippisch journalist Van Steen roept op tot verdraagzaamheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:59

Opgehokt / meer bij elkaar op een pensionstal denk ik?

Maarja stukken land aan huis zijn vaak toch max. 2 hectare, vaak stukken waar een akkerbouwer ook niet zo veel aan heeft. In mijn beleving hoor. Misschien heb ik het mis :)

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:39

pmarena schreef:
Opgehokt / meer bij elkaar op een pensionstal denk ik?


Zoals alle industrie dieren. Met grote filters om co2 neutraal te zijn. Vooruitgang heet dat naar het schijnt.

irmaz

Berichten: 4773
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:32

Citaat:
Avermaete maakt wel een verschil tussen paarden als recreatie en paardenfokkerijen. “We mogen de boer niet tegenover de paardenfokker zetten, want die laatste is ook een landbouwer. In Europa erkennen we de paardenfokker als boer.”

Die paardenfokker zal flink wat verkopen als straks niemand meer een hobbypaard kan houden :=