Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 21:38

Zuidwest Update
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De paarden van paardenbedrijf de Wolfshoeve in Huijbergen zijn verhuisd naar hun nieuwe onderkomen. De afgelopen tijd is er – om de al bestaande manege heen – een nieuw gebouw gebouwd. Zo bestaat het nieuwe gebouw uit twee verdiepingen, met op de bovenste verdieping twee grote rijhallen. En dat is uniek in Nederland.

“Maandag zijn de eerste paarden verhuisd”, vertelt eigenaresse Dominique D’Hoore-Van der Horst enthousiast. Het nieuwe gebouw is om de oude manege heen gebouwd. Daardoor konden namelijk alle werkzaamheden gewoon doorgaan tijdens de bouw. “Maar als alles straks verbouwd is, wordt het oude gebouw gesloopt. Daar komen dan twee grote buitenpistes voor terug.”

De Wolfshoeve is een familiebedrijf dat verschillende diensten aanbiedt. Zo is er ruimte voor 22 pensionpaarden. “En we hebben 28 stallen voor onze eigen paarden en de trainingspaarden.” Dominique rijdt zelf op het hoogste niveau dressuur, haar man Brecht D’Hoore rijdt hetzelfde niveau en geeft les aan eventingruiters: een andere tak van de paardensport. Zo heeft hij een ruiter in Tokio getraind en mag hij aankomende zomer mee als trainer van het Belgische team naar de Olympische Spelen in Parijs. “En we hebben op een andere locatie nog een fokkerij, maar dat is meer hobbymatig.”

Twee verdiepingen en een paardenbrug
Bijzonder mag het gloednieuwe gebouw te noemen zijn. Het bestaat namelijk uit twee lagen: de onderste verdieping biedt ruimte aan vijftig stallen. En de verdieping daarboven bestaat uit twee grote rijhallen. “We zijn hiermee de enige in Nederland”, vervolgt de amazone. “Brecht is hiervoor speciaal naar Zuid-Korea gevlogen, omdat ze daar wel vaak met meerdere verdiepingen werken.”

Een ander noemenswaardig onderdeel van het hippisch centrum is het equiduct: een paardenbrug. “Die hebben we gemaakt zodat we op een veilige manier onze paarden in de hoger gelegen rijhallen kunnen krijgen.” Hiervoor is veel onderzoek gedaan naar hoe steil de helling mag zijn en wat de veiligheidseisen zijn. Ook zijn er extra ruwe tegels gelegd zodat de paarden niet uit kunnen glijden. “De eerste paarden hebben er al gebruik van gemaakt, en dat gaat prima.”

Haar man is in een buitenpiste vlakbij aan het rijden. “Kom het anders even laten zien”, roept ze naar hem. Zonder moeite stuurt hij zijn paard naar boven, de ruime hallen in. “We hebben een hal van 20 bij 60 meter, en een hal van 25 bij 65 meter”, legt Dominique uit. “De afmetingen 20 bij 60 meter zijn de afmetingen voor een wedstrijdpiste. We hebben er eentje groter gemaakt, zodat er ook springwedstrijden in gehouden kunnen worden.” Ook weer bijzonder hier zijn de juryhokjes die in de wand van de rijhal zijn gemaakt. “Op die manier gebruiken we onze ruimte zo optimaal mogelijk.”

Over ieder detail is nagedacht. Zo hebben de pensionklanten hun eigen ‘deel’ in het nieuwe gebouw, met hun eigen zadelkamer en eigen poetsplaatsen. “Op die manier lijkt het allemaal niet zo groot.” Bij één van de poetsplaatsen opent Dominique een deur. “Kijk, hier hebben we een smal gangetje achter gebouwd, zodat alle bezems en andere benodigdheden uit het zicht staan.” In iedere stal zit een klein kastje gebouwd, waarin de spullen van het bijbehorende paard liggen. “Ieder paard heeft hier dus zijn eigen borstels, halster en andere benodigdheden.” En er is een draaiende voerbak zodat makkelijk in de gaten gehouden kan worden of een paard zijn eten wel of niet opeet.

Er wordt al een kleine anderhalf jaar hard gewerkt aan de nieuwe stallen. In het najaar van 2022 begonnen de eerste werkzaamheden. De laatste fase van de bouw is nu echt ingegaan. Zo is het de bedoeling dat in mei Brasserie de Wolf haar deuren kan openen. “De brasserie is echt voor iedereen, ook voor recreanten die in het bos wandelen en fietsen.” Boven de brasserie zijn appartementen gebouwd. “Daar kunnen bijvoorbeeld buitenlandse klanten verblijven, of personeel.” Overal over nagedacht dus. “En daar zijn we heel erg trots op!”

Klink op de link van de bron bovenaan de pagina voor foto's en een filmpje.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:46

Wat gaaf zeg!

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:48

ziet er idd doordacht uit.
Ik vraag me wel af waarom gekozen is om de rijbanen bovenaan en stallen onderaan te doen.
Zou dat met gewicht te maken hebben of met afvoer uit de stallen?
Gewoon uit benieuwdheid.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 21:51

Dat is bijzonder, gedurfd ondernemerschap. Hopelijk komt er ook een ruime buitenruimte voor de paarden.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:00

Wow, wat gaaf. Goed gebruik gemaakt van de aanwezige ruimte. Mooi doordacht ontwerp.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:17

Jeugdsentiment: oma is in de zomer van 1977 hier (toen Manege de Wolf) twee weken op ruiterkamp geweest.
Met lekker boscrossen en een heule steile helling...
*\o/*
(Geen idee wat de hellibghoek van het equiduct is, maar dat is vast een stuk vlakker...)

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:36

Deze oma ging er ook op kamp, ik denk in 1981. Ik had wel mijn eigen paard mee. Ik was 16 en heb enorm lol gehad met twee Haagse meiden :-)

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:25

Wauw wat ziet dit er gaaf uit!

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:46

Heel erg mooi! Zo te zien is het wel een aardige stallingsprijs per maand (website) maar dat is begrijpelijk met zo'n investering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:51

Dat ziet er prachtig doordacht en ruim opgezet uit! Als ik de foto's in het bronbericht zie, ook veel weides en paddocks voor de paarden.

Lijkt me de prijs meer dan waard.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 07:43

Roihi schreef:
ziet er idd doordacht uit.
Ik vraag me wel af waarom gekozen is om de rijbanen bovenaan en stallen onderaan te doen.
Zou dat met gewicht te maken hebben of met afvoer uit de stallen?
Gewoon uit benieuwdheid.


Ik denk dat het om allerlei redenen logischer is. Qua brandveiligheid zou ik ze liever beneden hebben. Maar ook met binnen-buiten zetten, uitmesten enz. Naar boven is altijd extra meter en dus extra tijd

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 08:35

Wauw!! Wat ziet dat er allemaal geweldig luxe uit. En als ik de paddocks en weides op het plaatje zie is het voor een paard ook echt fijn daar.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Neem een kijkje in het nieuwe gebouw van de Wolfshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:12

Super gaaf gedaan, de uiteindelijke tekening ziet er idd fijn uit met paddocks en weide. Ik zou zo'n grote investering niet meer aandurven met dat we niet weten hoe lang de paardensport nog mag. Knap!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:45

Roihi schreef:
ziet er idd doordacht uit.
Ik vraag me wel af waarom gekozen is om de rijbanen bovenaan en stallen onderaan te doen.
Zou dat met gewicht te maken hebben of met afvoer uit de stallen?
Gewoon uit benieuwdheid.


Lijkt me vrij logisch: een overspanning van 25 meter breed waar veel gewicht op komt, lijkt me praktisch onhaalbaar.

Ik had mijn bedenkingen bij de plannen, maar ik vind de uitvoering toch wel geslaagd.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:51

senna21 schreef:
Dat is bijzonder, gedurfd ondernemerschap. Hopelijk komt er ook een ruime buitenruimte voor de paarden.


Heb je de foto's en hun website bekeken? Ze hebben weilanden en paddocks.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:02

Wat ontzettend mooi gedaan.

Scheelt een bult ruimte die je nu kunt gebruiken als buitenruimte voor de paarden.
Eigenlijk best een logische concept als je het zo bekijkt.
Maar ze zijn dan wel de eerste die er hier op kwamen.

denisesilver

Berichten: 2885
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:13

senna21 schreef:
Dat is bijzonder, gedurfd ondernemerschap. Hopelijk komt er ook een ruime buitenruimte voor de paarden.

Zit echt heel veel grond/weide omheen.

Hele verbetering met de oude situatie. Was altijd een crime om door de gang langs de stallen naar de binnenbaan te gaan, en dan stond er 9/10 keer net iemand de hoeven van diens paard uit te krabben of af te zadelen bij de ingang. Stallen zijn ook een stuk ruimer. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat :j