Steffen Peters terug in de ring, mikt op Parijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26318
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Steffen Peters terug in de ring, mikt op Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 23:04

Chronicle of the Horse
Sport

Afbeelding
Steffen Peters pakte tijdens de Olympische Spelen in Tokyo 2021 het zilver met het
dressuurteam van de Verenigde Staten. Foto: Shannon Brinkman/FEI/Flickr


Met de Olympische Spelen in Parijs aankomende zomer in beeld nam Steffen Peters deel aan de HITS Del Mar Dressage Opener CDI, dat van 2 tot 4 februari werd gehouden in Del Mar in Californië. Met Suppenkasper reed hij opnieuw twee kwalificatiescores en hij bereikte zijn doel door de CDI3* Grand Prix (75.52%) en de Grand Prix Special (72.76%) te winnen.

Suppenkasper is een 16-jarige KWPN-ruin (Spielberg uit de merrie Upanoeksa van IPS Krack C), die in eigendom is van Four Winds Farms. Hij had een rustige zomer in 2023, nadat hij vierde werd in de FEI wereldbekerfinale in Nebraska. Hij kwam in november nog in de rijbaan tijdens een CDI-W in het Californische Termal, waar Peters ook twee kwalificatiescores reed. In Del Mar voegden ze daar niet alleen twee scores aan toe, maar Peters kreeg ook de bevestiging dat zijn sportpartner waar hij al lange tijd mee start, steeds sterker wordt.

“De laatste wedstrijd was in november, en daar zagen we ook al verbetering in de piaffe vergeleken met de wereldbeker,” vertelt hij. “Hij kan beter op zijn plaats blijven piafferen, is meer bergop en zwaait nauwelijks uit.”

“De eerste piaffe in de Grand Prix in Del Mar zwaaide hij niet uit, daar kreeg hij een aantal keer een 8,5 voor en zelfs één 9. Dat is voor het eerst voor hem”, voegt Peters toe over zijn prestatie in Californië. “Over het geheel genomen was dat een hele goede proef, met veel kracht bergopwaarts. Ik probeer hem het vertrouwen te geven dat hij de piaffe op de plaats kan doen. Voorheen gaf dit hem veel spanning en hij raakte in de war als ik het hem vroeg. Nu is hij sterker en meer in balans. Ik kan hem nu vragen om 15 passen op de plaats te maken en hij lijkt het eindelijk te begrijpen.”

Peters voelde zich sterk tijdens het weekend, maar het is nog maar twee maanden geleden dat de 59-jarige ruiter werd opgenomen in het ziekenhuis vanwege bloedproppen in zijn longen en linkerbeen. Hij was eerst naar Duitsland gevlogen voor familiebezoek en bracht daar drie dagen door. Daarna vloog hij terug naar huis in San Diego voor één dag om vervolgens in een ander vliegtuig te stappen naar de Equine Affaire in Massachusetts. Daarna vloog hij weer naar huis. “Ik heb simpelweg teveel tijd doorgebracht in een vliegtuig”, zegt hij. “In eerste instantie dacht ik dat het symptomen had van een longontsteking die ik eerder gehad had, dat maakte het ademhalen ook erg pijnlijk. Zoals we gewend zijn in de paardensport, werk je gewoon door. Je traint en je probeert je erdoor heen te slaan, maar er kwam een dag dat ik tegen mijn vrouw Shannon zei ‘ik krijg geen lucht meer’. We gingen naar de spoedeisende hulp en die stuurden mij gelijk door naar het ziekenhuis. Met de juiste medicatie kon ik weer ademhalen.”

Peters bleef een nachtje in het ziekenhuis, daar ontdekten de artsen de bloedproppen en gaven hem bloedverdunners. In maart moet hij weer een scan hebben, maar sinds zijn opname in het ziekenhuis heeft hij geen blijvende pijn meer gehad. “Ik voelde niet dat mijn longcapaciteit verminderd was”, zegt hij. “Ik bleef zwemmen, trainen en rijden -een beetje tegen het advies van de artsen in- maar dat blijkt in de paardenwereld een redelijk gebruikelijke manier te zijn om met ziekte om te gaan!”

Hij vertelt ook dat de artsen niet verbaasd waren dat hij bloedproppen had. “Ze zeggen dat dit vaak voorkomt bij actieve sporters”, legt hij uit. “Serena Williams kreeg ze ook door reizen. Simpelweg teveel uren in een vliegtuig, niet even opstaan en lopen tijdens vlucht. Het kan gebeuren, en ik ben erg dankbaar dat de medicatie zo snel leek te werken.”

Toen hij weer begon te rijden, voelde hij dat ‘Mopsie’ (Suppenkasper) leek te begrijpen dat hij het rustig aan moest doen met zijn ruiter. “Toen ik mij niet zo goed voelde en gedurende de winter niet de volledige kracht had, leek hij dat op te pikken en nog iets meer te geven in de training”, legt hij uit. “Hij gaf afgelopen weekend ook veel meer in de wedstrijdbaan.”

Peters won ook de CDI 1* Prix St. Georges (71.11%) en de Intermediare I (70.79%) met Mani’s Endeavor, een 8-jarige Hannoveraanse ruin (v. Morricone uit de Foundation 2-merrie Flox) van eigenaar Nasrin Mani. Jennifer Hoffman bracht het paard uit in de in de FEI-rubrieken voor jonge paarden en startte hem toen hij zes was tijdens de FEI WBFSH wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden. Afgelopen augustus begon Peters hem te rijden.

“Endeavor is eigendom van Dr. Nasrin Mani, ik noem haar altijd mijn Perzische moeder”, legt hij uit. “Ze is een fantastische vriendin en was extreem behulpzaam in het vinden van de juiste artsen, toen mijn lichaam die hulp nodig had. Ik ben haar erg dankbaar en daar bovenop mag ik nu ook nog haar geweldige Endeavor rijden. Het plan met hem is om door te gaan met het rijden van CDI’s is het westelijk deel van de Verenigde Staten, daarna komt hij naar Europa om daar enkele wedstrijden op Lichte Tour-niveau te doen. Ik ben dankbaar dat ik de teugels mocht overnemen.”

Peters omschrijft Endeavor als een vriendelijk paard, dat vocaal aanwezig is. “Als ik ’s ochtends op stal kom, herkent hij net als Mopsie het geluid van de motor van mijn vierwieler”, legt hij uit. “Hij begint te ‘praten’ en dan krijgt hij een paardensnoepje. Hij is een heel solide paard, hij denkt heel erg vooruit. Ik vind het altijd erg fascinerend dat hete paarden als Mopsie en Endeavor zo vriendelijk kunnen zijn als je op de grond met ze bezig bent, en hoe respectvol en zacht ze kunnen zijn in de omgang.”

Hij is nog niet zeker of de ruin binnenkort al naar de Grand Prix kan, en het plan is dan ook om dit jaar eerst nog wat meer tijd door te brengen in de Lichte Tour. “Hij moet nog steeds een beetje wennen aan de wedstrijdring”, legt Peters uit. “Ook de stap kan nog een beetje beter. Dat is een kwestie van tijd en het regelmatig blootstellen aan veel spannende locaties.

Peters wil met Mopsie nog één CDI rijden om zijn laatste kwalificatiescores voor Parijs te halen. Momenteel staat hij bovenaan de ranglijsten van de USEF (de Amerikaanse paardensportfederatie). In het voorjaar gaat hij naar Europa om daar deel te nemen aan enkele wedstrijden. Hier moeten Amerikaanse ruiters verplicht aan deelnemen. Als hij naar Parijs gaat, worden het de zesde Olympische Spelen voor Peters.

[i]“Zelfs in Tokio leerde ik om nog een beetje meer te genieten”,
zegt hij. “We hebben zoveel geweldige teams gehad, en dan heb ik het nog niet over de kwaliteiten van paarden of ruiters, maar over het karakter van de teams. Dat maakt het grootste verschil. Ik hoop dat we net zo’n team kunnen samenstellen voor Parijs.”



Gerelateerde berichten:
[VN] Dressuurruiter Steffen Peters opgenomen in ziekenhuis

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steffen Peters terug in de ring, mikt op Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:45

Best link die bloedproppen..en dan door blijven sporten. Vind het knap en link tegelijk.