Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26322
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 23:05

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In de late IJzertijd werden mensen in Noord-Italië bij hun begrafenis geregeld samen met hun honden of paarden begraven. De redenen hiervoor zijn nog een raadsel, maar waarschijnlijk was dit omdat ze zo van hun dieren hielden. Het kan ook zijn dat hier een religieuze achtergrond meespeelt. Dit blijkt uit onderzoek van verschillende wetenschappers, dat gepubliceerd is op de website PLOS ONE. Zij komen van de Universiteiten van Bern in Zwitserland en Milaan in Italië, maar ook van het Institute for Mummy Studies, Eurac Research Bozen.

De wetenschappers hebben botten geanalyseerd die waren opgegraven op de 2200 jaar oude Seminario Vescovile begraafplaats in Verona, Italië. Hier leefde ten tijde van de Romeinse verovering het Cenomani-volk, verdeeld over verschillende kleine gemeenschappen die metalen produceerden. In totaal werden hier 161 graven gevonden, waarin vooral menselijke overblijfselen werden aangetroffen. In 16 graven werden echter ook dierlijke resten gevonden. Daarvan ging het in 12 gevallen om producten van varkens- of rundvlees, bestemd als voedseloffers voor de overledenen.

De andere vier personen daarentegen waren begraven met een hond of een paard, of beiden, of delen daarvan. Dat zijn dieren die bij deze populatie mensen niet gegeten werden. Dit betrof een man van middelbare leeftijd met een kleine hond, een man jonge man met delen van een paard, een meisje van 9 maanden die zij-aan-zij lag met een hond en een vrouw van middelbare leeftijd met een pony bovenop haar en een hondenkop boven haar hoofd. “In eerste instantie waren de archeologen verbaasd dat zij menselijke resten onder een pony aantroffen. Hun eerste ingeving was dat zij te maken hadden met een ruiter, een strijder”, vertelt onderzoekster Zita Laffranchi aan New Scientist. “Maar de vrouw was zonder wapens begraven, wat suggereert dat haar relatie met de 1,3 meter hoge pony niet gerelateerd was aan oorlogsvoering.”

Op zoek naar patronen die deze begravingen van dieren kunnen verklaren, onderzochten wetenschappers bevolkingsopbouw, diëten, genetica en de omstandigheden waaronder deze personen begraven werden. Dit leidde echter niet tot noemenswaardige verbanden. De mensen die samen met hun dieren waren begraven, waren ook niet nauw verwant aan elkaar. Dat betekent dat het ook geen familietraditie kon zijn.

De bevindingen wijzen op de mogelijkheid dat de mensen in uit oude bevolkingsgroepen zich zo verbonden voelden met hun dieren dat ze er ook samen mee werden begraven. “En waarom ook niet?”, stelt onderzoeker Marco Milella in New Scientist. “Dat kunnen we zeker niet uitsluiten.” De onderzoekers voegen er wel aan toe dat dieren mogelijk een symbolische betekenis hadden in het hiernamaals. Zo geloofde men bijvoorbeeld in de Gallo-Romeinse religie dat Epona, de Keltische godin van de paarden, mensen na hun dood beschermde. De Gallo-Romeinen brachten soms ook honden in verband met het hiernamaals. Het begraven van honden bij baby’s zou zelfs bedoeld kunnen zijn geweest om de ouders te beschermen tegen het verlies van nog meer kinderen.

De dieren in de graven waren wel in goede conditie en duidelijk goed verzorgd. Ze werden zeker niet beschouwd als wegwerpproducten. Dit geldt vooral voor de honden, die menselijk voedsel lijken te hebben gehad, en tekenen vertoonden van wondbehandeling en -genezing.

Als zodanig is het ook mogelijk dat mensen werden begraven met dieren om zowel symbolische als liefdevolle redenen, zegt Milella.

Het volledige onderzoek is te lezen op de website van PLOS ONE. Dit is in het Engels geschreven.


Gebruikte bronnen:

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:04

Maar waarschijnlijk wel gedood om met hun mens het graf in te kunnen gaan. Dat vind ik dan weer minder.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:12

Dit deden de vikingen toch ook? Volgens mij een tijd geleden daar een artikel over gelezen

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:22

Suzanne F. schreef:
Maar waarschijnlijk wel gedood om met hun mens het graf in te kunnen gaan. Dat vind ik dan weer minder.


Dit is meer dan 2000 jaar geleden :') , daar kan je geen huidige waarden op toepassen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:36

Heel veel volkeren deden dit:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paardengraf

Niet alleen dieren trouwens, soms werden er ook mensen geofferd om mee te gaan in het graf. Bedienden, slaven en soms echtgenotes. Allemaal om ze op de reis in het hiernamaals te vergezellen.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:33

Suzanne F. schreef:
Maar waarschijnlijk wel gedood om met hun mens het graf in te kunnen gaan. Dat vind ik dan weer minder.

Inderdaad.Ik doe het anders, ik zorg er testamentair voor dat mijn paard of eventuele andere dieren die ik bij mijn overlijden zou hebben financieel verzorgd worden zodat ze juist door kunnen leven.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:35

Suzanne F. schreef:
Maar waarschijnlijk wel gedood om met hun mens het graf in te kunnen gaan. Dat vind ik dan weer minder.

Dit dus. Wat houd je dan van je dier, als het moet sterven omdat jij toevallig dood bent gegaan.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:47

anjali schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar waarschijnlijk wel gedood om met hun mens het graf in te kunnen gaan. Dat vind ik dan weer minder.

Inderdaad.Ik doe het anders, ik zorg er testamentair voor dat mijn paard of eventuele andere dieren die ik bij mijn overlijden zou hebben financieel verzorgd worden zodat ze juist door kunnen leven.


Ja, maar jij leeft 2000 jaar later, jouw opvattingen kunnen we niet in die tijd plaatsen, dat heet anachronisme. Iets met historische context, jongens. Daarnaast blijft het een interpretatie. We kunnen niet met zekerheid zeggen waarom mensen dat gedaan hebben. Waarde oordelen als die hier voorbij komen, gaan ons nooit helpen het verleden te kunnen begrijpen.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:57

Fierefuiter het is niet nodig om steeds hetzelfde te blijven posten. De eerste keer was je bericht al duidelijk hoor.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:45

De volkeren die dit deden hadden ook een heel ander beeld van de dood. Veel geloofden in reincarnatie of een Valhalla. Dan krijgt de dood ook een andere betekenis.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:00

fierefluiter schreef:
Ja, maar jij leeft 2000 jaar later, jouw opvattingen kunnen we niet in die tijd plaatsen, dat heet anachronisme. Iets met historische context, jongens. Daarnaast blijft het een interpretatie. We kunnen niet met zekerheid zeggen waarom mensen dat gedaan hebben. Waarde oordelen als die hier voorbij komen, gaan ons nooit helpen het verleden te kunnen begrijpen.

Mee eens.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:09

Elisa2 schreef:
De volkeren die dit deden hadden ook een heel ander beeld van de dood. Veel geloofden in reincarnatie of een Valhalla. Dan krijgt de dood ook een andere betekenis.

Daar geloof ik ook allemaal in. Ik heb 2 officiele religies waar ik in allebei officieel ben ingewijd en ingeschreven, Christendom en Jainisme waarvan de laatste volgens henzelf de alleroudste religie op aarde zou zijn, en in allebei gaat de ziel na de dood inderdaad door, maar in beide moet je wel wachten tot je natuurlijke dood en het meenemen van anderen die nog niet zo ver zijn is niet toegestaan. In het Jainisme zijn alle zielen gelijk ,zowel van dier als mens en kunnen via reincarnatie ook van lichamen wisselen. De bedoeliing is dat je ziel de Verlichting bereikt en dat kan alleen als je geheel geweldloos gaat leven,(Ahimsa) dus geen enkel wezen geweld gaat aandoen. Dus iemand doden om die te kunnen meenemen in je dood dat is Himsa (geweld) en zou beslist niet tot de Verlichting leiden,integendeel. Het zou zeer slecht karma opleveren. Je wordt dan wedergeboren in een lagere vorm, met de bedoeling dat je je levenslessen daar verder voort gaat zetten. Het Christendom heeft helaas niets voor dieren,voor mensen is het heel goed maar omdat ik zo'n dierenvriend ben heb ik me tevens bij het Jainisme aangesloten. Om het nog eens te herhalen,de alleroudste religie op aarde. <3

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:18

Het is nogal off topic, dus hopelijk wordt dit niet een te lange discussie.

Maar hoe kan je als lagere vorm terug komen (maar wel hoog genoeg dat je levenslessen door kunt zetten), terwijl alle zielen gelijk zijn? En komen alle roofdieren dan fors lager terug?

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 15:35

Bowo schreef:
Het is nogal off topic, dus hopelijk wordt dit niet een te lange discussie.

Maar hoe kan je als lagere vorm terug komen (maar wel hoog genoeg dat je levenslessen door kunt zetten), terwijl alle zielen gelijk zijn? En komen alle roofdieren dan fors lager terug?

In principe zijn alle zielen gelijk maar je gedrag in dit leven bepaalt je volgende incarnatie. En ja, roofdieren zullen moeten terugkeren als de dieren die ze zelf hebben gegeten, om hun karma uit te boeten.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:36

Dan kan je dus als je voor een dubbeltje geboren bent nooit een kwartje worden. Een roofdier moet doden om te eten, hij kan niet anders. En wat is een hogere vorm? Zijn mensen dan hoger?
Hm ik kan best geloven in reïncarnatie maar niet in een soort kastensysteem.
Maar dit is wel erg off-topic.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:03

Suzanne F. schreef:
Dan kan je dus als je voor een dubbeltje geboren bent nooit een kwartje worden. Een roofdier moet doden om te eten, hij kan niet anders. En wat is een hogere vorm? Zijn mensen dan hoger?
Hm ik kan best geloven in reïncarnatie maar niet in een soort kastensysteem.
Maar dit is wel erg off-topic.

Karma is een soort automatisme, dat je oogst wat je zaait zegmaar. Wat je doet heeft gevolgen. Goede daden hebben goede gevolgen en slechte daden slechte. Net zoals dat wanneer je een baksteen omhooggooit, deze automatisch weer naar beneden komt- misschien op je eigen hoofd. De leer van het Jainisme geeft aan hoe je te bevrijden uit dat rad van oorzaak en gevolg.Door het praktizeren van Ahimsa= geweldloosheid waar zij zeer ver in gaan . Ook de kleinste insecten mogen niet gedood worden. En, de hoogste ziel is degene die het verst is op weg naar de Verlichting. Een kastenstelsel heeft het Jainisme niet.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:06

Heel interessant Anjali.

Ik weet wel dat de tijd waar ik over spreek vrij ruw was. Doden of gedood worden zeg maar. Ik heb zelf het gevoel dat er later pas meer ontwikkeling is gekomen. Maar daar kan ik natuurlijk naast zitten.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:25

Elisa2 schreef:
Heel interessant Anjali.

Ik weet wel dat de tijd waar ik over spreek vrij ruw was. Doden of gedood worden zeg maar. Ik heb zelf het gevoel dat er later pas meer ontwikkeling is gekomen. Maar daar kan ik natuurlijk naast zitten.

Helaas lijkt het erop dat de huidige tijd ook zeer ruw is....Om het nu weer op mensen te betrekken, je zou toch zeggen dat iets als oorlog "niet meer van deze tijd" zou zijn. Iets primitiefs en achterlijks maar ondanks dat iedereen geschiedenisles heeft gehad heeft men niets geleerd.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:36

anjali schreef:
In principe zijn alle zielen gelijk maar je gedrag in dit leven bepaalt je volgende incarnatie. En ja, roofdieren zullen moeten terugkeren als de dieren die ze zelf hebben gegeten, om hun karma uit te boeten.


Arm mereltje die geschapen is om o.a. van wormen te leven. Dan ben je dus al verdoemd op het moment dat je uit je ei komt. Als miereneter ben je ook behoorlijk de zak.

Ik geloof nooit dat dit de theorie is. Doden om te eten is immers wat anders dan doden om te moorden.

Om terug te komen op het artikel: interessant dat het ook dusdanig in goede staat was dat men kon zien dat de dieren in goede lichamelijke toestand waren.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Sommige mensen in ijzertijd begraven met geliefde dieren zoals paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:42

We hebben geen benul van het moment van begraven.

In Nederland kennen we tradities zoals het familiegraf;
wellicht kwamen in die tijd ook bijzonder geliefde dieren in het familiegraf...

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:44

Sizzle schreef:
anjali schreef:
In principe zijn alle zielen gelijk maar je gedrag in dit leven bepaalt je volgende incarnatie. En ja, roofdieren zullen moeten terugkeren als de dieren die ze zelf hebben gegeten, om hun karma uit te boeten.


Arm mereltje die geschapen is om o.a. van wormen te leven. Dan ben je dus al verdoemd op het moment dat je uit je ei komt. Als miereneter ben je ook behoorlijk de zak.

Ik geloof nooit dat dit de theorie is. Doden om te eten is immers wat anders dan doden om te moorden.

Om terug te komen op het artikel: interessant dat het ook dusdanig in goede staat was dat men kon zien dat de dieren in goede lichamelijke toestand waren.

Nee, die zijn niet "verdoemd" maar worden gewoon net zo lang wedergeboren in verschillende incarnaties tot ze ver genoeg zijn voor de Verlichting. En dan heb je het niet meer nodig om anderen te doden voor je eigen overleven.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:50

Hoe dan?
Als je van mieteneter naar mier gaat dan is het nog steeds een probleem. Dan wordt je wellicht een slak, oh wacht die eten ook andere slakken, dan wordt je een lintworm, oh damn, nou ja dan maar een bacterie, oh wacht….. dat gaat ook niet, en dan eindig je als prion die eigenlijk geen levensvorm is maar wel potentieel dodelijk. Zoiets?

Is het Jainisme ook niet dat clubje waarbij vrouwen als gevaarlijk wezen gezien worden en eerst als man moeten reincarneren om te kunnen ‚verlichten‘?

Never mind, is sowieso erg off-topic.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:04

Sizzle schreef:
anjali schreef:
In principe zijn alle zielen gelijk maar je gedrag in dit leven bepaalt je volgende incarnatie. En ja, roofdieren zullen moeten terugkeren als de dieren die ze zelf hebben gegeten, om hun karma uit te boeten.


Arm mereltje die geschapen is om o.a. van wormen te leven. Dan ben je dus al verdoemd op het moment dat je uit je ei komt. Als miereneter ben je ook behoorlijk de zak.

Ik geloof nooit dat dit de theorie is. Doden om te eten is immers wat anders dan doden om te moorden.

Ik moet zeggen dat ik ook wat moeite heb met het hele concept. Want als je als mereltje die wormen niet opeet ben je slecht voor jezelf. Dus hoe dan ook kun je het niet goed doen.

Dus ik ga mee met Sizzle dat doden om te eten een andere lading heeft dan doden alleen uit bloeddorstigheid.

De theorie is mooi, anjali. Ik zie alleen niet hoe het in de praktijk zou moeten werken.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:22

anjali schreef:
Elisa2 schreef:
Heel interessant Anjali.

Ik weet wel dat de tijd waar ik over spreek vrij ruw was. Doden of gedood worden zeg maar. Ik heb zelf het gevoel dat er later pas meer ontwikkeling is gekomen. Maar daar kan ik natuurlijk naast zitten.

Helaas lijkt het erop dat de huidige tijd ook zeer ruw is....Om het nu weer op mensen te betrekken, je zou toch zeggen dat iets als oorlog "niet meer van deze tijd" zou zijn. Iets primitiefs en achterlijks maar ondanks dat iedereen geschiedenisles heeft gehad heeft men niets geleerd.


Heel eerlijk, mensen hebben altijd oorlog gevoerd en blijven dat volgens mij ook altijd doen. Ergens zit het kennelijk in de aard van het beestje..

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:43

Ik heb inmiddels een paar stukjes uit de link gelezen, en eigenlijk lees ik daar dat het niet altijd helder is wat de reden erachter is.

Het lijkt me wel fascinerend werk. De methoden die gebruikt worden voor het dateren en verwandschap etc zijn ook steeds geavanceerder.