Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26333
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 23:05

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Max Kühner en Elektric Blue P tijdens Indoor Brabant/The Dutch Masters 2023.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Het openbaar ministerie in Duitsland doet onderzoek naar springruiter Max Kühner. De 50-jarige ruiter wordt volgens dierenrechtenorganisatie PETA verdacht van het barreren van zijn paarden tijdens de training.

Twee jaar was hij woordvoerder van de FEI, hij nam deel aan meerdere Europese kampioenschappen en hij heeft zich gekwalificeerd voor de Olympische Spelen in Parijs. Maar ruiter Max Kühner staat nu niet wegens zijn sportieve successen in de belangstelling. Er loopt nu een onderzoek naar hem, hij zou de dierenwelzijnswet hebben overtreden.

Al in september 2023 zouden volgens PETA zijn stallen in het Duitse Starnberg doorzocht zijn. "Blijkbaar hadden de autoriteiten bewijs van overtredingen van het dierenwelzijn bij het houden en trainen van de paarden", liet PETA destijds in een verklaring weten. “Zo zou er bij één paard scherpe uitsteeksels aan de rand van de stal zijn gevonden, om het zo te beletten lucht te zuigen.” Destijds ontkende Max Kühner deze beschuldigingen.

Maar blijkbaar is deze zaak nog niet gesloten, Staatsanwaltschaft München II is nog steeds bezig met een onderzoek. Een woordvoerder hiervan bevestigt aan de Duitse site Pferde.de dat er nog een onderzoek loopt naar mogelijke overtredingen van de wet dierenwelzijn. Volgens PETA heeft dit onderzoek betrekking op het aanvankelijke vermoeden dat aan actief barreren werd gedaan tijdens het springen. Hierbij houdt een helper een metalen of houten buis vast die boven de hindernis geplaatst is. Als het paard tijdens het springen hier tegenaan komt, doet dat pijn. Op deze manier wordt gepoogd het dier hoger te laten springen. De dierenrechtenorganisatie roept de Duitse Hippische Federatie (FN) en de Oostenrijkse Hippische Federatie op om Kühner een wedstrijdverbod op te leggen, totdat de beschuldigingen zijn uitgezocht.

Volgens PETA wordt de lijst van schandalen in de paardensport steeds langer. Ook barreren is niet nieuw. Springruiter Ludger Beerbaum (60) werd twee jaar geleden ook beschuldigd van deze schandelijke praktijk. Er verscheen een video waarop te zien was dat een springruiter (naar verluidt Beerbaum) aanrijdt op een hindernis. Bij de hindernis staat een tweede persoon, vermoedelijk een medewerker van Beerbaum. Deze slaat tijdens de sprong met een balk op de voorbenen van het paard. De verontwaardiging was groot, het Openbaar Ministerie en de Duitse Hippische Federatie (FN) stelden een onderzoek in. Uiteindelijk werden alle onderzoeken richting Ludger Beerbaum gestaakt. "Er is geen bewijs dat het paard veel pijn heeft geleden tijdens de video-opnamen waarop de procedure is gebaseerd", was de reden. Toch had de zaak gevolgen: In die tijd was het zogeheten toucheren nog toegestaan. Sinds deze zaak is het verboden door de FN.

Verder onderzoek door het Openbaar Ministerie München II zal uitwijzen of de huidige zaak van Max Kühner ook deel uitmaakt van de door PETA aangehaalde schandalen. Het is niet voor het eerst dat de springruiter, die sinds 2014 uitkomt voor Oostenrijk, wordt geconfronteerd met beschuldigingen. Zestien jaar geleden werd anoniem een dvd met opnames van een trainingsrit verstuurd, onder andere naar de FN. Tijdens deze rit werd een draad over de sloot-hindernis gespannen. Deze methode maakte geen deel uit van het officiële trainingssysteem, maar was ook niet verboden. Dit werd zelfs nog beschreven in een boek dat werd uitgegeven door de FN. Kühner gaf deze training toe, maar ontkende alle andere beschuldigingen. In plaats daarvan noemde hij dit een wraakactie. Na onderzoek kon de FN geen overtredingen van de dierenwelzijnswet vinden in de filmbeelden. De zaak werd geseponeerd.


Gebruikte bronnen:

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 01:04

PETA , moeten we die serieus nemen ...
Als draaimolens al zielig zijn volgens volk als PETA

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 07:47

Het gaat niet om PETA maar om het barreren. De wanpraktijken in de paardensport, bij welke stal dan ook, zou ik zéker serieus nemen.

996981
Berichten: 9727
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:33

miereneter schreef:
Het gaat niet om PETA maar om het barreren. De wanpraktijken in de paardensport, bij welke stal dan ook, zou ik zéker serieus nemen.

*vermeende wanpraktijken.


Zullen we de onderzoeken eerst gewoon afwachten?

Elisa2

Berichten: 37195
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:24

Als PETA het zegt dan denk ik al...het zal wel.

Maar laat ze het maar goed onderzoeken, als het wel zo is dan moet het ook aan het licht komen.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:30

Als het wel zo is moet er zeker iets gedaan worden. Maar onschuldig tot het tegendeel is bewezen is tegenwoordig niet vaak meer sprake van. Het staat direct overal online voor er een onderzoek afgerond is en mensen hebben dan ook direct een mening klaar. Mocht hij toch onschuldig zijn is het kwaad alweer geschied en zal hij bij sommige mensen de slechte naam houden. Hoe hij traint weet ik niet, of het waar is wat beweerd wordt ook niet. Op concours vind ik het een fijne ruiter om naar te kijken, die daar wel altijd vriendelijk is tegenover zijn paarden.

Elisa2

Berichten: 37195
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:31

Dat zegt ook wel wat..

Ben het met je eens hoor, eerst onderzoek en dan publiciteit zou handiger zijn.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:33

Peta is moeilijk serieus te nemen maar ondertussen verwacht ik dat elke springruiter barreert, of nee 'toucheert' (wat natuurlijk hetzelfde walgelijke trucje is). Als het dramagedoe van Peta ervoor zorgt dat daarmee gestopt wordt dan vind ik het meer dan waard!

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:04

Uiteraard is goed onderzoek belangrijk !
Maar PETA ...

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:13

peta wil de sport om zeep helpen dus pakken nu iedere gelegenheid aan

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:28

miereneter schreef:
Het gaat niet om PETA maar om het barreren. De wanpraktijken in de paardensport, bij welke stal dan ook, zou ik zéker serieus nemen.

Wat draagt PETA aan als bewijs dat het is gebeurd? Ik lees alleen dat er onderzoek is geweest.

PETA staat bij de poort te protesteren, maar als die poort open staat en ze naar binnen mogen om met eigen ogen te aanschouwen hoe de situatie werkelijk is blijven ze daar staan. Want stel je voor dat het niet zo slecht is als ze roepen.

Rizette
Berichten: 4381
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:34

Zinzi_jewel schreef:
PETA , moeten we die serieus nemen ...
Als draaimolens al zielig zijn volgens volk als PETA

Ontkenning van deze zaken maakt zwaar verdacht dus ja dit moeten we allen willen uitbannen.

Rizette
Berichten: 4381
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:37

BrankaZ schreef:
miereneter schreef:
Het gaat niet om PETA maar om het barreren. De wanpraktijken in de paardensport, bij welke stal dan ook, zou ik zéker serieus nemen.

Wat draagt PETA aan als bewijs dat het is gebeurd? Ik lees alleen dat er onderzoek is geweest.

PETA staat bij de poort te protesteren, maar als die poort open staat en ze naar binnen mogen om met eigen ogen te aanschouwen hoe de situatie werkelijk is blijven ze daar staan. Want stel je voor dat het niet zo slecht is als ze roepen.

Foute zaken komen niet aan het licht op een open dag dat weten we allemaal. Het zou geen probleem moeten zijn dat Peta overal meeloopt. Het probleem is dat Peta zoekt naar problemen dus ook zaken waar niets aan de hand is zullen manipuleren om het er slecht uit te laten zien maar daar moeten we ons met zijn allen tegen wapenen door het nog beter te doen. Laten we dat zien als uitdaging zodat we allemaal nog beter nadenken over wat we doen met onze paarden. Het nare is dat Peta sowieso alle omgang met dieren wil laten verdwijnen ook de huisdieren. En ze stap voor stap daarheen werken. Maar dat de paardesport beter kan weten we allemaal en dat zouden we ook zonder Peta moeten willen verbeteren. Er is overal ruimte voor verbetering. Leg de lat hoog!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:50

Popstra schreef:
peta wil de sport om zeep helpen dus pakken nu iedere gelegenheid aan


Dat inderdaad, alles om de sport in een kwaad daglicht te zetten ( jammer genoeg gaat er wel een en ander mis in de sport dus het wordt ze door sommigen makkelijk gemaakt) en paarden en paardensport te laten verdwijnen. Ze voeren daarmee braaf een opgedragen agenda uit...................

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:56

Rizette schreef:
Foute zaken komen niet aan het licht op een open dag dat weten we allemaal. Het zou geen probleem moeten zijn dat Peta overal meeloopt. Het probleem is dat Peta zoekt naar problemen dus ook zaken waar niets aan de hand is zullen manipuleren om het er slecht uit te laten zien maar daar moeten we ons met zijn allen tegen wapenen door het nog beter te doen. Laten we dat zien als uitdaging zodat we allemaal nog beter nadenken over wat we doen met onze paarden. Het nare is dat Peta sowieso alle omgang met dieren wil laten verdwijnen ook de huisdieren. En ze stap voor stap daarheen werken. Maar dat de paardesport beter kan weten we allemaal en dat zouden we ook zonder Peta moeten willen verbeteren. Er is overal ruimte voor verbetering. Leg de lat hoog!

Klopt bij een georganiseerde open dag zie je vooral het mooie plaatje.
Maar ik heb het niet over een open dag, maar over het volledig open stellen van het terrein. Niets geregeld, hekken stonden open en iedereen mocht binnen komen lopen omdat er niets te verbergen was. Dus PETA, maar jij en ik ook. Geen rondleiding, gewoon kijkje in de keuken.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:00

996981 schreef:
miereneter schreef:
Het gaat niet om PETA maar om het barreren. De wanpraktijken in de paardensport, bij welke stal dan ook, zou ik zéker serieus nemen.

*vermeende wanpraktijken.


Zullen we de onderzoeken eerst gewoon afwachten?


Ik heb het over wanpraktijken in het algemeen, het staat er zeer expliciet: "bij welke stal dan ook". Die moeten serieus worden genomen.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:40

"Al in september 2023 zouden volgens PETA zijn stallen in het Duitse Starnberg doorzocht zijn. "Blijkbaar hadden de autoriteiten bewijs van overtredingen van het dierenwelzijn bij het houden en trainen van de paarden", liet PETA destijds in een verklaring weten."

Wie heeft nou onderzoek gedaan de autoriteiten of PETA? Zoals ik het lees de autoriteiten. PETA verwijst ernaar.

En al is er maar een een gerucht dan moet dat wel onderzocht worden want meestal waar rook is is vuur in meer of mindere mate.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Aanklacht tegen Duitser Max Kühner wegens barreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:56

Als PETA niet betrokken geweest was, had ik deze zaak redelijk serieus genomen.

Maar met PETA is de kans gewoon zo vreselijk groot dat eea exteeeeeem overtrokken en overdreven wordt dat ik de boel automatisch niet meer serieus neem, en zelfs meevoel met degene die beschuldigd wordt.

(Das vast niet wat PETA wil, maar hé, ze veroorzaken dat zelf)

Elisa2

Berichten: 37195
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:00

BrankaZ schreef:
Rizette schreef:
Foute zaken komen niet aan het licht op een open dag dat weten we allemaal. Het zou geen probleem moeten zijn dat Peta overal meeloopt. Het probleem is dat Peta zoekt naar problemen dus ook zaken waar niets aan de hand is zullen manipuleren om het er slecht uit te laten zien maar daar moeten we ons met zijn allen tegen wapenen door het nog beter te doen. Laten we dat zien als uitdaging zodat we allemaal nog beter nadenken over wat we doen met onze paarden. Het nare is dat Peta sowieso alle omgang met dieren wil laten verdwijnen ook de huisdieren. En ze stap voor stap daarheen werken. Maar dat de paardesport beter kan weten we allemaal en dat zouden we ook zonder Peta moeten willen verbeteren. Er is overal ruimte voor verbetering. Leg de lat hoog!

Klopt bij een georganiseerde open dag zie je vooral het mooie plaatje.
Maar ik heb het niet over een open dag, maar over het volledig open stellen van het terrein. Niets geregeld, hekken stonden open en iedereen mocht binnen komen lopen omdat er niets te verbergen was. Dus PETA, maar jij en ik ook. Geen rondleiding, gewoon kijkje in de keuken.


Ja dat is bij meerdere van die organisaties zo, Dier en recht ook..roepen van alles maar als ze gewoon mee mogen lopen en kijken dan komen ze niet. Ondertussen wel even de banden lek steken van vrachtwagens op concours zodat paarden niet naar huis kunnen. (hoezo diervriendelijk? :( )