Janneke Boonzaaijer: "Beter goed bouwen dan te vroeg pieken"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14060
Geregistreerd: 20-04-16

Janneke Boonzaaijer: "Beter goed bouwen dan te vroeg pieken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 15:05

KWPN
Sport

Afbeelding
Janneke Boonzaaijer met I'm Special N - Military Boekelo 2023.
Foto: Ros Fotografie


In april 2013 wordt op stal bij hoefsmid Joris Noordman uit Zwolle een rassig merrieveulen met veel uitstraling geboren. Deze I’m Special N ging met Janneke Boonzaaijer in Boekelo naar de Nederlandse titel en deze dochter van I’m Special de Muze is op koers naar de Olympische Spelen van Parijs.

Joris Noordman fokte I’m Special N, die dankzij haar eventing- en springresultaten twee sportpredicaten draagt, uit de elite- en prestatiemerrie Ulina. Deze Oramé-dochter verdiende haar sportpredicaat dankzij haar 1.35m-klassering. Joris deed de fokkerij eerst met zijn vader en nu met zijn vrouw. “We waren altijd op zoek naar goede fokmerries en toen de heer Riezebos stopte met zijn fokkerij, konden we van hem Ulina kopen”, licht hij toe. “Ulina paste goed in onze fokkerij, waarin we altijd op zoek waren naar rijdbaarheid en ‘bloed’. In Ulina’s pedigree kom je niet alleen Nimmerdor tegen, maar ook de Engels volbloedhengsten Exkurs en Sabatini. We hebben uit Ulina verschillende veulens gefokt, waaronder G-Vingino-Blue. Deze Zirocco Blue VDL-merrie wordt door Skye Morssinkhof in het 1.55m uitgebracht.”

Verankerde vechtlust
Hoewel Joris zijn veulens meestal snel verkocht, hield hij I’m Special N aan totdat ze drie was. “Eigenlijk zou ik er zelf mee gaan rijden, want de kwaliteit straalde ervan af, maar het temperament ook. Een paard met een uitgesproken karakter en voor mij iets te gecompliceerd. Ik heb tevens op haar moeder gereden, die was in het begin ook zeker niet makkelijk. Maar als ze snapte wat je wilde, ging ze voor je door het vuur. Dat doet I’m Special nu ook met Janneke. In die stam zit de vechtlust echt verankerd. Van Ulina heb ik overigens niets overgehouden. Als je fokt moet je selecteren, want anders kom je snel stallen tekort. Om die reden heb ik Ulina verkocht toen ze wat ouder werd."

Perfect als tweede paard
Eventingamazone Aliene Ruyter kwam met haar paard Bomba (v.Verdi) uit op CCI4*-niveau, naast haar masteropleiding Animal Nutrition in Wageningen. “Bomba was destijds mijn enige paard en Gert Boonzaaijer wist dat ik serieus op zoek was naar een jong paard erbij. Hij belde me op een gegeven moment op, omdat hij een paard op stal had gekregen waarvan hij dacht dat ze heel goed zou passen bij mij. Ik ben dezelfde dag nog gaan kijken en heb haar vervolgens een week lang, samen met Janneke, op de Schalm uitgeprobeerd. Daarna heb ik haar gekocht. Ze was toen net vier jaar en perfect voor mij om op te leiden naast het rijden van Bomba."

Goede combinatie
Aliene wilde heel graag een veulen van I’m Special N en overlegde met Janneke Boonzaaijer welke hengst zou passen. “In haar pedigree van vaderskant ontbreekt een scheutje volbloed en Janneke had net ACSI Moreno Grove op stal gekregen. De grootvaders van deze hengst zijn de Engelse volbloeden Coconut Grove en Heraldik. Dat leek ons een goede combinatie. Ook omdat vader en moeder beide talent hebben en meewerkend zijn. In april 2022 werden uit twee draagmoeders twee merrieveulens geboren. Deze Special Surprise R en Simply Lovely R hebben hun eerste maanden bij mij thuis doorgebracht en staan nu voor de opfok in de Eifel."

Nog beter
“Op gegeven moment ontstond er een dilemma”, vervolgt Ruyter. “Ik moest mijn studie afronden en dat kostte veel tijd en energie. Eén paard bijhouden lukte wel, maar twee werd lastig. Daarna wilde ik graag naar een goede eventingstal in het buitenland, om daar veel te kunnen leren. Ik had I’m Special misschien wel mee kunnen nemen, maar vooral in de dressuur bleef ze voor mij best wel gecompliceerd. Toen ik tegen Janneke zei dat ik eraan dacht om Special te verkopen, heeft zij onmiddellijk van alles in werking gezet. Janneke heeft mensen om zich heen verzameld die in haar wilden investeren. Wat me over de streep haalde, was dat ik wist dat Janneke nog beter met haar overweg zou kunnen."

Geen klik
De 27-jarige Janneke Boonzaaijer heeft I’m Special N vanaf december 2021 en vormt dus sinds twee jaar een combinatie met deze bijzondere merrie. “Ik heb haar gekocht van Aliene Ruyter, die al verscheidene jaren bij mij lest. Zij heeft Special gereden vanaf dat ze vier jaar was tot haar achtste en haar zelf heel netjes en geduldig opgeleid. Toch bleef de absolute klik uit. Voor sommige ruiters voelt dat als falen en ze zullen dat nooit toegeven, maar Aliene was daarin altijd heel eerlijk en relativerend. Omdat ze twijfelde of het wel zou lukken met I’m Special zei ze op een keer dat ze weleens dacht aan verkopen. Toen ik dat hoorde, heb ik meteen tegen haar gezegd: ‘als je dat echt van plan bent, moet je het me laten weten’. Ik wist namelijk al hoe I’m Special voelde, want toen Aliene haar enkel brak na een vervelend ongeluk op een wedstrijd, reed ik haar merrie door en wist dat het me ging lukken met deze merrie. Toen ze daadwerkelijk te koop kwam, heb ik in recordtijd een aantal goede mensen om me heen verzameld, zodat ik haar ook echt kon kopen.”

Nederlands Kampioen
In het tweede weekend van oktober vond dit jaar het Nederlands kampioenschap eventing bij Military Boekelo plaats. Janneke deed daaraan mee met I’m Special N en werd voor de tweede keer op rij Nederlands kampioen. De combinatie begon aan de wedstrijd met een dressuurscore van 35,2, waarmee ze in de middenmoot eindigde. Na een sterk gereden cross, met daarin slechts enkele tijdfouten, klom Janneke rap omhoog in het klassement. Als afsluiting sprong Janneke met haar merrie probleemloos door het uitdagende springparcours. Ze raakte geen balk aan en verliet met minimale tijdsoverschrijding de ring. “Mijn paard was in Boekelo superfijn. Ik weet wat ze kan, dus ik reed met vertrouwen de ring in. Dat ze het zo afmaakt in haar eerste viersterren-jaar was echt waanzinnig mooi. Ik ben echt weg van I’m Special. Na Boekelo heeft ze even rust gehad en mocht ze lekker de wei in. We hebben ons als Nederland weten te plaatsen voor Parijs en ik ben begonnen met de voorbereidingen."

Afbeelding
I'm Special N - Military Boekelo 2023. Foto: Ros Fotografie

Nooit opgeven
“Alles bij haar draait om vertrouwen en als je dat kwijt bent, wordt het ingewikkelder. Wat de dressuur betreft vindt ze gaan zitten heel lastig en ook de losgelatenheid, daaraan moet echt gewerkt worden. In dit winterseizoen heb ik bijna elk weekend een dressuurwedstrijd, zodat ze dat niet meer spannend vindt. Dus ja, de dressuurmatige kant is nog een dingetje, daarentegen komt opgeven niet voor in haar woordenboek en ze blijft tot de laatste minuut waanzinnig vechten. Dat kun je ze niet leren; die eigenschap hebben ze of niet. Daarom heb ik persoonlijk eigenlijk altijd een voorkeur voor een merrie, het duurt langer voordat ze zich geven, maar als het eenmaal klopt, gaan ze voor je door het vuur. Ik volg kadertraining bij onze bondscoach Andrew Heffernan. Hoewel ik min of meer in het zadel ben geboren, ben ik eigenlijk pas aan het einde van mijn tijd bij de Junioren heel fanatiek geworden en is eventing helemaal mijn ding. Of ze nu wel of niet naar Parijs mag, Special blijft voor mij heel speciaal. Ze is sowieso een paard voor de toekomst en we gaan zeker ooit een CCI5* rijden”, zo besluit Janneke.