Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14059
Geregistreerd: 20-04-16

Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 12:56

KNHS
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De FEI heeft per 1 januari 2024 haar beleid met betrekking tot de basisvaccinatie aangepast. De uiterste termijn waarbinnen de tweede vaccinatie van de Influeza bassisvaccinatie plaats moet vinden, is teruggebracht naar 60 dagen in plaats van 92 dagen. Na consultatie van onze veterinaire adviseur prof. dr. M.M. Sloet is besloten het influenzavaccinatiebeleid vanuit de KNHS hier zo goed mogelijk op aan te laten sluiten en eenzelfde termijn te hanteren.

Alle Influenza basisvaccinaties die gegeven worden vanaf 1 april 2024 moeten uit 3 vaccinaties bestaan. De tweede basisvaccinatie moet minimaal 21 en maximaal 60 dagen na de eerste basisvaccinatie worden toegediend. De derde vaccinatie (1e booster) minimaal 120 dagen en maximaal 6 maanden en 21 dagen daarna. In de periode tussen de eerste en de tweede vaccinatie mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht. In de periode tussen de tweede en derde vaccinatie mag het paard wel op wedstrijd worden uitgebracht met inachtneming van lid 3c van Artikel 47 van het Algemeen Wedstrijdreglement. (Een vaccinatie dient minimaal zeven dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.)
Paarden geboren vanaf 1 januari 2022 moesten al drie Influenza basisvaccinaties hebben, de periode tussen de 2e en de 3e vaccinatie is alleen veranderd.

Hieronder een schematische weergave hoe de basisvaccinaties qua termijnen moeten worden toegediend met ingang van 1 april 2024.

KNHSFEI
Basisvaccinatie - eerste vaccinatie (V1) Vanaf 5 maanden leeftijd Vanaf 5 maanden leeftijd
Basisvaccinatie - tweede vaccinatie (V2) na 21-60 dagen na 21-60 dagen
Basisvaccinatie
derde vaccinatie (V3) = 1e booster
tussen 120 dagen en 6 maanden + 21 dagen na V2 binnen 6 maanden + 21 dagen na V2
Volgende boosters (= hervaccinaties) binnen 12 maanden en het mag op dezelfde dag als het jaar ervoor binnen 12 maanden maar binnen 6 maanden + 21 dagen voor deelname aan wedstrijd
Paard mag niet binnen 7 dagen na de laatste vaccinatie op een evenement arriveren 7 dagen 7 dagen
Paard mag niet binnen 7 dagen na de laatste vaccinatie op een evenement arriveren 7 dagen 7 dagen


Het Algemeen Wedstrijdreglement
In het Algemeen Wedstrijdreglement staan de algemene bepalingen opgenomen die voor alle wedstrijdsporters gelden. In de disciplinereglementen worden de regels per discipline verder uitgewerkt. Klik hier voor de wijzigingen in het Algemeen Wedstrijdreglement en het Algemeen Wedstrijdreglement dat geldt vanaf 1 april 2024.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 13:12

Hopelijk nu klaar met veranderen........ wat irritant. Al vanaf veulens van 2022 steeds aan het veranderen in die vaccinatie regeling.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:14

Veel te veel entingen in mijn ogen...

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:24

Idioterie!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:48

Volgens mij was het bij fei toch voor de 2e enting 21-92 dagen? Ga weer even zoeken.

Inderdaad was zo. Nu ben ik benieuwd wat ze doen met bv de volgende situatie
Veulen geboren voorjaar 2023
op 6 maanden 1e enting
90 dagen daarna 2e enting

Is die dan nu nog goed?
Hoe moet je dit als official allemaal controleren? Je mag er wel een schema naast hebben zo van paardd geboren tussen die en die datum moet zo geent zijn etc.

edit, ik ga terug gebeld worden door knhs.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:06

EllyC schreef:
Volgens mij was het bij fei toch voor de 2e enting 21-92 dagen? Ga weer even zoeken.

Inderdaad was zo. Nu ben ik benieuwd wat ze doen met bv de volgende situatie
Veulen geboren voorjaar 2023
op 6 maanden 1e enting
90 dagen daarna 2e enting

Is die dan nu nog goed?
Hoe moet je dit als official allemaal controleren? Je mag er wel een schema naast hebben zo van paardd geboren tussen die en die datum moet zo geent zijn etc.

edit, ik ga terug gebeld worden door knhs.


Als dat paard geboren is in 2023, had ie al drie basisentingen moeten hebben. Edit: zou in elk geval nog een derde moeten krijgen / hebben. Als ik goed tel:
Geboortdatum + 5 maand = 1e enting
5 maand + max 92 dagen = 2 enting (= grof gezegd met 8 maand)
2e enting + max 7 maand = 1e booster / 3e enting = grofweg dus na 14 maand?

Ik ben al blij dat we niet verplicht worden tweemaal per jaar te enten als je eens een proefje elders wilt starten

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:15

Het is in dit soort dingen doorgaans zo, dat wanneer je op 31 maart aan de dan geldende wetgeving voldoet, je er na 1 april ook nog aan voldoet.

Wanneer die voor 1 april 2024 zijn 2e vaccinatie op maximaal 92 dagen na de eerste heeft ontvangen, is het goed.
Wanneer die na 1 april de 2e vaccinatie zal ontvangen, moet deze op maximaal dag 60 gegeven worden.
Zit je dus ergens in maart op dag 60+, moet je even zorgen dat het paard uiterlijk 31 maart gevaccineerd is.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:30

Racamor
juni geboren, op 6 maanden enten (omdat moeders maand voor bevalling geent was), dit
is eind november geworden
+ max 3 maanden 22/2 geent
Dus derde komt er nu over een maand of 6 weer aan.

Ik had graag fei schema aangehouden voor basis zodat mocht ze ooit internationaal gaan lopen je niet weer 3x moet enten (kans is niet groot maar kleine moeite om fei schema aan te houden dacht ik).

Dus kan jouw beredenering niet helemaal volgen waarom 3e er al in had moeten zitten.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:59

EllyC, ik had het aangepast naar: al erin of moet er evt nog in. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat het paard begin 2023 geboren was (geen idee waarom), maar kwam er daarna achter dat er ook veulens geboren worden na 2 januari van het jaar :+

Jouw paard is dan toch akkoord voor de geldende regels < 1 april 2024? Want de entingen voldoen dan toch aan de eisen van paard van 2023?!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:19

Kabayo schreef:
Veel te veel entingen in mijn ogen...


Vreselijk ( eigen immuniteit mag niet meer!) en het worden er steeds meer en niet alleen bij paarden................maar ja, ook hier moet natuurlijk flink aan verdiend worden $$$$$$.

Wordt de hoogste tijd dat ze het titreren ook voor wedstrijden gaan invoeren i.p.v. maar spuiten blijven zetten terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. |o

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:16

EllyC schreef:
Racamor
juni geboren, op 6 maanden enten (omdat moeders maand voor bevalling geent was), dit
is eind november geworden
+ max 3 maanden 22/2 geent
Dus derde komt er nu over een maand of 6 weer aan.

Ik had graag fei schema aangehouden voor basis zodat mocht ze ooit internationaal gaan lopen je niet weer 3x moet enten (kans is niet groot maar kleine moeite om fei schema aan te houden dacht ik).

Dus kan jouw beredenering niet helemaal volgen waarom 3e er al in had moeten zitten.


Dit is prima hoor, voor, op of max 21 dagen na 22 augustus moeten ze weer gevaccineerd zijn.

Ik vloekte vanmorgen ook even in mijzelf toen ik 1 januari las. De veulens hier zijn ook net 2 weken geleden voor de ee keer gevaccineerd na 63 dgn. Gelukkig gaat het pas per 1 april in. Wel een extra kostenpost erbij, dat extra vaccineren.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:59

ElCid schreef:
Kabayo schreef:
Veel te veel entingen in mijn ogen...


Vreselijk ( eigen immuniteit mag niet meer!) en het worden er steeds meer en niet alleen bij paarden................maar ja, ook hier moet natuurlijk flink aan verdiend worden $$$$$$.

Wordt de hoogste tijd dat ze het titreren ook voor wedstrijden gaan invoeren i.p.v. maar spuiten blijven zetten terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. |o

De FEI verdient niets aan die entingen hè, die schrijft ze alleen voor, wanneer je wil deelnemen aan door hen georganiseerde wedstrijden.
En datzelfde geldt voor de KNHS.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:06

Ja en vlak de instanties even niet uit die regels volgens de fei hanteren..

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:21

Maar al die instanties zetten geen entingen en verdienen er dus niks aan.
Dus ik snap het er extra aan verdienen niet zo.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:30

EllyC schreef:
Volgens mij was het bij fei toch voor de 2e enting 21-92 dagen? Ga weer even zoeken.

Inderdaad was zo. Nu ben ik benieuwd wat ze doen met bv de volgende situatie
Veulen geboren voorjaar 2023
op 6 maanden 1e enting
90 dagen daarna 2e enting

Is die dan nu nog goed?
Hoe moet je dit als official allemaal controleren? Je mag er wel een schema naast hebben zo van paardd geboren tussen die en die datum moet zo geent zijn etc.

edit, ik ga terug gebeld worden door knhs.


Je pony moet er drie hebben
De eerste
De tweede > 21 dagen < 90 dagen na de eerste enting
Derde > 5 maanden < 7 maanden na de tweede enting
En dan jaarlijks geteld vanaf de laatste enting

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:58

Marije_jiplover schreef:
De FEI verdient niets aan die entingen hè, die schrijft ze alleen voor, wanneer je wil deelnemen aan door hen georganiseerde wedstrijden.
En datzelfde geldt voor de KNHS.


Ik heb het ook niet over de FEI maar over Big Pharma, die ook hier een stevige vinger in de pap heeft. De FEI volgt alleen maar bevelen op, zoals zovelen.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:14

Marije_jiplover schreef:
Maar al die instanties zetten geen entingen en verdienen er dus niks aan.
Dus ik snap het er extra aan verdienen niet zo.

Er zal vast wat sponsering aan gekoppeld zijn...

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Wijziging termijn Influenzavaccinatie in Algemeen Wedstrijdreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:55

Stalnollie, ik snap dat ie er 3 moet hebben maar in eerder bericht begreep ik dat ze er nu al 3 gehad moest hebben en dat kon ik ff niet volgend.

KNHS gesproken, wat betreft hun regels duidelijk. FEI was laat met communiceren regels naar nationale sportbonden, hoe zij er precies mee omgaan is nog niet bekend. Ik laat het maar zo en bij volgende veulens gewoon volgens dit schema enten.