Team Nijhof: sport en fokkerij hand in hand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14060
Geregistreerd: 20-04-16

Team Nijhof: sport en fokkerij hand in hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 18:24

CHIO Rotterdam
Sport/Fokkerij

Afbeelding
Heartbreaker. Foto: Sjoert.com


Zonder fokkers en eigenaren geen sport. Team Nijhof vertegenwoordigt beide partijen. Maar ze doen nog meer. Inmiddels zijn vijf generaties Nijhof actief in het veelzijdige bedrijf in Geesteren. Vijf generaties in een vierledig bedrijf. In de topsport zijn de paarden met het achtervoegstel TN niet meer weg te denken, zijn ze voor de bondscoaches van TeamNL zelfs hele vaste waarden. In de dressuur is het momenteel wat stil, maar daar wordt aan gewerkt. In de aanloop naar het 75e CHIO vonden wij het hoog tijd om eens te bellen met het Gelderse land. We spraken met Jeannette Nijhof.

Meer dan 100 jaar TN
Jeannette (58): “Wij zijn een echt familiebedrijf. Van vader op dochter en zoon en zo verder, al vijf generaties inmiddels. Allemaal werkzaam in het bedrijf. Ons bedrijf bestaat uit een dekstation, een opfokbedrijf, een sportstal en een dierenkliniek. Team Nijhof werd opgericht in 1916 en we bestaan dus al ruim 100 jaar. Onze sportstal bestaat uit 30 paarden en deze worden gereden voor Kars Bonhof en Fabienne Lichtenvoort-Cats. Fabienne rijdt de jongere paarden en Kars neemt ze over als ze internationaal gaan. Daarnaast hebben we altijd een aantal paarden die gereden worden door ruiters buiten ons bedrijf. Dit kan met van alles te maken hebben, zoals wie de mede-eigenaar is, buitensporige kwaliteit van een paard, dekdienst et cetera. Voorbeelden hiervan zijn Maikel van der Vleuten, Willem Greve en dressuurruiter Hans Peter Minderhoud. Ons bedrijf heeft maar liefst 600 paarden.”

Doen waar je goed in bent
“Ik ben hier de spin in het web. Ik werk zeven dagen in de week (lachend) omdat er geen acht dagen zijn. En dat terwijl ik van mijn vader niet in de paarden mocht. Hij vond zijn business niets voor vrouwen. Daarom heb ik eerst zeven jaar op diverse ministeries in Den Haag gewerkt, in het kabinet van jullie Rotterdamse Ruud Lubbers. Ik heb een zoon van 20 en een dochter van 23 jaar. Mijn zoon kon goed voetballen, maar heeft zijn voetbalschoenen sinds kort aan de wilgen gehangen. Hij rijdt nu paard! Dat komt door zijn vriendin. Het zit in zijn genen, dus wie weet wat de toekomst brengt. Tijdens corona heeft mijn dochter haar studie en de paarden gecombineerd, maar nu is ze met haar studie aan de gang. Ik ben mijn werkzame leven ook buiten de paarden begonnen, dus we zullen zien hoe het gaat lopen. Cameron, zoon van mijn broer Henk Nijhof jr, is voornemens ons familiebedrijf voort te zetten. (lachend) Zelf rijd ik niet meer en mijn broer ook niet. Dit onder de motto’s 'je moet doen waar je goed in bent' en 'de beste stuurlui staan aan wal.'”

Holland gevoel
“De eerste keer dat ik op het CHIO Rotterdam kwam, zal in 1997 of 1998 geweest zijn. Dat was als eigenaar van onze hengst Heartbreaker. (schaterend) Als ik daaraan terug denk, is het eerste wat in me opkomt, dat de heer Maathuis toen heel boos op me was. Ik wilde Heartbreaker niet verkopen en hem houden voor de sport. Daar was hij het niet mee eens. Over het CHIO, ik vind jullie concours een prachtig evenement. Midden in de stad, met veel allure, een top publiek, heel gezellig, geweldig. Ook de vele bomen vind ik heerlijk en door de landenwedstrijden krijg je daar altijd echt het Holland gevoel. Als Nederlander op zo’n mooi Nederlands concours zijn waar vrijwel altijd het koninklijk huis aanwezig is en waar alles zo mooi aangekleed is, ik kom heel graag naar Rotterdam. Als ik door het bos naar het hoofdterrein loop, word ik al blij, zo’n aparte setting. Misschien komt dat trouwens ook mede door het feit dat Willem Greve met onze paarden eigenlijk altijd goed presteert bij jullie. Wat misschien ook wel weer komt doordat hij en de paarden het ook zo naar hun zin hebben in Rotterdam.”

CHIO 2023 mooiste herinnering
“Meerdere paarden van ons hebben al in Rotterdam mogen starten. Heartbreaker, Verdi TN, GLOCK’s Johnson TN, Highway TN, Grandorado TN en Hernandez TN. Vorig jaar was natuurlijk het allermooiste jaar voor ons. Highway TN won de Grote Prijs met Willem Greve en in diezelfde rubriek werd Hernandez vierde met Kars Bonhof. Zulke resultaten met twee paarden van je stal in een Grote Prijs van een vijf sterren-concours in eigen land, mooier kan bijna niet.”

Bondscoach makkelijk maken
Jeanette vertelt enthousiast. Soms struikelt ze over haar eigen woorden. We snappen inmiddels ook dat ze zeven dagen werkt, haar energie is door de telefoon zelfs hoorbaar. We vragen of er ook dit jaar Nijhof-paarden aanwezig zullen zijn in het Kralingse Bos. Jeannette: “Dat denk ik wel. Drie van onze paarden strijden bij Team NL voor een ticket voor de Olympische Spelen in Parijs later dit jaar. Grandorado TN, Highway TN en Hernandez TN. Natuurlijk hoeft er maar iets fout te gaan en je bent weg, maar we gaan ervoor. We hopen dat Willem en Kars in Rotterdam zo goed rijden, dat ze het de bondscoach makkelijk maken in zijn keuze.”

Dromen
Dit antwoord belooft wat voor de volgende vraag... We vragen Jeannette of ze nog dromen heeft.
Jeannette zonder enige twijfel en wederom schaterend: “Jazeker. Na eerdere Olympische Spelen met TN paarden, nu met een heel Nijhof team naar de Spelen. Grandorado TN, Highway TN en Hernandez TN. En dan O’Bailey met Maikel van der Vleuten, die staat ook bij ons ter dekking. Al wordt dat een beetje moeilijk, want dan moet Willem zich in tweeën splitsen. Maar een deel van deze droom moet werkelijkheid kunnen worden als het een beetje meezit. Deze paarden hebben de N.O.P.-status al en ze zitten bij de laatste zes à acht ruiters in het olympisch Team. De Olympische Spelen, het mooiste wat er is. Dat Oranje gevoel... Ik ben gek op grote kampioenschappen en de enthousiaste Nederlandse supporters.”

Heartbreaker, Verdi TN, GLOCK’s Johnson TN
Team Nijhof heeft al heel veel hele goede paarden gebracht. We vragen Jeannette of ze favorieten heeft. Jeannette: “Dat is lastig. We hebben inderdaad heel veel leuke, mooie en goede paarden gehad. Toch springen er drie uit. Met Heartbreaker is het allemaal begonnen, die is extra speciaal. Daarnaast zijn we met Verdi TN en GLOCK’s Johnson TN op de Olympische Spelen geweest, die maken mijn top drie compleet. Overigens heeft Johnson zijn beste proef ooit in Rotterdam gelopen.”

Opvolging in aantocht
“Nu hebben we weer een stel hele goede jonge paarden op stal. In de flow van onze huidige toppers worden zij opgeleid, en ik denk wat we er over drie à vier jaar weer een paar hebben die klaar zijn voor het 1.60m-niveau. Ja, dat mag je gerust melden, dat de opvolging van onze huidige toppers eraan komt. Bij ons op stal werken we daar constant aan. We hebben drie groepen paarden: de jonkies, de topsportpaarden en de pensionado’s. Wij werken eigenlijk in alles steeds aan verbetering. Zo is mijn neef Cameron onlangs bij Schockemöhle geweest. Het is altijd interessant om in de keuken van een ander te kijken en ervaring op te doen. Vergeleken met hen zijn wij trouwens maar klein, daar hebben ze maar liefst 7000 paarden.”

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Team Nijhof: sport en fokkerij hand in hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 19:07

Jaren terug daar eens koffie mogen drinken toen ik op zoek was naar een paard. Bij de oude baas aan tafel, en Jeanette deed de rondleiding. Fantastisch bedrijf.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Team Nijhof: sport en fokkerij hand in hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:26

Twentse land?
TN is gevestigd in Geesteren Gelderland = Achterhoek.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:27

Geweldige mensen met enorme passie voor de paarden die samen dit succesvolle bedrijf hebben gebouwd. Altijd vriendelijk en persoonlijk ontvangst, ondanks alle dekkingen en bedrijvigheid weten ze precies wie je bent, welke merries je hebt en zijn ze altijd zeer meedenkend.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:24

Dorien66 schreef:
Twentse land?
TN is gevestigd in Geesteren Gelderland = Achterhoek.


Geesteren ligt boven Almeloooooo. En da's toch echt Twente hoor :)) Vraag maar aan Herman Finkers :+

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:26

Ibbel schreef:
Dorien66 schreef:
Twentse land?
TN is gevestigd in Geesteren Gelderland = Achterhoek.


Geesteren ligt boven Almeloooooo. En da's toch echt Twente hoor :)) Vraag maar aan Herman Finkers :+


Geesteren Overijssel wel ja :+
Maar als je van daar naar Nijhof wil is een auto best fijn ;)

Maar die verwarring zullen ze in Rotterdam ook wel hebben gehad...

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Team Nijhof: sport en fokkerij hand in hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:44

Team Nijhof ligt idd in Geesteren in de Achterhoek, vlakbij Lochem :j
Zeker niet in Twente :n

Leuk interview over een mooi bedrijf.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:46

Net als Hengelo Overijssel en Hengelo Gelderland. Blijft toch altijd verwarrend. :))

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:47

En wat te denken van Zwolle bij Grolle en het grote Zwolle. (Voor de Achterhoekkenners)

Zeker een leuk interview