Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26329
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 23:01

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


In het Belgische Tongeren zijn twee dode paarden gevonden, een derde dier op hetzelfde perceel was er zeer slecht aan toe. Dit paard is in beslag genomen en overgebracht naar het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum (VZOC). Volgens de politie waren er afgelopen jaren al vaker klachten gekomen over de verzorging van deze paarden.

De bedoeling was dat de drie paarden sowieso in beslag genomen zouden worden, maar helaas was het voor twee dieren al te laat. Zij werden dood aangetroffen op het drassige perceel. Het derde paard was erg mager, maar leefde nog. Volgens Rudi Oyen van het VZOC zou het gaan om sportpaarden die minimaal 25 jaar oud waren. Hun wedstrijdcarrière zat erop en volgens hem waren ze aan hun lot overgelaten. “Er was geen enkele vorm van verzorging aanwezig en er kwam duidelijk ook geen hoefsmid langs. De hoeven vertoonden grote gaten of waren aan het afbrokkelen", zo vertelt hij aan de VRT. Volgens hem kregen de dieren geen voeding of drinkwater en was er op de wei niet genoeg gras om te overleven. De dieren liepen tot aan hun knieën in de modder.

De politie wilde de paarden vandaag al in beslag nemen, sinds 2020 hebben ze ook regelmatig klachten gehad over de verzorging van deze paarden. Korpschef Geert Luypaert van de politiezone Tongeren-Herstappe vertelt aan de VRT dat hun mensen van de afdeling Dierenwelzijn de laatste weken een aantal keer ter plekke zijn geweest en dat de dieren een week eerder alle drie nog in leven waren. Het frustreert hem ook dat zaken rond dierenwelzijn vaak volgens eenzelfde patroon verlopen. “Meestal moeten we meerdere keren bij dezelfde mensen langs. We doen dan controles samen met de afdeling Dierenwelzijn en de dierenarts. Er worden maatregelen opgelegd, maar die worden dan niet goed opgevolgd. Enkele weken of maanden later staan we er dan opnieuw. Soms krijgen de eigenaars een boete en soms loopt het ook zeer slecht af.” Aan Het Nieuwsblad vertelt hij: “Net voor het weekend gingen we opnieuw naar de weide, maar toen kregen we door omstandigheden geen toegang. Daarom keerden we dinsdag terug met het oog op een inbeslagname. Maar het was al te laat.” Buurtbewoners hadden intussen gezien dat een van de paarden dood in de stal lag, de politie vond de tweede later dood in de wei.

Het derde paard stond in een stal en leek angstig. Deze merrie werd verdoofd en meegenomen naar het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum. Hier zal ze grondig nagekeken en goed verzorgd worden. Over de toestand van het derde paard is Rudi Oyen hoopvol, hij verwacht dat het dier deze trieste verwaarlozing wel zal overleven.

De twee dode paarden zullen onderzocht worden, hieruit moet onder andere de doodsoorzaak blijken. Het is namelijk niet duidelijk of ze stierven aan ontbering, hoge leeftijd of een combinatie van de twee. Korpschef Geert Luypaert wacht op de uitslagen van het onderzoek door de dierenarts en zal deze aan het proces-verbaal toevoegen. Daarna bepaalt justitie in Belgisch Limburg welke straf de eigenaar opgelegd zal worden.



Gebruikte bronnen:

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:08

Verschrikkelijk, arme arme dieren |(

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:28

Meerdere meldingen, wetend dat die dieren er zo bijstaan en toch weer vertrekken zonder hulpende hand voor de dieren. Geen woord voor de zogenaamde eigenaar, zal nooit begrijpen hoe je levens op je geweten kunt hebben. Het verbaasd me echt hoe weinig dieren waard zijn in de wereld. Y;(

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:59

Er staan op de route van thuis naar werk meerdere paarden (alleen, op een modderig perceel waar de linten iedere winderige dag dagenlang door de weide heen liggen) waarvan ik simpelweg niet kan kijken omdat ik het echt zielig vind. In NL is veel ellende maar het acteren op meldingen van dierenwelzijn in Belgie is echt om te janken.

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:09

Lekker op tijd dan weer, al sinds 2020 kennen ze de dieren al, arme dieren.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 29-02-24 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2974
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:09

Anastasia24 schreef:
Meerdere meldingen, wetend dat die dieren er zo bijstaan en toch weer vertrekken zonder hulpende hand voor de dieren. Geen woord voor de zogenaamde eigenaar, zal nooit begrijpen hoe je levens op je geweten kunt hebben. Het verbaasd me echt hoe weinig dieren waard zijn in de wereld. Y;(


Amen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:17

Dit sleept dus eigenlijk al zowat 4 jaar, dat is toch onvoorstelbaar. Hoelang moeten dieren creperen voor dat er iets aan gedaan wordt dan? Je kan bij verwaarlozing toch gewoon een maand geven en mocht er geen verbetering zijn gewoon in beslag nemen.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:32

Belachelijk dat het zo ver moet komen. Slappe hap.
Arme dieren.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 01:05

Anastasia24 schreef:
Meerdere meldingen, wetend dat die dieren er zo bijstaan en toch weer vertrekken zonder hulpende hand voor de dieren.
Gezien de quote van de korpschef heb ik het idee dat hij niet meer mág en dat zelf ook best wel k*t vind. Kun je tegenin gaan en alsnog doen natuurlijk maar meestal heeft dat meer nadelen dan voordelen, ook voor de paarden zelf, gezien niet de gezette regels volgen vaak in het nadeel van politie en voordeel van de schuldige werkt. Dus dan kun je niet anders dan vertrekken zonder verdere actie.

Typisch gevalletje te veel burocratie waardoor benodigde actie te laat komt, en als dat idd zo is dan kan dat ook alleen op dat niveau gefixed worden.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 01:25

Cambionn schreef:
Anastasia24 schreef:
Meerdere meldingen, wetend dat die dieren er zo bijstaan en toch weer vertrekken zonder hulpende hand voor de dieren.
Gezien de quote van de korpschef heb ik het idee dat hij niet meer mág en dat zelf ook best wel k*t vind. Kun je tegenin gaan en alsnog doen natuurlijk maar meestal heeft dat meer nadelen dan voordelen, ook voor de paarden zelf, gezien niet de gezette regels volgen vaak in het nadeel van politie en voordeel van de schuldige werkt. Dus dan kun je niet anders dan vertrekken zonder verdere actie.

Typisch gevalletje te veel burocratie waardoor benodigde actie te laat komt, en als dat idd zo is dan kan dat ook alleen op dat niveau gefixed worden.


Dat weet ik inderdaad, dat is wat het zo ontzettend triest maakt, ook voor die mensen, je ziet een hoop en kúnt niets. In zijn geheel gewoon een typisch gevalletje ''slecht systeem'' en meer kun je er niet mee.

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 02:56

Hutcherson schreef:
Er staan op de route van thuis naar werk meerdere paarden (alleen, op een modderig perceel waar de linten iedere winderige dag dagenlang door de weide heen liggen) waarvan ik simpelweg niet kan kijken omdat ik het echt zielig vind. In NL is veel ellende maar het acteren op meldingen van dierenwelzijn in Belgie is echt om te janken.


En daar maak je geen melding van?

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:08

Zoveel jaar... Verschrikkelijk...
Bah bah voor wat regeltjes op papier moeten dieren zo lijden

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:19

Maar is er nu een eigenaar die eens stevig aangepakt kan worden?

Belgie heeft zowiezo een iets andere standaard wat verzorging betreft is mijn ervaring...

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:03

Weer dieren die slachtoffer worden van waardeloze eigenaren en waardeloze regelgeving. Dat je dan op je oude dag als paard zo aan je einde moet komen. Heb je waarschijnlijk jarenlang mensen goed gediend en dan word je zo afgedankt. Hartverscheurend.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:18

Monique1963 schreef:
Weer dieren die slachtoffer worden van waardeloze eigenaren en waardeloze regelgeving. Dat je dan op je oude dag als paard zo aan je einde moet komen. Heb je waarschijnlijk jarenlang mensen goed gediend en dan word je zo afgedankt. Hartverscheurend.


Precies dit. Ik vind persoonlijk toch ook wel wat van de mensen die hierbij zijn betrokken. Een beetje categorie 'ik stond erbij en ik keek ernaar'. Maar goed, ik was er niet bij en weet natuurlijk niet wat er aan hulpverlening is geweest. Al heb ik wel een vermoeden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:11

Als in "niet"?

Hoe kun je zoiets oogluikend maanden, jaren zelfs aanzien?

Heb zoveel medelijden met deze arme dieren ;(

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:15

Ik vraag me dan af, kun je hier ook niet een handhaver ter verantwoording roepen die blijkbaar te lang hebben toegekeken en overduidelijk te laat hebben ingegrepen?

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:51

Nickeltje schreef:
Ik vraag me dan af, kun je hier ook niet een handhaver ter verantwoording roepen die blijkbaar te lang hebben toegekeken en overduidelijk te laat hebben ingegrepen?
Tja, als die handhaver niks mag dankzij de regeltjes, die moeten procedure volgen en daar staat meestal vanalles over waarschuwingen en de eigenaar eerst laten beteren. Pas na alle procedures mogen ze vaak in beslag nemen...

Die handhaver wordt waarschijnlijk juist ter verantwoording geroepen als hij wél wat doet want dat is niet de wettelijke procedure. Met het gevolg dat de eigenaar sterker staat ivm "fouten" van de politie/handhavers en die paarden nog langer in de shit staan. De korpschef is waarschijnlijk met een reden gefrustreerd dat het steeds zo gaat, die kán vaak niks anders dan erbij staan kijken (en dan ook nog vaak de schuld krijgen dat er niks gebeurd). Moet echt een rotbaan zijn op zulke momenten.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:25

Dus ze hebben die dieren zeker 3 jaar laten staan daar?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:48

Popstra schreef:
Maar is er nu een eigenaar die eens stevig aangepakt kan worden?

Belgie heeft zowiezo een iets andere standaard wat verzorging betreft is mijn ervaring...


Hoezo? Schrijnende gevallen van dierenverwaarlozing komen in Nederland niet voor?

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:10

Bah bah bah… hoe kun je zo omgaan met je dieren? Wedstrijdcarriere zit erop dus ze krijgen geen aandacht, zorg, eten en drinken meer… Daar zijn toch echt wel andere mogelijkheden voor.
En dieptriest dat er twee paarden al overleden waren voor inbeslagname.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:12

Maar je weet natuurlijk niet of die sportruiters weten dat die paarden zo staan.
Kan best zijn dat die in een of ander l.l verhaal van goede oude dag als weidemaatje zijn getrapt.

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:19

DuoPenotti schreef:
Maar je weet natuurlijk niet of die sportruiters weten dat die paarden zo staan.
Kan best zijn dat die in een of ander l.l verhaal van goede oude dag als weidemaatje zijn getrapt.

Dat klopt.
Ik ging er om een of andere reden vanuit dat het nog dezelfde eigenaar was, maar dat is inderdaad niet geweten.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik echt totaal niet begrijp hoe je zo met dieren kan omgaan en waarom je dan überhaupt paarden hebt als je er toch letterlijk en figuurlijk niet naar omkijkt.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ernstige verwaarlozing in België: 2 paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:22

Dat ben ik totaal met je eens.
Ik kan dat ook echt niet begrijpen.
Geef ze dan weer weg of laat ze inslapen als weggeven geen optie is, maar laat ze niet aan het lot over.
Echt van mij mogen die straffen zo hard omhoog.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:29

Cambionn schreef:
Nickeltje schreef:
Ik vraag me dan af, kun je hier ook niet een handhaver ter verantwoording roepen die blijkbaar te lang hebben toegekeken en overduidelijk te laat hebben ingegrepen?
Tja, als die handhaver niks mag dankzij de regeltjes, die moeten procedure volgen en daar staat meestal vanalles over waarschuwingen en de eigenaar eerst laten beteren. Pas na alle procedures mogen ze vaak in beslag nemen...

Die handhaver wordt waarschijnlijk juist ter verantwoording geroepen als hij wél wat doet want dat is niet de wettelijke procedure. Met het gevolg dat de eigenaar sterker staat ivm "fouten" van de politie/handhavers en die paarden nog langer in de oliebol staan. De korpschef is waarschijnlijk met een reden gefrustreerd dat het steeds zo gaat, die kán vaak niks anders dan erbij staan kijken (en dan ook nog vaak de schuld krijgen dat er niks gebeurd). Moet echt een rotbaan zijn op zulke momenten.

Dit inderdaad, er moet eerst een case opgebouwd worden, liefst met foto's als bewijsmateriaal, wat al niet gemakkelijk is, want je mag niet bij iemand een privé terrein op.
Dan moet de FAVV in gang schieten, eerdat er een inbeslagname geregeld is ben je wel een hele tijd verder.
Of met wat pech zijn de dieren verplaatst op het moment dat je daar staat om de dieren op te laden als de inbeslagname geregeld is.
Helaas ook al meegemaakt in BE...