BWP-fokker Marc Steeno over de lijn van Intermezzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14058
Geregistreerd: 20-04-16

BWP-fokker Marc Steeno over de lijn van Intermezzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 19:26

Belgian Warmblood
Fokkerij

Afbeelding
Domien Michiels en Intermezzo van het Meerdaalhof. Foto: Marlies Trap Fotografie


Wat een unieke prestatie leverden Domien Michiels en Intermezzo van het Meerdaalhof afgelopen weekend tijdens de Wereldbeker dressuur in Göteburg. Reden genoeg om fokker Marc Steeno van het Meerdaalhof aan het woord te laten.


Marc: "Reeds verschillende generaties lang worden er op het Meerdaalhof BWP'ers gefokt. De grootouders van mijn vrouw startten de manege het Meerdaalhof in 1969. De koeien verdwenen uit de weiden en begin jaren '70 werden in deze weides de eerste veulentjes geboren. Eind jaren '80 werden er al 10-12 veulens per jaar geboren, zowel dressuur als springen.

In het begin werden er meer springpaarden gefokt, maar toen mijn vrouw dressuur ging rijden, werden er steeds meer en meer dressuurpaarden gefokt. We hebben toen de stam opgebouwd waar we nu nog altijd mee fokken en waaruit ook Intermezzo geboren is. De lijn van Intermezzo start bij ons bij Sargasse de la Bassette, een merrie geboren in 1980 en door ons aangekocht in mei 1985. In 1987 kreeg ze dan bij ons haar eerste veulen, Kiss Me. In 1992 werd dan Princesse (v. Balzflug) geboren.
Zij is de moeder van de BWP-goedgekeurde hengst Withney, die in 1999 geboren werd en ook van Intermezzo, haar laatste veulen.

De merries uit deze lijn waren allemaal vrij bloederig, maar de hengsten en ruinen zijn allemaal uitgegroeid tot zeer fijne en makkelijke rijpaarden.

Withney was de allereerste goedgekeurde zoon van Ferro in België. In die tijd moesten ook de dressuurpaarden springen in vrijheid en onder de man op de BWP-hengstenkeuring.
De keuring was gelukkig een succes, al was er in die tijd in België nog helemaal geen markt voor dressuurhengsten daarom hebben wij hem als 3-jarige verkocht."


Over Intermezzo
Marc: "Eerlijk gezegd had ik niet meteen het idee dat Intermezzo een toptalent was. Het was een heel frêle paard. Tot zijn 4 jaar was het echt een veulenachtig smal paard, een ranke slungel. Ondertussen is aquatraining niet meer weg te denken uit de paardensport, maar in die tijd was het iets vernieuwend. Een vriendin van ons, Diana Butcher, had toen net een aquatrainer aangekocht en stelde voor om Intermezzo als proefproject te gebruiken. Na 6 maanden was het werkelijk een heel ander paard, niet meer te herkennen. Daarna is Domien Michiels ermee beginnen rijden en ze hadden meteen een klik. Eigenlijk hebben we toen al gezegd dat we het paard voor hem zouden aanhouden. We zijn er vanaf dan ook echt in beginnen geloven. En ondanks alle kansen die we hadden om hem te verkopen, hebben we dat nooit gedaan.

De papa van Domien is een goede vriend van ons en zo kwamen Domien en zijn zus hier leren rijden op de manege, en ja hij is hier blijven rijden hé. Ondertussen heeft hij 3 paarden van ons om te rijden.

Dat Intermezzo nu de wereldbeker wint, is natuurlijk echt super uniek. Domien is de eerste Belg ooit die een wereldbeker wint en dat dit dan met onze Intermezzo is, maakt het natuurlijk nog extra speciaal. Ik heb nog getwijfeld om af te reizen naar Göteburg. Achteraf heb ik natuurlijk spijt dat ik toch niet opgereden ben, maar we hebben alles online gevolgd en achteraf een goed feestje gebouwd."


Over de huidige fokkerij
Marc: "Op dit moment fokken we een 5 à 6 veulentjes per jaar. Nog steeds zowel springpaarden als dressuurpaarden. Eerlijk gezegd ben ik zelf meer fan van het springen, dat geeft me toch wat meer voldoening. Al kan ik na de topprestaties van Intermezzo natuurlijk niet anders dan ook een passie hebben voor de dressuur.

We schrijven al onze veulens in bij BWP. Wij zijn super content en al jaren een trouwe BWP-klant. We zijn buren dus ook handig dat we snel even kunnen binnenspringen om de papieren in orde te laten maken. Aan de prijskampen doen we niet mee, dat is voor ons te arbeidsintensief. Aan de hengstenkeuringen daarentegen doen we wel graag mee. Zo hebben we ook de BWP-gekeurde hengst Panthero van de Vogelzang in ons bezit.

Wij verkopen eigenlijk geen enkel fokproduct als veulen. De springpaarden worden gereden door mijn zoon. Hij traint alle springpaarden en maakt pas op 4 jaar een selectie. Deze rijdt hij dan door en verkopen we weer op een jaar of 8. We geven zowel onze dressuurpaarden als onze springpaarden alle tijd. We hebben een langetermijnvisie en leggen geen druk op aan onze paarden.

Voor de toekomst heb ik hele hoge verwachtingen van Panthero zowel in de sport, als in de fokkerij. Ik heb enkele jonge nakomelingen van Panthero op stal staan die zeer veel talent tonen. Daarnaast is Domien nu ook aan het rijden met See You Van Het Meerdaalhof, een merrie van Special Agent Amour uit de volle zus van Intermezzo.

Ik durf mijn ambities niet hardop uitspreken, maar de toekomst ziet er goed uit, daar ben ik zeker van."