Paardentrainster beboet wegens onterecht uitoefenen van geneeskunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:46

Sizzle schreef:
Oh gut, er komt nu meteen weer een lang verdrongen herinnering op van een „handoplegger“ die aan de eigenaar vroeg: heeft u hoofdpijn?
Eigenaar: nee
Oplegger: dan heeft uw paard hoofdpijn.

Ik ging stuk op veilige afstand _O-

Hahaha goed gevonden…

Ik ga zelf geen alternatieve genezers aan mijn paard laten komen, maar zoals hier gezegd is kan het ook met dierenartsen serieus mis lopen. Er is een DA die nooit maar dan ook nooit nog in de buurt van mijn paard komt. Wat die allemaal uitkraamde…
Plots een hele stal van 15 a 20 paarden die collectief een stofallergie zouden hebben; oplossing: geef ze maar geen hooi meer … om maar een voorbeeld te noemen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:50

Breek me de bek niet open over incompetente DA, uiteraard zijn die er ook: „mevrouw, er zijn een hoop sportpaarden die onregelmatiger lopen dan uw paard, rij maar gewoon verder.“ (paard duidelijk slecht op de harde volte rechtsom).

ECHTER: Het feit dat DA ook fouten maken mag geen vrijbrief zijn om dan maar gewoon een chalatan op je paard los te laten.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:04

Elisa2 schreef:
Juut schreef:
Wetenschap is ook niet 100% betrouwbaar. Is maar net wie het onderzoek financiërt (wie heeft profijt bij de uitkomst), wie doet het onderzoek, en hoe is deze opgebouwd. Conclusies van vandaag worden over 10 jaar weer bijgesteld. We hebben ze echter wel nodig, en idd wil ik een diagnose, dan bel ik de dierenarts. Maar daarna denk ik wel graag verder dan alleen dit pilletje of dat drankje.


Precies dit :j

Overigens berust reguliere medicatie ook gewoon op werkzame stoffen uit planten of schimmels (of inmiddels synthetische vervangers) en dat is in de basis dus ook gewoon fytotherapie en dus natuurgeneeskunde.

Homeopathie is geen natuurgeneeskunde. Homeopathie is het verdunnen van de werkzame stof met een factor 1 op 1 miljoen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Paardentrainster beboet wegens onterecht uitoefenen van geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:18

Ik vraag me wel af wat er in België valt onder het stellen van een diagnose en behandelen.
Zelf de mest testen met water in een plastic handschoen om vast te stellen of er zand in zit en vervolgens een zandkuur geven, is dat al diagnosticeren en behandelen volgens de wet?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paardentrainster beboet wegens onterecht uitoefenen van geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:35

Albert, als je dat betaald doet, dan is het inderdaad diagnosticeren en behandelen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:44

nikkel schreef:
Albert, als je dat betaald doet, dan is het inderdaad diagnosticeren en behandelen.


Echter is dat tellen zelf zeer onwaarschijnlijk een dierenarts plichtige handeling, maar iets dat je legaal betaald mag doen met de juiste scholing en onder een kwaliteitssysteem.
Het omzetten van de count naar de beslissing of je de eigenaar wel of niet een wormkuur verkoopt is de dierenarts handeling.

Een arts doet immers ook niet de bloedanalyse, dat doet een lab of iemand die daar voor opgeleid is. De arts vertaald de uitslag naar een diagnose.
Je mag ook prima een vage wishywashy analyse aanbieden, zolang je maar niet de arrogantie hebt om dat te verkopen als een diagnose voor bijv. Lyme terwijl er niets mis is met het paard.

Een goede fysio zal ook nooit zeggen dat het paard atrose heeft, of spierbevangen is. Het zal hooguit zeggen dat het verstandig is om het paard op artrose te laten onderzoeken of een bloedje te laten trekken.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 03-03-24 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:47

Je zou ervan verschieten wat allemaal niet mag. Ik ben onvoldoende thuis is het recht mbt tot diergeneeskunde, maar om enkele voorbeelden te geven van in de menselijke geneeskunde: psychologen mogen géén diagnoses stellen wat voor zover ik weet wel mag in NL. Meten van de polsslag: een "bekwame helper" die hiervoor opleiding heeft genoten mag dat enkel in uitzonderlijke omstandigheden. Zelfde geldt voor observeren en signaleren van wijzigingen op fysisch, psychisch of sociaal vlak. Beoordeling fysische parameters zoals gewicht lengte, hoeveelheid stoelgang & urine, hoeveelheid voedsel- of vochtinname mag enkel door een verpleegkundige algemene zorg of arts gebeuren (meten van die parameters mag dan weer wel).

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:50

Sizzle schreef:
nikkel schreef:
Albert, als je dat betaald doet, dan is het inderdaad diagnosticeren en behandelen.


Echter is dat tellen zelf zeer onwaarschijnlijk een dierenarts plichtige handeling, maar iets dat je legaal betaald mag doen met de juiste scholing en onder een kwaliteitssysteem.
Het omzetten van de count naar de beslissing of je de eigenaar wel of niet een wormkuur verkoopt is de dierenarts handeling.


Ik heb het over zand, niet over een wormbesmetting.
Een zandkuur is gewoon over in de winkel te verkrijgen en zand in de mest is makkelijk zelf vast te stellen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:54

Albert, een zandkuur is een otc voedingssupplement, geen medicatie.
Je stelt daarbij ook geen officiele diagnose. Het is slechts een waarneming.
Het wordt wel een probleem als je voor iemand waarvan het paard met koliek staat even bepaald dat deze gewoon even een zandkuur moet geven ondat hij vast en zeker zandkoliek heeft (terwijl je dat niet zeker weet).

Je mag prima wegen, meten etc. Maar je mag die uitkomt niet automatisch ook vertalen naar een diagnose of er een waarde aangeven.
Iemand die geen arts en verder wel bevoegd is mag prima een bloeddruk meten, maar zal enkel de cijfers communiceren als feit zonder waarde (dus geen uitspraak of dat te hoog of te laag is).

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:00

En als eigenaar mag je dat uiteraard wel.
We doen immers niet anders dan onze dieren bekijken en zelf behandelen voor zover onze kennis reikt...En mogen ook zelf de diagnose stellen of we het nodig achten er een arts bij te halen ;)

Echter jezelf verhuren of voordoen als arts is verboden.
En terecht!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:05

Als eigenaar moet je uiteraard er wel voor waken dat je dit binnen het redelijke doet.
Op het moment dat jij als zeer cosmisch verlichte eigenaar vind dat het paard geen pijn heeft maar enkel zijn toxinen staat te verwerken, dan kun je uiteraard wel voor dierenmishandeling veroordeeld worden.

Ik heb laatst een zeer ziek konijn ergens mee behandeld waarvan ik na 40 jaar konijnen heus wist dat het correct was (konijn is nu ook weer blij en gezond) maar wat eigenlijk een illegaal was omdat er een medicatie bij kwam kijken :o
Stel dat het konijn gestorven was omdat ik me toch vergist had dan kan iemand je daar in principe voor aangeven. (Ook terecht, maar even om aan te geven dat we niet allemaal roomser zijn dan de paus en nooit door rood fietsen).
Ik zou echter echt nooit bij een konijn van een ander zeggen: oh geef maar gewoon dat en dan komt het goed :n
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 03-03-24 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:12

Lieser schreef:
Janneke, je gebruikt natuurgeneeskunde in één zin met homeophatie, ik neem aan dat je deze twee dingen toch niet als hetzelfde ziet, of wel?
Citaat:
.... homeopathie is één van de vele vormen van geneeskunde,
die vroegah gewoon door artsen werd gepraktiseerd
(het is in Duitsland ontwikkeld door universitair geschoolde artsen)
en tegenwoordig wordt benoemd als 'natuurgeneeskunde'.
Kruidenkunde idem dito.

Maar op zich is natuurgeneeskunde ruimer dan deze twee.
Citaat:
Homeopathie is niet ontwikkeld door universitair geschoolde artsen hoor. Of je moet Hahnemann bedoelen, die rond 1840 leefde en die beweerde dat het verdunnen van de middelen niet alleen de toxische effecten verminderde maar ook de genezende kracht vergrootte :? De werking van die miljoenste verdunning is op geen enkele manier aangetoond door wetenschappelijk onderzoek.


Off topic.
'Wat is wetenschap...?'
Nou, reken maar van Jetje dat Samuel Hahnemann wetenschapper was.
Sinds de 16e eeuw is dat 'doe een experiment, neem waar wat er gebeurt en probeer daarna het waargenomene te verklaren'.
(Soms lukt dit laatste niet. Blijft staan dat punt 1 en 2 wetenschap zijn.)
(Ik heb er begrip voor dat sommigen zo'n enorme kloof in de tijd ervaren dat ze het niet kunnen voorstellen... Blijft staan dat ik gewoon de historische feiten benoemde.)
Ook in 1840 was er wetenschap. (Medisch konden we veel minder, maar dat is nu even niet het punt.)
En sommige bevindingen vind ik ook bizar.

En weet je: er is een belangrijk verschil tussen wetenschap en (wat ik maar even benoem als) 'rationaliteit'.
De rationaliteit in slechte zin des woords schrijft bizarre dingen af als onzin.
Wetenschap zegt: 'Hmmm, ik begrijp er geen snars van. Interessant! Hoe zou het zitten...?'

En trouwens, de klassieke homeopathie is ongeveer even lastig 'dubbelblind en placebo gecontroleerd' te onderzoeken als psychotherapie voor complexe klachten.
Van beiden weten we dat het vakwerk is, soms helpt en soms de zaken erger maakt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-03-24 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:15

Klopt niet helemaal dat je als eigenaar wel diagnoses oid mag stellen als het voor je eigen paard is. Ik ken iemand die veroordeeld is voor oneigenlijke uitoefening diergeneeskunde omdat die de eigen paarden tegen ziekten inspoot op eigen initiatief (en dus niet initiatief van DA).

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:20

pateeke schreef:
Klopt niet helemaal dat je als eigenaar wel diagnoses oid mag stellen als het voor je eigen paard is. Ik ken iemand die veroordeeld is voor oneigenlijke uitoefening diergeneeskunde omdat die de eigen paarden tegen ziekten inspoot op eigen initiatief (en dus niet initiatief van DA).


Je mag inderdaad geen receptplichtige medicatie toepassen of het paard/dier onthouden van de juiste zorg.
Maar geen enkele dierenarts gaat jou aangeven als je vast uit eigen initiatief metacam gegeven hebt bij een paard met erge pijn dat staat te wachten op de dierenarts die pas over 2 uur kan komen.
Maar correct zou zijn dat je de DA dan even vraagt: mag ik hem vast metacam geven?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:33

pateeke schreef:
Klopt niet helemaal dat je als eigenaar wel diagnoses oid mag stellen als het voor je eigen paard is. Ik ken iemand die veroordeeld is voor oneigenlijke uitoefening diergeneeskunde omdat die de eigen paarden tegen ziekten inspoot op eigen initiatief (en dus niet initiatief van DA).


Dat is iets heel anders.
Wanneer deze man de diagnose had gesteld dat hij het nodig achtte zijn paarden te laten enten, had hij daarvoor een bevoegde arts moeten inschakelen.

Maar zelf een wondje behandelen of iets dergelijks, dat mag gewoon.
Of een pijnstiller toedienen (oraal) of Colosan geven bij koliek...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:39

Sizzle schreef:
Als eigenaar moet je uiteraard er wel voor waken dat je dit binnen het redelijke doet.
Op het moment dat jij als zeer cosmisch verlichte eigenaar vind dat het paard geen pijn heeft maar enkel zijn toxinen staat te verwerken, dan kun je uiteraard wel voor dierenmishandeling veroordeeld worden.

Ik heb laatst een zeer ziek konijn ergens mee behandeld waarvan ik na 40 jaar konijnen heus wist dat het correct was (konijn is nu ook weer blij en gezond) maar wat eigenlijk een illegaal was omdat er een medicatie bij kwam kijken :o
Stel dat het konijn gestorven was omdat ik me toch vergist had dan kan iemand je daar in principe voor aangeven. (Ook terecht, maar even om aan te geven dat we niet allemaal roomser zijn dan de paus en nooit door rood fietsen).
Ik zou echter echt nooit bij een konijn van een ander zeggen: oh geef maar gewoon dat en dan komt het goed :n


Heb hier altijd iets Metacam-achtigs staan.
Heb een oud hondje dat regelmatig onverklaarbare pijntjes heeft en ik gebruik het ook weleens (uiteraard omgerekend naar de juiste dosering, want er zit verschil in!!) om een gewonde zwerfkat te behandelen.
Krijg het ook gewoon mee omdat mijn dierenarts weet dat ik er verstandig mee omga ;)


(foutje verbeterd ;) )
Laatst bijgewerkt door Shirley op 03-03-24 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:57

Tja..wij hebben de meeste succes bij het oplossen van vage kreupelheden gehaald bij de magnetiseur ipv de DA. Als deze de paarden behandeld trekt mijn rugpijn ook een eind weg.

Merrie die niet drachtig wilde worden, drachtig gekregen dmv natuurgeneeskunde. PPID paard met regelmatig ontstekingen konden we de ontstekingen onder controle krijgen met een natuursupplement.

Het is zo makkelijk om belachelijk te maken wat je niet kent, maar het is verstandiger om gewoon het beste van beide werelden te combineren in mijn ogen. :o :)

Voor sommige problemen moet je bij regulier zijn, voor andere zijn andere alternatieven beter. Persoonlijk vind ik dat als regulier niks kan doen en een eigenaar alternatief weigert. (wat eventueel wel zou kunnen helpen) Dat dit net zo goed zorg onthouden is en het getuigd imo van behoorlijke kortzichtigheid.

Dit is tevens mijn laatste bericht in dit topic. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:07

Elisa2 schreef:
Tja..wij hebben de meeste succes bij het oplossen van vage kreupelheden gehaald bij de magnetiseur ipv de DA. Als deze de paarden behandeld trekt mijn rugpijn ook een eind weg.

Merrie die niet drachtig wilde worden, drachtig gekregen dmv natuurgeneeskunde. PPID paard met regelmatig ontstekingen konden we de ontstekingen onder controle krijgen met een natuursupplement.

Het is zo makkelijk om belachelijk te maken wat je niet kent, maar het is verstandiger om gewoon het beste van beide werelden te combineren in mijn ogen. :o :)

Voor sommige problemen moet je bij regulier zijn, voor andere zijn andere alternatieven beter. Persoonlijk vind ik dat als regulier niks kan doen en een eigenaar alternatief weigert. (wat eventueel wel zou kunnen helpen) Dat dit net zo goed zorg onthouden is en het getuigd imo van behoorlijke kortzichtigheid.

Dit is tevens mijn laatste bericht in dit topic. ;)

Heb je die dieren goed gekregen door kruiden/planten, oid? Want dat is natuurlijk gewoon oeroud en bewezen dat het effect kan hebben. En niet hetzelfde als homeopathie.

Ik weiger niet bewezen alternatief. Ik geloof niet in cranio sacraal therapie of in handopleggingen, of homeopathie. Ik heb daar heel veel ellende van gezien, dus nee. Dan maar kortzichtig :).
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-03-24 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:07

Je gooit 2 dingen door elkaar.
Het is niet verboden en ook geen probleem om je paard door een magnetiseur te laten magnetiseren. Het is een probleem als die magnetiseur glashard zou diagnosticeren (zonder foto’s) dat het paard kissing-spines heeft en dat wel even voor je gaat oplossen en dan ook nog eens behandelingen gaat toepassen die onder regulier receptplichtig staan.

Een niet receptplichtig plantenextract valt daar niet onder.

Wat dan wel weer een probleem is, is als je alternatief genezer jou een „genezing“ verkoopt voor je hoefbevangen paard die contraproductief werkt en het paard zieker maakt of onnodig laat lijden (bijv als expres onzinnig voorbeeld: op een volle voorjaarsweide madeliefjes extract over de grasmat vernevelt waardoor het paard gaat genezen).

Edit: op stal hadden we een recent voorbeeld waarbij een willekeurige 1 dags cursus hoefbekapper iemand een dusdanig schuldgevoel aangepraat had over doorbloedingsproblemen dat diegene accuut de ijzers onder haar paard vandaan wilde trekken. Het gaat hier om een bejaard paard met hele zware atrose (volledig vervormde gewrichten) dat met een heel strak voer, supplement en bewegings regime nog een eerlijk stabiel leven heeft. De hoefsmid is ook enorm kundig en het paard het prachtige voeten.
Daar ben ik wel even voor de trein gesprongen moet ik zeggen, ondanks dat ik graag zie dat paarden zonder ijzers gaan. Want als je daar zomaar ondoordacht de ijzers aftrekt en het paard daardoor gevoelig wordt, dan is het over voor dit paard, daar is de balans veel te wankel voor.

Zulke zelf benoemde „experts“ zijn eigenlijk gewoon dierenvriend maar egotrippers.

Jacksie
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-01-23

Re: Paardentrainster beboet wegens onterecht uitoefenen van geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:40

Ken hier ook een osteopaat die wel even de röntgenfoto's van een paard wou zien. Dier had een gebroken schoft zei ze. Was niks van waar, 2 dierenartsen hadden bevestigd dat er niks afwijkends te zien was :'). En genoeg verhalen van paarden die na een behandeling van een osteopaat nog beroerder of ronduit kreupel liepen. Maar goed zulke mensen hoef ik echt niet bij mijn paarden te hebben. Vind het goed dat ze in België bestraft worden.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 19:09

Janneke2 schreef:
Nou, reken maar van Jetje dat Samuel Hahnemann wetenschapper was.

Hahnemann was geen wetenschapper.
Hij was een romanticus, een fantast, een fabulist en uiteindelijk een kwakzalver.