Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:38

Ik vind het ook dubbel. Aan de ene kant, als ik mijn eigen ervaring met bloed geven erlangs leg (volbloed en tromboferese), dan stelt het vrij weinig voor, die ene keer in de maand.

Aan de andere kant, eerst immuun maken, de katheter vastnaaien. Van plasma/bloed/bloedplaatjes geven kun je echt wel naar worden.

Wat weegt zwaarder, het leven van het veulen, of het leven van het donordier.

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:38

_San87_ schreef:
Ik vind het ook dubbel. Aan de ene kant, als ik mijn eigen ervaring met bloed geven erlangs leg (volbloed en tromboferese), dan stelt het vrij weinig voor, die ene keer in de maand.

Aan de andere kant, eerst immuun maken, de katheter vastnaaien. Van plasma/bloed/bloedplaatjes geven kun je echt wel naar worden.

Wat weegt zwaarder, het leven van het veulen, of het leven van het donordier.

Dat zal ik je vertellen. Het leven van het paard waarvoor betaald wordt, dat weegt het zwaarste. Het donorpaard wordt gewoon gebruikt. Ik kan me best voorstellen dat, als jouw paard ziek is en gered kan worden door dat plasma, dat je dat dan doet want het donorpaard ken je niet en het hemd is nader dan de rok.

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:56

Dat 'immuun maken' is in veel gevallen gewoon vaccineren hè. Dat is in principe normaal diergeneeskundig handelen. Daar zit ik niet zo mee.
En dat (grote) klinieken hun eigen (proef-)dieren hebben voor donatie is ook niet vreemd. Nogmaals, die vallen onder de proefdierwetgeving met bijbehorende DEC-beoordeling. En dat zijn vaak aangekochte slachtdieren - veelal Shetten trouwens, die kosten weinig, ook qua onderhoud. Of je daar nou heel blij van moeten worden is een ander verhaal, maar goed.

Waar ik wel over val is de commerciele opzet van dit (Amerikaanse) geval, plus die idiote vermenselijking/marketing.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:57

Shetten lijken me niet handig, daar kun je minder van tappen dan van een groter paard/pony.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:58

Ibbel schreef:
Dat 'immuun maken' is in veel gevallen gewoon vaccineren hè. Dat is in principe normaal diergeneeskundig handelen. Daar zit ik niet zo mee.
En dat (grote) klinieken hun eigen (proef-)dieren hebben voor donatie is ook niet vreemd. Nogmaals, die vallen onder de proefdierwetgeving met bijbehorende DEC-beoordeling. En dat zijn vaak aangekochte slachtdieren - veelal Shetten trouwens, die kosten weinig, ook qua onderhoud. Of je daar nou heel blij van moeten worden is een ander verhaal, maar goed.

Waar ik wel over val is de commerciele opzet van dit (Amerikaanse) geval, plus die idiote vermenselijking/marketing.

Ooh, het klinkt erger dan het is, dan.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:31

... ik ben persoonlijk nooit naar geworden van bloed geven.

Je bent alleen die dag net niet in topconditie (en liever niet zwemmen).

Dus ik vind de vraag 'hoe zwaar weegt het leven van het donordier?' wat raar.

De correcte vraag lijkt mij hoe het met het welzijn zit. Hoe goed weten we of het dier er last van heeft, buiten het moment van 'aanprikken'.

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Plasmadonatie kan paardenlevens redden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:42

Ik heb niet het hele artikel gelezen. Maar toen ik studeerde op de faculteit verzorgde ik een merrie die op de universiteitskliniek leefde als kliniek- en donorpaard. Er waren 4 brave paarden die elke 4 weken plasma doneerden, elke week dus één paard. De rest van de tijd werden ze goed verzorgd en soms gebruikt voor practica met studenten. Zij waren zo gewend aan de handeling, dat zij volledig relaxed aan een hooinet stonden te knabbelen terwijl hun bloed door de plasmamachine werd gepompt. Zij mochten daarna ook gewoon direct weer alles doen.
Ze is ook wel eens gebruikt als bloeddonor en daarna werd ze wel een week uit het werk gehaald om te herstellen.
Maar mijn ervaring is dus dat een paard die gebruikt wordt als plasmadonor een prima paardenleven kan leiden.