Sport, algemeen
Ingezonden door een Bokker
Het FEI-logo. Foto: ©FEI/Flickr
De FEI heeft een storm ontketend met een update van de ‘Non-rights Holders’ Guidelines for Publishing on Social Media at FEI Named Events’. Deze richtlijnen werden op 12 februari 2024 geüpdatet, maar pas vandaag verspreid onder de media en belanghebbenden.
Wat is nieuw?
De FEI behoudt alle rechten op videobeelden van FEI-evenementen en verbiedt ruiters, grooms, eigenaren en zelfs de pers met persaccreditatie om video-opnamen te maken op het zogeheten Field of Play (FOP), dit is inclusief de wedstrijdbaan en de losrijbaan.
Ruiters en nationale federaties mogen alleen hun eigen rit posten, maar dergelijke beelden kunnen zij alleen exclusief verkrijgen via de sociale media van de FEI.
Censuur? Controle op inhoud? Bescherming van visuele rechten?
“Het doel van deze richtlijnen is om heldere informatie en instructies te geven aan alle Non-Rights Holders (NRH) over filmen, opnamen maken, foto’s maken en het gebruik van content van FEI-evenementen als bijvoorbeeld wereldbekers, nations cups, wereld- en Europese kampioenschappen en de Longines League of Nations”, aldus de FEI.
Tegenstrijdig is wel dat de FEI “vriendelijk verzoekt om bij het plaatsen van relevante content gebruik te maken van de tag @FEI_global of andere FEI-kanalen die relevant zijn voor de reeks en discipline, maar ook van de officiële sociale media-links en hashtags van het evenement.”
Gelukkig voor zowel professionele fotografen als de aandeelhouders “kunnen er nog steeds foto’s op alle platformen geplaatst worden, zonder restricties.”
Waarom deze richtlijnen?
Het is onduidelijk waarom de FEI deze beslissing heeft genomen vanwege commerciële doeleinden (met een financieel belang voor (video/streaming) ‘rechthebbenden’) of dat dit een poging van de FEI is om de visuele berichtgeving over de sport onder controle te houden, nu de sport onder vuur ligt bij dierenbeschermers.
De nieuwe booming business van ‘reels’ op de sociale media, meestal gepost door ruiters die ook ‘influencers’ zijn op TokTok, Instagram of door merken gesponsord worden, kunnen flink beïnvloed worden door deze nieuwe richtlijnen.
“De FEI behoudt zich het recht voor om de inhoud op elk kanaal te verwijderen als in de publicatie van de inhoud in strijd is met deze richtlijnen. Aanvullend kan de FEI de organisator vragen om de accreditatie van een persoon voor dit evenement in te trekken”, zo stellen zij.
Bekijk de nieuwe Social Media Guidelines hier.