FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26327
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 21:15

Eurodressage
Sport, algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Het FEI-logo. Foto: ©FEI/Flickr


De FEI heeft een storm ontketend met een update van de ‘Non-rights Holders’ Guidelines for Publishing on Social Media at FEI Named Events’. Deze richtlijnen werden op 12 februari 2024 geüpdatet, maar pas vandaag verspreid onder de media en belanghebbenden.

Wat is nieuw?
De FEI behoudt alle rechten op videobeelden van FEI-evenementen en verbiedt ruiters, grooms, eigenaren en zelfs de pers met persaccreditatie om video-opnamen te maken op het zogeheten Field of Play (FOP), dit is inclusief de wedstrijdbaan en de losrijbaan.

Ruiters en nationale federaties mogen alleen hun eigen rit posten, maar dergelijke beelden kunnen zij alleen exclusief verkrijgen via de sociale media van de FEI.

Censuur? Controle op inhoud? Bescherming van visuele rechten?
“Het doel van deze richtlijnen is om heldere informatie en instructies te geven aan alle Non-Rights Holders (NRH) over filmen, opnamen maken, foto’s maken en het gebruik van content van FEI-evenementen als bijvoorbeeld wereldbekers, nations cups, wereld- en Europese kampioenschappen en de Longines League of Nations”, aldus de FEI.

Tegenstrijdig is wel dat de FEI “vriendelijk verzoekt om bij het plaatsen van relevante content gebruik te maken van de tag @FEI_global of andere FEI-kanalen die relevant zijn voor de reeks en discipline, maar ook van de officiële sociale media-links en hashtags van het evenement.”

Gelukkig voor zowel professionele fotografen als de aandeelhouders “kunnen er nog steeds foto’s op alle platformen geplaatst worden, zonder restricties.”

Waarom deze richtlijnen?
Het is onduidelijk waarom de FEI deze beslissing heeft genomen vanwege commerciële doeleinden (met een financieel belang voor (video/streaming) ‘rechthebbenden’) of dat dit een poging van de FEI is om de visuele berichtgeving over de sport onder controle te houden, nu de sport onder vuur ligt bij dierenbeschermers.

De nieuwe booming business van ‘reels’ op de sociale media, meestal gepost door ruiters die ook ‘influencers’ zijn op TokTok, Instagram of door merken gesponsord worden, kunnen flink beïnvloed worden door deze nieuwe richtlijnen.

“De FEI behoudt zich het recht voor om de inhoud op elk kanaal te verwijderen als in de publicatie van de inhoud in strijd is met deze richtlijnen. Aanvullend kan de FEI de organisator vragen om de accreditatie van een persoon voor dit evenement in te trekken”, zo stellen zij.

Bekijk de nieuwe Social Media Guidelines hier.

Afbeelding

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:58

Dat is echt belachelijk. Je moet je eigen rondje toch gewoon mogen filmen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:03

Dit is aan alle kanten te belachelijk voor woorden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:05

Vreemde regel als ik het goed begrijp. Je mag niet meer je eigen proef laten filmen en op bijvoorbeeld bokt of je eigen facebook pagina plaatsen maar je moet je eigen filmpje verplicht van de fei "kopen"? Of snap ik het bericht dan niet goed?

BigOne
Berichten: 38264
Geregistreerd: 03-08-09

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:14

Fei draait door, wordt tijd dat de ruiters in opstand komen.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:16

Zoals ik het begrijp mag je helemaal niet meer filmen. Dus ook niet je eigen rondje om het gewoon thuis te bekijken en nergens te plaatsen. Je moet straks verplicht de beelden van de FEI kopen. Ik vraag me dan af of ruiters dit allemaal gaan accepteren, want volgens mij is dit heel makkelijk opgelost. Als ze met elkaar zeggen we doen hier niet aan mee, is het voor de FEI al over.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:20

Mag publiek nog wel filmen en posten?

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:25

Het lijkt erop van niet

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:28

Texas02 schreef:
Zoals ik het begrijp mag je helemaal niet meer filmen. Dus ook niet je eigen rondje om het gewoon thuis te bekijken en nergens te plaatsen. Je moet straks verplicht de beelden van de FEI kopen. Ik vraag me dan af of ruiters dit allemaal gaan accepteren, want volgens mij is dit heel makkelijk opgelost. Als ze met elkaar zeggen we doen hier niet aan mee, is het voor de FEI al over.


Dat is al aangepast/verduidelijkt. Je mag wel eigen rondje filmen.

Maar het slaat gewoon nergens op. Komt omdat er commentaar geleverd wordt op sommige bekende ruiters. Mensen filmen het loarijden of proeven/rondes en dan komen er discussies over. Maar dit is echt de domste zet ooit van de fei.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:30

Hoe bevestigen we dat we wat te verbergen hebben, les 1.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:31

Rocamor schreef:
Mag publiek nog wel filmen en posten?

Nee.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:34

Clipmyhorse.tv mag dan nog wel of ook niet? Want daar kun je ook nog gewoon alles op zien. En als je er als publiek zit zie je ook alles.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:41

Eatshay schreef:
Hoe bevestigen we dat we wat te verbergen hebben, les 1.

Mijn gedachte.
Ook als het niet zo is en elke ruiter netjes tijd maak je zo de schijn tegen je.

En het houd animal rights of zo echt niet tegen. Die breken er zelfs om in. Kaartje kopen en stiekem filmen blijft simpel

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:44

En hoeveel mensen gaan ze dan inzetten om dit allemaal te controleren?

Bizar.. pas dezelfde regel eens toe op andere sporten. Nee, niet meer filmen tijdens de formule 1 trainingen hoor, anders komen er discussies over hoe er gereden wordt.

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:45

Ze zouden beter het probleem aan kunnen pakken in plaats van filmen gaan verbieden, want dat levert toch niks op. Geef de dressuurcombinaties die veel te diep of veel te kort in de hals rijden of het paard constant zitten te pesten met zogenaamde "beenhulpen" (constant sporen prikken dus) gewoon slechte punten, dan zal het wel snel over zijn. Zijn ruiters bij springen onterecht bezig, uitsluiting. Waarom willen verbergen wat gewoon op te lossen is.

Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:56

Eatshay schreef:
Hoe bevestigen we dat we wat te verbergen hebben, les 1.

Exact dat. Werkelijk van de pot gerukt en het komt niet ten gunste van het dierenwelzijn.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:38

Waarom? Waar zijn ze bang voor? Dat er kritisch wordt gekeken naar hoe er gereden wordt?
Naar hoe het wel blijkt dat de jury niet juist punt?
Tirannie is wat je dit niemt, de FEI gaat hier echt te ver als je het mij vraagt.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:53

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij gaat het om de uitzendrechten. Het wordt nog steeds gewoon uitgezonden via gecontracteerde uitzenders zoals CMH. En voor degenen die zich zorgen maken om het losrijden. Het losrijden wordt daar regelmatig ook gewoon gefilmd.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:33

Ik weet dat er een account op Instagram is gevraagd om alle beelden die ze van Clipmyhorse heeft gehaald moest verwijderen. Denk omdat ze kritisch was en de beelden daarvoor gebruikte.

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:38

FriesWytske schreef:
Ik weet dat er een account op Instagram is gevraagd om alle beelden die ze van Clipmyhorse heeft gehaald moest verwijderen. Denk omdat ze kritisch was en de beelden daarvoor gebruikte.


Jup, ik moest ook gelijk aan dit account denken... Zo jammer, want je kunt er ook echt wel wat van leren!

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:39

FriesWytske schreef:
Ik weet dat er een account op Instagram is gevraagd om alle beelden die ze van Clipmyhorse heeft gehaald moest verwijderen. Denk omdat ze kritisch was en de beelden daarvoor gebruikte.

Er rust copyright op dergelijke beelden. Los van het feit wat de reden is dat er geëist wordt de beelden van Insta te verwijderen is dat dus gewoon rechtmatig.

Men deelt (ook op Bokt) met grote regelmaat ongevraagd beeldmateriaal van anderen. Los van het feit dat dit in veel gevallen niet is om iemand te prijzen (en ik dat persoonlijk hoogst onsmakelijk vind), is het ook gewoon niet toegestaan om zonder toestemming van alles te delen.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:01

Eerlijk gezegd komt mij deze regel van de FEI als alleen maar commercieel over, alles moet bij hun worden gekocht.
Ik zou het ook anders willen stellen, ik zou als ruiter dan geen ook toestemming aan de FEI geven om mij te filmen, en ook geen beeldmateriaal te gebruiken waarop ik zelf te zien zou zijn. Dat is toch ook mijn eigen privacy recht?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:07

Bij de FEI, kan men niet omgaan met kritiek. Op deze manier hoopt men, dat er geen kritische beelden meer opduiken. Dus ipv problemen te voorkomen, grijpt men op deze manier in.

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:13

Zou dat wettelijk überhaupt mogen om te verbieden om te filmen?

@Bosan, ik denk dat je daar dan automatisch mee akkoord gaat bij deelname.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:14

Bo_San schreef:
Eerlijk gezegd komt mij deze regel van de FEI als alleen maar commercieel over, alles moet bij hun worden gekocht.
Ik zou het ook anders willen stellen, ik zou als ruiter dan geen ook toestemming aan de FEI geven om mij te filmen, en ook geen beeldmateriaal te gebruiken waarop ik zelf te zien zou zijn. Dat is toch ook mijn eigen privacy recht?

Klopt dat is je recht. Op het moment dat je inschrijft bij een wedstrijd georganiseerd door de FEI ga je echter akkoord dat je gefilmd kan worden door hen en dat ze dit beeldmateriaal mogen gebruiken. Wil je dit niet, kun je niet starten onder de vlag van de FEI