FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:27

@996981
Ze meldde het altijd keurig dat ze de beelden van Clipmyhorse had gehaald. En heeft ook aangegeven dat andere acounts niet is gevraagd om die beelden te verwijderen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:42

bloempie186 schreef:
FriesWytske schreef:
Ik weet dat er een account op Instagram is gevraagd om alle beelden die ze van Clipmyhorse heeft gehaald moest verwijderen. Denk omdat ze kritisch was en de beelden daarvoor gebruikte.


Jup, ik moest ook gelijk aan dit account denken... Zo jammer, want je kunt er ook echt wel wat van leren!


Is dat echt zo? Want veel van dit soort accounts delen beelden alleen maar om ruiters af te zeiken. Er wordt soms de meest grote onzin verkocht. Ik ken dit betreffende account niet. Maar ik kan er niet rouwig om zijn dat afzeikkanalen aan banden gelegd worden.

En mensen verbieden om te filmen, mensen mogen ook geen ongevraagd foto's of filmpjes van je maken op straat of op het strand toch? En het vervolgens voor eigen doeleinden gebruiken. Waarom vinden we het ene wel erg en het andere niet?

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:02

FriesWytske schreef:
@996981
Ze meldde het altijd keurig dat ze de beelden van Clipmyhorse had gehaald. En heeft ook aangegeven dat andere acounts niet is gevraagd om die beelden te verwijderen.

Ook als je de bron vermeld mag je zonder toestemming niet zomaar beeldmateriaal delen. Dat niet alle accounts die beelden delen niet tegelijkertijd bericht krijgen lijkt me logisch?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:10

Blonde dressage vond ik juist een van de leerzame kanalen, omdat ze heel duidelijk goede dressuur en minder goede dressuur naast elkaar zette. Of stukjes van proeven die dezelfde score kregen, maar er heel anders uitzagen, of juist andersom.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:13

callippo schreef:
Blonde dressage vond ik juist een van de leerzame kanalen, omdat ze heel duidelijk goede dressuur en minder goede dressuur naast elkaar zette. Of stukjes van proeven die dezelfde score kregen, maar er heel anders uitzagen, of juist andersom.

Er zijn meer dingen die heel leuk of leerzaam zijn maar niet per se rechtmatig

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:23

als het commercieel is vind ik het niet gek (wel stom), maar als het echt voor iedereen geldt incl. publiek/grooms etc...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:33

Enzo_Ollie schreef:
als het commercieel is vind ik het niet gek (wel stom), maar als het echt voor iedereen geldt incl. publiek/grooms etc...

Mwa, dit komt uit de Q&A over de nieuwe guidelines. Het komt over als, de paardensport heeft het lastig qua comments e.d., dus we verbieden het maken van filmpjes e.d. maar, alleen wij mogen ze maken en distribueren.


Afbeelding

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 14:37

Als de reden erachter was geweest 'we willen meer geld' snapte ik 'm (vandaar opmerking commercieel niet gek wel stom), maar welke persoon heeft bedacht dat dit een goed idee is en dit geen argwaan oplevert :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 15:01

Ja, ik las het. Maar copyright e.d. is niet de intentie als je de Q&A leest.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:01

callippo schreef:
Blonde dressage vond ik juist een van de leerzame kanalen, omdat ze heel duidelijk goede dressuur en minder goede dressuur naast elkaar zette. Of stukjes van proeven die dezelfde score kregen, maar er heel anders uitzagen, of juist andersom.


Inderdaad. En zelfs van dezelfde ruiter/amazone in 1 proef.

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 17:01

_San87_ schreef:
Ja, ik las het. Maar copyright e.d. is niet de intentie als je de Q&A leest.


Ik ben geschrokken van de Q&A, ze proberen vooral alle kritiek ten aanzien van de FEI en sport zoveel mogelijk te beperken.
Dat ze vervolgens wel zeggen de vrijheid van meningsuiting te respecteren is grappig, maar gewoon niet waar. Zo zouden ze maatregelen kunnen treffen ten aanzien van een atleet die kritiek heeft op een keuze van een jurylid of steward.

Inhoudelijk is de nieuwe policy bijzonder zwak, hij gaat lijnrecht in tegen een aantal belangrijke principes van het intellectuele eigendomsrecht, de vrijheid van meningsuiting, en naleving van het beleid zal ook nagenoeg onmogelijk zijn, de FEI kan moeilijk ál het beeldmateriaal van en over wedstrijden dat op social media wordt gepost gaan beoordelen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:51

_San87_ schreef:
Enzo_Ollie schreef:
als het commercieel is vind ik het niet gek (wel stom), maar als het echt voor iedereen geldt incl. publiek/grooms etc...

Mwa, dit komt uit de Q&A over de nieuwe guidelines. Het komt over als, de paardensport heeft het lastig qua comments e.d., dus we verbieden het maken van filmpjes e.d. maar, alleen wij mogen ze maken en distribueren.


[ [url=m/inYCou.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk eerder dat er staat dat ze genoodzaakt zijn om in te grijpen omdat bepaalde groepen mensen zo ver gaat met alles in het negatieve trekken dat ze sommige ruiters echt letterlijk geestelijk kapot maken. :(

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 08:26

Ben benieuwd hoe ze dit dan willen reguleren.

Lijkt mij dat de toezichthouders van de niet-film regels beter ingezet kunnrn worden als dont-abuse-your-horse toezichthouders.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:50

Ik vraag me af of dit is ten gevolgen van de forse kritiek op Lottie Fry bij Jumping Amsterdam op social media, naast de groeiende groep critici. Super zwak dat de FEI zo de kop in het zand steekt, dit voedt alleen maar de argwaan die er al was. Leerzame accounts, zoals blondedressage op IG wordt het zwijgen opgelegd door ClipMyHorse, terwijl zij juist prachtige voorbeelden liet zien van hoe het wél moest!

Hoop niet dat dit de genadeklap was voor de sport, maar de FEI doet nou niet echt z’n best om de sport te redden, eerder het tegenovergestelde…

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:39

Als filmen niet meer mag, hoe komen dan al die filmpjes van toeschouwers op Instagram?