FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26333
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 21:16

Pferd-Aktuell
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Deutsche Reiterliche Vereinigung (FN) en het Deutsche Olympiade-Komitee für Reiterei (DOKR) zijn zeer bezorgd over de toename van antidemocratische en mensonvriendelijke houdingen en acties, zoals racisme en uitsluiting in Duitsland. Samen met de bij hen aangesloten organisaties nemen de FN en de DOKR een houding aan tegen discriminatie, haat, extremisme en extreemrechtse ideologieën.

“De paardensport en de relatie tussen mens en paard leren ons waarden als empathie, teamspirit en eerlijkheid. Deze waarden zijn niet te verenigen met welke vorm van discriminatie of haat dan ook”, zegt Hans-Joachim Erbel, voorzitter van de FN. “In een tijd waarin extremistisch gedachtengoed steeds meer terrein wint, voelen wij ons verplicht onze stem te gebruiken voor een open, diverse en democratische samenleving.”

De paardensport is niet alleen een hoeksteen, maar ook een actief deel van een open samenleving. De sport staat voor tolerantie, teamspirit en eerlijkheid. De waarden van de paardensport, die zijn beschreven in de statuten, ethische grondregels en reglementen van de FN, zijn duidelijk in tegenspraak met het antidemocratische, rechts-populistische programma van extreemrechtse partijen en groeperingen. Als vertegenwoordiger van de paardensport geeft de FN een duidelijke boodschap af van solidariteit, diversiteit en tolerantie. “Wij zijn resoluut tegen elke vorm van discriminatie, haat en extremisme, inclusief rechts gedachtengoed. Wij zullen ons duidelijk verzetten tegen mensonterende, rechts-populistische en extreemrechtse houdingen en handelingen. Samen pleiten we voor een open, diverse en democratische samenleving”, aldus de voorzitter van de FN.

Samen met hun leden- en aangesloten verenigingen staan de FN en de DOKR achter de onomstotelijke grondregels dat de sport
  • staat voor een sterke en levendige gemeenschap
  • een platform voor gemeenschappelijke waarden en passies is
  • een verantwoorde samenwerking betekent
  • een plaats voor ontmoeting en beweging voor alle mensen is
  • een veilige en gezonde omgeving biedt, voor zowel jeugd als volwassenen
  • de basis en onderdeel van een open samenleving is
  • zich inzet voor eerlijkheid, diversiteit, kansengelijkheid, herkenning en democratie

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:33

De paardensport is altijd zeer internationaal georienteerd geweest. Met paarden en ruiters van alle kleuren en rassen en uit alle landen. Nou denk ik eerlijk gezegd dat extreem-links heel wat schadelijker voor de paardensport is wegens allerlei klimaatgedoe enzo, dan extreem rechts!

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:35

'Te' en 'extreem' zijn bijna nooit goed..

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:35

Ik kan het alleen maar hartgrondig eens zijn met de waarden als empathie, tolerantie en teamspirit.

Heerlijk om weer eens zo'n bericht te lezen van een paardensport federatie!

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:40

anjali schreef:
Nou denk ik eerlijk gezegd dat extreem-links heel wat schadelijker voor de paardensport is wegens allerlei klimaatgedoe enzo, dan extreem rechts!


Pardon???

Voor alle duidelijkheid: het gaat over breedtesport.
Ook die is internationaal, ik rijd Spaans.

We leven in 2024.
Midden in een klimaatramp.
Ik zeg het maar even zoals het is.
2023 was het warmste jaar ooit.
Januari '24: de warmste januari ooit.
Februari' 24: de warmste februari ooit.

Hoezo moet je met je paard de halve wereld over vliegen..?
Zoals Klaas dan zegt: 'Heeft het beest zelf geen poten...?' Nee Klaas, Knollie heeft geen poten...

Ik zie niet in dat 'klimaatgedoe' een bedreiging is voor de sport.
(Hoogstens voor de internationale topsport. Maar paardensport is een breedtesport en de FN is zoiets als de FNRS bij ons.)

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:45

Omdat "links" nogal eens geneigd is om het houden van paarden veel moeilijker te maken omdat ze stikstof zouden uitstoten.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:29

anjali schreef:
Omdat "links" nogal eens geneigd is om het houden van paarden veel moeilijker te maken omdat ze stikstof zouden uitstoten.

... hou toch op met die onzin.

(1. Links zit al hééél veel jaren NIET in de regering, en een vvd minister pakt na ruim 30 jaar wegkijken het stikstofprobleem aan.)

(2. Aangezien paarden nauwelijks stikstof uitstoten valt het mee.
Jij doet alsof links per se paardenhoders wil pesten onder het mom van stikstof...)

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:32

Janneke, (linkse) wetenschap en ideeën over klimaatverandering en hoe dat tegengegaan/geremd kan worden kunnen wel degelijk een gevaar gaan vormen voor de (gehele) paardenhouderij. Dat ontkennen of bagatelliseren lijkt me niet evident.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:38

996981 schreef:
Janneke, (linkse) wetenschap en ideeën over klimaatverandering en hoe dat tegengegaan/geremd kan worden kunnen wel degelijk een gevaar gaan vormen voor de (gehele) paardenhouderij. Dat ontkennen of bagatelliseren lijkt me niet evident.

Nou precies. En wie zijn er voor die wolven waardoor het gevaarlijk is om nog weidegang te geven??? Ik ben vanwege mijn paard van politiek links (PvdD) naar (volgens sommigen op Bokt) extreem rechts (SGP) overgestapt.Die zijn ook voor prive-eigendom waardoor ze niet je dieren en\of land kunnen afpakken.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:50

... ik ben trouwens een fan van de demonstraties met de leuze:

'Nie wieder ist jetzt.'

Vrij vertaald: 'Nie wieder' gaat over de ontzetting na wat ik in het Hebreeuws Shoa noem.
Of anders gezegd: hoe onze buren, een hoog geacht cultuurvolk, opeens bleek te kunnen veranderen.

Zoals een dichter in het Duits sprak
'hoe kon een volk van dichters en denkers,
toch veranderen in een volk van wegkijkers en Henkers?'
Henker is beul...

En men vindt in Duitsland dat er NU actie aan de orde is tegen extreem rechts.
Niet wegkijken. 'Niet nog eens...'

Als gezegd: prima dat ook de hippische sportbonden zich uitspreken!

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 00:00

Dit bericht: zeg nee tegen discriminatie!
Bokker anjali: van die linksen mogen we straks niet meer paarden houden!

8)7

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:59

996981 schreef:
Janneke, (linkse) wetenschap en ideeën over klimaatverandering en hoe dat tegengegaan/geremd kan worden kunnen wel degelijk een gevaar gaan vormen voor de (gehele) paardenhouderij. Dat ontkennen of bagatelliseren lijkt me niet evident.


Ook mijn idee :j

Nu vind ik wel goed dat ze tegen extreem rechts zijn, als ze ook tegen extreem links zijn dan discrimineren ze niet. :D

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:37

996981 schreef:
Janneke, (linkse) wetenschap en ideeën over klimaatverandering en hoe dat tegengegaan/geremd kan worden kunnen wel degelijk een gevaar gaan vormen voor de (gehele) paardenhouderij. Dat ontkennen of bagatelliseren lijkt me niet evident.


Het is off topic,
maar laten we even duidelijk zijn:

linkse wetenschap bestaat niet.

NIET.

Zeg dan gewoon dat je de partij voor de dieren een crime vindt.
(En dat gaat over bejegening, natuurlijk gedrag kunnen vertonen etc etc en niet over uitstoot.)

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:41

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Janneke, (linkse) wetenschap en ideeën over klimaatverandering en hoe dat tegengegaan/geremd kan worden kunnen wel degelijk een gevaar gaan vormen voor de (gehele) paardenhouderij. Dat ontkennen of bagatelliseren lijkt me niet evident.


Ook mijn idee :j

Nu vind ik wel goed dat ze tegen extreem rechts zijn, als ze ook tegen extreem links zijn dan discrimineren ze niet. :D

+:)+

Maar welke extreem rechtse ideeën zijn er dan in de paardensport?
Extreem links zijn wel voorbeelden van zoals Peta en dat soort clubs.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:30

Janneke2 schreef:
996981 schreef:
Janneke, (linkse) wetenschap en ideeën over klimaatverandering en hoe dat tegengegaan/geremd kan worden kunnen wel degelijk een gevaar gaan vormen voor de (gehele) paardenhouderij. Dat ontkennen of bagatelliseren lijkt me niet evident.


Het is off topic,
maar laten we even duidelijk zijn:

linkse wetenschap bestaat niet.

NIET.

Zeg dan gewoon dat je de partij voor de dieren een crime vindt.
(En dat gaat over bejegening, natuurlijk gedrag kunnen vertonen etc etc en niet over uitstoot.)

Oh nee. Iedere wetenschapper zit natuurlijk precies in het midden op het politieke spectrum :j

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:33

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
Nou denk ik eerlijk gezegd dat extreem-links heel wat schadelijker voor de paardensport is wegens allerlei klimaatgedoe enzo, dan extreem rechts!


Pardon???

Voor alle duidelijkheid: het gaat over breedtesport.
Ook die is internationaal, ik rijd Spaans.

We leven in 2024.
Midden in een klimaatramp.
Ik zeg het maar even zoals het is.
2023 was het warmste jaar ooit.
Januari '24: de warmste januari ooit.
Februari' 24: de warmste februari ooit.

Hoezo moet je met je paard de halve wereld over vliegen..?
Zoals Klaas dan zegt: 'Heeft het beest zelf geen poten...?' Nee Klaas, Knollie heeft geen poten...

Ik zie niet in dat 'klimaatgedoe' een bedreiging is voor de sport.
(Hoogstens voor de internationale topsport. Maar paardensport is een breedtesport en de FN is zoiets als de FNRS bij ons.)

Weer is iets anders dan klimaat ;) https://www.google.com/search?q=klimaat ... e&ie=UTF-8

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:37

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
Nou denk ik eerlijk gezegd dat extreem-links heel wat schadelijker voor de paardensport is wegens allerlei klimaatgedoe enzo, dan extreem rechts!


Pardon???

Voor alle duidelijkheid: het gaat over breedtesport.
Ook die is internationaal, ik rijd Spaans.

We leven in 2024.
Midden in een klimaatramp.
Ik zeg het maar even zoals het is.
2023 was het warmste jaar ooit.
Januari '24: de warmste januari ooit.
Februari' 24: de warmste februari ooit.

Hoezo moet je met je paard de halve wereld over vliegen..?
Zoals Klaas dan zegt: 'Heeft het beest zelf geen poten...?' Nee Klaas, Knollie heeft geen poten...

Ik zie niet in dat 'klimaatgedoe' een bedreiging is voor de sport.
(Hoogstens voor de internationale topsport. Maar paardensport is een breedtesport en de FN is zoiets als de FNRS bij ons.)


En zoals altijd weer een geweldige bijdrage van ons aller oma Janneke, waarvoor dank.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:24

@DuoPenotti

+:)+

Mijn complimenten.

Ik heb verder inhoudelijk geen idee of en zo ja in hoeverre er rechts-extremisme speelt in de paardensport,
maar ik juich het 'niet wegkijken maar uitspreken' toe.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:20

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

Ook mijn idee :j

Nu vind ik wel goed dat ze tegen extreem rechts zijn, als ze ook tegen extreem links zijn dan discrimineren ze niet. :D

+:)+

Maar welke extreem rechtse ideeën zijn er dan in de paardensport?
Extreem links zijn wel voorbeelden van zoals Peta en dat soort clubs.


Ik heb geen flauw idee? :o?

Maak me wel zorgen om het volbouwen van NL waardoor er minder ruimte, natuur etc. overblijft. Dat lijkt mij toch echt zorgelijk wbt het houden van paarden op langere termijn. Of het rechts/ links is zal mij een worst wezen. Ben er gewoon tegen. :o

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 14:53

Ben ook tegen de zonneweides.
We moeten spaarzaam zijn met ons mee onbebouwde land.

Genoeg beton om ze boven te leggen.

Maar zie dat eerder als een linkse gedachte dan een rechtse.
En toch zijn zoveel linkse mensen voor omdat vol te plempen. Ik begrijp dat niet.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:00

Hoe komen jullie van een Duitse ruitervereniging die aangeeft “dat we lief tegen elkaar moeten zijn” bij zonneweides en klimaatdiscussies terecht binnen 1 pagina? Dan ben je toch spijkers op laag water aan het zoeken?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:04

Ja hier als reactie op onze bokt oma :D

Maar je hebt gelijk.

Maar mis nog steeds wel wat extreem rechts is in deze

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:17

Het gaat toch helemaal niet om rechtsextremistische paarden initiatieven. Ze spreken zich slechts uit als een stem tegen haat en discriminatie in het algemeen.
Dat er paarden bij zijn kun je uitgummen, daar gaat het hier niet om. Als vereninging zijn ze tegen haat en discriminatie (punt).

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:17

Zonneweides vind ik ook bedacht door een volslagen idioot, leg dat lekker op daken. Of zoals in die plaatjes, ook een prima idee.

Emj, ik denk omdat het over Links en Rechts ging en daar disucussie uit voortkwam.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:18

Sizzle schreef:
Het gaat toch helemaal niet om rechtsextremistische paarden initiatieven. Ze spreken zich slechts uit als een stem tegen haat en discriminatie in het algemeen.
Dat er paarden bij zijn kun je uitgummen, daar gaat het hier niet om. Als vereninging zijn ze tegen haat en discriminatie (punt).



Zijn er verenigingen die daar wel voor zijn dan? :o?

Is de vraag ook niet waarom ze nu menen dit punt te moeten maken?

Edit, in DLD gaat het er natuurlijk wel heel anders aan toe dan hier in NL.