FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:20

Ja hebben ze dan voorbeelden van dat rechtse gedachtegoed zo extreem is dat er een artikel voor moet komen?

Denk juist dat in de paardendport best gelijkheid is.
Want waar sporten bijvoorbeeld mannen en vrouwe tegen elkaar? Helemaal gelijk?


Wat gaat er in Duitsland anders dan?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:21

Er ontstaan op meerdere plekken weer wat meer extreemrechtse groeperingen. Dat dit zorgelijk is, is een waarheid.

Maar op zich vind ik het voor een rijvereniging niet per se een meerwaarde om zich uit te spreken tegen discriminatie.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:27

Of een vereniging een politieke mening moet uiten, mogen ze gelukkig zelf weten.

Het lijkt mij een uitstekend grondbeginsel om te zeggen dat in „ons“ clubje geen plek is voor haat.

En ja, in Duitsland is dit nu heel belangrijk gezien de paralellen met het opkomen van extremisme van voor de oorlog. Mensen zijn oprecht angstig dat dit doorzet.

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:30

Ja oké. Maar dat is buiten de paardensport.
Niet binnen de paardensport. Of althans nog niet.
Dan begreep ik het artikel verkeerd en dacht dat ze bedoelde dat er in de sport nu al zoveel rechts extremistisch gedachtegoed is dat ze daarom zich uitspreken.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:31

Sizzle schreef:
Of een vereniging een politieke mening moet uiten, mogen ze gelukkig zelf weten.

Het lijkt mij een uitstekend grondbeginsel om te zeggen dat in „ons“ clubje geen plek is voor haat.

En ja, in Duitsland is dit nu heel belangrijk gezien de paralellen met het opkomen van extremisme van voor de oorlog. Mensen zijn oprecht angstig dat dit doorzet.


Dat begrijp ik wel, is een gevoelig punt en zoiets moet ook absoluut niet doorzetten.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:55

DuoPenotti schreef:
Ja oké. Maar dat is buiten de paardensport.
Niet binnen de paardensport. Of althans nog niet.
Dan begreep ik het artikel verkeerd en dacht dat ze bedoelde dat er in de sport nu al zoveel rechts extremistisch gedachtegoed is dat ze daarom zich uitspreken.


Nee, het heeft met paarden niets te maken.
Net als Oekraine niets te maken heeft met bedrijven die zo‘n vlag in hun social media plaatsen. Het is slechts een uiting van sympathie naar dat gedachtegoed.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: FN en aangesloten verbanden zijn tegen extreemrechtse ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:10

Als je je even in leest in de AfD in Duitsland, kom je er snel genoeg achter dat het hier niet gaat om klimaatgekkies en dierenrechtenextremisten, of mensen die een ander inzicht hebben rondom immigrantenstromen, maar daadwerkelijk om serieus gevaarlijke gedachtengangen, welke zo goed als gelijk zijn aan de opkomst van Hitler eind jaren '20. Genoemde partij bestaat voor een groot deel uit neo nazi's, die niet bang zijn om hier openlijk voor uit te komen. Dus is het dan zo vreemd dat een organisatie zich uitspreekt tegen dit extremisme? Ik denk het niet. Geloof het of niet, geen enkel bedrijf of organisatie hoeft neutraal te staan in het politieke klimaat wereldwijd.