Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14058
Geregistreerd: 20-04-16

Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 20:27

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Een nieuwe, Australische studie heeft het verband aangetoond tussen het stressniveau bij een paard en (te) strak aangetrokken neusriemen van het hoofdstel.

Onderzoekers van Kandoo Equine in New South Wales en de Universiteit van Sydney hebben in hun studie "Het Effect van Het Aansnoeren van De Neusriem op Het Gedrag, De Oogtemperatuur en De Hartreacties van Paarden" gemeten bij twaalf paarden die veel voorkomende dressuur hoofdstellen om hadden. Het bijzondere van de Zweedse neusriem ligt in de omsnoeringsgesp. Deze voorkomt weliswaar dat de huid wordt gekneld bij het sluiten van de neusriem, maar heeft ook het effect dat de neusriem strakker kan worden aangetrokken.

De onderzoekspaarden hadden het type hoofdstel voorafgaand nog nooit omgehad. Gedurende vier dagen werd de studie uitgevoerd. De onderzoekers testten de volgende varianten:

- Neusriem niet gesloten
- Neusriem gesloten met de klassieke twee-vinger afstand
- Neusriem gesloten met de helft van de klassieke twee-vinger afstand
- Neusriem zo strak aangetrokken dat er geen enkele afstand meer was tussen de neus van het paard en de neusriem

Het gedrag van de paarden werd voor, tijdens en na de test gefilmd, terwijl de onderzoekers tegelijkertijd fysiologische basisgegevens verzamelden zoals de hartslag en de temperatuur van de ogen. "Het oog wordt vaak beschouwd als het venster naar de hersenen," legt Kate Fenner, BSc, uit, die samen met gedragswetenschapper Paul McGreevy, PhD, MRCVS, aan de studie heeft gewerkt. "De activatie van zenuwweefsel, inclusief de hersenen, gaat gepaard met een verhoogde bloedtoevoer; het oog geeft vooral warmte af wanneer het zenuwstelsel wordt uitgedaagd."

Hoe strakker, hoe meer stress
De analyse van de gegevens toonde aan dat hartslagen en oogtemperaturen vooral sterk stegen wanneer de neusriem het strakst was aangesnoerd. Voor de onderzoekers was dit een duidelijke indicatie van de fysiologische stress die de paarden in deze situatie ervoeren.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:42

Oftewel, het doet gewoon mega veel zeer zo een aangesnoerde neusriem...

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:45

No way, wie gehad gedacht dat dat stress op zou leveren 8)7

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:49

Top onderzoek! +:)+
En het nut was?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:52

Dit is het zoveelste onderzoek. En goed dat dat gedaan word.
Maar nog steeds worden neusriemen door sommige mensen strak aangetrokken.
Zei het jaren terug al, Fei/Knhs stuurt elk lid zo'n groene universele meter op.
Kan niemand meer het smoesje hebben ik heb dunne vingers.
En bij betreden ring meten, niet goed, uitgesloten voor de hele dag met alle paarden van die ruiter.
Klaar.
Gaat die flauwekul vanzelf wel over

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:55

Goh ja want ik vind het zelf wel heel fijn als mijn riem te strak wordt aangesnoerd 8)7

En verder helemaal eens met DuoPenotti.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 20:59

En wat voor neusriem was het dan, behalve dat het blijkbaar een aansnoerneusriem was? Was het een hoge neusriem, een gecombineerde of een lage?

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:09

cissy schreef:
Top onderzoek! +:)+
En het nut was?


Het bewijzen. Zodat je iets onder iemands neus kan schuiven die het afdoet als 'ajoh, valt wel mee' en zodat je je richtlijnen kan aanscherpen of eigenlijk handhaven :')

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:18

Het gaat vaak gepaard met bepaalde rijderij (op druk rijden) om de daar uit volgende aanleunings problemen te verdoezelen. Dat dit allemaal stress oplevert kan ik goed begrijpen. Hopelijk kunnen ze met dit onderzoek de boel ook eens goed gaan aanpakken.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:24

Koper schreef:
En wat voor neusriem was het dan, behalve dat het blijkbaar een aansnoerneusriem was? Was het een hoge neusriem, een gecombineerde of een lage?


Dat maakt niet uit? Ook niet aansnierneusriemen kunnen zo strak en elke neusriem, ook van bitloze hoofdstellen, moeten minimaal 2 vingers op het neusbot onder kunnen. Tot aan het 2e kootje zelfs.

Elke neusriem die te strak zit levert ongemak op

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:33

MyWishMax schreef:
Koper schreef:
En wat voor neusriem was het dan, behalve dat het blijkbaar een aansnoerneusriem was? Was het een hoge neusriem, een gecombineerde of een lage?


Dat maakt niet uit? Ook niet aansnierneusriemen kunnen zo strak en elke neusriem, ook van bitloze hoofdstellen, moeten minimaal 2 vingers op het neusbot onder kunnen. Tot aan het 2e kootje zelfs.

Elke neusriem die te strak zit levert ongemak op

Voor een wetenschappelijk onderzoek lijkt het mij nogal slordig als het type neusriem niet omschreven is? Aangezien verschillende modellen op een andere plek inwerken op het hoofd.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:42

Maakt alsnog niet uit, want geen enkel model hoort zo strak te zitten. Daar maakt de inwerking niet eens voor uit.

En in het onderzoek zal dat vast beschreven staan, maar niet zo interessant voor een kort samenvattend artikel.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 21:42

Kan iemand de titel of de link van/naar het artikel vinden?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:19

cissy schreef:
Top onderzoek! +:)+
En het nut was?


... dat datgene wat we allemaal op de klompen aanvoelen ook echt waar is.
(In zijn soort niet verkeerd, en soms blijkt de uitslag toch net een beetje anders dan verwacht.
Maar deze keer niet.)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:31


Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 07:11

Koper schreef:
En wat voor neusriem was het dan, behalve dat het blijkbaar een aansnoerneusriem was? Was het een hoge neusriem, een gecombineerde of een lage?

Ik lees een Zweedse neusriem. Bij mijn weten is dat een aansnoerneusriem. Maar idd onduidelijk of er een sperriem bij aan zit of niet.
Oké misschien moet ik eerst wakker worden voordat ik wat post :+

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:45


Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:48

MyWishMax schreef:
Maakt alsnog niet uit, want geen enkel model hoort zo strak te zitten. Daar maakt de inwerking niet eens voor uit.

En in het onderzoek zal dat vast beschreven staan, maar niet zo interessant voor een kort samenvattend artikel.


Zou wel benieuwd zijn naar onderzoek over bitloze optomingen. Omdat die per definitie druk op de neus geven.
*edit* Er is wel iets van een onderzoek zie ik.
https://www.researchgate.net/publicatio ... naffle_bit

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:40

Ik vind het altijd lastig. Neusriem heb ik het liefst losjes maar niet zo los dat het loopt te hossen op de neus. Maar ik zie veel ruiters met strakke riemen rijden, daar kan geen vinger tussen. Nu hoorde ik een fitter zeggen dat het belangrijk is dat aan de zijkant van de neus juist ruimte moet zijn en dat het bovenop de neus niet uitmaakt.
Ook snap ik niet het nut van de sperriem. Ik heb een neusriem voor ST terwijl ik alleen op trensje rijdt omdat ik de sperriem niet gebruik en een los lusje lelijk vind.

Ik zou graag willen weten waarom een sperriem gebruikt wordt en wat de voordelen zijn. En wordt er niet op grote wedstrijden gecontroleerd zoals op Jumping etc? Oprechte vragen hoor, want ik ben geen echte dressuurruiter….
Als ik op de website van 2 Fit Horses lees, staat daar bijvoorbeeld dat de neusriem zo strak moet zitten als een broekriem, strak genoeg om ondersteuning te bieden aan de kaak (???) maar wel comfortabel….
Ik heb vroeger (halve eeuw geleden) geleerd dat er twee vingers onder de neusriem moet passen, op het neusbot. Maar ik krijg de indruk dat er inmiddels een andere theorie is? Ik kocht mijn paard met hoofdstel, neusriem zat altijd heel strak. Ik ben gewoon iedere week een gaatje losser gegaan en ik geloof dat het paard er blij mee is. Ik heb niet minder controle of zo. Ook met western hoofstel had ik voldoende controle zonder neusriem.
Vraag: heeft de neusriem invloed op de nageeflijkheid of oprichting of verzameling zoals in de (hogere) dressuur gewenst is?
(Rijd zelf er eentje bitloos, eentje met bit zonder neusriem en eentje met neusriem)

Ik heb dus best wel wat vragen waar wat mij betreft wel een open discussie over mag zijn. Ik lees nooit iets van de mensen die de neusriem bewust flink aan laten sluiten maar wel van de mensen die juist de “twee vinger” regel toepassen. Maar de mensen die de neusriem strakker aanlaten sluiten hebben daar een reden voor? Meer controle? Of omdat de fitter/verkoper dat adviseert?

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:54

Zoveel onderzoeken, maar alsnog steeds zie je ruiters met de meest verschrikkelijke hoofdstellen en bitten rijden, en dat mag ook gewoon.
Zolang dat soort lui dit mogen blijven doen,zal het hun een worst zijn hoe strak die riem wel niet zit.
Aan de baan een paar lui die elke combinatie nalopen zou dit misschien terug brengen, wat men thuis doet is niet te controleren.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:57

Om juist problemen met de nagefelijkheid te verbergen. Dus mond openen, tong over het bit en noem maar op. Dat zijn vaak redenen om de neusriem zo strak te doen. Soms komt dat vanuit ruiter, soms vanuit instructie en soms idd bij een verkoper van hoofdstel vandaan helaas.

Ondersteuning is echt grote onzin.

Net als van die onderleggers bovenop de neus, 99 van de 100 keer wordt de neusriem dan te strak aangetrokken, anders blijft die onderlegger niet zitten.

Sperriem is in principe tegen het opensperren van de mond, maar het kan bit ook wat stiller houden, omdat het er tegen aan ligt. Maar als je hem los genoeg vast maakt kunnen ze nog steeds de mond opendoen. Dat wil je ook juist := Liever dat het kan en je dus de oorzaak van het probleem kan oplossen, dan gewoon dichtsnoeren waarmee de oorzaak niet weggaat en je ergens anders problemen krijgt.

Ik heb wel een gecombineerde neusriem. Heel eerlijk gewoon omdat die het makkelijkste te krijgen waren. Paard reageert niet anders op gecombineerde of alleen hoge neusriem dus heb nog geen reden om te wisselen naar de hoge (ook gewoon budgettechnische redenen helaas) maar beide zitten zo dat er makkelijk 2 vingers op neusbot kunnen

Ik heb dat idd ook altijd zo geleerd. Maar ook vroeger had je al mensen die alles strak aantrokken. Ook zonder aansnoerneusriem.

Lapluche wat voor hoofdstellen bedoel je? En het is niet alleen een probleem in de wedstrijden, ook recreatief zie ik het vaak. Ook met bitloos juist, want dat moet dan ineens wel strak aansluiten om in te werken denkt men en hoeven die 2 vingers niet. Of de nieuwe anatomische modellen worden regelmatig ook stakker aangetrokken als hoort

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:10

Ach, ik heb er eentje die zijn neus aflikt tijdens het rijden, ook als ik aan halstertje longeer of met hem wandel. Hij heeft, denk ik een hekel aan een druppelneus. Ziet er natuurlijk heel raar uit maar kan geen kwaad, ik ga daarom in iedergeval geen neusriem aansnoeren.

Worden de “grand prix” ruiters niet gecontroleerd op grote wedstrijden?

(Ik weet dat bij western er wel hoofdstelcontrole is)

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:12

Die hoofdstel / bit controle zoals bij western dat zou echt een meerwaarde zijn bij de Engelse sport :j

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:17

BoktVerlaten schreef:
Ach, ik heb er eentje die zijn neus aflikt tijdens het rijden, ook als ik aan halstertje longeer of met hem wandel. Hij heeft, denk ik een hekel aan een druppelneus. Ziet er natuurlijk heel raar uit maar kan geen kwaad, ik ga daarom in iedergeval geen neusriem aansnoeren.

Worden de “grand prix” ruiters niet gecontroleerd op grote wedstrijden?

(Ik weet dat bij western er wel hoofdstelcontrole is)


Ja, ze worden gecontroleerd. Wel meestal op het bit, want je ziet regelmatig dat de neusriem door de groom al losgemaskt is. Dat zou wel anders moeten of mogen. Maar dat is alsnog niet altijd op de juiste manier of mensen durven niet in te grijpen als er wel ietsmis is.

Ook on de basissport is er controle. Ik ben afgelopen jaar regelmatkg op neusriem enzovoorts gecontroleerd, maar ook hier geldt dat niet elke vereniging toezichthouders regelt en niet elke toezichthouder controleert ook echt helaas.

Maar sommige snoeren gewoon weer aan na die controle.
Er zijn er gelukkig ook genoeg die niet met zulke strakke rijden. Net als dat er recreatie ruiters zijn die wel zo strak aansnoeren helaas.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:40

BoktVerlaten schreef:
Ik vind het altijd lastig. Neusriem heb ik het liefst losjes maar niet zo los dat het loopt te hossen op de neus. Maar ik zie veel ruiters met strakke riemen rijden, daar kan geen vinger tussen. Nu hoorde ik een fitter zeggen dat het belangrijk is dat aan de zijkant van de neus juist ruimte moet zijn en dat het bovenop de neus niet uitmaakt.
Ook snap ik niet het nut van de sperriem. Ik heb een neusriem voor ST terwijl ik alleen op trensje rijdt omdat ik de sperriem niet gebruik en een los lusje lelijk vind.

Ik zou graag willen weten waarom een sperriem gebruikt wordt en wat de voordelen zijn. En wordt er niet op grote wedstrijden gecontroleerd zoals op Jumping etc? Oprechte vragen hoor, want ik ben geen echte dressuurruiter….
Als ik op de website van 2 Fit Horses lees, staat daar bijvoorbeeld dat de neusriem zo strak moet zitten als een broekriem, strak genoeg om ondersteuning te bieden aan de kaak (???) maar wel comfortabel….
Ik heb vroeger (halve eeuw geleden) geleerd dat er twee vingers onder de neusriem moet passen, op het neusbot. Maar ik krijg de indruk dat er inmiddels een andere theorie is? Ik kocht mijn paard met hoofdstel, neusriem zat altijd heel strak. Ik ben gewoon iedere week een gaatje losser gegaan en ik geloof dat het paard er blij mee is. Ik heb niet minder controle of zo. Ook met western hoofstel had ik voldoende controle zonder neusriem.
Vraag: heeft de neusriem invloed op de nageeflijkheid of oprichting of verzameling zoals in de (hogere) dressuur gewenst is?
(Rijd zelf er eentje bitloos, eentje met bit zonder neusriem en eentje met neusriem)

Ik heb dus best wel wat vragen waar wat mij betreft wel een open discussie over mag zijn. Ik lees nooit iets van de mensen die de neusriem bewust flink aan laten sluiten maar wel van de mensen die juist de “twee vinger” regel toepassen. Maar de mensen die de neusriem strakker aanlaten sluiten hebben daar een reden voor? Meer controle? Of omdat de fitter/verkoper dat adviseert?


Ik kan niet op al je vragen antwoord geven want ik ben niet van het strak doen en snoeren. Maar met de neusriem kun je meer begrenzen/ bepalen hoe een bit in werkt. In principe zorgt het er voor dat het bit stabieler en stiller in de mond ligt waardoor er fijnere hulpen gegeven kunnen worden met minder ruis.

Bij een stang hoort een hoge neusriem, de stang heeft een hefboomwerking en werkt in achter de oren. S&T en sperriem mag niet, want paard moet juist de mond iets open kunnen doen vanwege de hefboomwerking.
Een trens werkt veel meer in op de tong en lagen, zonder neusriem kan een bit makkelijk door de mond getrokken worden en ook grotere bewegingen van de ruiterhand werken grover in. Een neusriem correct gebruikt is dus vriendelijker voor het paard.

Wat er nu vaak gebeurd is dat er zo op druk gereden wordt dat het paard van die druk af wilt komen. (logisch) en dan de tong gaat optrekken of over het bit probeert te gooien. Ik vermoed dat dat de reden is waarom er zo aangesnoerd wordt. Zelf vind ik het stom want het belemmerd het kaakgewricht om te ontspannen en bij goede nageeflijkheid wil je juist dat het kaakgewricht ontspant.

Er moeten gewoon altijd twee vingers tussen kunnen.