Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:41

BoktVerlaten schreef:
Ach, ik heb er eentje die zijn neus aflikt tijdens het rijden, ook als ik aan halstertje longeer of met hem wandel. Hij heeft, denk ik een hekel aan een druppelneus. Ziet er natuurlijk heel raar uit maar kan geen kwaad, ik ga daarom in iedergeval geen neusriem aansnoeren.

Worden de “grand prix” ruiters niet gecontroleerd op grote wedstrijden?

(Ik weet dat bij western er wel hoofdstelcontrole is)


Ja hoor, die worden altijd gecontroleerd als ze de ring uit komen.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:48

Bit check & rondje om het paard door een bit judge of steward voor of na een proef zou zeker niet mistaan in de engelse sport.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:53

MyWishMax schreef:
Ook met bitloos juist, want dat moet dan ineens wel strak aansluiten om in te werken denkt men en hoeven die 2 vingers niet. Of de nieuwe anatomische modellen worden regelmatig ook stakker aangetrokken als hoort


Ook bij bitloos wil je niet strak aansnoeren. Niks rondom het paardenlichaam zou zo strak aangespannen mogen zijn dat je er geen vinger tussen kunt steken.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:57

Elisa2 schreef:
Ik kan niet op al je vragen antwoord geven want ik ben niet van het strak doen en snoeren. Maar met de neusriem kun je meer begrenzen/ bepalen hoe een bit in werkt. In principe zorgt het er voor dat het bit stabieler en stiller in de mond ligt waardoor er fijnere hulpen gegeven kunnen worden met minder ruis.

Bij een stang hoort een hoge neusriem, de stang heeft een hefboomwerking en werkt in achter de oren. S&T en sperriem mag niet, want paard moet juist de mond iets open kunnen doen vanwege de hefboomwerking.
Een trens werkt veel meer in op de tong en lagen, zonder neusriem kan een bit makkelijk door de mond getrokken worden en ook grotere bewegingen van de ruiterhand werken grover in. Een neusriem correct gebruikt is dus vriendelijker voor het paard.

Wat er nu vaak gebeurd is dat er zo op druk gereden wordt dat het paard van die druk af wilt komen. (logisch) en dan de tong gaat optrekken of over het bit probeert te gooien. Ik vermoed dat dat de reden is waarom er zo aangesnoerd wordt. Zelf vind ik het stom want het belemmerd het kaakgewricht om te ontspannen en bij goede nageeflijkheid wil je juist dat het kaakgewricht ontspant.

Er moeten gewoon altijd twee vingers tussen kunnen.


Dank je voor je duidelijke uitleg!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:12

Elisa2 schreef:
Ik kan niet op al je vragen antwoord geven want ik ben niet van het strak doen en snoeren. Maar met de neusriem kun je meer begrenzen/ bepalen hoe een bit in werkt. In principe zorgt het er voor dat het bit stabieler en stiller in de mond ligt waardoor er fijnere hulpen gegeven kunnen worden met minder ruis.

Bij een stang hoort een hoge neusriem, de stang heeft een hefboomwerking en werkt in achter de oren. S&T en sperriem mag niet, want paard moet juist de mond iets open kunnen doen vanwege de hefboomwerking.
Een trens werkt veel meer in op de tong en lagen, zonder neusriem kan een bit makkelijk door de mond getrokken worden en ook grotere bewegingen van de ruiterhand werken grover in. Een neusriem correct gebruikt is dus vriendelijker voor het paard.

Wat er nu vaak gebeurd is dat er zo op druk gereden wordt dat het paard van die druk af wilt komen. (logisch) en dan de tong gaat optrekken of over het bit probeert te gooien. Ik vermoed dat dat de reden is waarom er zo aangesnoerd wordt. Zelf vind ik het stom want het belemmerd het kaakgewricht om te ontspannen en bij goede nageeflijkheid wil je juist dat het kaakgewricht ontspant.

Er moeten gewoon altijd twee vingers tussen kunnen.

Western gebruikt riempje tussen de bitringen (onder de gesp van teugels) om door de mond trekken te voorkomen. MEt hoe er nu inmiddels in engels rijden neusriemen ingezet worden zou je die dingen onder hulpmiddelen die je moet bewijzen nodig te hebben/verdienen kunnen schuiven net als sporen en stang. Laat ze die B en L proeven op zijn minst maar eens zonder neusriem gaan rijden. Mond open is onvoldoende voor oefening punt.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:12

Gini schreef:
MyWishMax schreef:
Ook met bitloos juist, want dat moet dan ineens wel strak aansluiten om in te werken denkt men en hoeven die 2 vingers niet. Of de nieuwe anatomische modellen worden regelmatig ook stakker aangetrokken als hoort


Ook bij bitloos wil je niet strak aansnoeren. Niks rondom het paardenlichaam zou zo strak aangespannen mogen zijn dat je er geen vinger tussen kunt steken.


Als je mijn berichten ook gewoon leest zeg ik dat juist ook. :+ Alleen wordt dit wel als excuus gebruikt door sommige die bitloos met zo'n hoofdstel rijden.

Mond open is niet altijd het gevolg van te harde hand. Zijn okk andere oorzaken voor, alleen moet je dag niet verbieden.
Meteen een dikke onvoldoende voor die oefening hoeft niet eens nu ingevoerd te worden, juist in de B en L kan een paard iets wel eens moeilijk vinden in het lijf en daardoor de mond openen.
Wat boj de western ook gewoon regelmatig te zien is. Juist dat zo hard afstraffen maakt het een nog groter probleem. Je krijgt er nu al aftrek door en als het uit het lijf komt zien de meeste jury's dat ook gewoon en krijg je er commentaar op. Maar gelukkig zien zij ook in dat er verschillende redenen kunnen zijn en ook gradaties. Dus ook verschillen in hoe hard he bestraft wordt en wat de opmerkingen erbij zijn

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:17

Controleren , controleren, controleren...

Steekproefsgewijs op wedstrijden

Op de grotere wedstrijden hier wordt elke combinatie na de proef meteen gecontroleerd. Plekjes sporen/ in de mond, oornetjes af , neusriem gevoeld.
Sporen en zweep bekeken en bij twijfel gemeten.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:19

Getup schreef:
Controleren , controleren, controleren...

Steekproefsgewijs op wedstrijden

Op de grotere wedstrijden hier wordt elke combinatie na de proef meteen gecontroleerd. Plekjes sporen/ in de mond, oornetjes af , neusriem gevoeld.
Sporen en zweep bekeken en bij twijfel gemeten.


Hier wordt dat dus al telkens vooraf gedaan bij de grotere die ik afgelopen jaar gereden heb. Dan kunnen ze niet de proef in met te strakke neusriemen of andere verkeerde dingen. Bij de kleinere alleen degene die eruit zagen alsof het niet klopte.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:22

MyWishMax schreef:
Gini schreef:

Ook bij bitloos wil je niet strak aansnoeren. Niks rondom het paardenlichaam zou zo strak aangespannen mogen zijn dat je er geen vinger tussen kunt steken.


Als je mijn berichten ook gewoon leest zeg ik dat juist ook. :+ Alleen wordt dit wel als excuus gebruikt door sommige die bitloos met zo'n hoofdstel rijden.



Mijn reactie was dus ook gewoon een aanvulling, geen weerlegging van wat je zei.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 16:27

tamary schreef:
Elisa2 schreef:
Ik kan niet op al je vragen antwoord geven want ik ben niet van het strak doen en snoeren. Maar met de neusriem kun je meer begrenzen/ bepalen hoe een bit in werkt. In principe zorgt het er voor dat het bit stabieler en stiller in de mond ligt waardoor er fijnere hulpen gegeven kunnen worden met minder ruis.

Bij een stang hoort een hoge neusriem, de stang heeft een hefboomwerking en werkt in achter de oren. S&T en sperriem mag niet, want paard moet juist de mond iets open kunnen doen vanwege de hefboomwerking.
Een trens werkt veel meer in op de tong en lagen, zonder neusriem kan een bit makkelijk door de mond getrokken worden en ook grotere bewegingen van de ruiterhand werken grover in. Een neusriem correct gebruikt is dus vriendelijker voor het paard.

Wat er nu vaak gebeurd is dat er zo op druk gereden wordt dat het paard van die druk af wilt komen. (logisch) en dan de tong gaat optrekken of over het bit probeert te gooien. Ik vermoed dat dat de reden is waarom er zo aangesnoerd wordt. Zelf vind ik het stom want het belemmerd het kaakgewricht om te ontspannen en bij goede nageeflijkheid wil je juist dat het kaakgewricht ontspant.

Er moeten gewoon altijd twee vingers tussen kunnen.

Western gebruikt riempje tussen de bitringen (onder de gesp van teugels) om door de mond trekken te voorkomen. MEt hoe er nu inmiddels in engels rijden neusriemen ingezet worden zou je die dingen onder hulpmiddelen die je moet bewijzen nodig te hebben/verdienen kunnen schuiven net als sporen en stang. Laat ze die B en L proeven op zijn minst maar eens zonder neusriem gaan rijden. Mond open is onvoldoende voor oefening punt.


Western komen soms enorm lelijke mondletsels voor omdat er zulke scherpe bitten ingehangen worden dat het paard het bit nooit meer aan durft te nemen en de teugels altijd in een mooi boogje blijven hangen. (bij de slechtere ruiters, niet bepaald een voorbeeld)

De neusriem is er voor het paard niet andersom, zeker bij mensen met een onstabielere hand is deze belangrijk. Gewoon controleren, volgens mij gebeurd dat trouwens ook al door toezichthouders.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 16:48

Als de neusriem er is omdat mensen nog niet goed genoeg rijden, is die er niet voor het paard, maar voor de ruiter, die dan kennelijk nog niet van het nepoefenpaard of de longe af had gemogen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 16:56

Yup, zelfde als met bit misbruik..alles valt of staat met hoe het gebruikt wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:30

Elisa2 schreef:
tamary schreef:

Western gebruikt riempje tussen de bitringen (onder de gesp van teugels) om door de mond trekken te voorkomen. MEt hoe er nu inmiddels in engels rijden neusriemen ingezet worden zou je die dingen onder hulpmiddelen die je moet bewijzen nodig te hebben/verdienen kunnen schuiven net als sporen en stang. Laat ze die B en L proeven op zijn minst maar eens zonder neusriem gaan rijden. Mond open is onvoldoende voor oefening punt.


Western komen soms enorm lelijke mondletsels voor omdat er zulke scherpe bitten ingehangen worden dat het paard het bit nooit meer aan durft te nemen en de teugels altijd in een mooi boogje blijven hangen. (bij de slechtere ruiters, niet bepaald een voorbeeld)

De neusriem is er voor het paard niet andersom, zeker bij mensen met een onstabielere hand is deze belangrijk. Gewoon controleren, volgens mij gebeurd dat trouwens ook al door toezichthouders.

De neusriem is uitgevonden om de paarden op het slagveld de monden dicht te kunnen snoeren, daar is hij specifiek voor gemaakt/ontwikkeld. De neusriem is er van origine dus zeker niet per se voor het paard, al is er in een oorlog wat voor te zeggen, een dichtgesnoerde mond. En zoals de neusriem heden ten dage nog veel gebruikt wordt, is de neusriem er nooit geweest vóór het paard, maar voor de mens.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:35


MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:53

Maar bij die uitleg wordt er maar 2 keer gesproken om bit stabieler te houden, sperriem en lage neusriem. Alleen dat is wel allemaal omdat de ruiter dat dan nodig heeft.

Nu vraag ik me sowieso af welke stabiliteit het zou bieden want bij beide kan het nog steeds heen en weer en omlaag zou niet moeten kunnen want dan hangt bit sowieso te laag?

De uitleg bij de Mexicaanse is wel precies waarom ik er zo'n hekel aan heb en absurd vind dat er bij springen mee gereden mag worden ook op lagere niveaus.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 18:05

Enkel een lage neusriem kan een paard helpen om niet zijn onderkaak te breken als die op zijn snuit klapt bij vallen en dan heb je het eerder over een ruig terrein en springen/snelheid verhaal dan "mooi rondhobbelen" door een aangeharkte rechthoek zandbak.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 18:10

Ik vraag me af hoeveel het paard heeft aan die stabiliteit.. het gewiebel en getrek komt toch in de mond terecht, alleen kan het paard het niet ontwijken en ziet het er voor ons iets prettiger uit

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 18:21

Elisa2 schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ach, ik heb er eentje die zijn neus aflikt tijdens het rijden, ook als ik aan halstertje longeer of met hem wandel. Hij heeft, denk ik een hekel aan een druppelneus. Ziet er natuurlijk heel raar uit maar kan geen kwaad, ik ga daarom in iedergeval geen neusriem aansnoeren.

Worden de “grand prix” ruiters niet gecontroleerd op grote wedstrijden?

(Ik weet dat bij western er wel hoofdstelcontrole is)


Ja hoor, die worden altijd gecontroleerd als ze de ring uit komen.

Alleen op bit en sporen niet op hoe strak de neusriem zit. Die is ook altijd al losgemaakt door de groom zodat de steward in de mond kan kijken

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:27


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 21:56

Welk onderzoek?

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 22:54

Daar ben ik ook benieuwd naar :j

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 23:54

Bernoe schreef:
Koper schreef:
En wat voor neusriem was het dan, behalve dat het blijkbaar een aansnoerneusriem was? Was het een hoge neusriem, een gecombineerde of een lage?

Ik lees een Zweedse neusriem. Bij mijn weten is dat een aansnoerneusriem. Maar idd onduidelijk of er een sperriem bij aan zit of niet.
Oké misschien moet ik eerst wakker worden voordat ik wat post :+

Klopt dat de "Zweedse neusriem" inderdaad een vrij onhandige vertaling is voor aansnoerneusriem. En aangezien je die zowel hoog (al dan niet met sperriem) als laag hebt ben ik nog steeds benieuwd.


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:44

Elisa2 schreef:

Dit onderzoek heeft het over druk van het hoofdstel/de neusriem in relatie tot de beweging van het paard. Niks over stabiliteit van het bit, niks over dat de neusriem an sich de beweging verbetert, enkel dat verandering van drukpunten en uitgeoefende druk invloed heeft op de beweging.

Verder een interessant onderzoek, maar niet relevant voor de bewering dat paarden stabieler bewegen met neusriem dan zonder, dat heeft dit onderzoek namelijk niet getest.

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:52

Ik was ook al aan het zoeken in de tekst, maar ik zie hetzelfde als San87. Niets over de bewering dat met neusriem beter zou zijn dan zonder neusriem.