Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:55

Dat stukje over dat paarden stabieler zouden bewegen met neusriem vind ik lachwekkend.
Wij rijden, showen zonder neusriem op de meest stabiele paarden ever! Op 1 hand en nooit leunend tegen de wand over een hoefslag :')

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:28

Als het bij andere disciplines, zoals de Engelse dressuur, leunend tegen de wand is word je daar ook gewoon op afgestraft, dus zo bijzonder is dat niet. :+
Daarbij is het op lagere niveaus ook nog niet op 1 hand en dat stabiele vergt ook training...

Niet dat het stabiele uit een neusriem komt, dat absoluut niet nee.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:07

Dat is geen vergelijk Popstra, jullie zonder druk op het bit. In de dressuur wordt er gereden met aanleuning en contact. Hoe stabieler een bit ligt hoe zachter er ingewerkt kan worden, dat is ook het doel van verfijning.

Ik vind het ook niet zo in dat Engelse onderzoek, wel in beide artikelen die ik daarvoor deelde. Er zijn mer studies gedaan gelukkig, beetje doorklikken en je komt een heel eind. ;-)

"Onze resultaten komen grofweg overeen met een eerder onderzoek waarin bij 9,2% van de paarden schaafwonden en/of bloed zichtbaar waren aan de commissuren van de lippen, hoewel slechts 4,6% (n = 20) van de huidige respondenten aangaf dit resultaat te hebben waargenomen [23 ]. Uit hetzelfde eerdere onderzoek bleek verder dat strakkere neusriemen verband hielden met een hogere frequentie van commissurale laesies. De volledige afwezigheid van de neusriem (wat in sommige disciplines is toegestaan) zorgde niet voor een einde aan de ulceraties aan de labiale commissuren, maar ging gepaard met een verhoogd risico vergeleken met een los afgestelde neusriem. De auteurs veronderstelden dat het paard, zonder neusriem, de bitdruk kan weerstaan ​​door de mond te openen, een actie die het schuren van weefsel tussen de bitringen/wangen en de tanden vergemakkelijkt. De auteurs concludeerden dat, om gunstig te zijn, de neusriem niet te strak moet worden afgesteld."


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7278451/
Dit gaat ook over de schade die strakke neusriemen aan kunnen richten en bovenstaande komt uit de onderzoeksresultaat bij het gebruik van geen neusriem.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:50

Ik lees dat nog steeds niet alsof met neusriem beter zou zijn dan zonder, alleen dat er minder kans is op wondjes in de mond wanneer het paard de mond opent om aan de druk van het bit te ontkomen met neusriem. Het is dus het verbloemen van een te sterke druk op het bit, niet dat er een fijnere of stabielere ligging van het bit is als gevolg van het toepassen van een neusriem.

Wanneer het paard dusdanig gereden wordt dat het helemaal geen reden heeft om zijn mond te openen (door een sterke druk op het bit), dan is de neusriem ook niet nodig om die schaafwonden te voorkomen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:04

En het toelaten van mond openen is ook gewoon heel nuttig of leerzaam? Teken dat er iets nog niet goed is en er zijn nogal wat gradaties in. Hier gebeurt het niet door bit/hand, maar door iets moeilijk vinden in lijf. Zelfs bitloos of bij aan de hand werken. Dat signaal wil je toch juist zien/voelen en toelaten zodat je kan werken aan het moeilijke punt en kan voorkomen dat het nodig is? Bij symptoombestrijding krijg je het vanzelf ergens anders terug. Gok dat heel veel van die aanleuningsproblemen begonnen zijn met een klein signaal en als dat niet mogelijk is gaat en er niks verandert aan de oorzaak gaat alles en iedereen, ook wij mensen, opzoek naar andere manier om het te uiten.

Ik meet ook niet echt met vingers, maar of ze normaal kunnen eten nog :')
Alleen ik merk geen verschil in geen neusriem, hoge neusriem of gecombineerde neusriem qua stabiliteit. Wel dat alles onstabiele wordt bij hoofdstellen die ze niet waardeert, zoals de meeste bitloze maar ook lage neusriemen.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:05

prompter schreef:
Ik lees dat nog steeds niet alsof met neusriem beter zou zijn dan zonder, alleen dat er minder kans is op wondjes in de mond wanneer het paard de mond opent om aan de druk van het bit te ontkomen met neusriem. Het is dus het verbloemen van een te sterke druk op het bit, niet dat er een fijnere of stabielere ligging van het bit is als gevolg van het toepassen van een neusriem.

Wanneer het paard dusdanig gereden wordt dat het helemaal geen reden heeft om zijn mond te openen (door een sterke druk op het bit), dan is de neusriem ook niet nodig om die schaafwonden te voorkomen.


Je vergeet alleen iets heel belangrijks. Bij een rijstijl waar constant contact vereist is met de mond. Is er altijd druk en inwerking van het bit. Als een paard schrikt en er vandoor gaat dan beschadig je de mond dus wel zonder neusriem en niet of minder met een goed afgestelde neusriem.

Ook jonge paarden die nog moeten leren het bit aan te nemen hebben baat bij de neusriem.

Natuurlijk bij volwassen en goed bevestigde paarden kan er ook zonder gereden worden waarbij de ruiter geen verschil merkt. Maar of dat perse vriendelijker is..

Goed ieder moet doen wat hij/ zij denkt dat het beste is. Voor mij is dat gewoon een goed passend en bevestigde neusriem. Afhankelijk van het paard welke dat is. (laag of combinatie)

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:34

Ik vergeet niets :). In mijn dressuurmatige opleiding heb ik geleerd dat "contact" niet hetzelfde is als "druk". Bij een goed contact voelt het paard helemaal niet de neiging om de mond te openen, bij druk wel. En mijn paarden gingen er niet vaak vandoor, dat zal ook schelen.

Feit is dat de aangehaalde onderzoeken niets bijdragen aan de stelling "met neusriem ligt het bit beter dan zonder", en daar was ik nu juist benieuwd naar omdat mijn eigen ervaringen dit niet onderbouwen, maar ik leer graag bij. Mocht je alsnog een relevant onderzoek vinden, dan zal ik dat met belangstelling lezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:39

Ieder moet doen wat hem/haar goeddunkt. Er is niks mis met een neusriem, mits niet aangesnoerd en dus voldoende ruimte latend.

Ik denk alleen dat het verkeerd is om aan te nemen dat de neusriem er per definitie is voor het paard. De neusriem is er voor de ruiter, imo. Om de onvolkomenheden van de ruiter te minimaliseren/verdoezelen.

De oude meesters beleerden jonge paarden niet voor niets met een kaptoom. En beginnende ruiters gingen niet voor niets op het meest ervaren paard en mochten tot ze goed konden zitten geen teugel vasthouden.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:49

prompter schreef:
Ik vergeet niets :). In mijn dressuurmatige opleiding heb ik geleerd dat "contact" niet hetzelfde is als "druk". Bij een goed contact voelt het paard helemaal niet de neiging om de mond te openen, bij druk wel. En mijn paarden gingen er niet vaak vandoor, dat zal ook schelen.

Feit is dat de aangehaalde onderzoeken niets bijdragen aan de stelling "met neusriem ligt het bit beter dan zonder", en daar was ik nu juist benieuwd naar omdat mijn eigen ervaringen dit niet onderbouwen, maar ik leer graag bij. Mocht je alsnog een relevant onderzoek vinden, dan zal ik dat met belangstelling lezen.


Heb je weleens jonge paarden beleerd?

Contact en druk zijn inderdaad niet hetzelfde. Maar constant contact heeft wel altijd een soort druk(weet even geen ander woord) op de mond, tong, lagen etc. Enfin een neusriem kan dus zorgen voor dat het bit stabieler blijft liggen.

Verder is er genoeg informatie hierover zelf te vinden op internet.
Het eerste onderzoek neemt trouwens zelfs dat niet alleen de neusriem invloed heeft maar ook het kopstuk! Heel logisch want alles wat we er wel of niet om heen doen bepaald mede de inwerking van het bit.

De oude meesters gebruikten vaak flinke prehistorische stangen. Niet echt te vergelijken met een trensje. ;-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:54

Elisa2 schreef:
prompter schreef:
Ik vergeet niets :). In mijn dressuurmatige opleiding heb ik geleerd dat "contact" niet hetzelfde is als "druk". Bij een goed contact voelt het paard helemaal niet de neiging om de mond te openen, bij druk wel. En mijn paarden gingen er niet vaak vandoor, dat zal ook schelen.

Feit is dat de aangehaalde onderzoeken niets bijdragen aan de stelling "met neusriem ligt het bit beter dan zonder", en daar was ik nu juist benieuwd naar omdat mijn eigen ervaringen dit niet onderbouwen, maar ik leer graag bij. Mocht je alsnog een relevant onderzoek vinden, dan zal ik dat met belangstelling lezen.


Heb je weleens jonge paarden beleerd?

Contact en druk zijn inderdaad niet hetzelfde. Maar constant contact heeft wel altijd een soort druk(weet even geen ander woord) op de mond, tong, lagen etc. Enfin een neusriem kan dus zorgen voor dat het bit stabieler blijft liggen.

Verder is er genoeg informatie hierover zelf te vinden op internet.
Het eerste onderzoek neemt trouwens zelfs dat niet alleen de neusriem invloed heeft maar ook het kopstuk! Heel logisch want alles wat we er wel of niet om heen doen bepaald mede de inwerking van het bit.

De oude meesters gebruikten vaak flinke prehistorische stangen. Niet echt te vergelijken met een trensje. ;-)

Steinbrecht zelf schrijft over kaptomen om te beleren. Maar sure, de prehistorische stang werd gebruikt om jonge paarden te beleren.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:55

Ik heb er zo'n 45 ingereden, dus ja, ik heb wel eens jonge paarden beleerd :j.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:18

Moderatoropmerking:
Verwijderd vanwege schending copyright
Laatst bijgewerkt door Muiz op 11-03-24 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht verwijderd

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:21

Moet ik nu met een complete portfolio komen? We zijn het gewoon niet eens op dit vlak. Dat kan toch gewoon?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:27

Nee, ik stel gewoon een eerlijke vraag omdat ik me daar namelijk weinig bij voor kan stellen. Tenzij je western rijdt? of niet dressuurmatig oid?

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:36

waarom kun je je dat niet voorstellen? Omdat je zelf andere ervaringen hebt? Ik heb jarenlang les gehad van een leerling van Piet Oothout die zelf GP reed, dus ik denk dat ik wel dressuurmatig reed :D. Maar wij hadden alle tijd om de paarden rustig voor te bereiden, eerst een tijd op de grond, en het hoefde niet gehaast zoals bijvoorbeeld bij een handelaar. Dan ben je al een heleboel schrikreacties voor. Ook paarden die al jong in handen kwamen, niet die eerst een paar jaar in een opfok hadden gestaan en dan snel ingereden moesten worden. Dat scheelt enorm.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:53

Ja ik heb andere ervaringen, echt ieder jong paard heeft weleens geprobeerd wat met het bit te doen. Ook met het doorrijden daarna. Ook met rustig en goede voorbereidingen, stille hand, niet in de mond zitten etc. Dus ik vind het bijzonder knap als alle paarden vlekkeloos het bit accepteerden er nooit een vuiltje aan de lucht was.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:57

Nou, mijn huidige paard heeft het bit nóóit geaccepteerd, dus toch nog een andere ervaring :D. Maar die heeft dan ook echt geen plek in zijn mond voor een bit. Is de eerste in heel mijn lange leven waar ik dat bij tegen kom. Die rij ik bitloos, maar dressuurmatig is het weer niks, want ik hou niet van druk bij een bitloos hoofdstel. Dit is signaalrijden. Maar het gaat wel heel erg off topic nu.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 10:01

Haha ja of niet want je het het over druk van een bitloos hoofdstel op de neusriem. :D (geintje)

Kern is denk ik dat het belangrijk is dat een hoofdstel goed past wbt drukverdeling, zowel bit (of geen bit), neusriemen, kopstuk etc. En dat het passend is bij het betreffende paard en niet misbruikt wordt voor andere doeleinden. Dat is natuurlijk wel wat er mis gaat bij de mensen die te strak aansnoeren.

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 10:04

Eens :j

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Onderzoek toont aan: "Relatie tussen strakke neusriem en stress"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 10:38

Ik vind het ook per paard heel erg verschillend. Mijn pony loopt onder het zadel alleen fijn met een vrij losse neusriem met nog lossere sperriem en dubbel gebroken hulstrens. Zonder sperriem vind ze echt niet prettig. Aangespannen juist geen sperriem, maar alleen een niet strakke neusriem en ongebroken bit.